پاورپوینت کامل نوا ۵۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
5 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نوا ۵۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نوا ۵۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نوا ۵۲ اسلاید در PowerPoint :

آواز

‌آواز (در هنر موسیقی‌ )، کلام‌ یا اصوات‌ انسانی‌ که‌ با ایجاد تغییراتی‌ در شدت‌ و ارتفاعشان‌ تبدیل‌ به‌ موسیقی‌ کردند.

فهرست مندرجات

۱ – تعریف
۲ – تعریف فارابی
۳ – ترجمه اروپایی
۴ – چگونگی شکل‌گیری
۵ – منشأ آواز
۶ – اقسام
۷ – تقسیم دیگر
۷.۱ – مذهبی
۷.۲ – رزمی
۷.۳ – بزمی
۸ – تحلیل‌ عناصر تشکیل‌ دهنده
۹ – پیشینه
۹.۱ – قبل و بعد از اسلام
۱۰ – منبع
۱۱ – فهرست منابع
۱۲ – پانویس
۱۳ – منابع

تعریف

آهنگ‌ در پهلوی‌ به‌ معنی‌ «کشش‌» به‌ کار رفته‌ که‌ از ریشه اوستایی‌ sang به‌ معنی‌ «کشیدن‌» گرفته‌ شده‌ است‌ و در فارسی‌ بیشتر به‌ معنی‌ قصد و عزم‌ است‌، اما به‌ معنی‌ طرز، روش‌، قاعده‌ و قانون‌، هم‌چنین‌ به‌ معنی‌ پاورپوینت کامل نوا ۵۲ اسلاید در PowerPoint، آوا، لحن‌ و آواز به‌ کار رفته‌ است‌ و به‌ نظر می‌رسد که‌ معنی‌ لحن‌ برای‌ آهنگ‌ از معنی‌ «طرز و روش‌ و قاعده‌» گرفته‌ شده‌ باشد.
قدما در زبان‌ عربی‌ و نیز غالباً در زبان‌ فارسی‌، لفظ الحان‌ (جمع‌ لحن‌) را به‌ جای‌ آهنگ‌ به‌ کار برده‌اند.
کلمه آواز در اصل‌ به‌ معنی‌ مطلق‌ صوت‌ و نیز صوت‌ موسیقی‌ به‌ کار رفته‌ است‌

[۱] لغت‌ نامه فارسی‌، ج۱، ص۱۷۶- ۱۷۹.

و آنچه‌ امروز، آواز نامیده‌ می‌شود، سرود و گاه‌ غزل‌ و ترانه‌

[۲] عنصر المعالی‌، کیکاوس‌، قابوسنامه‌، به‌ کوشش‌ سعید نفیسی‌،ص۱۴۲، تهران‌، ۱۳۱۲ش‌.

و قول‌

[۳] حافظ مراغی‌، عبدالقادر، ج۱، ص۲۴۱، جامع‌ الالحان‌، به‌ کوشش‌ تقی‌ بینش‌، تهران‌، ۱۳۶۶ش‌.

خوانده‌ می‌شده‌ است‌.
آواز به‌ معنی‌ خاص‌ آن‌ از دیرباز شناخته‌ شده‌ و مورد بحث‌ بوده‌ است‌،

[۴] هرودوت‌، تواریخ‌، ج۱، ص۷۴، ترجمه غ‌ وحید مازندرانی‌، تهران‌، فرهنگستان‌ ادب‌ و هنر ایران‌.

[۵] افلاطون‌، جمهور، ج۱، ص۱۷۰، ترجمه فؤاد روحانی‌، تهران‌، ۱۳۴۸ش‌.

[۶] ارسطو، سیاست‌، ج۱، ص۳۳۷، ترجمه حمید عنایت‌، تهران‌، ۱۳۴۹ش‌.

اما با اینکه‌ در کتبی‌ مانند کتاب‌ الموسیقی‌ الکبیر،

[۷] فارابی‌، کتاب‌ الموسیقی‌ الکبیر، به‌ کوشش‌ غطاس‌ عبدالملک‌ خشبه‌، قاهره‌.

