پاورپوینت کامل نظام درسی حوزه علمیه ۴۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نظام درسی حوزه علمیه ۴۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نظام درسی حوزه علمیه ۴۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نظام درسی حوزه علمیه ۴۵ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل نظام درسی حوزه علمیه ۴۵ اسلاید در PowerPoint
نظام آموزشی و درسی حوزه علمیه مانند هر مجموعه آموزشی دیگر دارای ویژگیهای خاص خود میباشد که بسیاری از این ویژگیهای آموزشی حوزه منحصر به فرد بوده و در مراکز آموزشی دیگر کمتر دیده میشود. دروس حوزه به دو صورت خصوصی و عمومی تدریس میشود.
فهرست مندرجات
۱ – استاد
۱.۱ – انتخاب استاد
۱.۲ – خصوصیات استاد
۱.۳ – روابط استاد و شاگرد
۱.۴ – هم استاد و هم شاگرد
۱.۵ – روش تدریس
۲ – یادگیریها
۲.۱ – پیش مطالعه
۲.۲ – مطالعه
۲.۳ – مباحثه
۳ – معیارهای صعود
۳.۱ – منشا نیاز
۳.۲ – عامل ترقی
۳.۳ – مدارس جدید
۳.۴ – مدرک
۴ – نظم
۴.۱ – در سطح حوزهها
۴.۲ – در مدارس جدید
۵ – مکان
۵.۱ – مکان درس
۵.۲ – کتابخانههای عمومی
۶ – تعطیلات
۶.۱ – تعطیلات منظم
۶.۲ – تعطیلات نامنظم
۷ – منبع
استاد
از موارد پاورپوینت کامل نظام درسی حوزه علمیه ۴۵ اسلاید در PowerPoint میتوان به انتخاب استاد اشاره کرد که مراحل آن عبارت هست:
انتخاب استاد
دروس حوزه به دو صورت خصوصی و عمومی تدریس میشود. در درسهای خصوصی خود شاگرد و یا شاگردان از طلبه فاضلی که در سطح بالاتری باشد تقاضای تدریس خصوصی میکنند که در این کلاسها یک یا چند نفر بیشتر شرکت ندارند و اکثراً در درسهای مقدماتی میباشد، ولی در اواخر مقدمات و مرحله سطح بیشتر از کلاسهای درس عمومی استفاده میشود. در هر دو مورد شاگرد از آزادی وسیعی در انتخاب استاد برخوردار میباشد. هر شاگرد اگر از میزان معلومات، بیان، نحوه درس، یا اخلاق استاد راضی نبود، در پی استاد دلخواه دیگری میرود و این ایجاد هیچگونه مساله و مشکلی نمینماید. حتی درسهای عمومی نیز فرد شرکتکننده در صورتی که مقبولش نبود، جلسه درس دیگری را بر میگزیند.
اما این مساله در مدارس با برنامه به این شکل نمیباشد، چرا که انتخاب استاد بعهده مسؤول مدرسه میباشد. در جواب این سؤال که اگر شاگرد و یا شاگردانی از استاد راضی نبودند با مساله چگونه برخورد میشود؟ مسؤول مدرسه رسول اکرم ـ آقای صلواتی ـ جواب میدهد: انتخاب استاد به عهده دفتر است، اما اگر استاد اشکالی داشته باشد سعی میشود بر طرف شود، و گرنه استاد تعویض میگردد، یعنی اگر اکثر طلاب از یک استاد ناراضی بودند، استاد را عوض میکنیم.
خصوصیات استاد
معمولا در نظامهای آموزشی دنیا، تسلط علمی و قدرت تدریس به عنوان شرط اساسی در انتخاب معلم مطرح میباشد، اما در حوزه این کافی نیست. مساله اساسی شرایط اخلاقی فرد میباشد، زیرا حوزه بر این باور است که استاد تنها مسؤول انتقال ذهنیات به شاگرد نمیباشد، بلکه باید عامل سازنده و انتقال دهنده معنویات و منش اسلامی هم باشد. و در رده بعد امر مهم قدرت علمی و توانایی تدریس از حیث بیان و تشریح مطالب در مد نظر هست، و هرچه استاد در این خصوصیات بالاتر باشد، از محبوبیت و استقبال بیشتری برخوردار خواهد بود. در حوزهها تنها سابقه تدریس مسالهای را حل نمیکند. اساس، لیاقتهای مذکور میباشد، اما شک نیست که سابقه تدریس در نتیجه تجربه و خبرگی فرد بیتاثیر در قدرت تدریس و ارائه روشهای بهتر برای انتقال مفاهیم و غیره نمیباشد.
