پاورپوینت کامل نمایش پرده خوانی ۳۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نمایش پرده خوانی ۳۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نمایش پرده خوانی ۳۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نمایش پرده خوانی ۳۲ اسلاید در PowerPoint :

نمایش پرده‌خوانی

پرده خوانی ، نوعی نمایشِ مذهبی ایرانی می باشد .

فهرست مندرجات

۱ – تعریف پرده خوانی
۲ – نام های دیگر
۲.۱ – تعریف غلط
۲.۲ – صورت خوانی
۳ – پیشینه تاریخی پرده خوانی
۴ – ساختار پرده خوانی
۴.۱ – پرده
۴.۱.۱ – موضوع پرده
۴.۱.۲ – تعدادپرده ها وعلت آن
۴.۱.۳ – جنس پرده
۴.۱.۴ – نقش پرده
۴.۱.۵ – نام نقاشی ها
۴.۱.۶ – پیشینه
۴.۲ – پرده خوان
۴.۳ – روش استفاده پرده خوان از پرده
۴.۴ – نام دیگر پرده خوان
۵ – فهرست منابع
۶ – پانویس
۷ – منبع

تعریف پرده خوانی

در این نمایش کسی با عنوان « پرده خوان » از روی تصویرهایِ منقوش بر پرده، مصایب اولیای دین ــ بویژه اولیای مذهب شیعه ــ را با کلام آهنگین روایت می‌کند.

نام های دیگر

پرده خوانی را « شمایل گردانی » و « پرده داری »

[۱] بهرام بیضایی، نمایش در ایران، ج۱، ص۷۳، تهران ۱۳۴۴ ش.

[۲] جمشید ملک پور، گزیده ای از تاریخ نمایش در جهان، ج۱، ص۱۳۵، تهران ۱۳۶۴ ش.

[۳] محمدرضا حسن بیگی، تهران قدیم، ج۱، ص۳۴۱، تهران ۱۳۶۶ ش.

و « پرده برداری »

[۴] صادق همایونی، تعزیه و تعزیه خوانی، ج۱، ص۲۸، تهران ۱۳۵۳ ش.

نیز خوانده اند.

تعریف غلط

دهخدا

[۵] علی اکبر دهخدا، لغت نامه، ذیل «پرده»، زیرنظر محمد معین، تهران ۱۳۲۵ـ ۱۳۵۹ ش.

به پرده ای اشاره کرده است که شعبده بازها و عروسک گردانها، از آن برای پنهان کردن ترفندهای نمایشی خود استفاده می‌کنند و این هیچ ارتباطی با پرده داری، نام دیگر نمایش مذهبی پرده خوانی، ندارد، اما برخی پژوهشگران به اشتباه از این تعریف برای توضیح پرده داری مذهبی بهره برده اند

[۶] صادق همایونی، تعزیه و تعزیه خوانی، ج۱، ص۲۸، تهران ۱۳۵۳ ش.

[۷] محمدرضا حسن بیگی، تهران قدیم، ج۱، ص۳۴۱، تهران ۱۳۶۶ ش.

صورت خوانی

صورت خوانی نیز بخشی از پرده خوانی بوده است و نمی‌تواند مترادف پرده خوانی قلمداد شود.

[۸] بهرام بیضایی، نمایش در ایران، ج۱، ص۷۴، تهران ۱۳۴۴ ش.

[۹] بهروز غریب پور، «هنر مقدس صورت خوانی (= پرده خوانی)»، ج۱، ص۵۶.، فصلنامه هنر، دوره جدید، ش ۴۰ (تابستان ۱۳۷۸).

پیشینه تاریخی پرده خوانی

پرده خوانی برآمده از نقالی و نقاشیِ مردمی است.
پیشینه تاریخی آن را می‌توان با نوعی «قوالی» (نقالی توأمانِ موسیقی و آواز ) در ادوار پیش از اسلام مربوط دانست که پس از ورود اسلام به ایران ، به دلیل محدودیتهای موسیقی، به نوعی «نقالیِ» ملی ـ مذهبی تغییر یافته است؛ بویژه در زمان صفویه که انواع نقالی مذهبی ( روضه خوانی ، حمله خوانی ، پرده داری، صورت خوانی و سخنوری) شکل گرفت.

