پاورپوینت کامل عقد دائمی ۸۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل عقد دائمی ۸۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عقد دائمی ۸۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل عقد دائمی ۸۱ اسلاید در PowerPoint :

ازدواج (فقه)

مقالات مشابه: ازدواج (علوم دیگر).

ازدواج، همسر گرفتن مرد یا زن است که به سبب عقد ازدواج همراه با شرایط آن، تحقّق می‌یابد و از آن در باب نکاح و نیز به مناسبت در باب جهاد سخن رفته است.

فهرست مندرجات

۱ – اقسام ازدواج
۲ – حکم ازدواج
۳ – اسباب حرمت ازدواج دو شخص
۳.۱ – نسب
۳.۲ – رضاع
۳.۳ – مصاهره (پیوند زناشویی)
۳.۳.۱ – حرمت ابدی
۳.۳.۲ – حرمت جمع
۳.۴ – آمیزش به شبهه
۳.۵ – زنا
۳.۶ – لواط
۳.۷ – ازدواج در حال عدّه
۳.۷.۱ – جهل یا عدم آگاهی به عده
۳.۸ – احصان (شوهردار بودن زن)
۳.۹ – احرام
۳.۱۰ – لعان
۳.۱۱ – قذف
۳.۱۲ – کفر
۳.۱۲.۱ – مسلمان شدن مرد بعد از ازدواج
۳.۱۲.۲ – مسلمان شدن زن بعد از ازدواج
۳.۱۳ – تمام کردن عدد
۴ – ارکان عقد ازدواج
۴.۱ – صیغه
۴.۱.۱ – الفاظ ایجاب
۴.۱.۲ – الفاظ قبول
۴.۱.۳ – تقدم و تأخر صیغه ایجاب و قبول
۴.۱.۴ – انعقاد عقد ازدواج با الفاظ بیع و…
۴.۱.۵ – شرایط صیغه عقد ازدواج
۴.۱.۶ – مطابقت لفظی ایجاب و قبول
۴.۱.۷ – ناتوانی از عربی خواندن صیغه
۴.۱.۸ – عدم اشتراط حضور شاهدین
۴.۱.۹ – عدم اشتراط مهر در صحت ازدواج
۴.۲ – عاقد
۴.۳ – زوجین
۵ – همتایی (کفو) در ازدواج
۵.۱ – همتایی به لحاظ دینی در ازدواج
۵.۲ – همتایی در توانای پرداخت نفقه
۶ – شرط کردن در عقد نکاح
۶.۱ – شرط خلاف شرع بدون منافات با مقتضای عقد
۶.۲ – شرط عدم ازاله بکارت
۶.۳ – شرط خیار فسخ عقد
۶.۴ – شرط خیار فسخ در مهر
۶.۵ – شرط بیرون نرفتن زن از شهرش
۷ – تنازع در عقد نکاح
۸ – ولایت در عقد ازدواج
۸.۱ – پدر و جدّ پدری
۸.۱.۱ – بستن عقد ازدواج در کودکی
۸.۱.۲ – ولایت بر سفیه و دیوانه بالغ (عروض قبل از بلوغ)
۸.۱.۳ – ولایت بر سفیه و دیوانه بالغ (عروض بعد از بلوغ)
۸.۱.۴ – ولایت بر دختر بالغ رشید
۸.۱.۵ – ولایت بر پسر بالغ رشید و زن بیوه
۸.۲ – مولا
۸.۳ – حاکم
۸.۴ – وصیّ
۸.۵ – عدم ولایت افراد غیر عنوان شده
۹ – اسباب بطلان عقد
۱۰ – فسخ
۱۰.۱ – فسخ به سبب عیب
۱۰.۱.۱ – لنگی زن
۱۰.۱.۲ – به وجود آمدن عیب پس از عقد
۱۰.۱.۳ – فوری بودن خیار فسخ عقد ازدواج
۱۰.۱.۴ – عدم طلاق بودن فسخ عقد
۱۰.۱.۵ – فسخ بدون اذن حاکم
۱۰.۲ – فسخ به سبب تدلیس
۱۰.۲.۱ – ازدواج به شرط آزاد بودن زن و خلاف در آمدن
۱۱ – ارتداد
۱۲ – تغییر جنسیت
۱۳ – اسارت
۱۴ – پانویس
۱۵ – منبع

۱ – اقسام ازدواج

عقد ازدواج یا برای مدّتی معیّن منعقد می‌شود یا برای همیشه که از اوّلی به متعه یا ازدواج موقت و از دومی به ازدواج دائم تعبیر می‌شود.

