پاورپوینت کامل اخباری، محمد بن عبدالنبی ۴۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اخباری، محمد بن عبدالنبی ۴۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اخباری، محمد بن عبدالنبی ۴۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل اخباری، محمد بن عبدالنبی ۴۲ اسلاید در PowerPoint :

۱
نسب۲
ولادت۳
تحصیلات۴
سلوک اخباری۵
لقب صاحب‌الکرامات۶
کرامت منتسب به میرزا محمد۷
ابراز مخالفت‌ علنى‌ با اصولیان‌ و فرمان قتل او۸
قتل میرزا محمد۹
فرزندان۱۰
شاگردان۱۱
طریقه مهدیه‌۱۲
آثار۱۲.۱
الف‌ – چاپى‌:۱۲.۲
ب‌ – خطى‌:۱۳
پانویس۱۴
منابع مقاله۱۵
وابسته‌ها

ابو احمد جمال‌الدین‌ میرزا محمد اَخْباری (۲۱ ذیقعده ۱۱۷۸- مق ۲۸ ربیع‌الاول‌ ۱۲۳۲ق‌/۱۲ مه ۱۷۶۵- ۱۵ فوریه ۱۸۱۷م‌)، فرزند عبدالنبى‌ بن‌ عبدالصانع‌ نیشابوری استرابادی، فقیه‌، محدث‌ و از پایه‌گذاران‌ مکتب‌ اخباریه‌.

نسب

درباره نسب‌ او اختلاف‌ بسیار است‌، یکى‌ از نوادگان‌ وی به‌ نام‌ ابراهیم‌ بن‌ میرزا احمد، در مقدمه کتاب‌ ایقاظ النبیه‌ میرزا محمد را از سادات‌ رضوی دانسته‌، و نسبش‌ را به‌ حسین‌ پسر موسى‌ المبرقع‌ از فرزندان‌ امام‌ جواد(ع‌) رسانده‌ است‌. در جایى‌ نیز به‌ نقل‌ از کتاب‌ ضیاء المتقین‌ میرزا محمد، نسب‌ او به‌ شمس‌ الدین‌ محمد جوینى‌ وزیر و صاحب‌ دیوان‌ رسانده‌ شده‌ است‌. شاید به‌ جهت‌ همین‌ اختلاف‌ است‌ که‌ برخى‌، سلسله‌ نسب‌ او را فقط تا عبدالصانع‌ بر مى‌شمارند.

ولادت

میرزا محمد در اکبرآباد یا فرّخ‌ آباد در سرزمین‌ هند، از مادری استرابادی متولد شد. جدش‌ عبدالصانع‌ از مردم‌ استراباد و پدرش‌ عبدالنبى‌ مقیم‌ نیشابور بود که‌ بعدها به‌ هند مهاجرت‌ کرد. اینکه‌ تنکابنى‌ او را از مردم‌ بحرین‌ دانسته‌ است‌، صحت‌ ندارد.

تحصیلات

میرزا محمد تحصیلات‌ مقدماتى‌ خود را در هندوستان‌ به‌ انجام‌ رسانید و در حدود ۲۰ سالگى‌ برای گزاردن‌ حج‌، با خانواده‌ راهى‌ حجاز شد و در میانه راه‌، پدرش‌ را از دست‌ داد.

پس‌ از اتمام‌ مناسک‌، راه‌ عراق‌ را در پیش‌ گرفت‌ و چندی در نجف‌ و سپس‌ در کربلا ماند و سرانجام‌ در کاظمین‌ سکنى‌ گزید. در این‌ شهرها، محضر چند تن‌ از علمای برجسته‌، مانند آقا محمدعلى‌ بهبهانى‌، میرزا مهدی شهرستانى‌ و شیخ‌ موسى‌ بحرینى‌ را درک‌ کرد و دیری نپایید که‌ در علوم‌ معقول‌ و منقول‌ صاحب‌ بصیرت‌ شد.
او در کنار علوم‌ متداول‌ دینى‌، در علوم‌ غریبه‌ از قبیل‌ طلسمات‌ و نیرنجات‌ و جفر و اعداد مطالعاتى‌ کرد و در بحث‌ و جدل‌ نیز مهارت‌ یافت‌.

