پاورپوینت کامل نور (مفهوم) ۶۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نور (مفهوم) ۶۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نور (مفهوم) ۶۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نور (مفهوم) ۶۷ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل نور (مفهوم) ۶۷ اسلاید در PowerPoint

نور در متون دینی بر مصادیق گوناگونی اطلاق شده است این مصادیق طیفی از موجودات را شامل می‏شود که یک طرف آن نور حسی و طرف دیگر آن ذات خداوندی است در میان این دو عقل، علم، ایمان، پیامبر، امام هدایت و…هم نور نامیده شده‏اند ولی نور بودن همه این موجودات به نور حقیقی برمی‏گردد که ذات لا یزال خداوندی است.

همچنین نور نامی از نام‏های خداوند و اسم یکی از سوره‌های قرآن کریم است و از کلماتی است که در قرآن و احادیث کاربردهای بسیاری دارد. و بر مصادیق گوناگونی اطلاق شده است. گر چه این مصادیق از نوع واحدی نیستند ولی وجود ویژگی خاصی در آن‌ها سبب شده است که آن‌ها را نور بنامند

فهرست مندرجات

۱ – تعریف نور
۲ – کاربردهای نور
۲.۱ – نور مادی و حسی
۲.۲ – علم
۲.۳ – ایمان
۲.۴ – قرآن
۲.۵ – اسلام
۲.۶ – هدایت الهی
۲.۷ – امامت و و لایت
۲.۸ – خداوند
۲.۸.۱ – دیدگاه طبرسی (ره)
۲.۸.۲ – دیدگاه فخر رازی
۳ – آیه نور در روایات
۳.۱ – دیدگاه صاحب مجمع البیان
۴ – نتیجه
۵ – پانویس
۶ – منبع

تعریف نور

برای نور تعریف‌های مختلفی آورده‏اند بعضی از این تعاریف فقط بر نور حسی دلالت دارد مانند این‌که گفته‏اند نور پرتوهایی است که پراکنده می‏شود و به دیدن کمک می‏کند

[۱] مفردات راغب، ص۵۰۸.

و بعضی دیگر می‏گویند نور همان چیزی است که اشیاء را آشکار می‏کند و حقیقت اشیاء را به چشم نشان می‏دهد.

[۲] لسان العرب، ج۱۴، ص۳۲۱.

با توجه به مصادیقی که در متون دینی برای نور ذکر شده است نمی‏توان با این تعاریف همه آن‌ها را تفسیر کرد تعاریف فوق نور را محدود به نور حسی می‏کنند بنابراین باید در جستجوی تعریفی باشیم که تمام مصادیق را شامل شود. تعریف مشهور دیگری که برای نور آورده‏اند این است که نور چیزی است که به ذات خود ظاهر باشد و غیر را هم ظاهر سازد.

[۳] لسان العرب، ج۱۴، ص۳۲۱.

این تعریف‏ گر چه نور حسی را شامل می‏شود ولی به آن محدود نمی‏شود و هر چه ظاهر لذات و مظهر للغیر باشد را در برمی‏گیرد. و بنابراین می‏تواند تمام مصادیق نور را تعریف کند.

کاربردهای نور

نور مادی و حسی

باید پذیرفت که اولین و ساده‏ترین تجربه ما از نور، همان نور حسی است و در عرف عام غالبا از نور همان معنا را منظور می‏کنند ولی ویژگی ظاهر بالذات و مظهر للغیر اعم از نور حسی است. یکی از کاربردهای نور در قرآن همان نور حسی است مانند

هو الّذی جعل الشمس ضیاء و القمر نورا.

[۴] یونس/سوره۱۰، آیه۵.

و جعل القمر فیهنّ نورا.

[۵] نوح/سوره۷۱، آیه۱۶.

و جعل الظلمات و النور.

[۶] انعام/سوره۶، آیه۱.

امام محمد غزالی این معنا از نور را مختص عوام و امری نسبی می‏داند و می‏گوید نور در مورد افراد نابینا نه آشکار است و نه آشکارکننده بنابراین علاوه بر نور، ذات بیننده نیز رکنی از ادراک است و اگر به دیده دقت بنگریم نور نه باعث ادراک که محل ادراک است پس قوه باصره به نام نور سزاوارتر است تا شئی مبصر.

[۷] مشکوه الانوار، ص۴۱-۴۲.

غزالی از نور حسی فیزیکی که شئ مادی است به نور بینائی منتقل می‏شود و برای اثبات سخن خود به کاربردهای نور چشم اشاره می‏کند و می‏گوید در مورد نابینا می‏گوییم نور چشمانش را از دست داده است یا در مورد خفاش می‏گوییم نور چشمش ضعیف است.

[۸] مشکوه الانوار، ص۴۲.

