پاورپوینت کامل مدبرات ۳۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مدبرات ۳۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مدبرات ۳۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مدبرات ۳۹ اسلاید در PowerPoint :
دبر (مفرداتقرآن)
منبع: دبر (قاموس قرآن (جلد ۲))
مقالات مرتبط: دُبُر (لغاتقرآن)، دبر (مفرداتنهجالبلاغه)، دبر.
دُبُر (به ضم دال و باء) از واژگان قرآن کریم به معنای عقب است و جمع آن أَدْبار میباشد. مشتقات دبر که در آیات قرآن استعمال شده عبارتند از: أَدْبَر، تَدبیر، إدْبار، دابِر و مُدَبِّرات.
فهرست مندرجات
۱ – معنای دُبُر
۲ – کاربردها
۲.۱ – أدْبار
۲.۲ – أَدْبَر
۲.۳ – تدبیر
۲.۴ – إدْبار
۲.۵ – دابِر
۲.۶ – پاورپوینت کامل مدبرات ۳۹ اسلاید در PowerPoint
۳ – پانویس
۴ – منبع
۱ – معنای دُبُر
دُبُر
[۱] قرشی بنایی، علیاکبر، قاموس قرآن، ج۲، ص۳۲۶.
[۲] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ص۳۰۶.
[۳] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ت الحسینی، ج۳، ص۲۹۸.
(بر وزن عنق) به معنای عقب و مقابل جلو است. راغب میگوید: دبر شىء خلاف قبل آن است و به طور کنایه به دو عضو مخصوص (آلت تناسلى و مقعد) گفته میشود.
[۴] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ص۳۰۶.
۲ – کاربردها
(وَ اسْتَبَقَا الْبابَ وَ قَدَّتْ قَمِیصَهُ مِنْ دُبُرٍ)
[۵] یوسف/سوره۱۲، آیه۲۵.
یعنى «از پى هم به طرف در دویدند و او پیراهن یوسف را از عقب درید.»
[۶] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۱، ص۱۴۰.
[۷] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۱، ص۱۹۱.
[۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۵، ص۳۴۷.
[۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۲، ص۲۰۰.
همانگونه که اشاره شد، قبل و دبر در اصل به معنى جلو و عقباند و آن دو جزء یک شىءاند مثل جلو پیراهن و عقب آن و گاهى کنار از شىءاند مثل اینکه بگوئیم زید در جلو من و یا در عقب من است مثال اوّلى از قرآن نحو (وَ مَنْ یُوَلِّهِمْ یَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ …)
[۱۰] انفال/سوره۸، آیه۱۶.
(و هر کس در آن هنگام به آنها پشت کند مگر آنکه هدفش از کنارهگیرى، تجدید نیرو براى حمله مجدد باشد.)
[۱۱] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۱۷۸.
[۱۲] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۹، ص۳۷.
[۱۳] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۹، ص۴۵.
[۱۴] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۴، ص۸۱۳.
[۱۵] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۰، ص۱۸۳.
و آیه ۲۵ یوسف
[۱۶] یوسف/سوره۱۲، آیه۲۵.
که گذشت. و مثال دوّم نحو (وَ أَدْبارَ السُّجُودِ)
[۱۷] ق/سوره۵۰، آیه۴۰.
(و بعد از سجدهها.)
[۱۸] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۵۲۰.
[۱۹] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۸، ص۳۶۰.
[۲۰] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۸، ص۵۴۰.
[۲۱] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۹، ص۲۲۵.
[۲۲] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲۳، ص۲۸۱.
و بیشتر استعمال آن در قرآن در قسم اوّل است در المیزان فرموده که استعمال آن در قسم دوّم به طور توسّع و مجاز است.
[۲۳] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۷، ص۹۲.
[۲۴] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۷، ص۱۳۰.
از دبر به مناسبت معناى اوّلى افعالى مشتقّ شده مثل أَدْبَرَ، تَدَبَّرَ، ادَّبَّرَ. همچنین است مُدَبِّر و دَابَرَ و أدبار.
۲.۱ – أدْبار
جمع دبر ادبار است. مثل
(فَلا تُوَلُّوهُمُ الْأَدْبارَ)
[۲۵] انفال/سوره۸، آیه۱۵.
(به آنها پشت نکنید (و فرار ننمایید).)
[۲۶] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۱۷۸.
[۲۷] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۹، ص۳۷.
[۲۸] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۹، ص۴۵.
[۲۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۴، ص۸۱۳.
[۳۰] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۰، ص۱۸۲.
(یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ)
[۳۱] انفال/سوره۸، آیه۵۰.
(در حالى که بر صورت و پشت آنها مىزنند.)
[۳۲] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۱۸۳.
[۳۳] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۹، ص۱۰۰.
[۳۴] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۹، ص۱۳۱.
[۳۵] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۴، ص۸۴۶.
[۳۶] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۰، ص۲۳۹.
۲.۲ – أَدْبَر
(تَدْعُوا مَنْ أَدْبَرَ وَ تَوَلَّى)
[۳۷] معارج/سوره۷۰، آیه۱۷.
«میخواند کسى را که به حق پشت کرده و اعراض نموده است.»
[۳۸] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۲۰، ص۱۲.
[۳۹] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۲۰، ص۱۳.
[۴۰] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۱۰، ص۵۳۴.
[۴۱] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲۵، ص۳۱۲.
۲.۳ – تدبیر
(ثُمَّ اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ یُدَبِّرُ الْأَمْرَ …)
[۴۲] یونس/سوره۱۰، آیه۳.
«سپس بر عرش تسلّط یافت امر را تدبیر میکند.»
[۴۳] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۰، ص۱۰.
[۴۴] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۰، ص۱۰.
[۴۵] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۵، ص۱۳۶.
[۴۶] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۱، ص۲۵۵.
تدبیر امر، افتادن به دنبال آن است یعنى در پى کار خود است و آن را دنبال میکند.
(أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها)
[۴۷] محمد/سوره۴۷، آیه۲۴.
در اقرب الموارد میگوید: «تَدَبَّرَ الْأَمْرَ» یعنى به عواقب آن نظر کرد و در آن فکر نمود و تأمّل کرد
[۴۸] شرتونی، سعید، اقرب الموارد، ج۲، ص۱۷۱.
یعنى «آیا در قرآن تفکّر و تدبّر نمیکنند یا بر قلوب قفلها است.»
[۴۹] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۸، ص۲۴۱.
[۵۰] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیز
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 