پاورپوینت کامل کَلِم ۹۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل کَلِم ۹۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل کَلِم ۹۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل کَلِم ۹۷ اسلاید در PowerPoint :

کلم (مفردات‌قرآن)

منبع: قاموس قرآن (جلد ۶)

مقالات مرتبط: کَلْم (لغات‌قرآن)، کلم (مفردات‌نهج‌البلاغه)، تکلم.

پاورپوینت کامل کَلِم ۹۷ اسلاید در PowerPoint (به فتح کاف و کسر لام) از واژگان قرآن کریم کلم به معنی تاثیری‌ است که با چشم یا گوش درک شود کلام با گوش و کلم (زخم) با چشم درک می‌شود از مشتقات این کلمه در قرآن مجید تَکلیم ( به فتح تاء و سکون کاف) و تَکَلُّم ( به فتح تاء و کاف) هر دو به معنی سخن گفتن است. پاورپوینت کامل کَلِم ۹۷ اسلاید در PowerPointه (به فتح کاف و کسر لام) به چند معنا آمده؛ لفظ و سخن، عیسی (علیه‌السلام) و وعده است. کَلَمات (به فتح کاف و لام) به دو معنی آمده؛ جمع کلمه و الفاظ و موجودات است. کلام (به فتح کاف) به معنی مطلق و دستور است. پاورپوینت کامل کَلِم ۹۷ اسلاید در PowerPoint چهار بار در قرآن آمده است.

فهرست مندرجات

۱ – معنای پاورپوینت کامل کَلِم ۹۷ اسلاید در PowerPoint
۲ – کاربردها
۲.۱ – تکلیم و تکلم
۲.۲ – کلمه
۲.۳ – کلمات
۲.۴ – کلام
۲.۵ – کلم
۳ – تعداد کاربردها
۴ – پانویس
۵ – منبع

۱ – معنای پاورپوینت کامل کَلِم ۹۷ اسلاید در PowerPoint

پاورپوینت کامل کَلِم ۹۷ اسلاید در PowerPoint:

[۱] قرشی بنایی، علی‌اکبر، قاموس قرآن، ج۶، ص۱۴۰.

[۲] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، دار القلم، ص۷۲۲.

[۳] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ت-حسینی، ج۶، ص۱۵۵.

راغب می‌گوید: کلم تاثیری‌ است که با چشم یا گوش درک شود کلام با گوش و کلم (زخم) با چشم درک می‌شود «کلّمته» یعنی به او زخمی زدم که اثرش ظاهر شد.

[۴] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، دار القلم، ص۷۲۲.

در مجمع فرموده: کلم به معنی زخم است و معنای اصلی آن تاثیر می‌باشد کلم (زخم) اثری است دلالت بر زخمزن دارد و کلام اثری است دلالت بر معنی دارد.

[۵] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۱، ص۱۷۴.

ظاهرا کلام راغب نیز به کلام مجمع راجع است.
در شرح جامی گوید: علّت این تسمیه آن است که کلمه و کلام در نفوس و اذهان اثر می‌کند مانند زخم‌ها که در اجسام اثر می‌کند.

[۶] جامی، عبدالرحمن، شرح ملا جامی علی متن الکافیه فی النحو، ج۱، ص۱۶.

پس منطوق انسان را از آن جهت کلمه و کلام گویند که در اذهان اثر می‌گذارند به واسطه دلالت بر معانی خود است.

۲ – کاربردها

این واژه دارای مشتقاتی است که در آیات قرآن به کار رفته است؛ مانند:

۲.۱ – تکلیم و تکلم

تکلیم و تکلّم هر دو به معنی سخن گفتن است و در اولی مفعول منظور است به خلاف دومی مثل‌ (وَ کَلَّمَ‌ اللَّهُ مُوسی‌ تَکْلِیماً)

[۷] نساء/سوره۴، آیه۱۶۴.

«خدا با موسی به طور مخصوصی سخن گفت.»

[۸] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۵، ص۱۴۰.

[۹] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۵، ص۲۰۸.

[۱۰] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۳، ص۲۴۲.

[۱۱] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۶، ص۱۵۲.

و مثل‌: (لا یَتَکَلَّمُونَ‌ اِلَّا مَنْ اَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ‌)

[۱۲] نبأ/سوره۷۸، آیه۳۸.

«سخن نمی‌گویند مگر آن که خدا اذنش داده است.»

