پاورپوینت کامل نهج البلاغه از منظر علمای شیعه ۵۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نهج البلاغه از منظر علمای شیعه ۵۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نهج البلاغه از منظر علمای شیعه ۵۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نهج البلاغه از منظر علمای شیعه ۵۶ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل نهج البلاغه از منظر علمای شیعه ۵۶ اسلاید در PowerPoint
عجیب این است که نهج البلاغه در دیار خودش، در میان شیعیان علی، در حوزههای علمیه شیعه «غریب» و «تنها» است؛ همچنان که خود علی غریب و تنهاست. بدیهی است که اگر محتویات کتابی و یا اندیشهها و احساسات و عواطف شخصی با دنیای روحی مردمی سازگار نباشد، این کتاب و یا آن شخص عملاً تنها و بیگانه میماند؛ هرچند نامشان با هزاران تجلیل و تعظیم برده شود.
فهرست مندرجات
۱ – نهج البلاغه در کلام بزرگان شیعه
۱.۱ – دیدگاه امام خمینی
۱.۲ – دیدگاه امام خامنهای
۱.۲.۱ – بیان یک نکته
۱.۲.۲ – نکتهای دیگر
۱.۳ – دیدگاه سیدرضی
۱.۴ – دیدگاه ملاصالح روغنی قزوینی
۱.۵ – دیدگاه علی دوانی
۱.۶ – دیدگاهی دیگر از سید رضی
۱.۷ – دیدگاه علی آقا شیرازی
۱.۷.۱ – راه آشنایی با نهج البلاغه
۱.۸ – دیدگاه علامه حسنزاده آملی
۱.۹ – دیدگاه آیتالله مکارم شیرازی
۱.۱۰ – دیدگاه آیهالله جعفر سبحانی
۱.۱۱ – دیدگاه شهید مرتضی مطهری
۱.۱۲ – دیدگاه سید جعفر شهیدی
۱.۱۳ – دیدگاهی دیگر از علی آقا شیرازی
۱.۱۴ – دیدگاهی دیگر از امام خامنهای
۲ – پانویس
۳ – منبع
نهج البلاغه در کلام بزرگان شیعه
علما و بزرگان شیعه درباره نهج البلاغه دیدگاههایی دارند که در ذیل به برخی از آنها اشاره میکنیم:
دیدگاه امام خمینی
بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (رحمهالله) در وصیتنامه الهی سیاسی خود میفرمایند:
ما مفتخریم که کتاب نهجالبلاغه که بعد از قرآن، بزرگترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهاییبخش بشر است و دستورات معنوی و حکومتی آن بالاترین راه نجات است، از امام معصوم ماست.
و در پیام دیگری آن را شفای دردهای فردی و اجتماعی دانسته و آن را اقیانوسی معرفی مینماید که هر دانشمندی در آن فرو رود، غرق میشود.
[۱] پیام مروخ ۲۷/۲/۱۳۶۰ امام خمینی به کنگره هزاره نهجالبلاغه، ص۷.
دیدگاه امام خامنهای
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنهای (مدظلهالعالی) میفرماید:
نهجالبلاغه گنجینه عظیمی است که به این سادگی حتی به موجودیت آن نمیشود دست یافت و آن را فهمید و بعد از اینکه چنین موجودی را شناختیم، نوبت کار اصلی یعنی بهرهبرداری است. ما هنوز موجودیت نهجالبلاغه را هم نشناختهایم؛ البته بسیاری از منابع غنی اسلامی نیز همین وضعیت را دارند؛ اما نهجالبلاغه با رتبه و پایه والایی که دارد در حقیقت یک استثناست که باید به صورت یک گنجینه استثنایی با آن برخورد کرد.
