پاورپوینت کامل نطق ۳۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نطق ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نطق ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نطق ۳۱ اسلاید در PowerPoint :

تکلم

مقالات مرتبط: کلم (مفردات‌قرآن)، کلام (لغات‌قرآن)، کلم (مفردات‌نهج‌البلاغه)، تکلم (مقالات مرتبط).

تکلّم به سخن گفتن گویند و از آن در بابهای طهارت، صلات، حج، نکاح و قضاء به مناسبت سخن رفته است.
تکلّم در فقه یا به اعتبار انطباق عنوانی از عناوین خاص، موضوع حکم قرار گرفته است ـ مانند تکلّم به اعتبار انطباق عنوان ارشاد جاهل یا امر به معروف و نهی از منکر بر آن، که با شرایطی واجب می‌شود.
تکلّم به عنوان دعا و ذکر مستحب و به عنوان غیبت و تهمت حرام است ـ و یا به اعتبار خود تکلّم.
احکام قسم نخست در عناوین خاصّ خود مطرح خواهد شد. در این جا به احکام قسم دوم اشاره می‌کنیم.

فهرست مندرجات

۱ – حکم تکلّم
۱.۱ – تکلّم حرام
۱.۲ – تکلّم مکروه
۲ – دیه به‌سبب جنایت وارده بر قوه تکلّم
۳ – آثار تکلّم در نماز
۳.۱ – دعا خطاب به خدا در نماز
۳.۲ – دعا خطاب به غیر خدا در نماز
۳.۳ – جواب سلام در نماز
۳.۴ – سخن گفتن در نماز میت
۴ – وقف
۵ – جادو کردن با تکلم
۶ – پانویس
۷ – منبع

۱ – حکم تکلّم

تکلّم بنفسه امری مباح است؛ لیکن به سبب عروض حالاتی، احکام دیگری می‌یابد.

۱.۱ – تکلّم حرام

سخن گفتن در اثنای خطبه نماز جمعه بنابر مشهور، حرام است.

[۱] الحدائق‌الناضره، ج۱۰، ص۹۶.

[۲] جواهر الکلام، ج۱۱، ص۲۹۲.

امام خمینی در این باره معتقد است: احتیاط (واجب) بلکه اوجه این است که واجب است حاضرین به خطبه‌ها گوش کنند، بلکه احتیاط (مستحب) آن است که سکوت کنند و بین خطبه سخن نگویند، اگرچه اقوی آن است که سخن‌گفتن کراهت دارد، اما اگر حرف‌زدن موجب ترک گوش‌کردن و ازبین‌رفتن فایده خطبه شود، ترک آن لازم است.

[۳] موسوعه الامام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیله، ج۱، ص۲۴۶، کتاب الصلاه، القول فی شرائط صلاه الجمعه، مساله۱۴.

و احتیاط بهتر برای امام (جمعه) آن است که در بین خطبه چیزی که مربوط به خطبه نیست نگوید. و حرف‌زدن بعد از دو خطبه تا واردشدن به نماز اشکال ندارد.

[۴] موسوعه الامام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیله، ج۱، ص۲۴۷، کتاب الصلاه، القول فی شرائط صلاه الجمعه، مساله۱۴.

و سزاوار است که خطیب «از چیزهایی که موجب بی‌ارزش شدن او و حرف‌هایش می‌شود، حتی از زیاد حرف‌زدن و شوخی‌کردن و حرف‌های بی‌فایده اجتناب نماید.»

[۵] موسوعه الامام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیله، ج۲، ص۶۳۳، کتاب الدیات، المقصد الثانی فی الجنایه علی المنافع، الثامن.

برخی تکلّم بین اقامه و بعد از اقامه و نیز در نماز جماعت برای نمازگزاران بعد از شنیدن”قَدْ قامَتِ الصَّلاه “را حرام دانسته‌اند. البتّه تکلّم به کلام مرتبط با نماز مانند تقدیم امام و تسویه صفوف را از حکم یادشده استثنا کرده و آن را جایز دانسته‌اند.

[۶] جواهر الکلام، ج۹، ص۱۰۰-۹۸.

۱.۲ – تکلّم مکروه

سخن گفتن در موارد زیر مکروه است:
هنگام تخلّی

[۷] جواهر الکلام، ج۲، ص۷۳.

، در تشییع جنازه،

[۸] العروه الوثقی، ج۱، ص۴۱۹.

نزد محتضر افزون بر مقدار نیاز،

[۹] العروه الوثقی، ج۱، ص۳۷۶.

در اثنای استخاره،

[۱۰] جواهر الکلام، ج۱۲، ص۱۶۲.

نسبت به امور دنیوی در مسجد،

[۱۱] العروه الوثقی، ج۱، ص۶۰۰.

بین نافله‌های مغرب،

[۱۲] جواهر الکلام، ج۷، ص۲۴.

در اثنای اذان و بنابر مشهور بین اقامه و بعد از اقامه و نیز برای نمازگزاران در نماز جماعت بعد از شنیدن”قَدْ قامَتِ الصَّلاه”،

[۱۳] الحدائق الناضره، ج۷، ص۴۲۷.

[۱۴] جواهر الکلام، ج۹، ص۹۹-۹۷.

در اثنای خطبه جمعه بنابر قولی،

[۱۵] جواهر الکلام، ج۱۱، ص۲۹۵-۲۹۲.

در حال سعی، در حال شنیدن قرآن،

[۱۶] الأشباه و النظائر، ص۴۴-۴۳.

هنگام طواف

[۱۷] جواهرالکلام، ج۱۹، ص۳۶۹.

و آمیزش،

[۱۸] جواهرالکلام، ج۲۹، ص۶۰.

پرگویی،

[۱۹] وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۱۹۶.

تکلّم با زنان در غیر موارد ضروری،

[۲۰] وسائل الشیعه، ج۲۰، ص۱۹۷.

سخن گفتن زن با غیر محارم جز به مقدار نیاز.

[۲۱] جواهر الکلام، ج۲۹، ص۹۹.

۲ – دیه به‌سبب جنایت وارده بر قوه تکلّم

اگر کسی به سبب جنایتی قوّه تکلّم دیگری را از بین ببرد، به‌گونه‌ای که نتواند هیچ یک از حروف معجم را ـ که بنابر قول مشهور ۲۸ حرف عربی است ـ تلفظ نماید، دیه کامل بر جانی ثابت می‌شود و اگر تنها توانایی تلفظ بخشی از حروف را نداشته باشد، دیه به نسبت ثابت می‌شود.

[۲۲] مبانی تکمله المنهاج، ج۲، ص۲۸۹.

[۲۳] مبانی تکمله المنهاج، ج۲، ص۳۶۲-۳۶۱.

در تحریرالوسیله آمده است: در زایل شدن صدا به طور کامل، دیه کامل است. و اگر نقص بر صدا وارد کند مثل اینکه در بینی حرف بزند یا صدایش خشن شود، ظاهراً ارش ثابت می‌باشد. و منظور از زایل شدن صدا این است که نتواند به جهر (بلند) حرف بزند و این با توانایی او بر اخفات (آهسته حرف‌زدن) منافاتی ندارد.

[۲۴] موسوعه الامام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیله، ج۱، ص۲۴۶، کتاب الصلاه، القول فی شرائط صل

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.