[۱۳] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۲۰، ص۱۷۰.

[۱۴] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۲۰، ص۲۷۶.

[۱۵] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۱۰، ص۲۴۸.

[۱۶] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲۶، ص۲۵۲.

۲.۲ – کلمه

کلمه در قرآن به چند معنی آمده است:
۱- لفظ و سخن: (یَحْلِفُونَ بِاللَّهِ ما قالُوا وَ لَقَدْ قالُوا پاورپوینت کامل کَلِم ۹۷ اسلاید در PowerPointَهَ الْکُفْرِ)

[۱۷] توبه/سوره۹، آیه۷۴.

(به خدا سوگند یاد مى‌کنند که در غیاب پیامبر، سخنان کفر آمیز نگفته‌اند؛ در حالى که به یقین سخنان کفرآمیز گفته‌اند.)

[۱۸] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن‌، ص۱۹۹.

[۱۹] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۹، ص۳۴۰.

[۲۰] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۹، ص۴۵۷.

[۲۱] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۵، ص۹۱.

[۲۲] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۱، ص۱۵۹.

که مراد کلام کفر آمیز است‌.
(کَبُرَتْ‌ پاورپوینت کامل کَلِم ۹۷ اسلاید در PowerPointَهً تَخْرُجُ مِنْ اَفْواهِهِمْ اِنْ یَقُولُونَ اِلَّا کَذِباً)

[۲۳] کهف/سوره۱۸، آیه۵.

(سخن بزرگى از دهانشان خارج مى‌شود! آنها فقط دروغ مى‌گویند.)

[۲۴] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن‌، ص۲۹۴.

[۲۵] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۳، ص۲۳۹.

[۲۶] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۳، ص۳۲۹.

[۲۷] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۶، ص۳۱۰.

[۲۸] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۵، ص۹.

۲- عیسی (علیه‌السّلام‌): (اِنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَ پاورپوینت کامل کَلِم ۹۷ اسلاید در PowerPointَتُهُ‌ اَلْقاها اِلی‌ مَرْیَمَ‌)

[۲۹] نساء/سوره۴، آیه۱۷۱.

«مسیح عیسی بن مریم فقط پیامبر خدا و اثر خداست که به وجود مریم‌ انداخته و در وجود او قرار داده است.»

[۳۰] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۵، ص۱۴۹.

[۳۱] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۵، ص۲۴۴.

[۳۲] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۳، ص۲۴۷.

[۳۳] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۶، ص۱۶۱.

(اِنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکِ‌ بِپاورپوینت کامل کَلِم ۹۷ اسلاید در PowerPointَهٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِیحُ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ‌)

[۳۴] آل عمران/سوره۳، آیه۴۵.

«ای مریم خدا به تو مژده می‌دهد اثری و فرزندی که از جانب خدا به تو داده می‌شود نام مبارکش عیسی و پسر مریم است.»

[۳۵] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۳، ص۱۹۲.

[۳۶] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۳، ص۳۰۱.

[۳۷] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۲۹۴.

[۳۸] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۴، ص۷۲.

ظاهرا عیسی (علیه‌السّلام) از آن جهت کلمه خوانده شده که وجودش اثر به خصوصی بود از جانب خدا، گر چه مخلوق همه کلمات اللّه‌ اند ولی این عنایت در اثر بی‌پدر بودن در عیسی (علیه‌السّلام) بیشتر است. بعضی گفته‌اند: علت این تسمیه آن است که آن حضرت در اثر کلمه‌ «کُنْ» از جانب خدا «فَیَکُونُ» شده است ولی کلمه‌ «کُنْ» در باره همه است‌.
(اِنَّما قَوْلُنا لِشَیْ‌ءٍ اِذا اَرَدْناهُ اَنْ نَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ‌)

[۳۹] نحل/سوره۱۶، آیه۴۰.

(وقتى چیزى را اراده مى‌کنیم، سخن ما این است که مى‌گوییم: «موجود باش!» بى‌درنگ موجود مى‌شود.)

[۴۰] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن‌، ص۲۷۱.

[۴۱] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۲، ص۲۴۸.

[۴۲] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۲، ص۳۶۱.

[۴۳] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۶، ص۱۵۷.

[۴۴] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۳، ص۲۶۰.

درباره آدم آمده‌ (خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ‌)

[۴۵] آل عمران/سوره۳، آیه۵۹.