روابط استاد و شاگرد
آیتالله محمد یزدی در مورد روابط استاد و شاگردی میگوید: هیچگاه اساتید برای خودشان مرتبه خاصی قائل نیستند و معمولاً محصلین خودشان را با علاقه و محبت میپذیرند. یک شاگرد در سطح پایین به خودش حق میدهد که به استاد بزرگ خویش اعتراض و اشکال بکند، با او بحث کند و گاهی استدلال بکند که استاد در اشتباه است و مطلبی که میگوید درست نیست.
بنابراین اساتید در حوزههای علمیه معمولا با آداب اسلامی برخورد میکنند. در حوزهها حداقل هفتهای یکبار استاد چند جملهای از مسائل اخلاقی را در قالب نقل یک روایت یا نقل تکهای ازحالات شخصیتها برای شاگردانش بازگو میکند، یعنی در کنار تعلیم به تهذیب کاملاً توجه دارند.
از آنچه گفته شد مستفاد میشود که روابط بر اساس حسن تفاهم کامل در عین حفظ احترام استاد طرح ریزی شده و این خود در سرعت یادگیری بسیار مؤثر است، چرا که شاگرد با استاد خود به مقابله پرداخته و استاد هم بدون کبر و نخوتی به پاسخگویی و بحث میپردازد. نکته دیگر آنکه استاد نه تنها حلال مسایل درسی شاگرد میباشد که در مشکلات و ناراحتیهای زندگی هم در کمک کردن به شاگرد خود همکاری مینماید.
هم استاد و هم شاگرد
هر طلبهای از همان اول که شروع میکند اگر خوشاستعداد باشد و خوب بتواند کار کند، همراه با درس خواندن کتابهای پایینتر را درس هم میگوید و این خیلی برای تقویت خودش مؤثر است.
قول بالا که به نقل از حجه الاسلام طاهری خرم آبادی بود نشانگر یک سنت حسنه در حوزهها میباشد و دقت در تاثیر آن روی فرد به اهمیت مساله میافزاید:
زیرا اولاً: به این نحو، مساله استاد در حوزهها به سادگی حل میشود و بحران کمبود استاد نخواهیم داشت.
ثانیاً: طلبه مجبور به مطالعه میشود تا بتواند درس بگوید که مطالعه موضوع را برای خودش نیز بیشتر حلاجی مینماید.
ثالثاً: این طرز تدریس در بیان و نطق فرد مؤثر واقع شده و در تکوین اساتید ممتاز در سطح حوزهها دخالت مستقیم خواهد داشت.
روش تدریس
در مجموع یک نحوه رایج برای تدریس وجود دارد، هر چند که هر استاد ممکن است با توجه به خصوصیات فردی و تجربیات شخصی روشی خاص در جزئیات داشته باشد. به هر حال روش مرسوم در مقدمات و سطح این است که شاگردان روی زمین به دور استاد حلقه میزنند، و یا استاد در صدر مجلس مینشیند که در صورت شلوغی درس، مثل درسهای عمومی و خارج، از منبر و یا صندلی استفاده میشود.
قابل تذکر است که در مدارس جدید میز و صندلی و تخته سیاه مورد استفاده قرار میگیرد، بعد استاد شروع به گفتن درس میکند. ابتدا یا کل مطلب درس آن جلسه را توضیح میدهد و تشریح میکند و سپس به مقابله متن کتاب با آن میپردازد و اصطلاحاً روخوانی میکند، و یا هر مطلب را تکه تکه توضیح میدهد و با متن مقابله مینماید و سپس به مطلب بعدی میپردازد.
باز در اینجا قابل توجه است که در دروس سطح، اساتید نظر خود را به صورت حاشیه اعلام مینمایند که یا در مخالفت و رد نظر صاحب کتاب است، و یا اشکال به آن نظرات میباشد، و این ذهن طلاب را آماده کنکاش و استدلال و انتخاب مینماید. اما در دروس خارج برنامه روخوانی نیست، هر چند که یکی از کتب مشهور به عنوان ترتیبی برای تدریس انتخاب میشود مثل جواهر، شرایع محقق، عروه الوثقی، کفایه، رسائل و امثال آن.
در درس خارج، استاد مجموعه نظریات فقها و آیات و روایات در مورد مطلب مورد بحث را بررسی میکند و اقوال را نقل میکند، هر نظر را که موافق نظر خودش بود تایید میکند، و الا نظریات را با دلایل جدید نفی مینماید و نظر خود را به اثبات میرساند و در تمام مباحث شاگردان با استاد به بحث و تبادل نظر میپردازند.
یادگیریها
اقسام یادگیریها عبارتند از:
پیش مطالعه
قبل از حضور در جلسه شاگرد برای درک بهتر و پیبردن به عمق نظرات استاد در جلسه سعی میکند درس خود را قبلاً مطالعه بکند تا ذهنش آمادگی لازم را بیابد و این از نکات جالب است.
مط
راهنمای خرید:
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 