پاورپوینت کامل وجود حرکت ۴۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل وجود حرکت ۴۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل وجود حرکت ۴۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل وجود حرکت ۴۱ اسلاید در PowerPoint :
حرکت (فلسفه)
حرکت در لغت به معنای جنبیدن و تکان خوردن است. در اصطلاح فلسفه این عنوان در ضمن مباحث قوه و فعل مورد بحث قرار میگیرد. بهترین تعریف برای حرکت تغیر تدریجی است. برخی از فلاسفه یونان باستان تغیر تدریجی و حرکت را انکار کردهاند.
فهرست مندرجات
۱ – حرکت در اصطلاح فلاسفه
۲ – تعاریف مشهور حرکت
۲.۱ – بهترین تعریف
۳ – پاورپوینت کامل وجود حرکت ۴۱ اسلاید در PowerPoint
۴ – شبهات منکرین حرکت
۴.۱ – شبهه نامتناهیبودن حرکت
۴.۱.۱ – پاسخ ارسطو
۴.۱.۲ – پاسخ دیگر از شبهه
۴.۲ – عدم اختصاص شبهه به حرکت
۴.۳ – شبهه تناقض در حرکت
۴.۳.۱ – پاسخ شبهه
۵ – مقومات حرکت
۶ – مشخصات حرکت
۷ – لوازم حرکت
۸ – پانویس
۹ – منبع
حرکت در اصطلاح فلاسفه
حرکت به اصطلاح فلسفه اخص از حرکت به معنای لغوی است زیرا حرکت لغوی شامل تغییر دفعی و تدریجی هر دو میشود، در حالی که تنها تغییر تدریجی، حرکت فلسفی است.
با بیان فوق اجمالا تعریف حرکت هم معلوم شد، اما قبل از تفصیل تعریف یا تعاریف حرکت باید این نکته را متذکر شویم که هیچ یک از تعاریفی که برای حرکت ارائه شده است تعریف حدی و حقیقی نیست، بلکه همگی تعریف به رسم هستند؛ یعنی صرفا از طریق آنها میتوان حرکت را از غیر حرکت بازشناخت، ولی نمیتوان به حقیقت و ذات آن پی برد.
[۱] مطهری، مرتضی، حرکت و زمان در فلسفه اسلامی، ج۱، ص۱۹، حکمت، ۱۳۶۹.
تعاریف مشهور حرکت
تعاریف زیادی برای حرکت ارائه شده است که معروفترین آنها عبارت است از:
الف) تغییر تدریجی
ب) خروج تدریجی شیء از قوه به فعل.
[۲] طباطبایی، سیدمحمدحسین، بدایه الحکمه، مرحله دهم، فصل سوم، ص۱۲۰.
[۳] طباطبایی، سیدمحمدحسین، نهایه الحکمه، مرحله نهم، فصل سوم، ص۲۵۴.
ج) کمال اول برای موجود بالقوه از آن جهت که بالقوه است. منظور ارسطو این است موجودى که قوه و استعداد براى کمالى را دارد و هم اکنون فاقد آن است در شرایط خاصى بسوى آن سیر مىکند و این سیر مقدمهاى براى رسیدن به کمال مطلوب است و اضافه کردن قید حیثیت از آن جهت که بالقوه است براى احتراز از صورت نوعیه موجود متحرک است زیرا هر موجود بالقوهاى خواه ناخواه صورت نوعیهاى دارد که کمال اول براى آن بشمار مىرود اما این کمال اول از جهت فعلیت داشتن آن است نه از جهت بالقوه بودنش و ربطى به حرکت ندارد اما کمال بودن حرکت براى جسم به لحاظ بالقوه بودن آن است و اول بودنش از نظر مقدمیت آن براى وصول به غایت مىباشد.
بهترین تعریف
اما تعریف اول از نظر قلت الفاظ و وضوح مفاهیم بر دیگر تعریفها رجحان دارد هر چند هیچکدام را به اصطلاح منطقى نمىتوان حد تام دانست زیرا حد تام مخصوص ماهیاتى است که داراى جنس و فصل باشند ولى مفهوم حرکت از معقولات ثانیه فلسفی است که از نحوه وجود متحرک انتزاع مىشود و در خارج جوهر یا عرضى بنام حرکت نداریم بلکه حرکت عبارت است از تدریجى بودن وجود جوهر یا عرض و سیلان آن در امتداد زمان و حتى بر حسب نظر شیخ اشراق که حرکت را از مقولات عرضی بشمار آورده است نیز نمىتوان حد تامى براى آن در نظر گرفت زیرا مقوله جنس عالى است و دیگر جنس و فصلى ندارد.
