پاورپوینت کامل کساء (حدیث) ۷۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل کساء (حدیث) ۷۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل کساء (حدیث) ۷۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل کساء (حدیث) ۷۸ اسلاید در PowerPoint :
حدیث کساء
دیگر کاربردها: کساء (ابهامزدایی).
رویداد کساء یکی از مهمترین حوادث روشنگر تاریخ زندگی پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در جهت معرفی پیشوایان و راهنمایان امت اسلام و یکی از نقاط روشن و بر جسته خصائص و فضایل اهلبیت گرامی ایشان است. حدیث کساء از احادیث مشهور بین خاصه و عامه که در کتب فریقین به طرق و اسانید مختلف بیان شده است و مبدا اصطلاحاتی همچون اصحاب کساء، آل عباء پنج تن آل عبا و… گردیده است.
فهرست مندرجات
۱ – اصل حدیث
۲ – حدیث کسا نزد عامه
۳ – حدیث نزد امامیه
۴ – واقعه کسا
۵ – تفسیری نادرست از معنای اهلبیت
۶ – سند حدیث کسا
۷ – محل رویداد حدیث کسا
۸ – اهمیت واقعه در تبیین پیشوایان دین
۹ – ائمه مصادیق اهلبیت
۱۰ – روایت جعلی در باب حدیث کسا
۱۱ – بررسی سند حدیث
۱۲ – شروح بر حدیث
۱۳ – عناوین مرتبط
۱۴ – پانویس
۱۵ – منبع
۱ – اصل حدیث
اصل حدیث ـ به مقدار مسلم و مورد اتفاق در تمامی آثار شیعه و سنی ـ چنین است که روزی پیامبر اکرم و حضرت امیر و فاطمه زهرا و حسن و حسین (علیهمالسّلام) در منزل حضرت فاطمه یا ام سلمه گرد هم آمدند، پیامبر بالاپوشی بر سر خود و آن چهار تن دیگر افکند، و در آن حال چنین دعا کرد: «خدایا اینان اهلبیت و ویژگان منند، پس هر پلیدی را از ایشان بزدای و آنان را (از هر عیب و گناه) پاک و مطهر بدار» پس از آن جبرئیل فرود آمد، و آیه تطهیر: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»
[۱] احزاب/سوره۳۳، آیه۳۳.
را فرود آورد.
۲ – حدیث کسا نزد عامه
قسمتهایی از متون این حدیث شریف که در کتب معتبره و صحاح و تفاسیر عامه، روایت شده، در مقاله اهلبیت، دائره المعارف تشیع
[۲] جعفری، محمدمهدی، دائره المعارف تشیع، ج۲، ص۶۰۵ـ ۶۰۷، اهلبیت.
بیان شده است، و خلاصه آنها بنا به تحقیق استاد سید مرتضی عسکری چنین است: «روزی پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در حجره ام سلمه ـ یکی از همسران با فضیلت رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) حضور داشت، چون رحمت خاص الهی را در حال فرود آمدن دید: فرمود: فرا خوانید، فرا خوانید. گفتند: چه کسی را ای رسول خدا؟ فرمود : اهلبیت مرا، علی و فاطمه و حسن و حسین را. و چون ایشان اطراف پیامبر جمع شدند. بالاپوشی از موی سیاه که نقش جهاز شتر بر آن بود (مرط مرحل) بر خود و ایشان افکند سپس گفت: «اللهم هؤلاء آلی فصل علی محمد و آل محمد» پس خداوند آیه تطهیر را نازل فرمود (حدیث الکساء عند اهل السنه).
