پاورپوینت کامل فاستحبوا ۲۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل فاستحبوا ۲۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فاستحبوا ۲۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل فاستحبوا ۲۳ اسلاید در PowerPoint :
حبّ (مفرداتقرآن)
منبع: قاموس قرآن (جلد ۲)
مقالات مرتبط: حبّ (مفرداتنهجالبلاغه)، حب.
حُبّ ( به ضم جیم و تشدید باء) از واژگان قرآن کریم به معنای دوست داشتن است.
فهرست مندرجات
۱ – معنای حُبّ
۲ – کاربردها
۲.۱ – بیشترین استعمال
۲.۲ – باب استفعال
۲.۳ – معنای اختیار
۳ – پانویس
۴ – منبع
۱ – معنای حُبّ
حبّ
[۱] قرشی بنابی، علیاکبر، قاموس قرآن، ج۲، ص۹۳.
[۲] طریحی نجفی، فخرالدین، مجمع البحرین، ج۲، ص۳۲.
به معنی دوست داشتن است.
۲ – کاربردها
در چندین آیات قرآن این واژه استعمال شده که اکنون به بررسی آنها میپردازیم:
۲.۱ – بیشترین استعمال
(یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِ اللَّهِ)
[۳] بقره/سوره۲، آیه۱۶۵.
«آنها را دوست میدارند چون دوست داشتن خدا.»
[۴] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱، ص۴۰۵.
[۵] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱، ص۶۱۱.
[۶] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۱، ص۴۵۴.
[۷] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲، ص۱۵۱.
در قرآن مجید فعل ثلاثی این کلمه مطلقا به کار نرفته است و همه از باب افعال (احبّ یحبّ)
[۸] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۲۱۴.
و از باب استفعال و تفعیل (استحبّ – حبّب) استعمال شده است ولی مصدر ثلاثی آن چنانکه نقل شد بارها آمده است. در اقرب الموارد گوید: استعمال شایع آن از باب افعال است.
[۹] شرتونی، سعید، اقرب الموارد.
قرآن کریم استعمال شایع را اختیار کرده است مثل: (اِنَّکَ لا تَهْدِی مَنْ اَحْبَبْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ یَهْدِی مَنْ یَشاءُ)
[۱۰] قصص/سوره۲۸، آیه۵۶.
(تو نمىتوانى هر کس را که دوست دارى هدایت کنى؛ ولى خداوند هرکس را بخواهد و شایسته باشد هدایت مىکند.)
[۱۱] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۳۹۲.
(اِنَّ اللَّهَ یُحِبُ الْمُحْسِنِینَ)
[۱۲] بقره/سوره۲، آیه۱۹۵.
(که خداوند، نیکوکاران را دوست مىدارد.)
[۱۳] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۳۰.
۲.۲ – باب استفعال
در اقرب استحباب را به معنی دوست داشتن گفته و معنای طلب در آن نیست «استحبّه: احبّه»
[۱۴] شرتونی، سعید، اقرب الموارد، ج۱، ص۵۷۴.
ولی به عقیده طبرسی و راغب، طلب در آن ملحوظ است «استحبّ الشّیء» یعنی: خواست آن را دوست بدارد.
[۱۵] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۵، ص۳۰.
[۱۶] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ص۲۱۵.
(لا تَتَّخِذُوا آباءَکُمْ وَ اِخْوانَکُمْ اَوْلِیاءَ اِنِ اسْتَحَبُّوا الْکُفْرَ عَلَی الْاِیمانِ)
[۱۷] توبه/سوره۹، آیه۲۳.
(اگر پدران و برادران شما، کفر را بر ایمان ترجیح دهند، آنها را ولىّ و یار و یاور و تکیهگاه خود قرار ندهید.)
[۱۸] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۱۹۰.
[۱۹] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۲، ص۱۳.
[۲۰] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۲، ص۱۵.
[۲۱] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۵، ص۲۶.
[۲۲] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۱، ص۴۹.
به نظر راغب در اثر تعدّی به «علی» معنای اختیار به «اسْتَحَبُّوا» اشراب شده است یعنی: «پدران و برادران خود را اگر کفر را بر ایمان اختیار کردند بر خود ولیّ مگیرید.»
[۲۳] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۲۱۵.
مخفی نماند فعل استفعال از این ماده فقط در چهار محل از قرآن آمده یکی آیه گذشته و بقیّه به قرار ذیلاند (اسْتَحَبُّوا الْحَی
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 