[۴] مصباح یزدی، محمدتقی آموزش فلسفه، ج۲، ص۲۹۳.
به این چند مثال توجه کنید: زمین به دور خورشید و حول محور خود میچرخد؛ کیفیات نفسانی و رنگ و شکل اجسام تغییر میکنند؛ درخت تدریجا رشد میکند و بر مقدارش افزوده میشود؛ در تمام این موارد حرکت رخ داده است.
نکته دیگرى که باید یادآور شویم این است که تغیرات دفعى از دو وجود یا دست کم از وجود و عدم شىء واحدى انتزاع مىشوند اما حرکت از یک وجود و گستردگى آن در ظرف زمان انتزاع مىگردد و تعدد متغیر و متغیر الیه به لحاظ اجزاء بالقوه آن است که دائما موجود و معدوم مىشوند ولى هیچکدام وجود بالفعلى ندارند و به دیگر سخن حرکت مجموعهاى از موجودات نیست که پى در پى بوجود بیایند بلکه از امتداد وجود واحدى انتزاع مىشود و مىتوان آن را تا بى نهایت تقسیم کرد اما تقسیم خارجى آن مستلزم پدید آمدن سکون و از بین رفتن وحدت آن است.
نکته قابل توجه دیگری که غفلت از آن برخی شبهات را به ذهن میآورد این است که حرکت مجموعهای متوالی از موجودات پراکنده نیست؛ بلکه یک امر واحد متصل تدریجی است که تا بینهایت قابل انقسام است، به گونهای که این قابلیت هیچ گاه در خارج به فعلیت نمیرسد؛ زیرا در آن صورت دیگر حرکت، حرکت نخواهد بود.
وجود حرکت
گروهى از فلاسفه یونان باستان مانند پارمنیدس و زنون الئایی تغیر تدریجى و حرکت را انکار کردهاند این سخن در آغاز عجیب بنظر مىرسد و فورا این سؤال را در ذهن خواننده و شنونده پدید مىآورد که مگر ایشان این همه حرکات مختلف را نمىدیدهاند و مگر خود ایشان در روى زمین حرکت نمىکردهاند اما با دقت در سخنان ایشان روشن مىشود که مطلب به این سادگى نیست و حتى بازگشت سخن بعضى از کسانى که قائل به حرکت بودهاند و سرسختانه از آن دفاع کردهاند مانند بعضى از سخنان مارکسیستها نیز به قول الئاییان است.
[۵] مصباح یزدی، محمدتقی آموزش فلسفه، ج۲، ص۲۸۹.
راز مطلب این است که ایشان تغیراتى که بنام حرکت نامیده مىشود را مجموعهاى از تغیرات دفعى پى در پى تلقى مىکردهاند و مثلا حرکت جسم از نقطهاى به نقطه دیگر را قرار گرفتن پى در پى آن در نقاط متوسط بین دو نقطه مفروض مىانگاشتهاند و به دیگر سخن حرکت را بعنوان یک امر تدریجى پیوسته نمىپذیرفتهاند و آن را مجموعهاى از سکونات پى در پى مىپنداشتهاند از اینروى اگر کسان دیگرى هم براى حرکت اجزاء بالفعلى قائل باشند در واقع بصف منکرین حرکت پیوستهاند.
ولى حقیقت این است که وجود حرکت بعنوان امر تدریجى واحد قابل انکار نیست و حتى بعضى از مصادیق آن مانند تغیر تدریجى کیفیات نفسانى را مىتوان با علم حضوری خطا ناپذیر درک کرد و منشا اشتباه الئاییان شبهاتى در برابر وجدان و بداهت بوده است که با حل آنها جاى تردیدى باقى نمىماند.
شبهات منکرین حرکت
کسانى که وجود خارجى حرکت را انکار کرده و آن را مفهومى ذهنى و حاکى از توالى سکونات انگاشتهاند به شبهاتى تمسک کردهاند که مهمترین آنها این دو شبهه است:
شبهه نامتناهیبودن حرکت
اگر حرکت بعنوان امر ممتد واحدى در خارج وجود داشته باشد باید بتوان براى آن اجزائى در نظر گرفت و هر یک از اجزاء آن چون داراى امتداد مىباشد به نوبه خود قابل قسمت به اجزاء دیگرى خواهد بود و این تقسیمات تا بىنهایت ادامه خواه
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 