۳ – حدیث نزد امامیه
بین شیعه امامیه متن خاصی از حدیث کساء به روایت از حضرت زهرا (علیهاالسّلام) منقول است که در مجالس و محافل به قصد تبرک و توسل برای قضای حاجات و رفع مشکلات و شفای بیماران و دفع ناملایمات خوانده میشود و آثار شگفتی از آن به تجربه رسیده است، خلاصه آن متن بدین ترتیب است که: «رسول اکرم به دیدار دخترش فاطمه (سلاماللهعلیهم) آمد، بالاپوشی خواست و به روی خود افکند، امام حسن و امام حسین و امیرمؤمنان (علیهمالسّلام) یکی پس از دیگری از در وارد شده، عطر مخصوص رسول خدای را استشمام نموده، به سویش دویده، رخصت طلبیده، در زیر آن بالاپوش قرار گرفتند، آنگاه حضرت فاطمه نیز به آن جمع پیوست، و پیامبر برای آنان دعا کرد، پیک وحی فرود آمد، و آیه تطهیر را آورد، و از سوی خداوند تاکید نمود که خداوند جهان و هر چه در آن است را به طفیل وجود این خمسه طیبه آفریده است».
۴ – واقعه کسا
احادیثی که درباره رویداد کساء به ما رسیده است هر یک تنها به بخشی از این واقعه اشاره دارد. از این رو برای ارائه تصویر تقریباً کامل از این واقعه، باید از همه این روایات، بهره جست. با این تفاصیل خواهیم کوشید تصویری تقریباً کاملی از این رویداد ارائه گردد:
«روزی پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به خانه همسر خود، امسلمه میآیند؛ در بدو ورود به ایشان تاکید میکنند که به هیچ کس اجازه ورود ندهد. از سویی دیگر، در آن روز، دخترش فاطمه (سلاماللهعلیهم) غذایی (کاچی یا حریره) برای پدر تهیه دیده و آن را در دیگ کوچکی آماده کرده، در طبقی نهاده راهی خانه پدر میشود.
[۳] طبرسی، فضل بن حسن، جوامع الجامع، ج۳، ص۳۱۴، تهران، انتشارات دانشگاه تهران و مدیریت حوزه علمیه قم، ۱۳۷۷ش.
[۴] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۲۲، ص۶، تهران، انتشارات دانشگاه تهران و مدیریت حوزه علمیه قم، ۱۳۷۷ش.
امسلمه نتوانست مانع ورود ایشان به منزل شود ایشان به حضور پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) میرسند. رسولخدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) از ایشان میخواهند که همسر و دو فرزندش را نیز همراه بیاورد.
[۵] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۸، ص۱۵۶.
[۶] ابن حنبل، احمد، مسند حنبل، ج۴۴، ص۱۱۸.
[۷] طبری، محمد بن جریر، جامع البیان، ص۶.
[۸] طبرسی، فضل بن حسن، جوامع الجامع، ج۳، ص۶۳.
[۹] صالحی دمشقی، محمد بن یوسف، سبل الهدی و الرشاد فی سیره خیر العباد، ج۱۱، ص۱۳، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۴۱۴.
ایشان بیدرنگ به خانه باز میگردند و از همسر و دو فرزندشان میخواهند که رسولخدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را اجابت کنند.
[۱۰] ابن حنبل، احمد، مسند حنبل، ج۱۳، ص۲۲۴، شرح احمد الزین، قاهره، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۹۹۵.
[۱۱] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۸، ص۵۵۹، تهران، ناصرخسرو، ۱۳۷۲.
[۱۲] طبرسی، فضل بن حسن، جوامع الجامع، ج۳، ص۳۱۴، تهران، انتشارات دانشگاه تهران و مدیریت حوزه علمیه قم، ۱۳۷۷ش.
[۱۳] حاتم، ابن ابی عبدالرحمن بن محمد، تفسیر القرآن العظیم، ج۱، ص۳۱۳۳، عربستان سعودی، مکتبه نزار مصطفی الباز، ۱۴۱۹
[۱۴] طبری، محمد بن جریر، جامع البیان، ص۶.
طولی نمیکشد که ایشان همراه شوهر و دو فرزند خردسالش به خانه پدر وارد میشوند. سفره پهن میشود با اینکه عادت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) این بود که بدون همسرش غذا نمیخورد؛ اما آن روز استثنائاً از همسرش برای تناول غذا، دعوت به عمل نمیآورند.
[۱۵] ابن حنبل، احمد، مسند حنبل، ج۱۳، ص۲۲۴، شرح احمد الزین، قاهره، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۹۹۵.