بیان یک نکته
این کتاب وقتی در کنار قرآن قرار گیرد، یقیناً تالی قرآن است؛ یعنی ما دیگر کتابی نداریم که دارای این حد از اعتبار و جامعیت و قدمت باشد؛ لذا احیای نهجالبلاغه تنها وظیفه شیعیان نیست؛ بلکه وظیفه همه مسلمانان است، همه مسلمانان به عنوان احیای یک میراث بینظیر اسلامی باید نهجالبلاغه را زنده کنند. و این احیا نه تنها به معنای کثرت چاپ – که خوب زیاد هم چاپ شده – بلکه به معنای تحقیق در آن است؛ همچنانکه روی قرآن کریم تحقیق شده، تفسیرهای زیادی نوشته شده است، روی نهجالبلاغه هم باید این تحقیقات انجام گیرد، همانطوری که قرآن خوانده میشود نهجالبلاغه هم باید خوانده شود؛ چون تالی قرآن است؛ همانطوری که مسلمانها خودشان را موظف میدانند که با قرآن انس پیدا کنند و ندانستن قرآن را برای خود نقص میشمارند، ندانستن نهجالبلاغه هم باید نقص به حساب بیاید.
نکتهای دیگر
نکته دیگری که در اینجا فوقالعاده مهم است و به نظر من تکلیف همه ماست، این است که ما موقعیت صدور این سخنان و احوال گوینده آنها را به خوبی بشناسیم و بدانیم که این آگاهی و شناخت برای درمان بسیاری از بیماریهای جامعه ما شفایی عاجل است؛ زیرا وقتی گوینده این سخنها را مورد مطالعه قرار میدهیم، میبینیم یک انسان عادی نیست؛ بلکه دو خصوصیت دارد که سخن او را، به اهمیت فوقالعادهای میرساند. آن دو خصوصیت، حکمت و حاکمیت اوست، علی (علیهالسلام) اولا یک حکیم است از آن کسانی که «یؤتی الحکمه من یشاء». حکمت الهی به او داده شده، جهان و انسان و حقایق آفرینش و دقایق هستی را میشناسد، حکیم یعنی به حقایق جهان واقف است، حالا به عقیده کسانی که او را امام معصوم میدانند، به الهام من الله، و به عقیده آنهایی که او را معصوم نمیدانند، به تعلیم از پیغمبر و از اسلام. به هرحال در اینکه یک انسان بصیر و حکیمی است از نوع حکمت پیغمبران، که به حقایق آفرینش و آنچه در گنجینههای خداوند است آشناست کسی تردید ندارد.
در آیینه نهجالبلاغه نگاه کنید و ببینید شما از وضع کنونی خودتان چه چیزی را میبینید، کدام درد و خطر را میبینید؟ کدام هشدار متوجه ماست؟ درمانش در نهجالبلاغه موجود است، امروز بسیار لازم است که محققان، نهجالبلاغه را از این جهات تفسیر کنند.
[۲] بیانات مقام معظم رهبری در پنجمین کنگره نهجالبلاغه.
دیدگاه سیدرضی
او که خود همت به جمعآوری این اثر سترگ گماشته و با نهجالبلاغه جاودانه شده و همچون قطرهای که خود دریا شده مینویسد: جویندگان و سود برندگان از آن زیاد است و این به دلیل گرانسنگی و قدر و منزلت این کتاب در فراهم داشتن شگفتیهای سخنوری و زبانآوری اوست.
[۳] استادی، رضا، بحثی کوتاه پیرامون مدارک نهجالبلاغه، بنیاد نهجالبلاغه، تهران، ۱۳۶۲.
دیدگاه ملاصالح روغنی قزوینی
یکی از شارحان بزرگ فارسی نهجالبلاغه مرحوم ملا صالح روغنی قزوینی (رحمهالله) است که در عهد شاه عباس دوم سلیمان صفوی میزیسته و از مترجمان زبردست عصر خویش بوده و ترجمهها و شرحهای او بر کتب مهمی چون نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه و مثنوی رومی در دربار صفوی مقبولیت تام داشته است.
وی از شاگردان حکیم متبحر «میرداماد» میباشد.
