پاورپوینت کامل ابن‌ مدینى‌ ۲۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل ابن‌ مدینى‌ ۲۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ابن‌ مدینى‌ ۲۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل ابن‌ مدینى‌ ۲۹ اسلاید در PowerPoint :

۱
تحصیلات، اساتید، مشایخ۲
شاگردان، راویان۳
موقعیت علمی۴
پذیرش‌ برخى‌ معتقدات‌ معتزله‌۵
علت گرایش به عقاید اعتزالی۶
مذهب ابن‌ مدینى‌۷
توثیق رجالی۸
نقد احادیث۹
وفات۱۰
آثار۱۱
پانویس۱۲
منابع مقاله۱۳
وابسته‌ها

ابن‌ مَدینى‌، ابوالحسن‌ على‌ بن‌ عبدالله‌ بن‌ جعفر بن‌ نجیح‌ (۱۶۱ یا ۱۶۲- ۲۸ ذیقعده ۲۳۴ق‌/۷۷۸ یا ۷۷۹-۲۳ ژوئن‌ ۸۴۹م‌)، از پیشروان‌ علوم‌ حدیث‌ در بغداد.

وی‌ با عروه بن‌ عطیه‌ از بنى‌ سعد بن‌ بکر نسبت‌ ولاء داشت‌ و به‌ همین‌ جهت‌ «سعدی‌» نیز خوانده‌ مى‌شد.

اصل‌ خاندان‌ وی‌ از مدینه‌ بود، ولى‌ او خود در بصره‌ تولد یافت‌.

پدر و جدش‌ هر دو از محدثان‌ بود و پدر که‌ در نوجوانى‌ درگذشت‌ (۱۷۸ق‌/۷۹۴م‌)، از نخستین‌ استادان‌ او بود.

تحصیلات، اساتید، مشایخ

ابن‌ مدینى‌ در زادگاه‌ خود به‌ فراگیری‌ حدیث‌ پرداخت‌. از مشایخ‌ بصری‌ وی‌ مى‌توان‌ حمّاد بن‌ زید، یحیى‌ بن‌ سعید قطّان‌، عبدالرحمان‌ بن‌ مهدی‌ و ابوداوود طیالسى‌ را یاد کرد.

با توجه‌ به‌ روایت‌ ابن‌ مدینى‌ از جمعى‌ از مشایخ‌ کوفه‌ چون‌ سفیان‌ بن‌ عُیینه‌، یحیى‌ بن‌ آدم‌، ابونعیم‌ فضل‌ ابن‌ دکین‌، ابوبکر ابن‌ عیاش‌، و برخى‌ مشایخ‌ مدینه‌ چون‌ محمد بن‌ جعفر غندر و ابوضمره‌ انس‌ بن‌ عیاض‌، مى‌توان‌ گفت‌ که‌ او چندی‌ در این‌ دو شهر به‌ کسب‌ علم‌ پرداخته‌ است‌.

افزون‌ بر این‌ از اقامت‌ سه‌ ساله وی‌ در یمن‌ اطلاع‌ داریم‌ که‌ در دوره جوانى‌ او بوده‌ است‌. استماعش‌ از عبدالرزاق‌ صنعانى‌ مى‌تواند مربوط به‌ همین‌ روزگار باشد.

مزّی‌ فهرستى‌ از دیگر مشایخ‌ او را آورده‌ است‌.

ابن‌ مدینى‌ در فراگیری‌ حدیث‌ چنان‌ موفق‌ بود که‌ استادان‌ مهم‌ او چون‌ ابن‌ عُیینه‌ و قطّان‌ وی‌ را بر دیگر شاگردان‌ برتری‌ مى‌دادند و معترف‌ بودند که‌ خود نیز از ابن‌ مدینى‌ بهره‌ها گرفته‌اند.

شاگردان، راویان

وی‌ در تاریخى‌ که‌ به‌ درستى‌ دانسته‌ نیست‌، به‌ بغداد رفت‌ و در آنجا به‌ گفتن‌ حدیث‌ پرداخت‌.

در مجلس‌ درس‌ او محدثان‌ نامداری‌ چون‌ بخاری‌، ابوداوود، ابویعلى‌ موصلى‌، بلاذری‌ و ابوحاتم‌ رازی‌ گرد مى‌آمدند و از او حدیث‌ مى‌شنیدند.

