پاورپوینت کامل عمّ (مفردات‌نهج‌البلاغه) ۱۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل عمّ (مفردات‌نهج‌البلاغه) ۱۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عمّ (مفردات‌نهج‌البلاغه) ۱۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل عمّ (مفردات‌نهج‌البلاغه) ۱۶ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل عمّ (مفردات‌نهج‌البلاغه) ۱۶ اسلاید در PowerPoint

منبع: عمّ (مفردات نهج البلاغه (جلد ۲))

مقالات مرتبط: عمّ (مفردات‌قرآن)، عمّ.

عَمّ (به فتح عین) و عُمُوم (به ضم عین و میم) از واژگان نهج البلاغه به معنای شمول و فراگیری و همگانی شدن است. این واژه دارای مشتقاتی است که در نهج البلاغه به‌کار رفته است، مانند: عامّ (به فتح عین) به معنای فراگیرنده و شامل شونده، عَوام (به فتح عین) جمع عامّه به معنای خلاف «خاصه الناس»، عَمو (به فتح عین) به معنای برادر پدر، عَمّه (به فتح عین و تشدید میم) به معنای خواهر پدر و عِمَامَه (به کسر عین و فتح میم) معلوم است به علّت احاطه به دور سر عمامه گفته‌اند. حضرت علی (علیه‌السلام) درباره قوم ثمود و نامه به مالک اشتر و … از این واژه استفاده نموده است.

فهرست مندرجات

۱ – معنای عَمّ و عُمُوم و عامّ و عَوام و عَمو و عَمّه و عِمَامَه
۲ – کاربردها
۳ – تعداد کاربرد
۴ – پانویس
۵ – منبع

۱ – معنای عَمّ و عُمُوم و عامّ و عَوام و عَمو و عَمّه و عِمَامَه

عَمّ و عُمُوم

[۱] قرشی بنابی، علی‌اکبر، مفردات نهج البلاغه، ج۲، ص۷۵۵.

[۲] طریحی، فخر‌الدین، مجمع البحرین ت-الحسینی، ج۶، ص۱۲۴.

به معنای شمول و فراگیری و همگانی شدن و بودن است. «عَمَ الشیء عُمُوماً: شمل الجماعه»

[۳] شرتونی، سعید، اقرب الموارد فی فصح العربیه و الشوارد، ج۳، ص۶۴۶.

«عامّ» فراگیرنده و شامل شونده و آن لفظی است که برای زیاد غیر محصور وضع شده است. «عَوام» جمع عامّه است «عامه الناس» بر خلاف خاصه الناس است.

[۴] شرتونی، سعید، اقرب الموارد فی فصح العربیه و الشوارد، ج۳، ص۶۴۶.

«عَمو» برادر پدر، «عَمّه» خواهر پدر است، «عِمامَه» معلوم است به علّت احاطه به دور سر عمامه گفته‌اند.

[۵] شرتونی، سعید، اقرب الموارد فی فصح العربیه و الشوارد، ج۳، ص۶۴۶.

۲ – کاربردها

امام (صلوات‌الله‌علیه) درباره قوم ثمود فرموده است:«أَیُّهَا النَّاسُ، إِنَّمَا یَجْمَعُ النَّاسَ الرِّضِى وَالسُّخْطُ، وَإِنَّمَا عَقَرَ نَاقَهَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ فَعَمَّهُمُ اللهُ تَعَالَى بالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بالرِّضَى.»

[۶] السید الشریف الرضی، نهج البلاغه ت الحسون، ص۵۰۷، خطبه ۲۰۱.

[۷] عبده، محمد، نهج البلاغه – ط مطبعه الاستقامه، ج۲، ص۲۰۷، خطبه ۱۹۶.

[۸] صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۳۱۹، خطبه ۲۰۱.

«ای مردم، جماعت را راضی شدن به کاری و دشمن داشتن کاری در یک گروه جمع می‌کند، ناقه صالح را فقط یک نفر کشت ولی خدا همه را عذاب فرستاد چون همه به آن کار راضی بودند.»

[۹] مکارم شیر

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.