[۱۶] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۸، ص۵۵۹، تهران، ناصرخسرو، ۱۳۷۲.
[۱۷] طبرسی، فضل بن حسن، جوامع الجامع، ج۳، ص۳۱۴، تهران، انتشارات دانشگاه تهران و مدیریت حوزه علمیه قم، ۱۳۷۷ش.
[۱۸] حاتم، ابن ابی عبدالرحمن بن محمد، تفسیر القرآن العظیم، ج۱، ص۳۱۳۳، عربستان سعودی، مکتبه نزار مصطفی الباز، ۱۴۱۹
[۱۹] طبری، محمد بن جریر، جامع البیان، ص۶.
اگر امروز امسلمه بر این سفره بنشیند فردا سخن خداوند درباره اهلبیت (علیهالسّلام) به گونهای دیگر تفسیر خواهد شد. از این رو آنها خود بر سفره مینشینند. غذا تناول میشود جبرئیل نازل میشود و این آیه را میآورد: «….انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً»
«بدرستی که خدا خواست که تنها شما اهلبیت را از آلودگیها پاک گرداند و کاملاً پاک و پاکیزه گردانید.»
[۲۰] احزاب/سوره۳۳، آیه۳۳.
حضرت، علی (علیهالسّلام) را در رو برو و حسن و حسین (علیهالسّلام) را در سمت راست و چپش و فاطمه (سلاماللهعلیهم) را در پشت سرش مینشاند. سپس عبای خیبری بر سر آنها میاندازد،
[۲۱] فرات کوفی، ابوالقاسم فرات بن ابراهیم، تفسیر فرات کوفی، ص۳۳۴، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی، ۱۴۱۰.
[۲۲] مقریزی، احمد بن علی، امتاع الاسماع، ج۵، ص۳۸۳، تحقیق محمد عبدالحمید النمیسی، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۹۹۹.
پس آنگاه دست راستش را از عبا بیرون آورده به سوی آسمان دراز کردند
[۲۳] حاتم، ابن ابی عبدالرحمن بن محمد، تفسیر القرآن العظیم، ج۹، ص۳۱۳۳، عربستان سعودی، مکتبه نزار مصطفی الباز، ۱۴۱۹.
[۲۴] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۸، ص۵۵۹، تهران، ناصرخسرو، ۱۳۷۲.
و سه بار فرمودند:
[۲۵] فرات کوفی، ابوالقاسم فرات بن ابراهیم، تفسیر فرات کوفی، ص۳۳۴، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی، ۱۴۱۰.
[۲۶] حاتم، ابن ابی عبدالرحمن بن محمد، تفسیر القرآن العظیم، ج۹، ص۳۴۳.
[۲۷] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۸، ص۱۵۶.
«اللهم هؤلاء اهل بیتی و عترتی
[۲۸] حاتم، ابن ابی عبدالرحمن بن محمد، تفسیر القرآن العظیم، ج۹، ص۳۴۳.
[۲۹] ابن شهرآشوب، محمد بن علی، المناقب، ج۲، ص۲۲۶، قم، انتشارات علامه، ۱۳۷۹.
فاذهب عنهم الرجس یتطهرهم تطهیراً»
[۳۰] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۸، ص۱۵۶.
«بارالها اینان فقط، اهل بیت منند پس هر گونه پلیدی را از آنها دور کن و کاملاً پاکشان گردان».
تا اینجا امسلمه که در گوشه اتاق مشغول خواندن نماز بود
[۳۱] طبرانی، سلیمان بن احمد، معجم الکبیر، ج۳، ص۵۴، تحقیق حمدی عبد المجید السلفی، مکتبه الوعیه الاسلامیه، چاپ دوم.
و کم و بیش ناظر این رویداد بود، دیگر تاب نمیآورد و جلو میآید تا او نیز از این فضای معنوی بهرهمند گردد. سپس گوشه عبا را بلند کرده، سرش را داخل در کساء میکند و میگوید: «ای رسولخدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) من هم با شمایم؟»
[۳۲] ابن حنبل، احمد، مسند حنبل، ج۴۴، ص۱۱۸.
