پاورپوینت کامل نفر – به سکون فاء (مفرداتقرآن) ۲۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نفر – به سکون فاء (مفرداتقرآن) ۲۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نفر – به سکون فاء (مفرداتقرآن) ۲۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نفر – به سکون فاء (مفرداتقرآن) ۲۸ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل نفر – به سکون فاء (مفرداتقرآن) ۲۸ اسلاید در PowerPoint
منبع: نفر – به سکون فاء (قاموس قرآن (جلد ۷))
دیگر کاربردها: نفر (ابهامزدایی).
نَفْر (به فتح نون و سکون فاء) از واژگان قرآن کریم که اگر با «مِنْ» و «عنْ» آید به معنای دوری و تفرّق باشد و اگر با «اِلی» باشد به معنای خروج و رفتن به سوی چیزی است. این واژه دارای مشتقاتی است که در آیات قرآن به کار رفته است؛ مانند: نُفور (به ضم نون) به معنای دوری؛ اِسْتِنْفار (به کسر الف و تاء و سکون سین و نون) به معنای رم دادن و رم کردن و طلب خروج و حرکت؛ نَفَر (به فتح نون و فاء) به معنای گروه و دسته و عشیره؛ و نَفیر (به فتح نون) به معنای جماعتی از مردان است.
فهرست مندرجات
۱ – معنای نَفْر
۲ – کاربردها
۲.۱ – نفور
۲.۲ – استنفار
۲.۳ – نفر به فتح فاء
۲.۴ – نفیر
۳ – پانویس
۴ – منبع
۱ – معنای نَفْر
نَفْر:
[۱] قرشی بنابی، علی اکبر، قاموس قرآن، ج۷، ص۹۲.
[۲] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ص۸۱۷.
[۳] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ت الحسینی، ج۳، ص۴۹۹.
(بر وزن فَلْس) اگر با «مِنْ» و «عنْ» آید به معنی دوری و تفرّق باشد و اگر با «اِلی» باشد به معنی خروج و رفتن است و به عبارت دیگر اگر گوئیم: «نَفَرَ منه و عنه» یعنی از آن دور شد و اگر گوئیم «نَفَرَ الیه» یعنی به سوی آن رفت.
در قاموس گوید: «النَّفْرُ: التّفرّق»
[۴] فیروزآبادی، قاموس المحیط، ج۲، ص۱۴۶.
و در اقرب الموارد آمده: «نَفَرَتِ الدّابّه من کذا»، یعنی: از آن ترسید و کنار شد.
[۵] شرتونی، سعید، اقرب الموارد، ج۵، ص۴۵۳.
در مجمع ذیل: (قِیلَ لَکُمُ انْفِرُوا)
[۶] توبه/سوره۹، آیه۳۸.
(…به شما گفته مىشود: «حرکت کنید در راه خدا …)
[۷] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۱۹۳.
گوید: نفر رفتن است به سوی آنچه بر آن تهییج شده و در جای دیگر گفته: آن در اصل به معنی فزع است.
[۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۵، ص۴۷.
[۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۱، ص۹۳.
[۱۰] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۹، ص۲۷۸.
[۱۱] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۹، ص۳۷۳.
۲ – کاربردها
(فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ)
[۱۲] توبه/سوره۹، آیه۱۲۲.
آن در تقدیر «فلولا نفر الی طلب العلم» است؛ یعنی: «چرا از هر گروه دستهای به طلب علم خارج نمیشوند تا در دین عالم باشند».
[۱۳] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۹، ص۴۰۴.
[۱۴] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۹، ص۵۴۹.
[۱۵] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۵، ص۱۲۶.
[۱۶] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۱، ص۲۴۰.
راجع به این آیه در «فقه» بحث شده است.
(ببینید: فقه (مفرداتقرآن))
(یا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَکُمْ فَانْفِرُوا ثُباتٍ اَوِ انْفِرُوا جَمِیعاً)
[۱۷] نساء/سوره۴، آیه۷۱.
«ای اهل ایمان احتیاط (و اسلحه) خویش را برگیرید و گروه گروه یا همگی به جهاد خارج شوید».
[۱۸] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۴، ص۴۱۶.
[۱۹] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۴، ص۶۶۷.
[۲۰] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۳، ص۱۱۲.
[۲۱] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۵، ص۲۳۰.
۲.۱ – نفور
نُفور: (بر وزن عُقول) به معنی دوری است.
[۲۲] فیروزآبادی، قاموس المحیط، ج۲، ص۱۴۶.
(بَلْ لَجُّوا فِی عُتُوٍّ وَ نُفُورٍ)
[۲۳] ملک/سوره۶۷، آیه۲۱.
«بلکه در طغیان و دوری از حق اصرار ورزیدند»؛
[۲۴] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۹، ص۳۶۰.
[۲۵] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۱۹، ص۳۰۶.
[۲۶] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۱۰، ص۴۹۱.
[۲۷] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲۵، ص۱۸۹.
و اگر با «الی» آید به معنی رفتن و خروج باشد چنانکه در اقرب الموارد هست.
[۲۸] شرتونی، سعید، اقرب الموارد، ج۵، ص۴۵۴.
۲.۲ – استنفار
اِسْتِنْفار: رم دادن و رم کردن و طلب خروج و حرکت است.
[۲۹] فیروزآبادی، قاموس المحیط، ج۲، ص۱۴۶.
[۳۰] شرتونی، سعید، اقرب الموارد، ج۵، ص۴۵۴.
(کَاَنَّهُمْ حُمُرٌ مُسْتَنْفِرَهٌ • فَرَّتْ مِنْ قَسْو
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 