( او را از خاک آفرید، و سپس به او فرمود: «موجود باش!» و بى درنگ موجود شد.)

[۴۶] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن‌، ص۵۷.

[۴۷] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۳، ص۲۱۲.

[۴۸] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۳، ص۳۳۲.

[۴۹] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۳۱۰.

[۵۰] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۴، ص۱۰۱.

ولی به آدم کلمه اطلاق نشده است. اقوال دیگری نیز در این باره هست که باید در کتب دیگر دید در المنار چهار وجه

[۵۱] رشید رضا، محمد، تفسیر المنار، ج۳، ص۲۶۳.

و در مجمع وجوهی نقل شده است.

[۵۲] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۳۱۰.

در آیه‌ (اَنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکَ بِیَحْیی‌ مُصَدِّقاً بِپاورپوینت کامل کَلِم ۹۷ اسلاید در PowerPointَهٍ مِنَ اللَّهِ‌)

[۵۳] آل عمران/سوره۳، آیه۳۹.

(خدا تو را به یحیى بشارت مى‌دهد؛ (کسى) که کلمه خدا مسیح‌ را تصدیق مى‌کند.)

[۵۴] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن‌، ص۵۵.

[۵۵] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۳، ص۱۷۵.

[۵۶] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۳، ص۲۷۶.

[۵۷] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۲۸۶.

[۵۸] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۴، ص۵۶.

مجموع مفسّران گفته‌اند مراد از «کلمه» عیسی است یعنی‌ ای زکریّا خدا به تو مژده می‌دهد یحیی را که تصدیق کننده کلمه‌ای از جانب خداست در این صورت یحیی از مبشّران عیسی (علیه‌السّلام) بوده است، فقط ابو عبیده قائل است که مراد از «کلمه» کتاب یا وحی است.

[۵۹] رشید رضا، محمد، تفسیر المنار، ج۳، ص۲۴۴.

[۶۰] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۲۸۶.

۳- وعده: (وَ ما کانَ النَّاسُ اِلَّا اُمَّهً واحِدَهً فَاخْتَلَفُوا وَ لَوْ لا پاورپوینت کامل کَلِم ۹۷ اسلاید در PowerPointَهٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ فِیما فِیهِ یَخْتَلِفُونَ‌)

[۶۱] یونس/سوره۱۰، آیه۱۹.

(در آغاز همه مردم جز امّت واحدى نبودند؛ سپس اختلاف کردند؛ و اگر وعده قطعى پروردگارت درباره عدم مجازات سریع آنان از قبل صادر نشده بود، در میان آنها در آنچه اختلاف داشتند داورى مى‌شد.)

[۶۲] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن‌، ص۲۱۰.

[۶۳] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۰، ص۳۳.

[۶۴] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۰، ص۴۵.

[۶۵] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۵، ص۱۷۰.

[۶۶] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۱، ص۲۷۶.

مراد از «کلمه» در اینجا چنان که گفته‌اند وعده است و مراد از وعده چنان که در المیزان آمده‌ است (وَ لَکُمْ فِی الْاَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَ مَتاعٌ اِلی‌ حِینٍ‌)

[۶۷] بقره/سوره۲، آیه۳۶.

(و براى شما در زمین، تا مدّت معیّنى محل اقامت و وسیله بهره‌بردارى خواهد بود.)

[۶۸] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن‌، ص۶.

[۶۹] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱، ص۱۳۱.

[۷۰] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱، ص۲۰۷.

[۷۱] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۱، ص۱۷۳.

[۷۲] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱، ص۱۳۸.

که خدا به هنگام هبوط آدم این وعده و این مهلت را داده است و گرنه لازم بود که در اختلاف امّت اهل باطل از بین بروند در المنار گفته مراد از کلمه آیه ۹۳ سوره یونس است که فرموده: (اِنَّ رَبَّکَ یَقْضِی بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ فِیما کانُوا فِیهِ یَخْتَلِفُونَ‌)

[۷۳] یونس/سوره۱۰، آیه۹۳.

(پروردگار تو روز قیامت، در آن چه اختلاف مى‌کردند، میان آنها داورى مى‌کند.)

[۷۴] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن‌، ص۲۱۹.

[۷۵] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۰، ص۱۲۰.

[۷۶] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۰، ص۱۷۶.

[۷۷] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۵، ص۲۲۴.

[۷۸] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۱، ص۳۵۳.

که خدا قضاوت در اختلاف را به روز قیامت موکول فرموده است.

