پاورپوینت کامل نعمت حکومت (قرآن) ۳۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نعمت حکومت (قرآن) ۳۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نعمت حکومت (قرآن) ۳۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نعمت حکومت (قرآن) ۳۶ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل نعمت حکومت (قرآن) ۳۶ اسلاید در PowerPoint

حکومتی که از سوی خداوند متعال به انسان اعطا شده است، نعمتی بسیار ارزشمند است.

فهرست مندرجات

۱ – ارزش نعمت حکومت
۱.۱ – بررسی تفسیری آیه
۱.۱.۱ – نزول نعمت بر بنی‌اسرائیل
۱.۱.۲ – علت یادآوری نعمت‌ها بر بنی‌اسرائیل
۱.۱.۳ – اقسام نعمت‌ها
۱.۱.۴ – قسم اول
۱.۱.۵ – قسم دوم
۱.۱.۶ – مراد از و جعلکم ملوکا
۱.۱.۷ – قسم سوم
۱.۲ – تفسیر آیه
۱.۳ – تفسیر آیه
۱.۳.۱ – موهبت خداوند به سلیمان
۱.۳.۲ – مراد از بغیر حساب
۲ – پانویس
۳ – منبع

ارزش نعمت حکومت

حکومت اعطایی خداوند، نعمتی ارزشمند است:

•• «وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ یَا قَوْمِ اذْکُرُواْ نِعْمَهَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جَعَلَ فِیکُمْ أَنبِیَاء وَجَعَلَکُم مُّلُوکًا وَآتَاکُم مَّا لَمْ یُؤْتِ أَحَدًا مِّن الْعَالَمِینَ»؛

[۱] مائده/سوره۵، آیه۲۰.

«(به یاد آورید) هنگامى را که موسى به قوم خود گفت: «اى قوم من! نعمت خدا را بر خود متذکر شوید، هنگامى که در میان شما، پیامبرانى قرار داد؛ (و زنجیر بندگی و اسارت فرعونى را شکست) و شما را حاکم و صاحب اختیار خود قرار داد؛ و به شما چیزهایى بخشید که به هیچ یک از جهانیان نداده بود!».

بررسی تفسیری آیه

نزول نعمت بر بنی‌اسرائیل

آیاتی که در داستان‌های موسی (علیه‌السلام) نازل شده، دلالت دارد بر اینکه داستان مورد بحث که موسی (علیه‌السلام قوم خود را دعوت کرده به اینکه داخل در سرزمین مقدس شوند، در زمانی واقع شده که از مصر بیرون آمده بودند؛ هم‌چنان که جمله (و جعلکم ملوکا) در آیه مورد بحث نیز بر این معنا دلالت دارد.
و از جمله «و آتیکم ما لم یؤت احدا من العالمین» به دست می‌آید که قبل از فرمان داخل شدن در سرزمین مقدس، عده‌ای از معجزات از قبیل من و سلوی و انفجار چشمه‌های دوازده‌گانه از یک سنگ و سایه افکندن ابر بر سر آنان رخ داده بوده.
و از اینکه جمله: (القوم الفاسقین) دو نوبت تکرار شده، چنین بر‌می‌آید که قبل از این فرمان از ناحیه بنی‌اسرائیل مخالفت و معصیت رسول مکرر پیش آمده بوده و به قدری این مخالفت را تکرار کرده‌اند که صفت فسق بر آنان صادق شده.
بنابراین همه اینها قرینه‌هایی است که دلالت می‌کند بر اینکه داستان داخل نشدنشان به ارض مقدسه و در نتیجه سرگردانی‌شان در قسمت اخیر زندگی موسی (علیه‌السلام) در بین بنی‌اسرائیل واقع شده، و غالب داستان‌هایی که در قرآن کریم از بنی‌اسرائیل حکایت شده، قبل از این قسمت بوده.

