پاورپوینت کامل وحدت فقهی ۴۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل وحدت فقهی ۴۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل وحدت فقهی ۴۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل وحدت فقهی ۴۴ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل وحدت فقهی ۴۴ اسلاید در PowerPoint
وحدت میان مذاهب اسلامی عمدتاً در قالبی توصیهای مطرح گشته است.
فهرست مندرجات
۱ – طرح اندیشه وحدت
۲ – موضوعشناسی فقهی وحدت
۲.۱ – ماهیت وحدت و ماهیت تفرقه
۲.۲ – دست نکشیدن از آموزههای اصلی مذهبی
۲.۳ – تلقیهای واقعی سنیان نه افراطگریهای متعصبان
۲.۴ – کارکردی فراتر از انتظار
۳ – حکم فقهی وحدت
۳.۱ – قرآن
۳.۲ – سنت
۴ – تکفیر برجستهترین مصداق تفرقه
۵ – فهرست منابع
۶ – پانویس
۷ – منبع
طرح اندیشه وحدت
طرح شدن وحدت در این قالب، ضمانتهای لازم را برای تحقق یافتن در جامعه و حضوری فعال و مستمر در فراز و فرودهای اجتماعی با خود همراه ندارد. راه برون رفت از این بن بست، طرح اندیشه وحدت در دامان فقه است؛ عرصهای که جدیترین و التزام آورترین نگرشهای اسلامی را در مذاهب گوناگون، همیشه پذیرا بوده و یا زمینه سازی میکرده است. تنها با کشاندن وحدت به اندیشه فقهی است که مناسبات درونی و تاریخ مشترک مذاهب اسلامی، زمینهای برای شکوفا شدن مییابد. امتیاز نگاهها و تلاشهای فقیهان مصلح در عرصه وحدت را در این باید جست که مصلحان غیر فقیه اگرچه به عمق ضرورت وحدت اسلامی پی بردهاند، سخنانشان در موارد بسیار کاربردی بیش از شکلدهی به زمینههای آشنایی با این مقوله حساس در بر نداشته است. در حالی که فقیهان مصلح افزون بر آگاهیدهی و آشناسازی نسبت به اهمیت و ضرورت وحدت میتوانند تأثیراتی جدی را در برطرف نمودن مشکلات فراروی اجرایی نمودن آن بر جای گذارند. اگر بپذیریم بخش مهمی از مشکلات فراروی تحقق وحدت به ابهاماتی باز میگردد که در حوزه فقه معنی مییابد، تصویری روشنتر از سطح موفقیت فقه وحدت و پاورپوینت کامل وحدت فقهی ۴۴ اسلاید در PowerPoint به دست خواهیم آورد.
در عمق نگاه شرف الدین به وحدت، عناصر بسیاری از فقه و استنباط را میتوان مشاهده نمود.
بررسی این موضوع را در سه محور پی میگیریم:
موضوعشناسی فقهی وحدت
تعیین قلمرو، مرزها، عناصر یا مؤلفههای تشکیل دهنده موضوع وحدت برای دستیابی به حکم شرعی آن، گام نخست را تشکیل میدهد. باید اذعان کرد که در موارد بسیار تنها تراکم و گرد آمدن مؤلفههای چند ضلعی و چند لایه، میتواند انتقال درست فقیه را از ایستگاه موضوعشناسی به سمت استنباط حکم تضمین نماید؛ زیرا منطقاً پیدایش موضوعشناسی درست، برآیندی از عمق نگاه، اندیشه، سطح عقلانیت و درک عمیق فقیه است که از مقتضیات زمانه شکل میگیرد. بیگمان بخشهای شکل دهنده موضوعی همچون وحدت ـ که به مثابه بستری برای پدیدهها و پدیدارهای اجتماعی در ابعاد فرهنگی، اقتصادی و سیاسی عمل میکند ـ فراتر از آنچه ما گمان میکنیم، به صورت بیشتری در مقایسه با موضوعات دیگر با خصلتهای زمانه پیوند خورده است. این درک عمیق و چند لایه دقیقاً در نگاه شرف الدین به موضوع وحدت اتفاق افتاده است. سه محور زیر نگاه این علامه بزرگ را به ماهیت وحدت و عناصر آن، آشکار میسازد:
ماهیت وحدت و ماهیت تفرقه
شرف الدین در نگاه موضوعشناسانه خود به وحدت، واقعیت آن را وضعیتی مشحون از صلاح، خیر و مصلحت میدید و ماهیت تفرقه بین مسلمانان را فساد ، شکست و عقب ماندگی به شمار میآورد. او طبق این منطق، عوامل تفرقهانگیز را در زمره مفسدان قرار میدهد.
