پاورپوینت کامل فوجا ۳۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل فوجا ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فوجا ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل فوجا ۳۳ اسلاید در PowerPoint :
فوج (مفرداتقرآن)
منبع: فوج (قاموس قرآن (جلد ۵))
مقالات مرتبط: فوج (مفرداتنهجالبلاغه)، فوج (لغاتقرآن).
فَوْج (به فتح فاء و سکون واو) از واژگان قرآن کریم به معنای گروه و طائفه است، که جمع آن در قرآن به صورت اَفْواج میباشد. این واژه در آیات قرآن در موضوعات قیامت و رجعت به کار رفته است. در نظر امامیه رجعت حق است و آن را مرتبهای از مراتب قیامت دانستهاند.
فهرست مندرجات
۱ – معنای فَوْج
۲ – کاربردها
۳ – رجعت
۳.۱ – نظر نگارنده
۳.۱.۱ – حشر خصوصی
۳.۲ – نظر شیخ طبرسی
۳.۳ – نظر شیخ مفید
۳.۴ – نظر شیخ حر عاملی
۳.۵ – نظر علامه طباطبایی
۴ – پانویس
۵ – منبع
۱ – معنای فَوْج
فَوْج
[۱] قرشی بنابی، علی اکبر، قاموس قرآن، ج۵، ص۲۰۶.
[۲] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ص۶۴۶.
[۳] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ت الحسینی، ج۲، ص۳۲۵.
به معنای گروه و طائفه است.
راغب، فوج را «گروهی که به سرعت میروند» گفته است.
[۴] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ص۶۴۶.
۲ – کاربردها
(کُلَّما أُلْقِیَ فِیها فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُها أَ لَمْ یَأْتِکُمْ نَذِیرٌ)
[۵] ملک/سوره۶۷، آیه۸.
«هر وقت گروهى در آتش انداخته شوند دربانان آن میپرسند آیا شما را بیم دهندهای نیامد؟».
(هذا فَوْجٌ مُقْتَحِمٌ مَعَکُمْ لا مَرْحَباً بِهِمْ إِنَّهُمْ صالُوا النَّارِ)
[۶] ص/سوره۳۸، آیه۵۹.
ظاهرا مراد این است: «ملائکه به رؤساء گناهکاران گویند این پیروان شما گروهىاند که با شما وارد عذاب میشوند و رؤسا گویند: خوش و وسعت مباد بر آنها که آنها وارد شوندگان آتشاند».
جمع فَوْج در قرآن اَفْواج است، (وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْواجاً)
[۷] نصر/سوره۱۱۰، آیه۲.
(و ببینى مردم گروه گروه وارد دین خدا مىشوند).
[۸] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۶۰۳.
۳ – رجعت
(وَ یَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّهٍ فَوْجاً مِمَّنْ یُکَذِّبُ بِآیاتِنا فَهُمْ یُوزَعُونَ • حَتَّى إِذا جاؤُ قالَ أَ کَذَّبْتُمْ بِآیاتِی وَ لَمْ تُحِیطُوا بِها عِلْماً أَمَّا ذا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ • وَ وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ بِما ظَلَمُوا فَهُمْ لا یَنْطِقُونَ)،
[۹] نمل/سوره۲۷، آیه۸۳-۸۵.
یعنى: «روزى که گروهى را از آنانکه آیات ما را تکذیب میکنند، جمع میکنیم. و از پراکنده شدن منع شوند. تا چون آمدند خدا فرماید: آیا آیات مرا بىآنکه به آنها دانا شوید، تکذیب نمودید، یا چه کارى میکردید؟ قول (عذاب) بر آنها واقع شود و سخن نگویند».
از آیه اول به استناد «نحشر پاورپوینت کامل فوجا ۳۳ اسلاید در PowerPoint» به وجود رجعت استدلال شده، زیرا خدا درباره قیامت فرموده: (وَ حَشَرْناهُمْ فَلَمْ نُغادِرْ مِنْهُمْ أَحَداً)
[۱۰] کهف/سوره۱۸، آیه۴۷.
یعنى: «همه را جمع کردیم و احدى را نگذاشتیم». پس حشر فوجى از هر امّت لابد قبل از روز قیامت است و آن نیست مگر رجعت.
[۱۱] علامه طباطبایی، سیدمحمدحسین، المیزان، ج۱۵، ص۴۰۶.
[۱۲] علامه طباطبایی، سیدمحمدحسین، ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۵، ص۵۸۲.
۳.۱ – نظر نگارنده
نگارنده گوید: باید دو مطلب مورد توجه باشد، یکى آنکه اگر آیه راجع به رجعت باشد مخصوص به امت اسلامی نیست و لفظ (نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّهٍ فَوْجاً) مبیّن آنست که رجعت از هر امّت خواهد بود، لازمه این سخن آنست که در آینده و مثلا در زمان امام زمان (علیهالسّلام) یا بعد از آن حضرت از هر امّت گروهى زنده خواهند شد و اثبات این مطلب احتیاج به فحص و کاوش در اخبار دارد. دیگرى آنکه رجعت فقط مخصوص به بدکاران است، نه نیکوکاران و بدکاران، زیرا فرموده: (فَوْجاً مِمَّنْ یُکَذِّبُ بِآیاتِنا) حال آنکه ظهور روایات رجعت در بعثت نیکوکاران و بدکاران است.
به قرینه بعضى از آیات میشود گفت: حشر فوجى از هر امّت بعد از حشر عمومى در قیامت است. یعنى چون همه مردم در آخرت زنده شدند، از هر امّت گروهى که مکذّب آیات خدا و سر دسته بدکاراناند جمع شده و مورد عذاب واقع میشوند.
[۱۳] علامه طباطبایی، سیدمحمدحسین، المیزان، ج۱۵، ص۳۹۷.
[۱۴] علامه طباطبایی، سیدمحمدحسین، ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۵، ص۵۶۹.
۳.۱.۱ – حشر خصوصى
در آیات زیر دقّت شود:
(فَوَ رَبِّکَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَ الشَّیاطِینَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِیًّا • ثُمَّ لَنَنْزِعَنَّ مِنْ کُلِّ شِیعَهٍ أَیُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى الرَّحْمنِ عِتِیًّا • ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِینَ هُمْ أَوْلى بِها صِلِیًّا … ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمِینَ فِیها جِثِیًّا)
[۱۵] مریم/سوره۱۹، آیه۶۸-۷۲.
(به پرورگارت سوگند که همه آنها را همراه با شیاطین در قیامت جمع مىکنیم؛ سپس آنان را -در حالى که به زانو درآمدهاند- گرداگرد جهنم حاضر مىسازیم، سپس از پیروان هر گروهى، کسانى را که در برابر خداوند رحمان از همه سرکشتر بودهاند، جدا مىکنیم، سپس ما بخوبى از کسانى که براى سوختن در آتش سزاوارترند، آگاهتریم و همه شما بدون استثنا وارد جهنم مىشوید؛ این ام
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 