۲ – حکم ازدواج

ازدواج به خودی خود برای مشتاق آن و نیز به قول مشهور برای غیر مشتاق، مستحب و ترک آن مکروه است، امّا در صورت خوف وقوع در گناه به سبب ترک آن، واجب است. ازدواج به لحاظ کسی که با او پیوند زناشویی بسته می‌شود یا حرام است مانند ازدواج با محارم یا مکروه است مانند ازدواج با زن زناکار و زن متولد از زنا؛ و ازدواج مرد با قابله خود و دخترِ قابله‌اش

[۱] خمینی، روح الله، موسوعه الامام الخمینی (تحریرالوسیله)، ج۲، ص۲۵۶، کتاب النکاح، مساله ۳.

و نازا و شرابخوار و یا مستحب مانند ازدواج با زن بکر (دوشیزه)، پاکدامن، فرزندآور و فرمان‌بردار شوهر.

[۲] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۹، ص۸.

[۳] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۹، ص۱۴.

[۴] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۹، ص۳۳-۳۴.

[۵] طباطبایی یزدی، محمدکاظم، العروه الوثقی، ج۵، ص۴۷۶.

[۶] حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۲۰، ص۲۷-۵۹.

[۷] حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۲۰، ص۷۹-۸۴.

برخی ار فقها در باره انتخاب کردن شوهر بدخلق، مخنّث، فاسق و شارب الخمر به لاینبغی؛ یعنی سزاوار نیست تعبیر کرده‌اند.

[۸] خمینی، روح الله، موسوعه الامام الخمینی (تحریرالوسیله)، ج۲، ص۲۵۶، کتاب النکاح، مساله ۴.

۳ – اسباب حرمت ازدواج دو شخص

اسباب حرمت ازدواج دو شخص با یکدیگر عبارت است از:

۳.۱ – نسب

ازدواج با محارم نسبی حرام است. از زنان: مادر، دختر، خواهر، خاله، عمّه، دختر خواهر و دختر برادر و همین‌طور به پایین (دختر فرزند خواهر یا دختر فرزند برادر…)، و از مردان: پدر، پسر، برادر، دایی، عمو، پسر خواهر و پسر برادر و همین طور به پایین (پسر فرزند برادر یا پسر فرزند خواهر…) محارم نسبی‌اند.

[۹] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۹، ص۲۳۷-۲۴۱.

۳.۲ – رضاع

اگر کودکی با شرایط معتبر از زنی شیر بخورد، حکم محارم نسبی بر او جاری می‌شود.

[۱۰] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۹، ص۲۶۴.

۳.۳ – مصاهره (پیوند زناشویی)

مصاهره موجب دو نوع حرمت می‌شود:

۳.۳.۱ – حرمت ابدی

ازدواج مرد با مادر زن خود هر چند با زن آمیزش نکرده باشد، و نیز ازدواج او با دختر زن که از مرد دیگر است، در صورت آمیزش با زن و همچنین ازدواج زن با پدر و فرزندان شوهر که از زن دیگر هستند، برای همیشه حرام است.

[۱۱] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام ج۲۹، ص۳۴۹-۳۵۰.

[۱۲] روحانی، محمدصادق، فقه الصادق علیه‌السلام، ج۲۱، ص۲۳۳.

۳.۳.۲ – حرمت جمع

جمع کردن در ازدواج میان دو خواهر در یک زمان حرام است.

[۱۳] فروحانی، محمدصادق، فقه الصادق علیه‌السلام، ج۲۱، ص۲۴۳.

همچنین به صرف عقد کردن زنی جمع میان او و دخترش حرام است.
هر چند تا هنگامی که با مادر دختر آمیزش صورت نگرفته باشد، دختر زن حرمت ابدی ندارد.

[۱۴] روحانی، محمدصادق، فقه الصادق علیه‌السلام، ج۲۱، ص۲۳۹.

به قول مشهور ازدواج با دختر خواهر یا دختر برادر زن در صورت راضی نبودن زن، حرام است.

[۱۵] روحانی، محمدصادق، فقه الصادق علیه‌السلام، ج۲۱، ص۲۵۳.

۳.۴ – آمیزش به شبهه

به قول مشهور، آمیزش به شبهه مانند آمیزش مرد با زنی به گمان این که همسر خود او است در حکم ازدواج صحیح است و موجب حرمت ابدی مادر زن و دختر وی بر مرد و نیز حرمت دائمی پدر مرد و فرزندان وی بر زن می‌شود.