مزی‌ فهرستى‌ از دیگر شاگردان‌ او را آورده‌ است‌.

حتى‌ هم‌ طرازان‌ ابن‌ مدینى‌ چون‌ یحیى‌ بن‌ معین‌ و احمد بن‌ حنبل‌ نیز از او حدیث‌ آموخته‌اند.

شاهدی‌ در دست‌ نیست‌ که‌ نشان‌ دهد که‌ ابن‌ مدینى‌ در بغداد به‌ طور جدی‌ به‌ فراگیری‌ حدیث‌ پرداخته‌ باشد، و مواردی‌ چند از روایت‌ او از احمد بن‌ حنبل‌، با توجه‌ به‌ رابطه این‌ دو کم‌ اهمیت‌ جلوه‌ مى‌کند.

موقعیت علمی

ابن‌ مدینى‌ چنانکه‌ ابواسحاق‌ شیرازی‌ گزارش‌ کرده‌، به‌ هنگام‌ حضور شافعى‌ در بغداد (۱۹۵-۱۹۹ق‌) کتاب‌ الرساله او را که‌ در اصول‌ فقه‌ بود، از وی‌ اخذ کرد و همو بود که‌ این‌ کتاب‌ را به‌ شیخ‌ بصری‌ خود ابن‌ مهدی‌ و نیز احتمالاً قطان‌ شناسانید.

به‌ هر حال‌ ابن‌ مدینى‌ در بغداد تا آنجا مورد توجه‌ قرار داشت‌ که‌ در موارد اختلاف‌ علمى‌ میان‌ محدثان‌ طراز اول‌ چون‌ احمد بن‌ حنبل‌ و یحیى‌ بن‌ معین‌ به‌ داوری‌ فراخوانده‌ مى‌شد و رفتار و کردارش‌ نوشته‌ و ثبت‌ مى‌گردید.

پذیرش‌ برخى‌ معتقدات‌ معتزله‌

سال‌ ۲۱۹ق‌ را باید مبدأ تحولى‌ در زندگى‌ ابن‌ مدینى‌ تلقى‌ کرد. در این‌ سال‌ احمد بن‌ ابى‌ دؤاد، قاضى‌ القضاه معتزلى‌ِ معتصم‌، بزرگان‌ اصحاب‌ حدیث‌ بغداد را به‌ پذیرش‌ برخى‌ معتقدات‌ معتزله‌ چون‌ «خلق‌ قرآن‌» فراخواند، و ابن‌ مدینى‌ برخلاف‌ احمد بن‌ حنبل‌ و دیگران‌ دست‌ کم‌ در ظاهر به‌ این‌ عقاید گردن‌ نهاد.
این‌ موضع‌گیری‌ِ وی‌ موج‌ مخالفت‌ را بر ضد او برانگیخت‌.

مخالفت‌ با ابن‌ مدینى‌ از طرف‌ افراد کم‌ شناخته‌تر به‌ صورت‌ برخوردهای‌ تند و طعنه‌آمیز، گاه‌ تا حد تکفیر بروز مى‌نمود، در حالى‌ که‌ برخورد چهره‌های‌ شناخته‌ شده‌ از نوعى‌ طرد محترمانه‌ حکایت‌ داشت‌. مثلاً ابوبکر ابن‌ ابى‌ شیبه‌ از او به‌ «خائب‌» و ابوعثمان‌ عمرو ناقد از وی‌ به‌ «مخذول‌» تعبیر کرد و ابوزرعه‌ روایت‌ از او را ترک‌ نمود.

براساس‌ روایتى‌ احمد بن‌ حنبل‌ نیز از ذکر نام‌ او در سند حدیث‌ اکراه‌ داشته‌ است‌، ولى‌ نام‌ او در جای‌ جای‌ مسند احمد ابن‌ حنبل‌ دیده‌ مى‌شود.

یحیى‌ بن‌ معین‌ نیز از او در برابر بدگویان‌ دفاع‌ کرده‌ است‌.

به‌ هر حال‌ ابن‌ مدینى‌ منزلت‌ گذشته خود را در میان‌ اصحاب‌ حدیث‌ آن‌ روز بغداد از

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.