پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint
پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint، بهمعنای ماهیت و صورت ذهنی اشیاء است که باعث حصول علم، به ماهیت وجود خارجی و عینی اشیاء میشود.
فهرست مندرجات
۱ – تعریف پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint
۲ – تاریخچه بحث پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint
۳ – مقدمات نظریه پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint
۴ – نحوه علم به ماهیات خارجی
۴.۱ – نظریه اضافه
۴.۲ – نظریه اشباح غیرمحاکی
۴.۳ – نظر اشباح محاکی
۴.۴ – نظر قوشجی
۴.۵ – نظر انقلاب
۴.۶ – نظر محقق دوانی
۴.۷ – نظریه ملاصدرا
۵ – ابطال قول به اضافه
۶ – ابطال قول اشباح محاکی
۷ – ابطال نظریه اشباح غیر محاکی
۸ – ادله پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint
۸.۱ – دلیل اول
۸.۲ – دلیل دوم
۸.۳ – دلیل سوم
۸.۴ – دلیل چهارم
۹ – اشکالات پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint
۹.۱ – ایراد اول و پاسخ
۹.۲ – ایراد دوم و پاسخ
۹.۳ – ایراد سوم و پاسخ
۹.۴ – ایراد چهارم و پاسخ
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع
تعریف پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint
اشیاء چهار نوع وجود دارند: عینی، ذهنی، لفظی و کتبی. و همه انسانها به اشیاء و موجودات اطراف خویش، علم دارند. آگاهی آنها از اشیاء به این نحو است که صورتی از اشیاء در ذهن انسان، نقش میبندد و مستقیما و بدون واسطه آن صورتها را در مییابد. ظهور این امور در نفس، عین ظهور واقعیات خارجی است. پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint که اثر نفسانی نیز نامیده میشود، مطابق با وجود عین، و دال بر آن است. و لفظ، دال بر آن، چیزی است که در ذهن هست. و آن چه که در ذهن هست، نسبت به لفظ، معنا ( مقصود) به حساب میآید؛ هم چنان که اعیان نیز نسبت به ذهن معانی هستند چون که مقصود از پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint، وجود خارجی است. و کتابت نیز دال بر لفظ است. بنابراین، معنای ذهنی همان پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint اشیا است و معنای عینی همان وجود خارجی اشیا است.
[۱] ابن سهلان ساوی، عمر بن سهلان، البصائر النصیریه، ص۱۶۰.
[۲] ابن سهلان ساوی، عمر بن سهلان، البصائر النصیریه، ص۵۴.
پس وجود صورتهای اشیاء خارجی در ذهن را «پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint» اشیاء میگویند.
[۳] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار (شرح منظومه)، ج۹، ص۲۳۳.
به عبارت دیگر، پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint نحوهای از وجود ماهیات است که در ذهن موجود میشود آثار خارجی آنها را ندارد ولی آثار دیگری مثل آگاهی و علم بر ماهیت آن شیء را به دنبال دارد و این همان چیزی است که باعث حصول علم، به ماهیت اشیاء است.
[۴] طباطبایی، محمدحسین، نهایه الحکمه، ص۶۹.
تاریخچه بحث پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint
مساله پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint در یونان قدیم و دورههای اولیه فلسفه اسلامی ، به صورت یک مساله مستقل مطرح نبوده است و مثلا شیخ الرئیس در الهیات شفا
[۵] ابنسینا، حسین بن عبدالله، الاهیات شفاء، فصل ۵ از مقاله اول.
و شاگردش بهمنیار در التحصیل
[۶] ابوالحسن سالاری، بهمنیار بن مرزبان، التحصیل، ص۲۸۹.
[۷] ابوالحسن سالاری، بهمنیار بن مرزبان، التحصیل، ص۴۸۹.
به صورت اشاره به این بحث پرداختهاند و اجمالا مدعایی که این فلاسفه در باب پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint دارند در کلمات آنها دیده میشود.