الکافی‌ فی‌ الموسیقی‌

[۸] ابن‌ زیله‌، حسین‌، الکافی‌ فی‌ الموسیقی‌ به‌ کوشش‌ زکریا یوسف‌، قاهره‌، ۱۹۶۴م‌.

و جامع‌ الالحان‌

[۹] حافظ مراغی‌، عبدالقادر، ج۱، ص۱۲۴، جامع‌ الالحان‌، به‌ کوشش‌ تقی‌ بینش‌، تهران‌، ۱۳۶۶ش‌.

و بسیاری‌ از فرهنگ‌ها معنی‌ و مفهوم‌ آن‌ ذیل‌ لحن‌ و گاه‌ غنا آمده‌، یافتن‌ تعریفی‌ جامع‌ و مانع‌ در آن‌ها برای‌ آواز دشوار است‌، زیرا اغلب‌ تعاریف‌ شامل‌ صدای‌ انسان‌ و صدای‌ سازها می‌شود. بدیهی‌ است‌ که‌ تعاریفی‌ مانند «صدای‌ کشیده طرب‌ انگیز»

[۱۰] ادیب‌ نطنزی‌، حسین‌، ذیل‌ غنا، المرقاه، به‌ کوشش‌ سید جعفر سجادی‌، تهران‌، بنیاد فرهنگ‌ ایران‌.

یا «هنری‌ که‌ اشعار موزون‌ را آهنگین‌ می‌سازد»

[۱۱] ابن‌ خلدون‌، مقدمه‌، بیروت‌،ص۸۸۴، داراحیاء التراث‌ العربی‌.

نیز کاملاً وافی‌ به‌ مقصود نیست‌.

تعریف فارابی

فارابی‌ در تعریف‌ لحن‌ می‌گوید: «لفظ موسیقی‌ به‌ معنای‌ آهنگ‌ (الحان‌) است‌ و نام‌ لحن‌، گاه‌ بر نغمه‌ها (نتها) یی‌ گوناگون‌ که‌ به‌ ترتیبی‌ معین‌ تنظیم‌ شده‌اند، اطلاق‌ می‌شود».

[۱۲] فارابی‌، محمد، ج۱، ص۴۷، کتاب‌ الموسیقی‌ الکبیر، به‌ کوشش‌ غطاس‌ عبدالملک‌ خشبه‌، قاهره‌، ۱۹۶۷م‌.

ترجمه اروپایی

پژوهش‌گران‌ اروپایی‌ لحن‌ را ملودی‌ ترجمه‌ کرده‌اند، چنان‌که‌ فارمر «تألیف‌ الالحان‌» را که‌ عپاورپوینت کامل نوا ۵۲ اسلاید در PowerPointن‌ مبحث‌ هشتم‌ رساله موسیقی‌ مندرج‌ در النجاه ابن سینا است.
در تعریف‌ ملودی‌ (آهنگ‌) نیز گفته‌اند: «ملودی‌ عبارت‌ است‌ از گروهی‌ اصوات‌ متوالی‌، با زیر و بمی‌ متنوع‌، که‌ گوش‌ صاحبان‌ ذوق‌ و احساس‌ را خوش‌ آید».

چگونگی شکل‌گیری

در موسیقی‌ از ترکیب‌ چند صوت‌، میزان‌، و از تألیف‌ چند میزان‌، جمله موسیقی‌ یا آهنگ‌ ساخته‌ می‌شود.
بنابراین‌ آهنگ‌، یک‌ جمله موسیقی‌ ، و یا به‌ معنایی‌ وسیع‌تر مؤالفت‌ چند جمله موسیقی‌ است‌.