وی میگوید:
(منینا بقوم همهم تفریق المسلمین ودأبهم بث العداوه بین الموحدین (وهم یحسبون أنهم یحسنون صنعا ألا إنهم هم المفسدون ولکن لایشعرون).)
[۱] السید عبدالحسین شرف الدین الموسوی، الفصول المهمه، ص۴۴.
و نیز میگوید:
(إن هذا التدابر بینهم عبث محض، وسفه صرف بل فساد فی الارض، وإهلاک للحرث والنسل).
دست نکشیدن از آموزههای اصلی مذهبی
رهیافت دست کشیدن از بخشی از آموزههای اعتقادی به دلایل متعدد از توان کافی برای ایجاد وحدتی ماندگار و ریشهای برخوردار نیست. پایههای وحدت از نظر شرف الدین بیش از آنکه بر توافقی ابتدائاً اخلاقی بنا شده باشد، براساس فهم مشترک و یا دست کم تقریب افهام استوار است. گذشته از این، نباید از نظر دور داشت که دم فرو بستن بر بخشی از آموزههای مذهبی ـ که براساس رویکردی سلبی به وحدت انجام میگیرد ـ نمیتواند انتخاب همیشگی و نهایی مذاهب باشد؛ چرا که بسیاری از این آموزهها معمولاً در کانون اصلی هر مذهب قرار دارند و انعکاس تلاشهای محوری آن مذهب برای اثبات و تمایز بخش به خود به شمار میرود. اتخاذ استراتژی سکوت و نادیده انگاری شاید در کوتاه مدت و به مثابه روشی عملی برای کاهش سطح اختلافات مذهبی مغتنم و به همین دلیل ارزشمند باشد، ولی واقعیت آن است که چنگاندازی به چنین رویکردی اگر با تأکید و تثبیت بسیار دنبال شود و به الزامی تاریخی بدل گردد، در نهایت از مسئله وحدت پای فراتر مینهد و به کیان هر مذهب حملهور میشود؛ چرا که بخشی از اصلیترین بخش مذاهب برای اثبات و شکلدهی به خویش را به محاق میفرستد و با اتخاذ رویکردی عملی مباحث نظری مربوط به آنها را به حوزه تاریک نااندیشگی گسیل میدارد.
تلقیهای واقعی سنیان نه افراطگریهای متعصبان
سنیان و شیعیان هر یک در گذر تاریخ ، تجربههای انحصاری خود را داشتهاند، ولی در کنار این تجربهها تجربههایی نیز بوده که به زندگی مشترک آنها باز میگردد؛ محصول هر دو نوع از تجارب در برخی موارد به صورت مرتکزاتی پذیرفته شده در جای جای ذهن سنیان و شیعیان جای خوش کرده است. جالب آنکه برخی از این رفتارها و نگرهها در دورانهای بعدی به لحاظ نظری و اعتقادی به چالش کشیده شده، ولی همچنان به صورت رسوبی تهنشین شده در فضای ذهنی پیرامون هر یک از این مکاتب به ویژه مردم عادی باقیمانده است و اگرچه به صورت تصریحاتی ذهنی به جای نمانده، تأثیرهای خود را در روشها و نوع پندارها یا رفتارها به جای نهاده است.
برای مثال میتوان به موضوع اهلبیت اشاره کرد: این که اهلبیت در تاریخ چه جایگاهی داشتهاند و امروزه چه جایگاهی برای آنها در نظر گرفته میشود، میتواند منبعی برای مطالعه مرتکزات باشد. به یقین، مفهوم اهل بیت مفهومی ناشناخته برای ادبیات اسلامی نیست؛ این که این واژه و واژگان نظیر آن چه فضای ذهنی و عقیدتی را برای گذشتگان تصویر میکرده است و مقایسه آن با وضعیت امروزی و تصریحات علمی فعلی ـ که به صراحت باید میان آنها و مرتکزات دست کم در برخی زمینهها تفکیکی قائل شد ـ از ارزشهای علمی بالایی برخوردار است؛ ارزشهایی که میتواند نوع تطور و شیوه تحول در مسیر شکل گیری اندیشه فعلی را به صورت روشنتر و تصریح شدهای توضیح دهد.
کارکردی فراتر از انتظار
مرحوم شرف الدین در چارچوب این مبنای دقیق و عالمانه، توجه عالمان اهل سنت را به بخشهایی از تاریخ خود که به دست افراطگرایان شکل گرفته، یادآور میشود و نشان میدهد که چگونه چنین رویکردهایی مرزهای مرتکزات واقعی سنیان را شکسته و کارکردی فراتر از انتظار یافته است. برای
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 