پاورپوینت کامل نجو (مفرداتقرآن) ۳۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نجو (مفرداتقرآن) ۳۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نجو (مفرداتقرآن) ۳۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نجو (مفرداتقرآن) ۳۷ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل نجو (مفرداتقرآن) ۳۷ اسلاید در PowerPoint
منبع: نجو (قاموس قرآن (جلد ۷))
مقالات مرتبط: نجوا (لغاتقرآن)، نجو (مفرداتنهجالبلاغه)، نجو (مقالات مرتبط).
نَجْو (به فتح نون و سکون جیم) از واژگان قرآن کریم به معنای خلاص شدن است. مشتقات این ماده که در آیات قرآن آمده عباتند از: نَجْوی (به فتح نون و سکون جیم)به معنای بیخ گوشی حرف زدن و سخن سرّی.
فهرست مندرجات
۱ – معنای نَجْو
۲ – کاربردها
۲.۱ – نجوی
۳ – پانویس
۴ – منبع
۱ – معنای نَجْو
نَجْو
[۱] قرشی بنابی، علیاکبر، قاموس قرآن، ج۷، ص۲۶.
[۲] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ص۷۹۲.
[۳] فخرالدین طریحی، مجمع البحرین، ت الحسینی، ج۱، ص۴۰۷.
نَجْو و نَجَاه به معنی خلاص شدن است. (وَ یا قَوْمِ ما لِی اَدْعُوکُمْ اِلَی النَّجاهِ وَ تَدْعُونَنِی اِلَی النَّارِ)
[۴] غافر/سوره۴۰، آیه۴۱.
«ای قوم چه شده که من شما را به خلاصی از آتش میخوانم و شما مرا به آتش» در مصباح گفته: «نَجَا من الهلاک: خلص»
[۵] قیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج۱، ص۳۰۶.
راغب گفته: نَجَاء در اصل به معنی انفصال از شیء است و از آنست «نَجَا فلان من فلان» فلان کس از فلانی جدا شد.
[۶] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ج۱، ص۷۹۲.
۲ – کاربردها
فعل آن در قرآن مجید ثلاثی و از باب افعال و تفعیل بکار رفته است (وَ قالَ الَّذِی نَجا مِنْهُما وَ ادَّکَرَ بَعْدَ اُمَّهٍ اَنَا اُنَبِّئُکُمْ بِتَاْوِیلِهِ)
[۷] یوسف/سوره۱۲، آیه۴۵.
(و یکى از آن دو که نجات یافته بود- و بعد از مدتى به یاد آورد- گفت: من تعبیر آن را به شما خبر مىدهم)
[۸] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۲۴۱.
(فَنَجَّیْناهُ وَ اَهْلَهُ اَجْمَعِینَ)
[۹] شعراء/سوره۲۶، آیه۱۷۰.
(ما او و تمامى خاندانش را نجات دادیم)
[۱۰] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۳۷۴.
(فَاَنْجَیْناهُ وَ الَّذِینَ مَعَهُ بِرَحْمَهٍ مِنَّا)
[۱۱] اعراف/سوره۷، آیه۷۲.
(سرانجام، او و کسانى را که با او بودند، با رحمتى از سوى خود نجات بخشیدیم)
[۱۲] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۱۵۹.
راغب گوید: به مکان مرتفع نَجْوه و نَجَاه گویند که بواسطه ارتفاع از مکانهای اطراف جدا شده و به قولی از سیل نجات یافته و خلاص شده است.
[۱۳] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ج۱، ص۷۹۲.
۲.۱ – نجوی
نَجْوی به معنای بیخ گوشی حرف زدن و سخن سرّی (راز و راز گفتن) است. اسم و مصدر هر دو بکار رفته است در لغت آمده: «نَجَا فلانا نَجْواً و نَجْوَی سارّه» یعنی پنهانی با او گفتگو کرد ایضا «نَاجَاه مُنَاجَاه: سارّهُ».
