پاورپوینت کامل ورود (مفردات‌قرآن) ۳۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل ورود (مفردات‌قرآن) ۳۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ورود (مفردات‌قرآن) ۳۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل ورود (مفردات‌قرآن) ۳۹ اسلاید در PowerPoint :

ورد (مفردات‌قرآن)

منبع: ورد (قاموس قرآن (جلد ۷))

مقالات مرتبط: وارِد (لغات‌قرآن)، ورود (مفردات‌نهج‌البلاغه)، ورد (مقالات مرتبط).

وَرَد (به فتح واو و راء) و ورود (به ضم واو و راء) از واژگان قرآن کریم به معنای به معنى اشراف و نیز به معنى دخول است‌. از مشتقات آن در قرآن وارِد (به فتح واو و کسر راء) کسى است که از رفقا براى آب آوردن جلو افتاده است‌. وِرْد (به کسر واو و سکون راء) به چندین معنى آمده: اشراف بر آب، آبی که بر آن وارد شوند، جماعتی که وارد آب می شوند، عطش و غیره. وَرْد نیز به معنای گل است. وَرید (به فتح واو) رگى است متصل به قلب و کبد و جریان خون … در آن است.

فهرست مندرجات

۱ – معنای وَرَد و ورود
۲ – کاربردها
۲.۱ – معنای وارِد
۲.۲ – معنای وِرْد
۲.۳ – معنای وَرْد
۲.۴ – وَرید
۳ – پانویس
۴ – منبع

۱ – معنای وَرَد و ورود

وَرَد و ورود

[۱] قرشی بنابی، علی‌اکبر، قاموس قرآن، ج۷، ص۲۰۰.

[۲] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ت الحسینی، ج۳، ص۱۶۰.

طبرسی فرموده: ورود در اصل مشرف شدن به دخول است نه دخول: «اصل‌ الْوُرُودِ الاشراف على الدّخول و لیس بالدّخول.»

[۳] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۵، ص۳۲۶.

راغب می‌گوید: ورود در اصل قصد آب است سپس در غیر آن به کار رود.

[۴] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۸۶۵.

در اقرب و مصباح گفته: «وَرَدَ البعیرُ و غیرهُ‌ الماءَ وُرُوداً» یعنى به آب رسید بى آنکه داخل شود و گاهى دخول نیز در آن هست.

[۵] شرتونی، سعید، أقرب الموارد فی فصح العربیه و الشوارد، ج۵، ص۷۴۹.

[۶] فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ص۶۵۴.

در صحاح آمده: «وَرَدَ وُرُوداً: حضر.»

[۷] جوهری، ابو نصر، الصحاح تاج اللغه و صحاح العربیه، ج۲، ص۵۴۹.

بنابراین ورود به معنى اشراف و نیز به معنى دخول است‌.

۲ – کاربردها

(وَ لَمَّا وَرَدَ ماءَ مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّهً مِنَ النَّاسِ یَسْقُونَ‌)

[۸] قصص/سوره۲۸، آیه۲۳.

«چون به آب مدین رسید دید گروهى به چهارپایان آب می‌دهند»

[۹] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۶، ص۲۴-۲۵.

[۱۰] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۱۶، ص۳۳.

[۱۱] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۷، ص۴۲۷.

[۱۲] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۸، ص۱۸۱.

در این آیه به معنى نزدیک شدن و رسیدن است.
در آیات‌ (إِنَّکُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ أَنْتُمْ لَها وارِدُونَ‌) (لَوْ کانَ هؤُلاءِ آلِهَهً ما وَرَدُوها …)

[۱۳] انبیاء/سوره۲۱، آیه۹۸-۹۹.

(به یقین شما و آنچه غیر خدا مى‌پرستید هیزم جهنم خواهید بود و همگى در آن وارد مى‌شوید. اگر این‌ها معبودهاى حقى بودند، هرگز وارد دوزخ نمى‌شدند)

[۱۴] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۳۳۰.

[۱۵] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۴، ص۳۲۷.

[۱۶] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۱۴، ص۴۶۲.

[۱۷] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۷، ص۱۱۵.

[۱۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۶، ص۱۶۵-۱۶۶.

و (یَقْدُمُ قَوْمَهُ یَوْمَ الْقِیامَهِ فَأَوْرَدَهُمُ‌ النَّارَ)

[۱۹] هود/سوره۱۱، آیه۹۸.

(روز قیامت، او در پیشاپیش قومش خواهد بود و به جاى چشمه‌هاى زلال بهشت آن‌ها را وارد آتش مى‌کند)

[۲۰] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۲۳۳.

[۲۱] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۰، ص۳۸۱.

[۲۲] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۱۰، ص۵۷۲-۵۷۳.

[۲۳] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۵، ص۳۲۷.

[۲۴] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۲، ص۱۱۹.

منظور دخول است.

۲.۱ – معنای وارِد

وارِد

[۲۵] قرشی بنابی، علی‌اکبر، قاموس قرآن، ج۷، ص۲۰۱.

[۲۶] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۸۶۵.

[۲۷] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ت الحسینی، ج۳، ص۱۶۰.

کسى است که از رفقا براى آب آوردن جلو افتاده است‌.
(وَ جاءَتْ سَیَّارَهٌ فَأَرْسَلُوا وارِدَهُمْ‌ فَأَدْلى‌ دَلْوَهُ قالَ یا بُشْرى‌ هذا غُلامٌ …)

[۲۸] یوسف/سوره۱۲، آیه۱۹.

ظاهراً این تسمیه از آن جهت است که او پیش از دیگران به آب می رسد. یعنى «کاروانى بیامد، آب دار خویش را فرستادند، دلو را بالا کشید، گفت: اى مژده این پسرى است.»

[۲۹] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۱، ص۱۰۶.

[۳۰] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۱۱، ص۱۴۳-۱۴۴.

[۳۱] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۵، ص۳۷۸.

[۳۲] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۲، ص۱۸۱-۱۸۲.

در اینجا لازم است چند آیه را بررسى کنیم:
(وَ إِنْ مِنْکُمْ إِلَّا وارِدُها کانَ عَلى‌ رَبِّکَ حَتْماً مَقْضِیًّا) (ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمِینَ فِیها جِثِیًّا)

[۳۳] مریم/سوره۱۹، آیه۷۱-۷۲.

ضمیر «وارِدُها» راجع به جهنّم است. یعنى: «همه شما اعمّ از نیکوکار و بدکار وارد جهنّم خواهید شد، سپس پرهیزکاران را نجات می‌دهیم و ستمکاران را به زانو در آمده در آن می‌گذاریم.»

[۳۴] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۴، ص۸۹-۹۱.

[۳۵] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۱۴، ص۱۲۱-۱۲۷.

[۳۶] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۶، ص۴۴۳.

[۳۷] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۵، ص۱۹۵-۱۹۸.

آیا مراد از ورود نزدیک شدن است یا دخول؟ کلمه‌ (ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوْا) دو چیز مى‌فهماند: یکى این‌که همه مردم بدون استثناء وارد جهنّم خواهند شد وگرنه براى این کلمه محلّى نمى‌ماند. دوّم این‌که مراد از ورود دخول است وگرنه در صورت عدم دخول نجات دادن معنى ندارد و آنگهى‌ (وَ نَذَرُ الظَّالِمِینَ فِیها) ترک کردن در آتش است نه در کنار آتش.
مگر آن‌که بگوییم: بعد از رسیدن به کنا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.