پاورپوینت کامل وجود لابشرط قسمی ۳۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل وجود لابشرط قسمی ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل وجود لابشرط قسمی ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل وجود لابشرط قسمی ۳۳ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل وجود لابشرط قسمی ۳۳ اسلاید در PowerPoint
اصطلاح لابشرط قسمی در فلسفه ، در ابتدا به عنوان یکی از اقسام ماهیت لابشرط مطرح بوده است و سپس به تدریج، در معنای لابشرط و لابشرط قسمی توسعه داده شده، و این دو اصطلاح همه مفاهیم ماهوی و غیرماهوی (بویژه وجود) را دربرگرفته است. از این رو، برای آشنایی با «پاورپوینت کامل وجود لابشرط قسمی ۳۳ اسلاید در PowerPoint»، در ابتدا لازم است به معنای واژه لابشرط قسمی در مبحث ماهیت اشاره کنیم.
فهرست مندرجات
۱ – “لابشرط قسمی” در مبحث ماهیت
۲ – اقسام ماهیت لابشرط
۲.۱ – ماهیت لابشرط قسمی
۲.۲ – ماهیت لابشرط مقسمی
۳ – اصطلاح لابشرط قسمی ومفاهیم غیرماهوی
۴ – معنی پاورپوینت کامل وجود لابشرط قسمی ۳۳ اسلاید در PowerPoint
۴.۱ – وجود عام در فلسفه مشاء
۵ – پانویس
۶ – منبع
“لابشرط قسمی” در مبحث ماهیت
ماهیت (چیستی) دارای سه اعتبار یا سه نوع تصور است: “لابشرط”، “بشرط شیء”، “بشرط لا”
[۱] نهایه الحکمه، طباطبایی، سید محمد حسین، ص۷۳، قم، مؤسسه نشر اسلامی، ۱۴۲۰ق.
در ماهیت لابشرط (یا مطلقه)، بود یا نبود هیچ چیزی غیر از خود ماهیت، با ماهیت تصور نمیشود ولذا این ماهیت، هیچ شرط و قیدی ندارد. زیرا عقل انسان ، این قدرت را دارد که ماهیت را از هرآن چیزی که همراه آن است جدا کند؛ یعنی از همه آنچه که با ماهیت، متحد است (خواه وجود چیزی باشد مثل عوارض شخصی نظیر شکل و رنگ و بو، خواه عدم چیزی باشد مثل نداشتن ویژگی خاصی)، صرف نظر کند و آنها را در نظر نگیرد.
[۲] بدایه الحکمه، طباطبایی، سید محمد حسین، ص۱۱، قم، مؤسسه نشر اسلامی.
اقسام ماهیت لابشرط
اما ماهیت لابشرط، خود به دوگونه، قابل تصور است:
ماهیت لابشرط قسمی
در این اعتبار، لابشرط بودن (اطلاق)، شرط ماهیت است ولذا ماهیت “لابشرط قسمی” هیچ شرطی ندارد، جز شرط “اطلاق”. ماهیت لابشرط قسمی، تنها در ذهن وجود دارد نه در خارج؛
[۳] شرح المنظومه، ملاهادی سبزواری، ج۲، ص۳۴۴.
زیرا ماهیت لابشرط قسمی، مقید به قید “اطلاق” است، و قید اطلاق، به معنی تصور چیزی بدون تصور امور دیگر است و چون تصور، فعالیتی ذهنی است، “اطلاق” قیدی ذهنی خواهد بود ولذا چیزی که به این قید ، مقید است نیز ذهنی میباشد؛ از این رو، باید گفت ماهیت لابشرط قسمی نیز که مقید به قید اطلاق است، چیزی ذهنی است نه خارجی.
جایگاه ماهیت لابشرط قسمی، در میان اقسام اعتبارات ماهیت است نه مقسم آن. زیرا مقسم هر تقسیم، چیزی است که با همه ویژگیهای خاص اقسام سازگاری دارد و با آنها در تضاد یا تنافی نیست ولذا مقسم در هریک از اقسام حاضر است؛ اما ماهیت لابشرط قسمی، از آنجا که دارای قید اطلاق است و قید اطلاق به معنی عدم تقید به قیود دیگر است، نمیتواند قیود دیگری را که در اقسام هستند بپذیرد و لذا با آنها در تنافی است و نمیتواند مقسم آنها محسوب شود.
ماهیت لابشرط مقسمی
در این اعتبار از ماهیت لابشرط، حتی لابشرط بودن یا اطلاق نیز شرط ماهیت نیست.
[۴] شرح المنظومه، سبزواری، ملا هادی، ج۲، ص۳۴۴، تهران، ناب، ۱۳۶۹ش، اول.
اما باید دانست که لابشرط بودن و اطلاق ماهیت لابشرط مقسمی، حکم میکند که قیود دیگر با آن تصور و لحاظ نشود؛ ولی چون اطلاق، قید آن نیست، میتوان امکان داشتن هر قید و شرطی را در مقام واقع، برای ماهیت لابشرط مقسمی روا دانست
[۵] اسفار اربعه، شیرازی، صدرالدین، ج۲، ص۱۷، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۹۸۱م.
و چون چنین است باید گفت آن مفهومی که به اعتبارات ماهیت تقسیم میشود (یعنی مقسم این اعتبارات که باید در همه اقسام خود حضور و تحقق داشته باشد و با همه قیود و ویژگیهای خاص آنها سازگار باشد)، همین ماهیت لابشرط مقسمی است. چون مقسم در همه اقسام خود حضور دارد و اقسام، همان افراد و مصادیق خاص مقسم هستند، ماهیت لابشرط مقسمی، همان ماهیتی خواهد بود که در همه افراد خود حضور و تحقق دارد و لذا این ماهیت، همان کلی طبیعی و ماهیت بماهی هی است.
[۶] شرح المنظومه، سبزواری، ملا هادی، ج۲، ص۳۴۴.
[۷] الشواهدالربوبیه، شیرازی، صدرالدین محمد بن ابراهیم، ج۱، ص۱۳۳، تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، تهران، نشر دانشگاهی، ۱۳۶۰ش.
[۸] الاسفارالاربعه، ملاصدرا، ج۱، ص۲۸۰.
زیرا این دو، آن لحاظ از ماهیت هستند که در همه افراد ماهیت حضور دارند.
اصطلاح لابشرط قسمی ومفاهیم غیرماهوی
بسیاری از فیلسوفان اعتبارات سه گانه ماهیت را مختص مفاهیم ماهوی مطرح کردهاند اما عرفا این سه اعتبار را به وجود نیز سرایت دادهاند که این کار موجب شده است فیلسوفانی چون ملاصدرا و ملاهادی سبزواری نیز این اعتبارات را در مورد وجود نیز صادق بدانند
[۹] شرح المنظومه، سبزواری، ملا هادی، ج۲، ص۳۳۹، تهران، ناب، ۱۳۶۹ش، اول.
و در مراتب هستی به “وجود لابشرط”، “وجود بشرط لا” و “وجود بشرط شیء” قائل شوند. اصطلاح “لابشرط” و “لابشرط قسمی”، نیز به تدریج به مفاهیم غیرماهوی (نظیر وجود) نیز توسعه داده شده و به هر مفهومی که امور دیگر با آن تصور نمیشوند و دارای اطلاق است و این اطلاق (عدم تصور چیز دیگری همراه آن)، شرط و قید آن مفهوم اس
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 