پاورپوینت کامل سمرقندی، اسحاق بن محمد ۵۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل سمرقندی، اسحاق بن محمد ۵۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سمرقندی، اسحاق بن محمد ۵۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل سمرقندی، اسحاق بن محمد ۵۲ اسلاید در PowerPoint :

۱
ولادت۲
تحصیلات، شیوخ۲.۱
شاگردان، راویان، مناصب۲.۲
وفات۲.۳
شخصیت علمی۲.۴
مکتب کلامی۲.۵
متکلم فقیه۲.۶
حکمت و تصوف۲.۷
سلوک۲.۸
آثار۲.۹
پانویس۲.۱۰
منابع مقاله۲.۱۱
وابسته‌ها

ابوالقاسم حکیم سمرقندی، اسحاق بن محمد اسماعیل بن ابراهیم بن زید، حکیم وعالم حنفی ماوراءالنهر در اواخر سده ۳ و نیمه نخست سده ۴ق/۹ و ۱۰م.

ابوالقاسم در شکل‌گیری عقاید و تعالیم زاهدانه حنفیان اهل سنت و جماعت در مشرق زمین، نقطه عطفی به شمار می‌آید و اعتقادنامه او با عنوان السواد الاعظم تا مدت‌ها تبیین‌کننده اعتقادات بسیار ی از حنفیان بود با اینهمه از زندگانی او جز سطوری چند به نقل سمعانی و چند آگاهی پراکنده در دیگر منابع چیزی دانسته نیست، تا آنجا که حمدالله مستوفی در تاریخ گزیده بی‌اطلاعی کامل خود را نسبت به زندگی وی ابراز داشته است و طبقات‌نویسان حنفی چون عبدالقادر در قرشی تمیمی و لکهنوی، همگی پایه گفتار را بر اطلاعات سمعانی نهاده‌اند. اطلاعاتی که احتمال می‌رود سمعانی خود از تاریخ سمرقند ابوالعباس مستغفری (د ۴۳۲ق/۱۰۴۱م) گرفته باشد.

ولادت

ابوالقاسم محتملاً درسمرقند تولد و رشد یافت.

تحصیلات، شیوخ

در جوانی چندی به تحصیل در بلخ گذرانید و در آنجا ملازمت ابوبکر وراق ترمذی عارف برجسته آن دیار را اختبار کرد و از او تعالیم طریقت را فراگرفت. او به فراگیری علوم متداول نقلی و عقلی نیز همت گماشت و در دانش‌های کلام فقه و تفسیر چیره‌دست شد ابوالقاسم به حدیث و روایت نیز عنایت داشت چنانکه از شیوخ روایی او عبد بن سهل زاهد (شاید عبدالله بن سهل رازی شاگرد حاتم اصم از مشایخ صوفیه د ۲۳۷ق)، عمرو بن عاصم مروزی و محمد بن خزیمه قلاس (فقیه و محدث اهل بلخ، د ۳۱۴ق) را نام برده‌اند. که دست کم فرد اخیر از حیث طبقه از اقران او بوده است در یکی از منابع متأخر از ابن جلاء و ابراهیم قصار دو تن از مشایخ صوفی شام در عرض ابوبکر وراق به عنوان استادان ابوالقاسم در طریقت سخن رفته اما به فراگیری ابوالقاسم از آنان و نیز به سفر او به دیار عرب در منابع دیگر اشاره‌ای نشده است.

