پاورپوینت کامل نفق (مفردات‌قرآن) ۴۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نفق (مفردات‌قرآن) ۴۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نفق (مفردات‌قرآن) ۴۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نفق (مفردات‌قرآن) ۴۰ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل نفق (مفردات‌قرآن) ۴۰ اسلاید در PowerPoint

منبع: نفق (قاموس قرآن (جلد ۷))

مقالات مرتبط: نَفَق (لغات‌قرآن)، نفق (مفردات‌نهج‌البلاغه).

نَفَق‌ (به فتح نون و فاء) و نَفاق (به فتح نون) از واژگان قرآن کریم به معنای خروج یا تمام شدن است. این واژه دارای مشتقاتی است که در آیات قرآن به کار رفته است؛ مانند: اِنْفاق (به کسر الف و سکون نون) به معنای اخراج مال؛ نَفَقه (به فتح نون و فاء) به معنای آنچه خرج و مصرف می‌شود؛ و نِفاق‌ (به کسر نون) مصدر به معنی منافق بودن است و مُنافِق به کسی گویند که در باطن کافر و در ظاهر مسلمان است‌.

فهرست مندرجات

۱ – معنای نَفَق‌ و نَفاق
۲ – کاربردها
۲.۱ – انفاق
۲.۲ – نفقه
۲.۳ – نفاق
۳ – پانویس
۴ – منبع

۱ – معنای نَفَق‌ و نَفاق

نَفَق‌ و نَفاق

[۱] قرشی بنابی، علی اکبر، قاموس قرآن، ج۷، ص۹۷.

[۲] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ت الحسینی، ج۵، ص۲۴۱.

به معنی خروج یا تمام شدن است.
در مجمع ذیل آیه‌ (نَفَقاً فِی الْاَرْضِ‌)

[۳] انعام/سوره۶، آیه۳۵.

فرموده: اصل نَفَق‌ به معنی خروج است

[۴] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۴، ص۴۵۷.

[۵] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۸، ص۷۳.

و در ذیل آیه ۳ بقره (وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ)

[۶] بقره/سوره۲، آیه۳.

فرموده: انفاق اخراج مال است، «اَنْفَقَ‌ ماله» مال خویش را از ملکش خارج کرد.

[۷] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۱، ص۱۲۲.

[۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱، ص۶۴.

در لغت آمده: نَفَقَتِ‌ الدّابَّه نُفُوقاً: مات و خرج روحها».

[۹] شرتونی، سعید، اقرب الموارد، ج۵، ص۴۶۱.

راغب می‌گوید: «نَفَقَ‌ الشّی‌ء: مضی و نفد» یعنی شی‌ء رفت و تمام شد.

[۱۰] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ص۸۱۹.

در صحاح گوید: «نَفَقَ‌ الزّاد نَفْقاً: نفد» توشه تمام شد.

[۱۱] جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح، ج۴، ص۱۵۶۰.

زمخشری از یعقوب نقل کرده: «نفد الشّی‌ء و نفق واحد» یعنی هر دو به یک معنی است.

[۱۲] زمخشری، کشاف، ج۱، ص۴۱.

۲ – کاربردها

این واژه دارای مشتقاتی است که در آیات قرآن به کار رفته است؛ مانند:

۲.۱ – انفاق

اِنْفاق: اخراج مال است. وجه تسمیه اِنْفاق از آنست که شخص مال را بدان وسیله از دستش خارج می‌کند و یا فانی می‌نماید.
(وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ فَاِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ‌)

[۱۳] بقره/سوره۲، آیه۲۷۳.

« آنچه از مال در راه خدا خرج می‌کنید، خدا به آن دانا است‌».

[۱۴] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۲، ص۳۹۹.

[۱۵] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۲، ص۶۱۲.

[۱۶] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۶۶۷.

[۱۷] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۳، ص۱۷۶.

(قُلْ لَوْ اَنْتُمْ تَمْلِکُونَ خَزائِنَ رَحْمَهِ رَبِّی اِذاً لَاَمْسَکْتُمْ خَشْیَهَ الْاِنْفاقِ‌)

[۱۸] اسراء/سوره۱۷، آیه۱۰۰.

«بگو: اگر مالک خزائن رحمت پروردگارم بودید، آن‌وقت از خرج کردن امساک می‌کردید، از ترس آن‌که خرج کنید، تمام شود»؛

[۱۹] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۳، ص۲۱۱.

[۲۰] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۱۳، ص۲۹۳.

[۲۱] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۶، ص۶۸۳.

[۲۲] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۴، ص۲۱۸.

راغب آن را لازم و به معنی تمام شدن دانسته است.

[۲۳] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ص۸۱۹.

انفاق در اصطلاح شرعی یعنی: خرج مال در راه خدا اعمّ از واجب و مستحبّ، و از چیزهائی است که قرآن و روایات درباره آن بسیار تشویق کرده‌اند و آن یکی از اسباب تعدیل ثروت و پرکردن شکاف جامعه‌ها است، بخل و امساک هر قدر مذموم و منهیّ است در مقابل، انفاق مانند آن و بیشتر از آن ممدوح می‌باشد.
خداوند می‌فرماید: (الَّذِینَ‌ یُنْفِقُونَ‌ اَمْوالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ لا یُتْبِعُونَ ما اَنْفَقُوا مَنًّا وَ لا اَذیً لَهُمْ اَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ‌)

[۲۴] بقره/سوره۲، آیه۲۶۲.

(کسانى که اموال خود را در راه خدا انفاق مى‌کنند، سپس به دنبال انفاقى که کرده‌اند، منّت نمى‌گذارند و آزارى نمى‌رسانند، پاداش آنها نزد پروردگارشان محفوظ است)

[۲۵] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۴۴.

[۲۶] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۲، ص۳۸۸.

[۲۷] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۲، ص۵۹۶.

[۲۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۶۴۷.

[۲۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۳، ص۱۳۹.

و نیز آنان را به زارعی تشبیه کرده که با کاشتن یک دانه، هفتصد دانه بلکه بیشتر به دست می‌آورند: (مَثَلُ الَّذِینَ‌ یُنْفِقُونَ‌ اَمْوالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّهٍ اَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَهٍ مِائَهُ حَبَّهٍ وَ اللَّهُ یُضاعِفُ لِمَنْ یَشاءُ)

[۳۰] بقره/سوره۲، آیه۲۶۱.

(کسانى که اموال خود را در راه خدا انفاق مى‌کنند، همانند بذرى هستند که هفت خوشه برویاند؛ که در هر خوشه، یکصد دانه باشد؛ و خداوند آن را براى هر کس بخواهد، دو یا چند برابر مى‌کند).

[۳۱] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۴۴.

[۳۲] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۲، ص۳۸۵.

[۳۳] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۲، ص۵۹۱.

[۳۴] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۶۴۶.

[۳۵] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۳، ص۱۳۷.

۲.۲ – نفقه

نَفَقه: آنچه خرج و مصرف می‌شود.

[۳۶] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ص۸۱۹.

[۳۷] شرتونی، سعید، اقرب الموارد، ج۵، ص۴۶۲.

(وَ ما اَنْفَقْتُمْ‌ مِنْ‌ نَفَقَهٍ اَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَاِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُهُ‌)

[۳۸] بقره/سوره۲، آیه۲۷۰.

« آنچه از نفقه خرج کردید و یا نذری که انجام دادید، خدا آن را می‌داند».

[۳۹] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۲، ص۳۹۶.

[۴۰] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۲، ص۶۰۸.

[۴۱] طبرسی، فضل بن حسن،

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.