سلوک اخباری

از آنجا که‌ وی سلوک‌ اخباری را در پیش‌ گرفته‌ بود، با فقها و مجتهدان‌ اصولى‌ از جمله‌ شیخ‌ جعفر نجفى‌، سید على‌ طباطبایى‌، سید محمدباقر حجت‌الاسلام ‌اصفهانى‌ و محمدابراهیم ‌کلباسى‌، سخت‌ درگیر شد و میان‌ آنان‌ دشمنى‌ درگرفت‌.

فشار اصولیان‌ سبب‌ شد تا میرزا محمد، عراق‌ را ترک‌ گوید و راهى‌ ایران‌ شود.
وی مدتى‌ را در مشهد و دیگر شهرهای ایران‌ گذراند و با استقبال‌ دستگاه‌ حکومتى‌ فتحعلى‌ شاه‌، مدت‌ ۴ سال‌ در تهران‌ اقامت‌ کرد.

لقب صاحب‌الکرامات

حضور او در تهران‌ مصادف‌ با شروع‌ دوره اول‌ جنگ‌های ایران‌ و روسیه‌ (۱۲۱۸- ۱۲۲۸ق‌) بوده‌ است‌. وی در تمام‌ این‌ مدت‌ مورد توجه‌ و احترام‌ شاه‌ قاجار بود و روزگار را به‌ تصنیف‌ و تدریس‌ مى‌گذرانید و از آنجا که‌ از او کراماتى‌ در میان‌ عامه‌ شهرت‌ یافت‌، به‌ «صاحب‌ الکرامات‌» ملقب‌ شد.

کرامت منتسب به میرزا محمد

یکى‌ از کراماتى‌ که‌ بدو منتسب‌ شد، داستان‌ پیشگویى‌ در خصوص‌ قتل‌ تسیتسیانف‌ فرمانده‌ سپاه‌ روسیه‌ در منطقه قفقاز بود:

میرزا محمد به‌ فتحعلى‌ شاه‌ پیشنهاد کرد که‌ حاضر است‌ برای نابودی این‌ فرمانده‌ روسى‌ چله‌ بنشیند تا پس‌ از گذشت‌ ۴۰ روز، سرِ تسیتسیانف‌ را برای شاه‌ بیاورند و در عوض‌، حکومت‌ قاجار متعهد گردد که‌ حقیقت‌ ماجرا را آشکار، و از اخباریگری حمایت‌ کند. به‌ دنبال‌ این‌ گفت‌وگو، میرزا محمد به‌ مزار حضرت‌ عبدالعظیم‌ در ری رفت‌ و در حجره‌ای در به‌ روی خود بست‌ و با اعمالى‌ خاص‌ چله‌ نشست‌.

پس‌ از گذشت‌ ۴۰ روز، سرِ سردار روس‌ توسط سواری به‌ درگاه‌ فتحعلى‌ شاه‌ آورده‌ شد. به‌ هر تقدیر با فشار و سعایت‌ رجال‌ متنفذ، شاه ‌قاجار دست‌ از حمایت‌ میرزامحمد برداشت‌ و او را روانه عراق‌ ساخت‌.
در این‌ میان‌ نقش‌ علمای اصولى‌، به‌ ویژه‌ شیخ‌ جعفر نجفى‌ را که‌ کتابى‌ با عنوان‌ کشف‌ الغطاء در ذم‌ میرزا محمد تصنیف‌ کرد و برای شاه‌ فرستاد، نباید نادیده‌ گرفت‌.