شاگردان، راویان، مناصب

ابوالقاسم حکیم درنیمه دوم از زندگانی خود در سمرقند آرامش گزید و هم در آنجا شاگردانی را پرورش داد. سمعانی از راویان او ابوجعفر محمد بن منیب سمرقندی عبدالکریم بن محمد فقیه سمرقندی و محمد بن عمران بن مشهی را نام برده است؛ در منابع صوفیان نیز نام محمد بن محمد بن نصر زاهد و ابوعلی محمدبن حسن بن حمزه صوفی رازی به عنوان شاگردان او در طریقت آمده است که سخنانی حکیمانه و عارفانه از شخص او یا از طریق او از ابوبکر وراق روایت می‌کرده‌اند.
ابوالقاسم حکیم که در دوره فرمانروایی سامانیان (حک‍ ۲۶۱-۳۸۹ق/۸۷۵-۹۹۹م) می‌زیست با امیران سامانی که حامی و مشوق او در فعالیت‌های علمی بودند، روابطی نیکو داشت به گزارش منابع زمانی دراز قضای سمرقند را برعهده داشت و در طول مدت تصدی داوری او مورد ستایش مردم بود. همچنین آن هنگام که عالمان حنفی اهل سنت و جماعت امیراسماعیل سامانی (حک‍:۲۷۹-۲۹۵ق) را بر آن داشتند تا از رواج مذاهب و مکاتب مخالف در ماوراءالنهر جلوگیری نماید. با توصیه همگی آنان امیر سامانی از ابوالقاسم خواست تا در کتابی عقاید مقبول اهل سنت و جماعت را گرد آورد و بدین ترتیب کتاب السواد الاعظم نوشته شد.

وفات

با در نظر گرفتن سن احتمالی ابوالقاسم حکیم به هنگام مصاحبت با ابوبکر وراق (د ۲۸۳ق/۸۹۳م ازین سو و مقبولیت همگانی او به هنگام انتخاب برای تألیف کتاب السوادالاعظم (ح ۲۹۰ق/۹۰۳م) از دگر سو چنین می‌نماید که او در سال‌های میانه سده ۳ق ولادت یافته است با پذیرش گفته سمعانی مبنی براینکه او در ۱۰ محرم ۳۴۲ وفات یافته است باید سال‌های عمر او را افزون بر ۹۰ پنداشت، ولی شایسته ذکر است که ابوالمعین نسفی درگذشت او را در ۳۳۵ق/۹۴۶م دانسته است ابوالقاسم در سمرقند درگذشت و به وصیت خود در گورستان مشهور جاکردیزه به خاک سپرده شد. مقبره او تا قرن‌ها شناخته بود و از سوی مردم حتی غیرحنفیان زیارت می‌شد.

شخصیت علمی

شخصیت علمی ابوالقاسم حکیم را باید جامع دو خصیصه دانست که جمع آن دو در یک عالم در دیار و روزگار او امری متداول بوده است. او از یکسو به عنوان حکیمی اهل طریقت شناخته می‌شد و از دگرسو متکلمی صاحب نظر به‌شمار می‌رفت.

مکتب کلامی

درباره اینکه ابوالقاسم حکیم دانش کلام را از چه کسانی فراگرفته است در منابع گزارشی دیده نمی‌شود ولی ستایش مبالغه‌آمیز او از دانش کلامی ابونصر احمد عیاضی (د پیش از ۲۷۹ق/۸۹۲م) و فرزند و پیرو او ابواحمد نصر عیاضی (نک‍: نسفی، ۱/۳۵۷) تا اندازه‌ای گرایش فکری او را روشن می‌سازد.
ابونصرعیاضی از برجسته ترین عالمان سمرقند در نیمه دوم سده ۳ق بود که باید او را مهم‌ترین انتقال دهنده تعالیم سلف به نسل ابوالقاسم در مکتب حنفی اهل سنت و جماعت در ماوراءالنهر دانست. در نسل شاگردان عیاضی یا به تعبیر دیگر در نسل ابوالقاسم حکیم همزمان با شکل‌گیری نظام کلامی حنفیان اهل سنت و جماعت و تدوین آثار نسبتاً مفصل به تقریب می‌توان ۳ جناح مختلف را در میان پیروان این مکتب تمیز داد. این ۳ جناح در بسیاری از کلیات اعتقادی با یکدیگر اشتراک عقیده داشتند و تفاوت آنان در برخی مسائل خاص اعتقادی و به‌ویژه در شیوه برخورد با مسائل دیده می‌شد. این ۳ جناح عبارت بودند از:
جناح متکلمان عقل‌گرا و در رأس آنان ابومنصور ماتریدی (د ۳۳۳ق/۹۴۵م) جناح فقیهان سنت‌گرا و در رأس آنان ابوالقاسم حکیم و دیگر جناج صوفیان حنفی اعتقاد که عمل را داخل در تعریف ایمان می‌شمردند و ادامه حرکت آنان در نسل بعد در کتاب التعرف کلاباذی دیده می‌شود.