منشأ آواز

درباره منشأ آواز، دانشمندان‌ اسلامی‌ ۳ عقیده‌ ابراز کرده‌اند: ۱. آواز مانند شعر ناشی‌ از قریحه‌ای‌ فطری‌ در انسان‌ است‌ و همچنان‌ که‌ حیوانات‌ به‌ طور فطری‌ در برابر حالاتی‌ که‌ بر آن‌ها عارض‌ می‌شود، اصواتی‌ متناسب‌ با آن‌ حالات‌ از خود بروز می‌دهند،

[۱۳] ابن‌ زیله‌، حسین‌، الکافی‌ فی‌ الموسیقی‌ به‌ کوشش‌ زکریا یوسف‌، قاهره‌، ۱۹۶۴م‌.

[۱۴] فخر رازی‌، محمد، ج۱، ص۱۷۷، جامع‌ العلوم‌، بمبئی‌، ۱۳۲۳ق‌.

انسان‌ نیز به‌ طور طبیعی‌ احساسات‌ و تأثرات‌ خود را با ادای‌ اصوات‌ نشان‌ می‌دهد و چون‌ احساس‌ و تأثرش‌ بیشتر است‌، آنجا که‌ تأثرش‌ با کلمات‌ بیان‌ نشود، فریاد می‌زند و بالاخره‌ به‌ ترنم‌ می‌افتد….

[۱۵] هدایت‌، مهدی‌ قلی‌، ج۱، ص۱۱، مجمع‌ الادوار، تهران‌، ۱۳۱۷ش‌.

آنچه‌ از این‌ نظریه‌ مستفاد می‌شود این‌ است‌ که‌ آواز بازتابی‌ از فعل‌ و انفعالات‌ روحی‌ و جسمی‌ انسان‌ است‌، اما نمایش‌ صوتی‌ این‌ فعل‌ و انفعالات‌ معمولاً به‌ صورت‌ فریاد ظاهر می‌شود و در آغاز فاقد ویژگی‌ موسیقایی‌ است‌ و اگر آوازی‌ باعث‌ ارضای‌ خاطر شخص‌ گردد، آن‌ آواز در مرحله تکامل‌ یافته‌ای‌ از موسیقی‌ است‌ نه‌ در حد ابتدای‌ آن‌

[۱۶] مسعودیه‌، محمدتقی‌، ج۱، ص۲۶، مبانی‌ اتنوموزیکولوژی‌، تهران‌، ۱۳۶۵ش‌.

۲. نظریه‌ای‌ هست‌ که‌ مطابق‌ آن‌ «اصول‌ موسیقی‌ و نغمات‌ الحان‌» از حرکات‌ منظم‌ عالم‌ افلاک‌ و نغمه‌های‌ متناسب‌ هر یک‌، به‌ وسیله فیثاغورث‌ که‌ در نتیجه صفای‌ نفس‌ و پاکی‌ دلش‌ نغمه‌های‌ حرکات‌ افلاک‌ و کواکب‌ را می‌شنیده‌، استخراج‌ شده‌ است‌ و آن‌ مرد حکیم‌ و اخلاف‌ وی‌ می‌خواسته‌اند به‌ این‌ وسیله‌ نفوس‌ غافل‌ را از عالم‌ کون‌ و فساد بیرون‌ آورند و متوجه‌ جهان‌ روحانی‌ سازند

[۱۷] رسائل‌ اخوان‌ الصفا، بیروت‌، ج۱، ص۲۰۸-۲۱۰، دارصادر.

[۱۸] ابوسلیمان‌ سجستانى‌، صوان‌ الحکمه‌ و ثلاث‌ رسائل‌، به‌ کوشش‌ عبدالرحمان‌ بدوی‌،ص۸۳، تهران‌، ۱۹۷۴م‌.

بر مبنای‌ این‌ نظر موسیقی‌ را حکمای‌ یونان‌ ابداع‌ کرده‌ و عامه ناس‌ از آن‌ها آموخته‌ و برای‌ اغراض‌ خود به‌ کار برده‌اند

[۱۹] ابوسلیمان‌ سجستانى‌، صوان‌ الحکمه‌ و ثلاث‌ رسائل‌، به‌ کوشش‌ عبدالرحمان‌ بدوی‌،ص۸۶، تهران‌، ۱۹۷۴م‌.