[۱۰] بهرام بیضایی، نمایش در ایران، ج۱، ص۶۰ـ ۷۲، تهران ۱۳۴۴ ش.

[۱۱] بهروز غریب پور، «هنر مقدس صورت خوانی (= پرده خوانی)»، ج۱، ص۶۳، فصلنامه هنر، دوره جدید، ش ۴۰ (تابستان ۱۳۷۸).

به گفته جابر عناصری

[۱۲] جابر عناصری، درآمدی بر نمایش و نیایش در ایران، ج۱، ص۱۷۵ـ۱۷۶، تهران ۱۳۶۶ ش.

در جنگ شاه اسماعیل صفوی (حک: ۹۰۵ـ۹۳۰) با ازبکها برای تهییج سپاهیان ایران از این نمایش استفاده می‌شده است.
برخی نیز، موقعیت تاریخی پرده خوانی را حدفاصلِ گذار از برگزاری مراسم عزاداری عمومی ماه محرم در دوران صفویه ، به برگزاریِ نمایشِ مذهبی تعزیه در دوران قاجاریه و یکی از منابع تحول و تکامل تعزیه دانسته اند

[۱۳] صادق همایونی، تعزیه و تعزیه خوانی، ج۱، ص۲۳ـ۳۰، تهران ۱۳۵۳ ش.

[۱۴] جمشید ملک پور، سیر تحول مضامین در شبیه خوانی، ج۱، ص۵۴، تهران ۱۳۶۶ ش.

[۱۵] بهروز غریب پور، «هنر مقدس صورت خوانی (= پرده خوانی)»، ج۱، ص۶۴، فصلنامه هنر، دوره جدید، ش ۴۰ (تابستان ۱۳۷۸).

اما برخی دیگر، به عکس، نقوش پرده را ترجمانِ نمایشِ تعزیه در قالب هنرهای دیداری و ره آورد تعزیه می‌دانند.

[۱۶] ساموئل پیترسون، ساختار پرده خوانی«تعزیه و هنرهای مربوط به آن»، ج۱، ص۱۱۵، در تعزیه: نیایش و نمایش در ایران، گردآورنده پیتر جی چلکووسکی، ترجمه داوود حاتمی، تهران ۱۳۶۷ ش.

ساختار پرده خوانی

ساختار پرده خوانی بر دو رکنِ «پرده» و «پرده خوان»، استوار است.

پرده

پرده پارچه ای است که یک یا چند رخداد مصیبت بار خاندان پیامبر صلّی اللّه علیه وآله وسلّم بر آن نقش شده است.

موضوع پرده

موضوعِ اصلی این نقشها، واقعه کربلا و حوادث پیش و پس از آن بوده، اما رفته رفته داستانهای اخلاقی پندآموز مانند جوانمرد قصاب نیز به آن افزوده شده است.

[۱۷] جابر عناصری، درآمدی بر نمایش و نیایش در ایران، ج۱، ص۱۹۵، تهران ۱۳۶۶ ش.

تعدادپرده ها وعلت آن

معمولاً به لحاظ قداست عدد ۷۲ و ارتباط آن با واقعه کربلا در هر پرده ۷۲ مجلس فرعی و اصلی وجود دارد.

[۱۸] بهروز غریب پور، «هنر مقدس صورت خوانی (= پرده خوانی)»، ج۱، ص۵۸، فصلنامه هنر، دوره جدید، ش ۴۰ (تابستان ۱۳۷۸).

جنس پرده

جنس پرده‌ها از «متقال» و «کرباس»، و اندازه آن‌ها معمولاً ۱۵۰ در ۳۰۰ سانتیمتر است.

[۱۹] محمدرضا حسن بیگی، تهران قدیم، ج۱، ص۳۴۲، تهران ۱۳۶۶ ش.

صورت

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.