ابراز مخالفت‌ علنى‌ با اصولیان‌ و فرمان قتل او

میرزا محمد پس‌ از ترک‌ تهران‌ در کاظمین‌ رحل‌ اقامت‌ افکند و باز از ابراز مخالفت‌ علنى‌ با اصولیان‌ – چه‌ در گفتار و چه‌ در نوشتار – خودداری نکرد و همین‌ امر سبب‌ شد که‌ حکم‌ قتل‌ او توسط علما و مجتهدان‌ بنام‌ آن‌ زمان‌، همچون‌ سید محمد مجاهد، شیخ‌ موسى‌، سید عبدالله‌ شبر و شیخ‌ اسدالله‌ کاظمینى‌ صادر شود.

البته‌ جنگ‌ قدرتى‌ که‌ میان‌ دو تن‌ از عوامل‌ حکومت‌ عثمانى‌ که‌ داعیه حکمرانى‌ بغداد را داشتند، یعنى‌ اسعد پاشا که‌ مصلحت‌ خویش‌ را در حمایت‌ از میرزا محمد مى‌دید، و داوود پاشا که‌ در صدد جلب‌ حمایت‌ علمای اصولى‌ و مجتهدان‌ بود، بر آتش‌ این‌ اختلاف‌ دامن‌ زد.

قتل میرزا محمد

در پى‌ صدور حکم‌ قتل‌ میرزامحمد، گروهى‌ به‌ خانه او هجوم‌ بردند و او را به‌ همراه‌ فرزندش‌ احمد و یکى‌ از شاگردانش‌ به‌ قتل‌ رساندند.

پیکر میرزا محمد را با بستن‌ ریسمان‌ به‌ پای وی، در کوچه‌ و بازار. بر زبان‌ها چنان‌ بود که‌ میرزا محمد چند سالى‌ پیش‌ از کشته‌ شدنش‌ در رساله‌ای تاریخ‌ کشته‌ شدن‌ خود را این‌گونه‌ پیش‌ بینى‌ کرده‌ بود: «صدوق‌ غلب‌، صار تاریخنا» که‌ عبارت‌ «صدوق‌ غلب‌» به‌ حساب‌ ابجد ۱۲۳۲ق‌ را نشان‌ مى‌دهد. حتى‌ برخى‌ مدعیند که‌ او شب‌ قبل‌ از حادثه‌، به‌ صراحت‌ گفته‌ بود که‌ چند ساعتى‌ بیش‌، از زندگانى‌ وی باقى‌ نمانده‌ است‌.

فرزندان

میرزا محمد یک‌ دختر و ۳ پسر به‌ نام‌های محمد، احمد و على‌ داشت‌ و دختر وی همسر ملا هادی سبزواری بود.

با وجود تقابل‌ اندیشه‌ میان‌ او و مجتهدان‌ مشهور، همگان‌ کمابیش‌ به‌ فضل‌ و جامعیت‌ او در علوم‌ معقول‌ و منقول‌ اذعان‌ داشتند.

شاگردان

از جمله‌ شاگردان‌ او مى‌توان‌ این‌ کسان‌ را نام‌ برد: فتحعلى‌ خان‌ شیرازی، محمد ابراهیم‌ بن‌ محمد على‌ طبسى‌، محمدباقر بن‌ محمد على‌ لاری دشتى‌ که‌ الکلمات‌ الحقانیه را در شرح‌ کتاب‌ البرهانیه میرزا محمد تألیف‌ کرده‌ است‌، محمدرضابن‌محمدجعفردوانى‌، محمد جواد سیاه‌پوش‌، مصطفى‌ بن‌ اسماعیل‌ موسوی، صاحب‌ اللوامع‌ المحمدیه‌ و عبدالصاحب‌ بن‌ محمد جعفر دوانى‌.

طریقه مهدیه‌

با آنکه‌ میرزا محمد ردیه‌‌هایى‌ بر عقاید صوفیه‌ نوشته‌ است‌، صاحب‌ بستان‌ السیاحه‌، در طریقت‌، سلسله او را به‌ طریقه «مهدیه‌» مى‌رساند که‌ البته‌ طریقه‌ای ناشناخته‌ است‌. برخى‌ دیگر نیز عقاید

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.