۳. در تأیید و به‌ نحوی‌ دنباله رأی‌ دوم‌ نظری‌ است‌ که‌ آواز را مختص‌ گروه‌هایی‌ می‌داند که‌ همه نیازهای‌ ضروری‌ و مهم‌ آنان‌ برآورده‌ شده‌ و تنها به‌ عپاورپوینت کامل نوا ۵۲ اسلاید در PowerPointن‌ یک‌ عامل‌ تازه لذت‌ و خوشی‌ در پی‌ آن‌ می‌روند.

[۲۰] ابن‌ خلدون‌، مقدمه‌، ج۱، ص۴۲۶، بیروت‌، داراحیاء التراث‌ العربی‌.

[۲۱] ابن‌ خلدون‌، مقدمه‌، ج۱، ص۴۲۸، بیروت‌، داراحیاء التراث‌ العربی‌.

اقسام

آواز را بر مبنای‌ هدف‌های‌ مورد نظر به‌ ۳ گروه‌ تقسیم‌ کرده‌اند: لذتبخش‌، خیال‌ انگیز و انفعالی‌. آواز از لذت‌، خیال‌ و انفعال‌ انگیخته‌ می‌شود و نیز باعث‌ برانگیختن‌ این‌ ۳ در نفس‌ می‌گردد.

[۲۲] فارابی‌، کتاب‌ الموسیقی‌ الکبیر، ج۱، ص۶۲، به‌ کوشش‌ غطاس‌ عبدالملک‌ خشبه‌، قاهره‌.

[۲۳] فارابی‌، کتاب‌ الموسیقی‌ الکبیر، ج۱، ص۶۶ – ۶۸، به‌ کوشش‌ غطاس‌ عبدالملک‌ خشبه‌، قاهره‌.

غنا ، نوحه‌سرایی‌ ، مرثیه‌خوانی‌ ، قرائت‌ با آهنگ‌ و حُداء (= آواز مخصوص‌ راندن‌ شتر) را از آوازهای‌ انفعالی‌ ذکر کرده‌اند.

[۲۴] ابن‌ زیله‌، حسین‌، ج۱، ص۶۸، الکافی‌ فی‌ الموسیقی‌ به‌ کوشش‌ زکریا یوسف‌، قاهره‌، ۱۹۶۴م‌.

آواز تا قرن‌ نهم‌ به‌ نُه‌ طریق‌ تصنیف‌ و اجرا می‌شده‌ است‌ که‌ مهم‌ترین‌ آن‌ها نوبت‌ مرتب‌ نام‌ داشته‌ است‌. این‌ نوع‌ تصنیف‌ شامل‌ قول‌، غزل‌، ترانه‌ و فروداشت‌ بوده‌ است‌ و رعایت‌ این‌ ترتیب‌ و شرایط خاص‌ هر یک‌ از این‌ قطعات‌، قید مرتب‌ را توجیه‌ می‌کند. قول‌ با شعر عربی‌، غزل‌ با شعر فارسی‌، ترانه‌ با شعر عربی‌ یا فارسی‌ اما حتماً بر وزن‌ رباعی‌ و فروداشت‌ شبیه‌ به‌ قول‌ و با شعر عربی‌ خوانده‌ می‌شده‌ است‌. حافظ مراغی‌ قطعه پنجمی‌نیز بر این‌ قطعات‌افزوده‌ بوده‌ است‌.

[۲۵] حافظ مراغی‌، عبدالقادر، جامع‌ الالحان‌، به‌ کوشش‌ تقی‌ بینش‌،ص۲۴۱،۲۴۳، تهران‌۱۳۶۶ش‌.

اکنون‌ قالب‌ اجرای‌ آواز ایرانی‌ ردیف‌ است‌، و ردیف‌ عبارت‌ است‌ از قسمت‌ آواز در هر دستگاه‌.

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.