[۷۹] رشید رضا، محمد، تفسیر المنار، ج۱۲، ص۱۳۵.

در آیات: انعام آیه ۱۱۵

[۸۰] انعام/سوره۶، آیه۱۱۵.

[۸۱] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن‌، ص۱۴۲.

[۸۲] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۷، ص۳۲۸.

[۸۳] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۷، ص۴۵۱.

[۸۴] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۴، ص۱۴۳.

[۸۵] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۸، ص۲۴۰.

اعراف آیه ۱۳۷

[۸۶] اعراف/سوره۷، آیه۱۳۷.

[۸۷] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن‌، ص۱۶۶.

[۸۸] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۸، ص۲۲۸.

[۸۹] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۸، ص۲۹۳.

[۹۰] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۴، ص۳۴۵.

[۹۱] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۰، ص۳۳.

یونس آیه ۳۳

[۹۲] یونس/سوره۱۰، آیه۳۳.

[۹۳] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن‌، ص۲۱۲.

[۹۴] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۰، ص۵۴.

[۹۵] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۰، ص۷۶.

[۹۶] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۵، ص۱۸۵.

[۹۷] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۱، ص۲۹۲.

هود آیه ۱۱۰

[۹۸] هود/سوره۱۱، آیه۱۱۰.

[۹۹] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن‌، ص۲۳۴.

[۱۰۰] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۱، ص۴۵.

[۱۰۱] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۱، ص۵۸.

[۱۰۲] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۵، ص۳۴۱.

[۱۰۳] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۲، ص۱۳۵.

و سایر آیات نیز کلمه به معنی وعده است. النهایه بعضی در وعده عذاب و بعضی در وعده رحمت و بعضی در وعده مهلت است.

[۱۰۴] ابن‌اثیر، مجدالدین، النهایه فی غریب الحدیث والاثر، ج۴، ص۱۹۸.

مثل‌(اَ فَمَنْ حَقَّ عَلَیْهِ‌ پاورپوینت کامل کَلِم ۹۷ اسلاید در PowerPointَهُ الْعَذابِ…)

[۱۰۵] زمر/سوره۳۹، آیه۱۹.

(آیا تو مى‌توانى کسى را که فرمان عذاب درباره او قطعى شده رهایى بخشى.)

[۱۰۶] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن‌، ص۴۶۰.

[۱۰۷] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۷، ص۲۵۱.

[۱۰۸] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۷، ص۳۸۱.

[۱۰۹] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۸، ص۳۹۲.

[۱۱۰] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲۱، ص۱۶۱.

که صریح در وعده عذاب است.
در آیه‌ (وَ لَوْ لا پاورپوینت کامل کَلِم ۹۷ اسلاید در PowerPointَهُ الْفَصْلِ لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ‌)

[۱۱۱] شوری/سوره۴۲، آیه۲۱.

(اگر وعده قطعى الهى و اجل معینى براى آنها نبود، در میانشان داورى مى‌شد.)

[۱۱۲] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن‌، ص۴۸۵.

[۱۱۳] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۸، ص۴۱.

[۱۱۴] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۸، ص۵۸.

[۱۱۵] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۹، ص۴۷.

[۱۱۶] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲۲، ص۱۲۶.

ظاهرا مراد وعده تاخیر عذاب است.
(وَ جَعَلَها پاورپوینت کامل کَلِم ۹۷ اسلاید در PowerPointَهً باقِیَهً فِی عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ‌)

[۱۱۷] زخرف/سوره۴۳، آیه۲۸.

(او کلمه توحید را کلمه پاینده‌اى در نسل‌هاى بعد از خود قرار داد، شاید به سوى خدا بازگردند.)

[۱۱۸] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن‌، ص۴۹۱.

[۱۱۹] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۸، ص۹۶.

[۱۲۰] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۸، ص۱۴۳.

[۱۲۱] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۹، ص۷۶.

[۱۲۲] طبرسی، فضل‌ بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲۲، ص۲۰۸.

در ما قبل این آیه قول ابراهیم (علیه‌السّلام) ذکر شده که به بت‌پرستان فرمود: (اِنَّنِی بَراءٌ مِمَّا تَعْبُدُونَ‌)

[۱۲۳] زخرف/سوره۴۳، آیه۲۶.

(من از آن چه شما مى‌پرستید بیزارم.)

[۱۲۴] مکا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.