پاورپوینت کامل کتاب (لغات‌قرآن) ۳۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل کتاب (لغات‌قرآن) ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل کتاب (لغات‌قرآن) ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل کتاب (لغات‌قرآن) ۳۴ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل کتاب (لغات‌قرآن) ۳۴ اسلاید در PowerPoint

مرجع: پاورپوینت کامل کتاب (لغات‌قرآن) ۳۴ اسلاید در PowerPoint

مقالات مرتبط: کتب (مفردات‌قرآن)، کتاب (مفردات‌نهج‌البلاغه)، کتاب.

کتاب: (ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ)

[۱] بقره/سوره۲، آیه۲.

«کتاب» به معنای

[۲] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ج۱، ص۷۰۰.

[۳] طریحی نجفی، فخرالدین، مجمع البحرین، ت الحسینی، ج۲، ص۱۵۳.

[۴] شرتونی، سعید، اقرب الموارد فی فصح العربیه و الشوارد، ج۴، ص۵۱۳.

مکتوب و نوشته شده است، و گاهی به معنای وسیع‌تری اطلاق می‌شود به معنای مطالبی که درخور نوشتن است و به صورت مکتوب بیرون خواهد آمد، هر چند تا آن زمان نوشته نشده باشد. تعابیر مختلفی از «کتاب» در قرآن ذکر شده است که طبق سیاق آیات معنا می‌شود.

فهرست مندرجات

۱ – تعابیر مختلف واژه کتاب در قرآن
۱.۱ – کتاب
۱.۲ – کتابا
۱.۳ – کتاب حفیظ
۱.۴ – کتاب مبین
۲ – ترجمه و تفسیر آیات
۲.۱ – آیه ۲ سوره بقره
۲.۲ – آیه ۳۷ سوره اعراف
۲.۳ – آیه ۲ سوره قصص
۲.۴ – آیه ۴۰ سوره فاطر
۲.۵ – آیه ۴ سوره ق
۳ – پانویس
۴ – منبع

۱ – تعابیر مختلف واژه کتاب در قرآن

تعابیر مختلفی از «کتاب» در قرآن ذکر شده است که طبق سیاق آیات معنا می‌شود. در ذیل به نمونه‌هایی اشاره میکنیم:

۱.۱ – کتاب

منظور از «کتاب» در سوره‌ «اعراف» مقدّراتی است که خداوند برای بندگان خود از نعمت‌های مختلف این جهان قرار داده است، اگر چه، بعضی از مفسران احتمال داده‌اند: منظور از «کتاب»، کیفر الهی و یا اعم از هر دو بوده باشد.

۱.۲ – کتابا

تعبیر به‌ «کِتاباً» در سوره‌ «فاطر» به صورت نکره، آن هم با استناد به پروردگار، اشاره به این است که در هیچ یک از کتب آسمانی کوچک‌ترین دلیلی بر مدعای آنها نیست.

۱.۳ – کتاب حفیظ

«کِتابٌ حَفِیظ» به معنای کتابی است که حافظ اعمال تمام انسان‌ها و غیر آن است، و اشاره به «لوح محفوظ» است.

۱.۴ – کتاب مبین

«کتاب مبین» گر چه در بعضی از آیات قرآن، مانند: آیه ۶۱ سوره «یونس» (وَ لا اَصْغَرَ مِنْ ذلِکَ وَ لا اَکْبَرَ اِلَّا فِی کِتابٍ مُبِینٍ)

[۵] یونس/سوره۱۰، آیه۶۱.

و آیه ۶ سوره «هود» (کُلٌّ فِی کِتابٍ مُبِینٍ)

[۶] هود/سوره۱۱، آیه۶.

به معنای «لوح محفوظ» تفسیر شده، ولی در سوره‌ «قصص»، به قرینه ذکر «آیات» و همچنین جمله (نَتْلوُا عَلَیْک) که در آیه بعد، می‌آید به معنای قرآن است.

[۷] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱، ص۹۷-۹۸.

[۸] اعراف/سوره۷، آیه۳۷.

[۹] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۶، ص۲۰۲.

[۱۰] قصص/سوره۲۸، آیه۲.

[۱۱] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۹، ص۳۵۷.

[۱۲] فاطر/سوره۳۵، آیه۴۰.

[۱۳] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۸، ص۳۰۴.

[۱۴] ق/سوره۵۰، آیه۴.

[۱۵] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۲، ص۲۳۸.

۲ – ترجمه و تفسیر آیات

ترجمه و تفاسیر آیات مرتبط با کتاب:

۲.۱ – آیه ۲ سوره بقره

(ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ)

[۱۶] بقره/سوره۲، آیه۲.

(این کتاب با عظمتى است که هیچگونه شکى در آن نیست و مایه هدایت پرهیزکاران است)

[۱۷] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۲.

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌فرماید: از آنجایى که این سوره به تدریج، و به طور متفرق نازل شده، نمى‌توان غرض واحدى که مورد نظر همه آیاتش باشد در آن یافت، تنها مى‌توان گفت: که قسمت عمده آن از یک غرض واحد و چشم‌گیر خبر مى‌دهد، و آن عبارت است از بیان این حقیقت که عبادت حقیقى خداى سبحان به این است که بنده او به تمامى کتاب‌هایى که او به منظور هدایت وى و به وسیله انبیایش نازل کرده، ایمان داشته باشد، و میان این وحی و آن وحى، این کتاب و آن کتاب، این رسول و آن رسول، فرقى نگذارد.

[۱۸] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱، ص۶۹.

[۱۹] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱، ص۴۳.

(دیدگاه شیخ طبرسی در مجمع البیان:

[۲۰] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱، ص۵۷.

[۲۱] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۱، ص۱۱۸.

)

۲.۲ – آیه ۳۷ سوره اعراف

(فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ کَذِبًا أَوْ کَذَّبَ بِآیَاتِهِ أُوْلَئِکَ یَنَالُهُمْ نَصِیبُهُم مِّنَ الْکِتَابِ حَتَّى إِذَا جَاءتْهُمْ رُسُلُنَا یَتَوَفَّوْنَهُمْ قَالُواْ أَیْنَ مَا کُنتُمْ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ قَالُواْ ضَلُّواْ عَنَّا وَشَهِدُواْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَنَّهُمْ کَانُواْ کَافِرِینَ)

[۲۲] اعراف/سوره۷، آیه۳۷.

(چه کسى ستمکارتر است از آنها که بر خدا دروغ بستند، یا آیات او را تکذیب کردند؟! آنها نصیبشان را از آنچه مقدّر شده از نعمت‌ها و مواهب این جهان مى‌برند؛ تا زمانى که فرستادگان ما و فرشتگان قبض روح به سراغشان آیند که جانشان را بگیرند؛ از آنها مى‌پرسند: «کجایند معبودهایى‌که غیر از خدا مى‌خواندید؟! چرا به یارى شما نمى‌آیند؟!)» مى‌گویند: «آنها همه از نظر ما پنهان و گم شدند» و به زیان خود گواهى مى‌دهند که کافر بودند.)

[۲۳] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۱۵۴.

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌فرماید: منظور از کتاب قضایى است که خداوند گذرانیده، و مقدراتى است که در مورد عمر، معیشت، بى‌نیازى، صحت،

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.