نور بینایی به انواع عیوب مبتلاست مثل این‌که ظاهر را می‏بیند نه باطن، متناهی را می‏بیند نه نامتناهی، غیر خود را رؤیت می‏کند نه خود را و غیره.

ولی در درون آدمی چشم باطنی هم هست که نه تنها محدودیت‌های چشم ظاهر را ندارد بلکه ظاهر و باطن، دور و نزدیک و محسوس و غیر محسوس همه را می‏بیند و سراسر هستی قلمرو رؤیت اوست و آن نیروی عقل است و اگر ادراک حسی را با عقل مقایسه کنیم این عقل است که شایسته نام نور است و این‌که پیامبر اسلام فرمود: «ان الله خلق آدم علی صورته»، ناظر به همین معناست زیرا وجود عقل در آدمی نوری است که نمونه‏ای از نور خداوند متعال است.

[۹] مشکوه الانوار، ص۴۴.

حال اگر در ویژگی‏های قوه عقل تأمل کنیم خواهیم دید عقل که همان ذات مدرک و حقیقت وجود آدمی است نزد خود پدیدار است و غیر را هم برای خود آشکار می‏سازد یعنی ذات آدمی عین علم است و علم هم دارای صفت آشکار بودن و آشکارکنندگی است و بر همین اساس است که پیامبر فرموده است: «العلم نور یقذقه الله فی قلب من یشاء.»

[۱۰] بحار الانوار، ج۱، ص۲۲۵.

علم

در آیاتی از قرآن کریم بر علم اطلاق نور و روشنایی شده است مانند:

قل هل یستوی الاعمی و البصیر ام هل تستوی الظلمات و النور

[۱۱] رعد/سوره۱۳، آیه۱۶.

و ما یستوی الاعمی و البصیر و لا الظلمات و لا النور و لا الظلّ و لا الحرور

[۱۲] فاطر/سوره۳۵، آیه۱۹- ۲۱.

البته میان ادراکات حسی با علم و فکر و قوه عاقله هم رابطه تنگاتنگی است که امام علی(ع)در مورد آنها می‏فرماید: العقول ائمّه الافکار و الافکار ائمّه القلوب و القلوب ائمّه الحواس و الحواس ائمّه الاعضاء.

[۱۳] بحار الانوار، ج۱، ص۹۶ .

حال اگر علم و معرفت با طلب حقیقت و دلبستگی به آن و گام گذاشتن در راه آن همراه شود و فرد عالم علم خود را چراغ راه تعالی خود قرار دهد و در جستجوی کمال برآید ایمان حاصل می‏شود.

ایمان

در آیاتی از قرآن کریم نور بر ایمان اطلاق نور شده است،مانند: «و جعلنا له نورا یمشی به فی الناس»

[۱۴] انعام/سوره۶، آیه۱۲۲.

و یجعل لکم نورا تمشون به

[۱۵] حدید/سوره۵۷، آیه۲۸.

الله ولیّ الّذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور.

[۱۶] بقره/سوره۲، آیه۲۵۷.

امام محمد غزالی می‏نویسد همان‌گونه که خورشید آسمان برای رؤیت چشم‏ ظاهر امری ضروری است چشمان عقل یا چشمان باطن هم به خورشیدی نیاز دارد و آن خورشید باطن قرآن کریم است.

قرآن

در آیاتی از قرآن کریم بر خود قرآن اطلاق نور شده است.

[۱۷] المیزان، ج۷، ص۳۷۸.

مانند: فآمنوا بالله و رسوله و النور الذی انزلنا

[۱۸] تغابن/سوره۶۴، آیه۸.

قد جاءکم برهان من ربکم و انزلنا الیکم نورا مبین

[۱۹] نساء/سوره۷۷، آیه۱۷۴.

و اتبعوا النور الذی انزل معه اولئک هم المفلحون

[۲۰] اعراف/سوره۷، آیه۱۵۷.

غرض از این تعبیر این است که بفهماند قرآن کریم نوری است که راه زندگی و آن طریقی را که انسان باید برای رسیدن به سعادت و کمال بپیماید روشن می‏سازد.

[۲۱] المیزان، ج۷، ص۴۱۳.

اسلام به عنوان آخرین دین الهی حول قرآن کریم شکل گرفته است. و اسلام و قرآن دو امر انفکاک ناپذیرند.

اسلام

در آیاتی از قرآن بر اسلام اطلاق نور شده است،مانند: یریدون ان یطفئوا نور الله بافواهم

[۲۲] توبه/سوره۹، آیه۳۲.

یهدی الله بنوره من یشاء

[۲۳] نور/سوره۲۴، آیه۳۵.

خداوند بر پیامبر اسلام هم اطلاق نور کرده است زیرا وی با سخن و عمل خود نور حقیقت را از ظلمات باطل تفکیک کرد و با پیام آسمانی خود سعادت و کمال را بر آدمیان نمودار ساخت مانند آیه «و داعیا الی الله باذنه و سراجا منیرا»

[۲۴] احزاب/سوره۳۳، آیه۴۶.