متکلم فقیه

ابوالقاسم در عین شهرت خود به کلام و حکمت در روزگار خود شاید بیش از هرچیز فقیهی برجسته بود و به همین مناسبت سال‌ها بالاترین مرجع قضایی مردم سمرقند بود. مطرح کردن برخی از مباحث فقهی در لابه‌لای مسائل کلامی در السوادالاعظم همچون مسأله مسح بر خفین نماز وتر و نظایر آن، خود حاکی از این حقیقت است که نزد ابوالقاسم و دیگر عالمان هم‌فکر او ضرورتی برای تفکیک مسائل کلامی از مسائل فقهی احساس نمی‌شد این درحالی است که در آثار ماتریدی و پیروان شیوه او چنین آمیزشی به چشم نمی‌خورد، به‌علاوه نوع ترتیب و تنظیم کلامی مباحث نوع استدلالات و اصطلاحات ویژه‌ای که در آثار ماتریدی و ماتریدیان دیده می‌شود با شیوه السوادالاعظم و آثار همانند آن تفاوتی آشکار دارد.
جنبه جدل و ستیز با آنچه ابوالقاسم حکیم هوی و بدعت می‌خواند و در سراسر السوادالاعظم به چشم می‌خورد شیوه‌ای متداول است که غالباً در آثار اعتقادی فقیهان سنت‌گرای اهل سنت و جماعت دیده می‌شود، از این دست می‌توان الرد علی اهل الاهواء از ابومطیع مکحول نسفی د ۳۱۸ق را می‌توان نام برد.
گفتنی است که نام کتاب ابوالقاسم نیز در برخی نسخ به صورت الرد علی اصحاب الاهواء آمده است.
ابوالقاسم لبه تیز حملات خود را متوجه گروه‌های مخالف از معتزله جهمیه، شیعه، کرامیه و خوارج ساخته است، ولی نباید این حقیقت را از نظر دور داشت که او در سراسر کتاب عقاید حنفیان عدل‌گرا (نقطه حنفیان اهل سنت و جماعت) و عقاید عالمان اصحاب حدیث (سنت‌گرایان غیرحنفی و ضد ارجاء) را که مهم‌ترین رقیبان مکتب او به‌شمار می‌رفتند نیز به انتقاد گرفته است بی‌آنکه به صراحت از آنان نامی برده باشد.
شایان توجه است که در ترجمه کهن فارسی السوادالاعظم فهرستی از عالمان و رجال مذهبی به عنوان سلف صالح به دست داده شده که در دوره‌ای متأخرتر از زمان تألیف و حتی شاید متأخرتر از زمان ترجمه تکمیل گردیده است.
در این فهرست همان‌طور که انتظار می‌رود. ابداً نامی از بزرگان مکتب عدل‌گرای حنفی چون ابومطیع بلخی، ابومقاتل سمرقندی، بشرمریسی و ابن ثلجی به میان نیامده است حتی در مورد رجال سده ۴ق/۱۰م که عصر جناح‌بندی داخلی در مکتب حنفی اهل سنت و جماعت بوده است تنها نام فقیهان سنت‌گرا چون ابواحمد عیاضی، ابوالقاسم حکیم و ابواللیث سمرقندی برده شده و به‌رغم شهرت فراگیر، یادی از متکلمان عقل‌گرا چون ابومنصو

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.