[۱۶] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۹، ص۳۷۳.

۳.۵ – زنا

زنا کردن مرد با مادر زنی یا دختر او پیش از ازدواج با آن زن، موجب حرمت ابدی زن بر مرد است، امّا پس از ازدواج، موجب این حرمت نیست و به قول مشهور فرقی نمی‌کند که پیش از زنا، با همسر خود آمیزش کرده باشد یا نکرده باشد. همچنین زنا کردن مرد با زن شوهردار و زنی که در عدّ طلاق رجعی است، موجب حرمت ابدی زن بر مرد می‌شود.

[۱۷] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۹، ص۴۴۶.

۳.۶ – لواط

لواط موجب حرمت ابدی مادر، خواهر و دختر مفعول بر فاعل است، امّا اگر این عمل پس از ازدواج با یکی از آنان انجام شود، موجب حرمت نیست.

[۱۸] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۹، ص۴۴۷-۴۴۹.

[۱۹] سبزواری، عبدالاعلی، مهذب الاحکام فی بیان الحلال و الحرام، ج۲۴، ص۱۱۵.

[۲۰] طباطبایی حکیم، محسن، مستمسک العروه، ج۱۴، ص۱۶۲.

۳.۷ – ازدواج در حال عدّه

ازدواج با زن در حال عدّه شخص دیگر با علم به آن و نیز علم به حرمت ازدواج در این حال، موجب حرمت ابدی زن بر مرد می‌شود. البته این در صورتی است که ارکان ازدواج صحیح باشد یعنی ازدواج با قطع‌نظر از عدّه، به لحاظ ارکان صحیح باشد.

[۲۱] خمینی، روح الله، العروه الوثقی مع تعالیق الامام الخمینی ج۲، ص۶۲۷، مساله ۱.

۳.۷.۱ – جهل یا عدم آگاهی به عده

در صورت جهل به این که زن در حال عدّه است یا عدم آگاهی از حرمت ازدواج در این حال، اگر پس از ازدواج نزدیکی کرده باشد، موجب حرمت ابدی است، امّا اگر نزدیکی نکرده باشد، تنها عقد باطل است و پس از پایان عدّه می‌تواند با زن ازدواج نماید.

[۲۲] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۹، ص۴۲۸-۴۳۰.

۳.۸ – احصان (شوهردار بودن زن)

شوهردار بودن زن نیز سبب حرمت ازدواج دیگری با او است.

[۲۳] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۹، ص۴۵۳.

۳.۹ – احرام

ازدواج مرد یا زن در حال احرام، حرام و باطل است.
ازدواج با علم به حرمت آن در این حال حتی بدون آمیزش نیز موجب حرمت ابدی زن بر مرد می‌باشد، و به قول مشهور در صورت جهل، تنها عقد باطل است؛ هر چند آمیزش کرده باشند.

[۲۴] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۹، ص۴۵۰-۴۵۱.

۳.۱۰ – لعان

لعان موجب حرمت ابدی زن بر مرد و مرد بر زن می‌شود.

[۲۵] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۳۰، ص۲۴.

۳.۱۱ – قذف

قذف زن کر یا لال توسط شوهر به مانند زنا -که در‌ غیر زن کر یا لال موجب ثبوت لعان می‌شود- بدون لعان موجب حرمت ابدی زن بر شوهر می‌شود.

[۲۶] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۳۰، ص۲۵.

۳.۱۲ – کفر

ازدواج دائم یا موقت زن مسلمان با مرد غیرمسلمان مطلقاً جائز نیست.

[۲۷] خمینی، روح الله، موسوعه الامام الخمینی (تحریرالوسیله)، ج۲، ص۳۰۵، کتاب النکاح، القول فی الکفر.

ازدواج مسلمان با زن کافر غیر اهل کتاب جایز نیست و در جواز ازدواج او با زن کتابی اختلاف است.

[۲۸] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۳۰، ص۲۷-۲۸.

و بنابر اقوی ازدواج موقت مرد مسلمان با زن یهودی و نصرانی جائز است اما ازدواج دائم آنها بنابر احتیاط واجب ممنوع است،

[۲۹] خمینی، روح الله، موسوعه الامام الخمینی (تحریرالوسیله)، ج۲، ص۳۰۵، کتاب النکاح، القول فی الکفر.

همچنین بنابر اقوای ازدواج مرد مسلمان با زن مجوس حرام است.

[۳۰] خمینی، روح الله، موسوعه الامام الخمینی (تحریرالوسیله)، ج۲، ص۳۰۶، کتاب النکاح، القول فی الکفر، مساله ۱.