اولین کسی که بحث پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint را مطرح نموده است فخر رازی و سپس خواجه نصیرالدین طوسی است. در میان متاخرین این بحث به صورت یک مساله مهم مطرح شده است و در اروپا هم فلاسفه غربی، به نحو دیگری به بحث واقع نمایی علم و اندیشه وارد شدهاند و در جستجوی ارزش معلومات پرداختهاند، هر چند غالب بحثهای آنها به نفی ارزش علم و نوعی ایده آلیسم منتهی شده است و در فلسفه جدید هم این بحث یک باب جداگانه به نام Intentional Existence را به خود اختصاص داده است.بحث پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint که درباره ماهیت علم است، از هر مبحث دیگری ارتباط نزدیکتری با مساله روز فلسفه غرب در مورد ارزش و اعتبار علم دارد. این مساله مهم که امروز مطرح است مدعی است که ادراک بشر به طور کلی تا چه اندازه با واقعیت انطباق دارد؟
مقدمات نظریه پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint
نظریه پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint مبتنی بر ثبوت چند مقدمه است که عبارتند از:
۱. در هنگام ادراک، چیزی در ذهن پدید میآید، بر خلاف نظریه اضافه؛
۲. آنچه در ذهن ما پدید میآید، یک چیز است نه دو چیز، بر خلاف نظر فاضل قوشجی؛
۳. آنچه در ذهن ما بوجود میاید، عین ماهیت اشیاء است، بر خلاف نظریه انقلاب و اشباح؛
۴. آنچه در ذهن حاصل میشود، داخل در مقوله کیف است، بر خلاف نظر محقق دوانی؛
۵. مقولات با هم تباین ذاتی دارند.
[۸] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار (شرح منظومه)، ج۹، ص۳۰۷.
[۹] مطهری، مرتضی، شرح منظومه ۱، ص۷۱.
هر یک از اقوالی که در مقابل این نظر بوجود آمده است، برخی از این مقدمات را قبول نداشته است.
نحوه علم به ماهیات خارجی
در برابر نظریه پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint، نظریات دیگری از جانب اندیشمندان درباره نحوه علم ما به ماهیات خارجی مطرح شده است که در ذیل، اجمالا به آنها میپردازیم:
نظریه اضافه
عدهای به تبع ابوالحسن اشعری، منکر پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint شدهاند. فخر رازی در برخی از کتابهای خویش
[۱۰] فخررازی، محمدبن عمر، مباحث مشرقیه، ج۱، ص۳۳۱.
مدعی شده است علم از مقوله اضافه است و هنگام ادراک، صورتی در ذهن پدید نمیآید بلکه فقط، نفس با معلوم خارجی، ارتباط مییابد. این افراد مدعی بودند که نظریه مشهور فلاسفه دارای ایراد است؛ زیرا اگر این حرف درست باشد، وقتی که انسان شیئی را درک میکند، باید ماهیت آن شئ در ذهن حاصل شود. پس اگر من آتش را درک کنم، باید ماهیت آتش در ذهن من بیاید و ذهن من باید داغ شود و بسوزد.
[۱۱] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار (شرح منظومه)، ج۹، ص۲۴۰.
[۱۲] مطهری، مرتضی، شرح منظومه ۱، ص۶۱.
نظریه اشباح غیرمحاکی
به دنبال ایراداتی که بر نظریه حکما در باب پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint گرفته شد، عده دیگری معتقد به نظریه اشباح شدند که غربیها هم نظری مشابه همین نظر را اختیار کردهاند. آنان معتقدند هنگامی که علم به شییء پیدا میشود، شبح و تصویری از آن، در ذهن حاصل میشود که با آن اشیاء، تباین کامل دارد و هیچ نحوه حکایتی از آنها نمیکند و چون نفس این اشتباه را به صورت همیشگی و تکراری مرتکب میشود، هیچ خللی در زندگی پیش نمیآید، مثل انسانی که رنگ سیاه را همیشه قهوهای میبیند.
[۱۳] طباطبایی، محمدحسین، نهایه الحکمه، ص۶۹.
پس از پیدایش این نظر، عدهای معتقد شدند که نظر قدما نیز همین نظر بوده است. قاضی بیضاوی در طوالع الانوار و تفتازانی در مقاصد، بر این عقیده بودند.
[۱۴] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار (شرح منظومه)، ج۹، ص۲۴۰.
[۱۵] مطهری، مرتضی، شرح منظومه ۱، ص۶۳.
