پاورپوینت کامل قرن (مفرداتقرآن) ۳۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل قرن (مفرداتقرآن) ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل قرن (مفرداتقرآن) ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل قرن (مفرداتقرآن) ۳۱ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل قرن (مفرداتقرآن) ۳۱ اسلاید در PowerPoint
منبع: قرن (قاموس قرآن (جلد ۵))
مقالات مرتبط: قرن (لغاتقرآن)، قرن (مفرداتنهجالبلاغه)، قرن.
دیگر کاربردها: قرن (ابهامزدایی).
قَرْن (به فتح قاف و سکون راء) از واژگان قرآن کریم به معنای جمع کردن است. این واژه دارای مشتقاتی است که در آیات قرآن به کار رفته است؛ مانند: اِقْتِران (به کسر الف و تاء و سکون قاف) به معنای اجتماع دو چیز یا چیزهاست در یک معنی از معانی، و اِقْران (به کسر الف و سکون قاف) به معنای توانائی، و تَقْرین (به فتح تاء و سکون قاف) به معنای بسته شدن شدید، و قَرین (به فتح قاف) که به معنای رفیق و مصاحب میباشد.
فهرست مندرجات
۱ – مفهومشناسی
۲ – کاربردها
۲.۱ – اقتران
۲.۲ – اقران
۲.۳ – تقرین
۲.۴ – قرین
۳ – پانویس
۴ – منبع
۱ – مفهومشناسی
قَرْن:
[۱] قرشی بنابی، علی اکبر، قاموس قرآن، ج۵، ص۳۰۹.
[۲] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ص۶۶۷.
[۳] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ت الحسینی، ج۶، ص۲۹۹.
(بر وزن فَلْس) جمع کردن است. «قَرَنَ البعیرین: جمعهما فی حبل» دو شتر را با یک طناب بست. جمع آن قُرون است.
راغب گفته: قرن، جماعتی را گویند که در زمان واحد نزدیک به هم زندگی میکنند، «الْقَرْنُ: القوم المقترنون فی زمن واحد».
[۴] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ص۶۶۷.
طبرسی فرموده: قرن، مردم هر زمان است و آن از نزدیک به هم بودن در یک زمان متّخذ شده است.
[۵] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۴، ص۴۲۷.
[۶] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۸، ص۱۵.
زجّاج گوید: به نظر من قرن، اهل هر زمانی است که در آن پیغمبری یا طبقهای از اهل علم بوده است.
[۷] زجاج، ابو اسحاق، معانی القرآن و اعرابه، ج۲، ص۲۲۹.
در قاموس و اقرب گفته: قرن هر امتی است که هلاک شده و احدی از آنها باقی نمانده است.
[۸] فیروزآبادی، قاموس المحیط، ج۴، ص۲۵۷.
[۹] شرتونی، سعید، اقرب الموارد، ج۴، ص۳۲۶.
۲ – کاربردها
قید هلاک شدن در معنای قرن، مورد تصدیق قرآن نیست بلکه اعمّ است، مثل آیه: (اَ لَمْ یَرَوْا کَمْ اَهْلَکْنا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ)
[۱۰] انعام/سوره۶، آیه۶.
(آیا ندیدند چه بسیار از اقوام بى ایمان پیشین را هلاک کردیم؟)
[۱۱] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۱۲۸.
که درباره امّت هلاک شده است
[۱۲] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۷، ص۱۷.
[۱۳] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۷، ص۲۱.
[۱۴] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۸، ص۱۶.
[۱۵] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۴، ص۴۲۷.
و مثل: (وَ اَنْشَاْنا مِنْ بَعْدِهِمْ قَرْناً آخَرِینَ)
[۱۶] انعام/سوره۶، آیه۶.
(و اقوام دیگرى بعد از آنان پدید آوردیم)
[۱۷] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۱۲۸.
که بوجود آمدن مراد است نه هلاک شدن،
[۱۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۴، ص۴۲۷.
[۱۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۸، ص۱۶.
ایضا: (ثُمَّ اَنْشَاْنا مِنْ بَعْدِهِمْ قُرُوناً آخَرِینَ)
[۲۰] مؤمنون/سوره۲۳، آیه۴۲.
(سپس اقوام دیگرى را پس از آنها پدید آوردیم).
[۲۱] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۳۴۴.
[۲۲] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۵، ص۳۳.
[۲۳] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۱۵، ص۴۴.
[۲۴] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۷، ص۱۷۱.
[۲۵] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۷، ص۵۳.
به هر حال مراد از قرن و قرون در قرآن زمان نیست، خواه صد سال باشد یا کمتر یا بیشتر.
این واژه دارای مشتقاتی است که در آیات قرآن به کار رفته است؛ مانند:
۲.۱ – اقتران
اِقْتِران: اجتماع دو چیز یا چیزهاست در یک معنی از معانی، گویند: زید قرین عمرو است در ولادت، در شجاعت، در قدرت و غیره.
(اَوْ جاءَ مَعَهُ الْمَلائِکَهُ مُقْتَرِنِینَ)
[۲۶] زخرف/سوره۴۳، آیه۵۳.
«یا ملائکه با او با هم بیایند».
[۲۷] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۸، ص۱۱۱.
[۲۸] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۱۸، ص۱۶۶.
[۲۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۹، ص۷۸.
[۳۰] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲۲، ص۲۴۲.
۲.۲ – اقران
اِقْران: به معنی اِطاقه و توانائی است، یعنی قرین شدن در توانائی، گویند: «اَقْرَنَ الامر: اطاقه»
(سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنا هذا وَ ما کُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ)
[۳۱] زخرف/سوره۴۳، آیه۱۳.
یعنی: «منزّه است خدائی که این مرکب را بر ما مسخّر کرد و گرنه ما بر تسخیر آن توانا نبودیم».
[۳۲] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۸، ص۸۸.
[۳۳] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 