پاورپوینت کامل عبدالهادی ابیاری ۳۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل عبدالهادی ابیاری ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عبدالهادی ابیاری ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل عبدالهادی ابیاری ۳۳ اسلاید در PowerPoint :
۱
ولادت، نسبت۲
تحصیلات، اساتید۳
نهضت علمی مصر۴
وفات۵
شاگردان۶
سبک نوشتاری۷
شعر ابیاری۸
شرح آثار ادبی۹
آثار۱۰
پانویس۱۱
منابع مقاله۱۲
وابستهها
اَبْیاری، عبدالهادی نَجا (۱۲۳۶-۱۳۰۵ ق / ۱۸۲۱- ۱۸۸۸ م)، نویسند، ادیب، لغتشناس و فقیه شافعی مذهب مصر.
ولادت، نسبت
وی در ابیار (میان قاهره و اسکندریه) به دنیا آمد و نسبت ابیاری او ازهمین جاست و چون دیر زمانی در الازهر تدریس کرد، نسبت ازهری نیز یافت.
تحصیلات، اساتید
ابیاری در خانوادهای دانشمند پرورده شد. مقدمات ادب را در ابیار نزد پدر آموخت، سپس راهی الازهر شد و مدتی دراز در آنجا با جدیت تمام به تکمیل دانش خویش در علوم اسلامی و لغوی پرداخت و از استادانی همچون شیخ محمود دمنهوری و شیخ ابراهیم بیجوری (باجوری) و دیگران کسب فیض نمود و پس از اندک مدتی به مقام علمی والایی دست یافت، چندانکه خدیو اسماعیل پاشا مسئولیت آموزش و پرورش فرزندان خویش را به وی سپرد؛ سپس مورد بیمهری خدیو قرار گرفت و در ۱۲۸۹ ق مجبور به ترک قاهره و اقامت در ابیار شد. زمانی که شاگردش، خدیو توفیق پاشا فرزند اسماعیل (حک ۱۲۹۶- ۱۳۰۹ ق)، به زمامداری مصر رسید، شیخ را به سمت امام و مفتی مخصوص دربار برگزید. وی تا پایان عمر در این سمت باقی ماند.
نهضت علمی مصر
ابیاری در نهضت علمی مصر تأثیر بسزایی داشت. وی با بسیاری از ادبا و دانشمندان زمان خویش از جمله شیخ ابراهیم احدب، احمد فارس شدیاق و شیخ ناصیف یازجی دوستی داشت و میان آنان رسائل چندی ردّ و بدل شده است. رسائل و منشآت شیخ به ابراهیم احدب، خواه منظوم و خواه منثور، به صورت مجموعهای به نام الوسائل الادبیه فی الرسائل الاحدبیه گردآوری شده است. این فقیه دانشمند در زمان حیات خویش کتابخان بزرگی فراهم آورد که متأسفانه پس از وفاتش از میان رفت.
وفات
ابیاری در قاهره درگذشت و در زاوی شیخ اسماعل شعرانی در کفّر الطماعین به خاک سپرده شد. برخی منابع تاریخ وفات او را ۱۳۰۶ ق آوردهاند.
شاگردان
ابیاری شاگردان مشهوری پروراند که از جمل آنان میتوان به شیخ حسن طویل و شیخ محمد بسیونی اشاره کرد.
سبک نوشتاری
ابیاری در زمین علوم یا ادبیات چیز تازهای به دست نداده است. سبکش در نوشتههای معمولی نسبتاً روان است، اما چون به نگارش رساله میپردازد، اسیر صنعت و تکلف میشود و از رسائل کهن عربی، نظیر رسائل صاحب بن عباد و ابوبکر خوارزمی پیروی میکند. اوج صنعتگرایی او در کتاب الوسائل الادبیه نمایان است.
شعر ابیاری
ابیاری شعر نیز میسروده و قصایدی چند از وی در دست است. این قصاید که گاه در پاسخ رسائل ادبی شیخ ابراهیم احدب سروده شدهاند، با وجود استواری، از احساس شاعرانه بیبهرهاند. در خلال آنها محسنات بدیعی از قبیل جناس، طباق و تلمیح به کار گرفته شده که ناچار شعر را متکلف ساخته است.
علاوه بر این وی انبوهی شعر تعلیمی، خاصه ارجوزه، سروده و برخی از علوم اسلامی و ادبی را به منظور سهولت حفظ کردن در قالب آن اشعار عرضه کرده و گاه به شرح و تفصیل آنها پرداخته است.
از جمل این آثار میتوان از منظوم الحدیقه در علم بلاغت نام برد. همین منظومه را او خود در رسالهای به نام الازهار الأنیقه فی شرح الحدیقه شرح کرده است، اما پس از چندی گمان کرده که شاید فهم مضامین و معانی آن بر خواننده دشوار آید، از این رو بار دیگر بر آن منظومه شرح جدیدی موسوم به ثمره المجاز و الحقیقه فی شرح ابیات الحدیقه نوشته است.
شرح آثار ادبی
ابیاری علاق وافری به شرح آثار ادبی دیگران اعم از منظوم یا منثور داشته است. از جمل این آثار میتوان از کتابهای متعددی که در شرح منظومه البلیانی، شرح راحه الارواح، شرح مغنی اللبیب، شرح منظوم بدری برزنجی موسوم به جالیه الکدر، شرح مقدم قسطلانی و شرح ارشاد المرید، تألیف کرده، نام برد.
آثار
از آثار به جا مانده از ابیاری که بیش از ۴۰ اثر است، چنین برمیآید که وی در انواع علوم ادبی و اسلامی زمان خویش چون ادب، فقه، حدیث، تصوف، تاریخ، لغت، صرف و نحو و بلاغت تبحر داشته است:
الف ـ چاپی:
۱. باب الفتوح لمعرفه احوال الروح، در تصوف و توحید، مشتمل بر مباحث فلسفی دربار روح است که در ۱۳۰۴ ق در قاهره چاپ شده است.
۲. حسن البیان فی نظم مشترک القرآن، که به همراه اثر دیگر او به نام نفحه الاکمام چاپ شده است (مصر، ۱۲۷۶ ق / ۱۸۵۹ م).
۳. رضاب المرتشف فی نظم ماورد فی الصحیحین من المؤتلف و المختلف. این اثر دربار اصطلاحات علم حدیث است و توسط خود مؤلف نیز شرح شده است (مصر، ۱۲۹۵ ق).
۴. زکاه الصیام بارشاد العوام، در فقه شافعی (مصر، ۱۳۰۵ ق).
۵. سعود المطالع لسعود المطالع در ۲ جلد، مشتمل بر شرح و تفصیل ۴۱ شیو حل معما با اسم خدیو اسماعیل است.
این کتاب شامل موضوعاتی سخت گوناگون و پراکنده، چون تاریخ فراعنه و خلفا، طبایع انسان و مضامین مختلف دیگری از همین قبیل است و هیچ ترتیب خاصی، مصر، ۱۲۸۳ ق.
۶. طرفه الربیع فی نظم انواع البدی
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 