نظر اشباح محاکی
گروهی از متاخرین معتقدند که هنگام علم به چیزی، شبحی در ذهن حاصل میشود که اگر چه با آن شیء خارجی تطابق ندارد، ولی در برخی از خصوصیات با آن شبیه است و از آن حکایت میکند.
[۱۶] صدرالمتالهین، محمد بن ابراهیم، الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه، ترجمه محمد خواجوی، ج۱، ص۳۱۴.
نظر قوشجی
به نظر وی، اساسا در ذهن دو چیز بوجود میآید نه یک چیز. در هنگام تصور یک شیء، یک علم در ذهن حاصل میشود و یک معلوم. مثلا وقتی “انسان” تصور میشود، انسان، معلوم و متصور است و این با علم و تصور ما فرق دارد. تصور یک چیز است و متصور ما چیز دیگر.
[۱۷] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار (شرح منظومه)، ج۹، ص۳۰۸.
[۱۸] مطهری، مرتضی، شرح منظومه ۱، ص۶۲.
نظر انقلاب
سید صدرالدین دشتکی شیرازی معتقد است اگر چه ماهیت اشیاء در ذهن پدید میآید، ولی به ماهیت کیف تبدیل میشود؛ یعنی شیء با توجه به ذاتش و بدون لحاظ اینکه در ذهن موجود باشد یا در خارج، حقیقت معینی ندارد تا گفته شود این حقیقت، موجود در ذهن است یا خارج، بلکه موجود خارجی به صورتی است که اگر در ذهن پیدا شود، انقلاب به «کیف» مییابد و اگر کیفت ذهنی در خارج حاصل شود، عین معلوم خارجی میشود.
[۱۹] صدرالمتالهین، محمد بن ابراهیم، الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه، ترجمه محمد خواجوی، ج۱، ص۳۱۷.
[۲۰] مطهری، مرتضی، شرح منظومه ۱، ص۶۴.
نظر محقق دوانی
وی علم را از مقوله معلوم میداند، یعنی معلوم از هر سنخی از مقولات باشد، علم هم از همان نوع میشود. او با انکار مقدمه چهارم، این مطلب را که علم از مقوله کیف باشد را انکار نموده و میگوید کیف دانستن علم، نوعی تسامح در تعبیر است.
[۲۱] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار (شرح منظومه)، ج۹، ص۳۱۲.
نظریه ملاصدرا
وی بر طبق آنچه مشهور میان فلاسفه اسلامی
[۲۲] صدرالمتالهین، محمد بن ابراهیم، الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه، ترجمه محمد خواجوی، ج۱، ص۳۰۶.
[۲۳] طباطبایی، محمدحسین، نهایه الحکمه، ص۵۲.
است، میگوید؛ ورای وجود خارجی اشیاء، صورتی از آن اشیاء در ذهن نقش میبندد که همان صورت باعث علم به ماهیات خارجی میشود. این وجود از ماوراء خودش حکایت میکند، بدون اینکه آثار محکی بر آن مترتب شود. و اختصاص به ماهیات دارد چون ماهیات هستند که فی نفسه نه موجودند نه معدوم پس این وجود، در جائی فرض دارد که محکی آن یا وجودی در خارج داشته باشد و یا وجود تقدیری (مفاهیم غیر ماهوی که ذهن آنها را میسازد) داشته باشد. پس اموری که حیثیت ذات آنها این است که فقط در خارج موجود باشند (مثل نفس وجود عینی) و یا از امری هستند که حیثیت ذات مفروض آنها، حیث بطلان و فقدان است (مثل عدم مطلق ) پاورپوینت کامل وجود ذهنی ۶۱ اسلاید در PowerPoint ندارند.
[۲۴] طباطبایی، محمدحسین، نهایه الحکمه، ص۵۲.
ابطال قول به اضافه
اگر معلوم بالذات ما همان اشیای خارجی باشد، آنگونه که قائلین به اضافه میگویند، دو ایراد به وجود میآید:
اولا: باید تعقل و ادراک چیزی که در خارج وجود ندارد، غیر ممکن باشد؛
ثانیا: دیگر نباید خطایی در علم راه یابد، زیرا لازمه قول اضافه این است که ما مستقیما واقعیت خارجی را به دست میآوریم و در این صورت خطایی وجود نخواهد داشت.
[۲۵] طباطبایی، محمدحسین، نهایه الحکمه، ص۵۴.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 