علت یادآوری نعمت‌ها بر بنی‌اسرائیل

پس اینکه موسی (علیه‌السلام) خطاب به قوم خود فرموده: (اذکروا نعمه الله علیکم) منظور از آن نعمت‌هایی است که خدای تعالی بر بنی‌اسرائیل ارزانی داشته و آنان را بدان اختصاص داده و اگر قبل از صدور این فرمان که باید داخل ارض مقدسه شوند نعمت‌ها را به رخ آنان کشیده و به یادشان آورده، برای این بوده که این فرمان را با نشاط بپذیرند، و آن را مایه زیادتر شدن نعمت و تمامیت نعمت‌های قبلی خود تلقی کنند؛ چون خدای تعالی قبل از این فرمان نعمت‌ها به آنان ارزانی داشته بود، موسی را بر آنان مبعوث نموده و به سوی دین خود هدایتشان کرده بود و از شر آل‌فرعون نجاتشان داده، تورات را بر آنان نازل و شریعت را برایشان تشریع کرده بود، دیگر تا تمامیت نعمت چیزی به جز تشکیل حکومت نمانده بود و فرمان داخل شدن در ارض مقدسه به همین منظور بوده که در آن سرزمین توطن نموده آقایی و استقلال به دست آورند.

اقسام نعمت‌ها

سه قسم نعمت‌هایی که خدای سبحان به بنی‌اسرائیل ارزانی داشت
خدای تعالی در آیات مورد بحث که می‌خواهد نعمت‌ها را به‌طور تفصیل یادآور شود، آنها را به سه دسته تقسیم کرده و فرمود:

قسم اول

(اذ جعل فیکم انبیاء)، که این یک قسم از نعمت‌هایی است که به بنی‌اسرائیل ارزانی داشته بود، و آن یا به این بود که ریشه دودمان آنان را انبیایی چون ابراهیم و اسحاق و یعقوب و انبیای بعد از ایشان قرار داده بود، و یا اینکه انبیایی از خصوص بنی‌اسرائیل چون یوسف و اسباط و موسی و هارون برگزیده بود، و این نعمت که آغازگر دودمان قومی برگزیدگان از خلق و انبیای عظام باشد، خود نعمتی است که هیچ نعمتی به پایه آن نمی‌رسد.

[۲] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۵، ص۴۶۶.

قسم دوم

قسم دوم از نعمت‌ها را جمله: (و جعلکم ملوکا) بیان می‌کند و می‌فرماید خدای عزوجل شما را استقلال داد و از ذلت رقیت و بردگی فراعنه و تحکم و زورگویی‌های جباران نجات داد، چون کلمه ملک معنایی جز این ندارد، که انسان در کار خودش و اهلش و مالش استقلال داشته باشد، و بنی‌اسرائیل در سال‌هایی که زیر سایه موسی (علیه‌السلام) زندگی می‌کردند، بهترین سنت اجتماعی را داشتند و آن عبارت بود از سنت توحید که آنان را به اطاعت خدا و رسولش و به عدالت کامل در مجتمعشان می‌خواند، بدون اینکه به احدی از امت‌های غیر امت خود تجاوزی داشته باشند و یا فردی از افراد خودشان بر آنان سروری و حکم‌رانی کند، و یا گرفتار اختلاف طبقاتی باشند؛ آن‌چنان که امر مجتمعشان مختل گردد و هیچ کسی بر بالای سر آنان نبود به جز موسی (علی‌نبینا‌و آله‌و‌علیه‌السلام) که خود یک پیامبر اولواالعزم بود، نه پادشاهی چون سایر پادشاهان، و نه رئیس قبیله که بر ملت و قبیله خود به غیر حق سروری می‌کنند.

مراد از و جعلکم ملوکا

مراد از جمله: (و جعلکم ملوکا: شما را ملوک قرار داد)
بعضی از مفسرین گفته‌اند: مراد از اینکه فرمود: (شما را ملوک قرار داد) همان صاحب حکومت و دولت شدن است، که به‌وسیله طالوت و پس از وی داود و پس از آن جناب سلیمان و سایر پادشاهان انجام شد، و بنا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.