[۳۳] طبرانی، سلیمان بن احمد، معجم الکبیر، ج۳، ص۵۳، تحقیق حمدی عبد المجید السلفی، مکتبه الوعیه الاسلامیه، چاپ دوم.
[۳۴] فرات کوفی، ابوالقاسم فرات بن ابراهیم، تفسیر فرات کوفی، ص۱۱۱، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی، ۱۴۱۰.
[۳۵] طبری، محمد بن جریر، جامع البیان، ص۷
[۳۶] شیخ طوسی، محمد بن حسن، امالی، ص۵۶۵، قم، دارالثقافه، ۱۴۱۴.
حضرت (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) کساء را از دست او میکشد و مانع از ورود او به جمع اهل بیتش شده
[۳۷] ابن حنبل، احمد، مسند حنبل، ج۴۴، ص۳۲۷.
[۳۸] طبرانی، سلیمان بن احمد، معجم الکبیر، ج۳، ص۵۳، تحقیق حمدی عبد المجید السلفی، مکتبه الوعیه الاسلامیه، چاپ دوم.
[۳۹] دولابی، احمد بن محمد، الذریه الطاهره، ص۱۰۸.
و میفرمایند: «تو مقام خودت را داری تو بر خیر هستی
[۴۰] طبرانی، سلیمان بن احمد، معجم الکبیر، ج۳، ص۵۳، تحقیق حمدی عبد المجید السلفی، مکتبه الوعیه الاسلامیه، چاپ دوم.
[۴۱] شیخ طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۸، ص۳۴۰، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
[۴۲] حاتم، ابن ابی عبدالرحمن بن محمد، تفسیر القرآن العظیم، ج۹، ص۳۴۳.
[۴۳] مقریزی، احمد بن علی، امتاع الاسماع، ج۵، ص۳۸۳، تحقیق محمد عبدالحمید النمیسی، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۹۹۹.
[۴۴] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۱، ص۲۸۷، تهران، دارالکتب اسلامیه، ۱۳۶۵.
تو از همسران رسول خدایی؛ اما اهلبیت من آنانند».
[۴۵] فرات کوفی، ابوالقاسم فرات بن ابراهیم، تفسیر فرات کوفی، ص۱۱۱، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی، ۱۴۱۰.
۵ – تفسیری نادرست از معنای اهلبیت
بعضی از مفسران اهل سنت حدیثی را از عکرمه نقل کردهاند که «از آنجا که ابتدای این آیه درباره زنان رسولخدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بحث میکند پس منظور از اهلبیت در این آیه نیز، همسران پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) هستند.»
[۴۶] حاتم، ابن ابی عبدالرحمن بن محمد، تفسیر القرآن العظیم، ج۹، ص۳۱۳۲، عربستان سعودی، مکتبه نزار مصطفی الباز، ۱۴۱۹.
[۴۷] سیوطی، جلاالدین، الدرالمنثور، ج۵، ص۱۹۸، قم، کتابخانه آیه الله مرعشی نجفی، ۱۴۰۴.
[۴۸] ابن سعد، محمد، طبقات الکبری، ج۸، ص۱۶۰، تحقیق محمد عبدالقادر عطاء، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۹۹۰.
این در حالی است که خود پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در زمان حیات مبارکشان صریحاً بیان فرموده بودند که منظور از اهل بیت در این آیه، ایشان و علی (علیهالسّلام) و فاطمه (سلاماللهعلیهم) و حسن و حسین (علیهالسّلام) هستند.
[۴۹] طبرسی، فضل بن حسن، جوامع الجامع، ج۳، ص۳۱۴، تهران، انتشارات دانشگاه تهران و مدیریت حوزه علمیه قم، ۱۳۷۷ش.
[۵۰] حاتم، ابن ابی عبدالرحمن بن محمد، تفسیر القرآن العظیم، ج۹، ص۳۱۳۱، عربستان سعودی، مکتبه نزار مصطفی الباز، ۱۴۱۹.
[۵۱] طبری، محمد بن جریر، جامع البیان، ص۵.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 