[۴] تبریزی، مدرس، ریحانه الادب، ص۳۴۳، کتابفروشی خیام، ج۱ و ۲.
مهمترین اثر وی شرح نهجالبلاغه به فارسی است که به گفته مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی از سودمندترین و مفیدترین شرحهای نهجالبلاغه است
[۵] تهرانی، آقا بزرگ، الذریعه، ج۱۴، ص۱۲۸.
که البته چاپ هم شده است. ایشان نهجالبلاغه را جامع و عدیمالمثل و فوق طاقت بشری دانسته است.
[۶] روغنی قزوینی، مولا صالح، حکمت اسلام، ص۱۲، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۵۴.
دیدگاه علی دوانی
ایشان که امروزه از رجال شرح حال نویس مهم به شمار میرود و تألیفات متعددی در آثار و احوال دانشمندان دارد، برآناند که نهجالبلاغه خود بهترین وسیله شناخت امام متقین علی (علیهالسلام) است. دانشمندان معتقدند که پس از قرآن دنیای اسلام کتابی از لحاظ ابعاد و ارزشهای اسلامی همچون نهجالبلاغه در اختیار ندارند.
[۷] دوانی، علی، نگاهی کوتاه به زندگی پرافتخار سید رضی (مندرج در یادنامه کنگره هزاره نهجالبلاغه)، ص۲۳۲، تهران، بنیاد نهجالبلاغه، ۱۳۶۰.
گروهی دیگر نیز نهجالبلاغه را به عنوان برگزیده سخنان مولا، بیانگر اسلام راستین و ترجمان وحی خدا و برگدان شیوایی قرآن میدانند
[۸] دوانی، علی، نگاهی کوتاه به زندگی پرافتخار سید رضی (مندرج در یادنامه کنگره هزاره نهجالبلاغه)، ص۵۰، تهران، بنیاد نهجالبلاغه، ۱۳۶۰.
و منشأ این دفتر حکمت را نیز قرآن دانستهاند؛ لذا همه حکمتها و دستورات مندرج در آن را ملهم از قرآن و رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) دانستهاند.
[۹] دوانی، علی، نگاهی کوتاه به زندگی پرافتخار سید رضی (مندرج در یادنامه کنگره هزاره نهجالبلاغه)، ص۵۰ ـ ۵۱، تهران، بنیاد نهجالبلاغه، ۱۳۶۰.
دیدگاهی دیگر از سید رضی
سیدرضی (رحمهالله) باز هم مینویسد:
بعد از قرآن و بیانات پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) هر کلام و خطبه و مقالهای را که خواندم و شنیدم توانستم با آن رقابت کنم و بهتر از ان یا همانندش را بگویم مگر کلمات امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) را که هرچه کوشیدم توانایی رقابت با آن را در خود نیافتم.
[۱۰] نواوی، محمدامین، جولات اسلامیه، چ۳، ص۹۹، بیروت، ۱۹۸۰.
دیدگاه علی آقا شیرازی
عارف بزرگوار مرحوم آیهالله حاج میرزا علی آقا شیرازی (رحمهالله) که در زمان خود اسوه علم و تفوا بوده و امروزه برای آشنایان با معارف اسلامی نامی آشناست، از استادان و غواصان دریای بیکران نهجالبلاغه بوده است. استاد شهید مطهری که خود نهجالبلاغهشناس مهمی است در مکتب این دانشور، زانوی تعلم بر زمین زده و با عالم شگفت کتاب حکمتآمیز علی (علیهالسلام) آشنا شده است. وی میگوید: او (آیهالله حاج میرزا علی آقا شیرازی) یک نهجالبلاغه مجسم بود، مواعظ نهجالبلاغه در اعماق جانش فرو رفته بود. برای من محسوس بود که روح این مرد با روح امیرالمؤمنین (علیهالسلام) پیوند خورده و متصل شده است.
[۱۱] مطهری، مرتضی، عدل الهی، چ۱۰
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 