قد جاءکم من الله نور و کتاب.

[۲۵] المائده/سوره۵،آیه۱۵.

رسالت پیامبر، اسلام و قرآن هدایت به سوی خداوند و ایجاد روشن بینی در روح آدمیان است و قرآن کریم این روشن‏بینی و هدایت را نوعی حیات خاص انسانی می‏نامد که جان و جهان آدمی را دگرگون می‏کند و به آن صبغه الهی می‏دهد

هدایت الهی

در آیاتی از قرآن بر هدایت الهی و روشن‏بینی اطلاق نور شده است.

[۲۶] المیزان، ج۷، ص۵۱۴.

مانند «او من کان میتا فاحییناه و جعلنا له نورا یمشی به فی الناس کمن مثله فی الظلمات لیس بخارج منه.»

[۲۷] انعام/ سوره۶، آیه۲۲.

کتاب انزلناه الیک لتخرج الناس من الظلمات الی النور

[۲۸] ابراهیم/سوره۱۴، آیه۱.

منظور از ظلمات ضلالت و منظور از نور همان هدایت است. اگر هدایت را نور و ضلالت را ظلمات نامیده یکی را مفرد و یکی را جمع آورده برای اشاره به این جهت است که هدایت از مصادیق حق است و حق یکی است و هیچ فرقی و تغایری میان مصادیق آن نیست به خلاف ضلالت که مصادیق مختلفی دارد چون ضلالت ناشی از پیروی هواهاست که با هم اختلاف دارند.

[۲۹] المیزان،ج۸، ص۱۲.

مؤمنان که به واسطه ایمان به هدایت و روشن‏بینی خود حیات دیگری یافته‏اند در جهان آخرت دارای نور هستند که به کمک آن از صراط می‏گذرند و قرآن کریم در آیاتی از خود به آن اشاره دارد مانند یسعی نور هم بین ایدیهم.

[۳۰] حدید/سوره۵۷، آیه۱۲ .

نورهم یسعی بین ایدیهم.

[۳۱] تحریم/سوره۶۶، آیه۸.

امّا در جهان آخرت نه تنها نور مومن ظاهر می‏شود که نور خداوند نیز زمین را روشن می‏سازد و آیاتی از قرآن به نور پروردگار در جهان آخرت اشاره دارد مانند «اشرقت الارض بنور ربه.»

[۳۲] زمر/سوره۳۹، آیه۶۹.

بعضی واژه نور در آیه فوق را به معنای عدل گرفته‏اند.

[۳۳] وجوه القرآن، ص۵۵۹.

امامت و و لایت

از کاربردهای دیگر واژه نور، اطلاق نور بر مصادیق امامت و ولایت و به ویژه علی(ع) است چون ائمه(ع) با ولایت و علم خود دنیا را روشن کرده‏اند و دلهای مؤمنین را نورانی کرده‏اند.

[۳۴] مقدمه تفسیر مرآه الانوار، ص۳۱۴.

. از امام رضا(ع) روایت شده است که فرمود: «یهدی الله لنوره من یشاء به معنای یهدی الله لولایتنا من احبّ و من لم یجعل الله له‏ نورا فماله نور ای من لم یجعل الله له اماما فی الدنیا فماله فی الاخره من نور ای امام یرشده و یتبعه الی الجنه.»

[۳۵] تأویل الآیات الظاهره فی فضائل العتره الطاهره، ص۳۵۸.

امام معصوم(ع)در حول تفسیر آیه «‏فامنوا بالله و رسوله و النور الذی انزلنا»

[۳۶] تغابن/سوره۶۴، آیه۸.

می‏فرماید: به خدا قسم منظور از نور، امامان خاندان پیامبر تا روز قیامت، آن‌ها نور خداوند در آسمان‌ها و زمین هستند و روشنایی آن‌ها در قلوب مومنین از نور خورشید آسمان بیشتر است.

[۳۷] سفینه البحار، ج۸، ص۳۴۲-۳۴۳.

در حدیث دیگری امام علی(ع)آیه «‏الله نور السموات و الارض» را بر پیامبر و دوازده امام(ع) تطبیق می‏کند.

[۳۸] البرهان فی تفسیر القرآن، ص۱۳۶-۱۳۷.

خداوند

مشهورترین آیه‏ای که در قرآن کریم بحث نور را طرح کرده است آیه ۳۵ سوره نور است که ۵ دفعه واژه نور در آن به کار رفته است و تفسیرهای مختلف و بسیاری از آن آیه ارائه شده است در این آیه بر خداوند اطلاق نور شده است یعنی «‏الله نور السموات و الارض» در معنای آیه گفته‏ان

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.