۳.۱۲.۱ – مسلمان شدن مرد بعد از ازدواج

اگر مرد و زنی از اهل کتاب با هم ازدواج کنند سپس مرد مسلمان شود، عقد ازدواج به هم نمی‌خورد.

[۳۱] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۳۰، ص۵۰.

۳.۱۲.۲ – مسلمان شدن زن بعد از ازدواج

ازدواج زن مسلمان با مرد کافر جایز نیست. اگر مرد کافر با زن کافر ازدواج کنند سپس زن پیش از آمیزش مسلمان شود، عقد ازدواج باطل است و اگر پس از آمیزش مسلمان شود، به قول مشهور، بطلان عقد متوقّف بر پایان عدّه است؛ به این معنا که اگر مرد در حال عدّه مسلمان نشد، عقد باطل می‌شود.

[۳۲] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۳۰، ص۵۱-۵۲.

۳.۱۳ – تمام کردن عدد

ازدواج دائم مرد آزاد (غیر برده) با بیش از چهار زن آزاد جایز نیست. از این رو، ازدواج مردی که چهار زن دائم دارد، با زن‌های دیگر حرام و غیر صحیح است. همچنین ازدواج دائم مرد آزاد با بیش از دو کنیز حرام و غیر صحیح است.

[۳۳] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۳۰، ص۲-۹.

۴ – ارکان عقد ازدواج

ارکان عقد ازدواج سه چیز است:

۴.۱ – صیغه

عقد ازدواج تنها با ایجاب و قبول لفظی تحقّق می‌یابد و رضایت باطنی و نیز معاطات در آن جاری نمی‌شود.

۴.۱.۱ – الفاظ ایجاب

«زوّجتک» و «انکحتک» الفاظ ایجاب است و در جواز عقد با «متّعتک»، بلکه با هر لفظی که بر مقصود دلالت کند، اختلاف است.

[۳۴] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۹، ص۱۳۲.

[۳۵] طباطبایی یزدی، محمدکاظم، العروه الوثقی، ج۲، ص۸۵۱.

۴.۱.۲ – الفاظ قبول

«قبلت التّزویج» یا «قبلت النّکاح» و مانند آن همچون «رضیت» الفاظ قبول است. بنا بر قول به مخصوص نبودن الفاظ ایجاب و قبول، هر لفظی بر ایجاب و قبول نکاح دلالت کند، برای صحّت عقد کافی است.

[۳۶] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۹، ص۱۳۴.

۴.۱.۳ – تقدم و تأخر صیغه ایجاب و قبول

در این که باید صیغه ایجاب از جانب زن و صیغه قبول از جانب مرد باشد یا عکس آن نیز صحیح است، اختلاف می‌باشد.

[۳۷] طباطبایی یزدی، محمدکاظم، العروه الوثقی، ج۲، ص۸۵۱-۸۵۲.

و احتیاط (واجب) اگر اقوی نباشد آن است که ایجاب از طرف زوجه و قبول از طرف مرد باشد.

[۳۸] خمینی، روح الله، موسوعه الامام الخمینی (تحریرالوسیله)، ج۲، ص۲۶۴، کتاب النکاح، فصل فی عقد النکاح و احکامه، مساله ۱.

۴.۱.۴ – انعقاد عقد ازدواج با الفاظ بیع و…

عقد ازدواج با الفاظ بیع، هبه، تملیک و اجاره منعقد نمی‌شود.

[۳۹] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۹، ص۱۴۲.

۴.۱.۵ – شرایط صیغه عقد ازدواج

شرایط معتبر در صیغه عقد همچون ماضی بودن و عربی بودن به قول‌ مشهور و شرایط متعاقدین همچون بالغ و عاقل بودن، در عقد نکاح نیز از آن جهت که عقد است، معتبر می‌باشد.

[۴۰] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۹، ص۱۳۵.

[۴۱] بحرانی، یوسف، الحدائق الناضره، ج۲۳، ص۱۵۹.

[۴۲] بحرانی، یوسف، الحدائق الناضره، ج۲۳، ص۱۶۷.

۴.۱.۶ – مطابقت لفظی ایجاب و قبول

مطابقت لفظی میان ایجاب و قبول شرط نیست.
از این رو، ایجاب با لفظ «زوّجتک» و قبول با لفظ «قبلت النّکاح»، صحیح است.

[۴۳] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۹، ص۱۳۹.

۴.۱.۷ – ناتوانی از عربی خواندن صیغه

در صو

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.