پاورپوینت کامل نماز جماعت با کودکان ۳۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نماز جماعت با کودکان ۳۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نماز جماعت با کودکان ۳۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نماز جماعت با کودکان ۳۰ اسلاید در PowerPoint :
انعقاد نماز جماعت با کودک
انعقاد نماز جماعت با کودک از مباحثی است که در عبادات کودک بحث میشود. طبق دیدگاه اکثر فقها تکالیف غیرالزامی کودک ممیز، مشروع و صحیح است و با انجام آن، اجر و ثواب میبرد. بنابر نظر علما طبق احادیثی که در این زمینه وارد شده، نماز جماعت با کودک ممیّز برپا میشود، اما کراهت دارد که کودک در صف اول جماعت بایستد.
به اتفاق فقها، در انعقاد نماز جمعه، بلوغ، عقل و مذکّر بودن شرط است، و کمترین عدد لازم برای انعقاد نماز جمعه، پنج یا هفت نفر است که باید یکی از آنها امام باشد و فقط توسط مردان منعقد میشود، البته زنان هم میتوانند در آن شرکت کنند. بنابراین اگر مأمومین کمتر از حد مجاز باشند با حضور زنان و کودکان ممیز، نماز جمعه برگزار نمیشود.
فهرست مندرجات
۱ – مشروعیت عبادات کودک
۲ – جواز برگزاری جماعت با کودک
۳ – ادله برگزاری جماعت با کودک
۴ – کراهت ایستادن کودک در صف اول
۵ – عدم برگزاری نماز جمعه
۶ – پانویس
۷ – منبع
مشروعیت عبادات کودک
فقها اتفاقنظر دارند، تکالیف الزامآور مثل وجوب و حرمت، متوجه کودک هرچند ممیّز باشد، نیست، زیرا شرط تکلیف الزامی، رسیدن به سنّ بلوغ و رشد است.
امّا در اینکه، آیا احکام غیرالزامی متوجه کودک میشود یا خیر؟ اختلافنظر وجود دارد. در حقیقت، بحث در این است که آیا عبادات کودک ممیّز، مشروعیت دارد و میتواند آن را بهعنوان عمل مستحب بهجا آورد، یا خیر؟ به این معنی که اگر با قصد امتثال و اطاعت خداوند متعال عبادت را انجام دهد، مستحق اجر و ثواب باشد و آثاری مثل صحّت نیابت از غیر خودش بر آن مترتّب گردد.
[۱] فاضل لنکرانی، محمد، القواعد الفقهیّه، ص۳۵۵.
[۲] بحرانی، شیخیوسف، الحدائق الناضره، ج۱۳، ص۵۳.
در اینباره بین فقها نظریّات مختلفی مطرح گردیده است:
الف: برخی معتقدند، عبادات نسبت به کودکان، صرفاً جنبه تمرینی دارد. البتّه اولیای کودکان بهجهت اینکه آنها را به انجام عبادات عادت میدهند، اجر و ثواب دارند.
[۳] علامه حلی، حسن بن یوسف، مختلف الشیعه، ج۳، ص۴۸۶.
[۴] شهید ثانی، زینالدین بن علی، مسالک الافهام، ج۲، ص۱۵.
ب: بعضی دیگر بر این باورند که: عبادات کودک صحیح است، ولی مشروع نیست.
[۵] شهید ثانی، زینالدین بن علی، الروضه البهیّه، ج۲، ص۱۰۱-۱۰۲.
ج: برخی دیگر نیز بین عبادات واجب و مستحب تفصیل قائل شده و معتقد است، عبادات مستحب برای کودک، مشروع است، ولی عبادات واجب، تمرینی است.
[۶] نراقی، ملااحمد، مستند الشیعه، ج۱۰، ص۳۳۷.
قائلین به نظریّات فوق برای اثبات مدّعای خود، ادلّهای ذکر نمودهاند که همگی قابل خدشه و اشکال است.
[۷] جمعی از نویسندگان، موسوعه احکام الاطفال و ادلّتها، ج۴، ص۴۳۳ و بعد از آن.
د: در مقابل این نظریّات، دیدگاهی است که اکثر فقها آن را پذیرفتهاند، مبنی بر اینکه عبادات کودک ممیّز، مشروع و صحیح است و با انجام آن، اجر و ثواب میبرد.
[۸] طوسی، محمد بن حسن، المبسوط، ج۱، ص۲۷۸.
[۹] طوسی، محمد بن حسن، النهایه، ص۱۴۹.
[۱۰] محقق حلی، جعفر بن حسن، شرائع الاسلام، ج۱، ص۱۴۰.
[۱۱] شهید اول، محمد بن جمالالدین، ذکری الشیعه، ج۲، ص۱۱۷.
[۱۲] شهید اول، محمد بن جمالالدین، الدروس الشرعیّه، ج۱، ص۲۶۸.
محقّق بحرانی در اینباره مینویسد: «نظریّه مشهور بین فقهای امامیّه (رضواناللهعلیهم) این است که نیّت عبادت از کودک ممیّز صحیح است و انجام روزه توسط وی شرعی است و همچنین دیگر عبادات او مشروع است».
[۱۳] بحرانی، شیخیوسف، الحدائق الناضره، ج۱۳، ص۵۳.
و در عروه الوثقی هم آمده است: «روزه و دیگر عبادات کودک ممیّز، بنابر اقوی، با عنایت به اینکه عبادتش مشروع میباشد، صحیح است.
[۱۴] طباطبایی یزدی، سیدمحمدکاظم، العروه الوثقی مع تعلیقات عده من الفقهاء، ج۳، ص۶۱۷.
جواز برگزاری جماعت با کودک
جایز است نماز جماعت با کودک ممیّز برپا شود، این مساله از اطلاق
[۱۵] طوسی، محمد بن حسن، النهایه، ص۱۱۱.
[۱۶] محقق حلی، جعفر بن حسن، شرائع الاسلام، ج۱، ص۹۲.
[۱۷] علامه حلی، حسن بن یوسف، تذکره الفقهاء، ج۴، ص۲۳۹.
[۱۸] شهید اول، محمد بن جمالالدین، ذکری الشیعه، ج۴، ص۴۲۸.
عبارات برخی از فقها و صریح
[۱۹] حکیم، سیدمحسن، مستمسک العروه الوثقی، ج۷، ص۱۷۸.
[۲۰] امام خمینی، سیدروحالله، تحریر الوسیله، ج۱، ص۲۷۹، مساله ۲.
[۲۱] نراقی، ملااحمد، مستند الشیعه، ج۸، ص۱۹.
[۲۲] سبزواری، سیدعبدالاعلی، مهذب الاحکام، ج۷، ص۴۰۲-۴۰۳.
بعضی دیگر استفاده میشود. در روض الجنان آمده است: «نماز جماعت با دو نفر تشکیل میشود، هرچند یکی از آن دو کودک ممیّز باشد».
[۲۳] شهید ثانی، زینالدین بن علی، روض الجنان، ج۲، ص۵۰۶.
همچنین در عروه الوث
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 