راغب در علّت این تسمیه گفته: اصل این کلمه آنست که در جای مرتفعی با طرف راز خلوت کنی. به قولی اصل آن نجات است و آن اینکه به کسی در آنچه خلاص و نجات اوست یاری کنی.
[۱۴] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ص۷۹۳.
طبرسی ذیل آیه (اَ لَمْ یَعْلَمُوا اَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ سِرَّهُمْ وَ نَجْواهُمْ)
[۱۵] توبه/سوره۹، آیه۷۸.
(آیا نمىدانستند که خداوند، اسرار و سخنان درگوشىِ آنها را مىداند)
[۱۶] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۱۹۹.
فرموده: نجوی در اصل به معنی دوری است گوئی نجوی کنندگان خود را از مردم دور میکنند و به قولی آن از نَجْوَه به معنی مکان مرتفع است که سیل به آن نمیرسد گوئی متناجیان سخن خویش را به محلی بالا میبرند که کسی که غیر از خودشان به آنجا نمیرسد.
[۱۷] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۵، ص۹۳.
و در ذیل آیه ۱۱۴ نساء (لا خَیْرَ فِی کَثِیرٍ مِنْ نَجْواهُمْ)
[۱۸] نساء/سوره۴، آیه۱۱۴.
(بسیارى از سخنان درگوشى و جلسات محرمانه آنها، خیر و سودى ندارد)
[۱۹] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۹۷.
از زجاج نقل میکند: نجوی در کلام آنست که جمعی یا دو نفر در آن منفرد باشند خواه سرّی بگویند یا آشکار.
پس در نجوی بیخ گوشی بودن لازم نیست بلکه آن سخنی است که دور از اغیار باشد قرآن کریم نیز این معنی را تایید میکند (اَ لَمْ یَعْلَمُوا اَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ سِرَّهُمْ وَ نَجْواهُمْ وَ اَنَّ اللَّهَ عَلَّامُ الْغُیُوبِ)
[۲۰] توبه/سوره۹، آیه۷۸.
(آیا نمىدانستند که خداوند، اسرار و سخنان درگوشىِ آنها را مىداند؛ و خداوند داناى اسرار نهان است)
[۲۱] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۱۹۹.
ظاهرا مراد از سرّ آنست که در نفس خویش دارند و نجواهم سخن پنهانی آنهاست یعنی مگر نمیدانند که خدا نهان آنها و راز گفتنشان را میداند و خدا دانای نهانهاست.
(اَ لَمْ تَرَ اِلَی الَّذِینَ نُهُوا عَنِ النَّجْوی ثُمَّ یَعُودُونَ لِما نُهُوا عَنْهُ وَ یَتَناجَوْنَ بِالْاِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ مَعْصِیَهِ الرَّسُولِ..)
[۲۲] مجادله/سوره۵۸، آیه۸.
(آیا ندیدى کسانى را که از نجوا [سخنان در گوشى] نهى شدند، سپس به کارى که از آن نهى شده بودند باز مىگردند و براى انجام گناه و تعدّى و نافرمانىِ پیامبر به نجوا مىپردازند)
[۲۳] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۵۴۳.
ظهور آیه در آنست که منافقان و غیرهم میان خویش نجوی میکردند در آنچه مایه ایذاء و ناراحتی مؤمنین بود و بعد از نهی شدن هم ترک نمیکردند و نجوایشان در خصوص گناه و تعدّی و مخالفت رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بود و آیه شریفه از آن حکایت میکند. لذا در آیه ۱۰ همین سوره فرموده: (اِنَّمَا النَّجْوی مِنَ الشَّیْطانِ لِیَحْزُنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ لَیْسَ بِضارِّهِمْ شَیْئاً اِلَّا بِاِذْنِ اللَّهِ..)
[۲۴] مجادله/سوره۵۸، آیه۱۰.
(نجوا تنها از سوى شیطان است؛ تا مؤمنان را غمگین سازد؛ ولى نمىتواند هیچگونه ضررى بهآنها برساند جز به فرمان خدا)
[۲۵] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه ق
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 