پاورپوینت کامل عقب (مفردات‌نهج‌البلاغه) ۲۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل عقب (مفردات‌نهج‌البلاغه) ۲۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عقب (مفردات‌نهج‌البلاغه) ۲۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل عقب (مفردات‌نهج‌البلاغه) ۲۱ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل عقب (مفردات‌نهج‌البلاغه) ۲۱ اسلاید در PowerPoint

منبع: عقب (مفردات نهج البلاغه (جلد ۲))

مقالات مرتبط: عقب – به فتح عین (مفردات‌قرآن)، عقب.

عَقِب (به فتح عین و کسر قاف) از واژگان نهج البلاغه به معنای پاشنه است. این واژه دارای مشتقاتی است که در نهج البلاغه به‌کار رفته است، مانند: عُقْب و عُقبی (به ضم عین) به معنای عاقبت و آخر و نتیجه، عاقِبت (به کسر قاف) به معنای پایان، عِقاب (به کسر عین) به معنای عذاب، تَعقیب (به فتح عین) به معنای انجام دادن کاری در پی کاری و اِعتِقاب (به کسر الف و تاء) به معنای حبس کردن است. حضرت علی (علیه‌السلام) در مذمت یاران و شهادت از این واژه استفاده نموده است.

فهرست مندرجات

۱ – معنای عَقِب و عُقْب و عاقِبت و عِقاب و تَعقیب و اِعتِقاب
۲ – کاربردها
۳ – تعداد کاربرد
۴ – پانویس
۵ – منبع

۱ – معنای عَقِب و عُقْب و عاقِبت و عِقاب و تَعقیب و اِعتِقاب

عَقِب

[۱] قرشی بنابی، علی‌اکبر، مفردات نهج البلاغه، ج۲، ص۷۳۲.

[۲] طریحی، فخر‌الدین، مجمع البحرین ت-الحسینی، ج۲، ص۱۲۷.

به معنای پاشنه آمده است. به‌ طور استعاره به نسل و فرزند نیز عقب گفته می‌شود. «عُقْب و عُقبی» (بر وزن قفل و کبری) به معنای عاقبت و آخر و نتیجه است. «عاقِبت» به معنای پایان است، خواه بد باشد یا خوب.

[۳] طریحی، فخر‌الدین، مجمع البحرین ت-الحسینی، ج۲، ص۱۲۷.

«عِقاب، عُقوبت و مُعاقِبه» عذاب.

[۴] شرتونی، سعید، اقرب الموارد فی فصح العربیه و الشوارد، ج۳، ص۵۹۶.

«تَعقیب» انجام دادن کاری در پی کاری «اعقاب» در پی آوردن.

[۵] شرتونی، سعید، اقرب الموارد فی فصح العربیه و الشوارد، ج۳، ص۵۹۴.

«اِعتِقاب» به معنای حبس کردن آمده است. «و اعْتَقَبَ السِّلْعَهَ: حَبَسَها»

[۶] فیروز آبادی، مجد الدین، قاموس المحیط، ج۱، ص۱۱۷.

۲ – کاربردها

امام (صلوات‌الله‌علیه) در مذمت یاران فرموده است: «مَعْرِفَهً -وَاللهِ- جَرَّتْ نَدَماً، وَأَعقَبَتْ سَدَماً.»

[۷] السید الشریف الرضی، نهج البلاغه ت الحسون، ص۸۰، خطبه ۲۷.

[۸] عبده، محمد، نهج البلاغه – ط مطبعه الاستقامه، ج۱، ص۶۶، خطبه ۲۷.

[۹] صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۷۰، خطبه ۲۷.

«‌ای کاش شما را نمی‌شناختم، شناختنی که به خدا قسم ندامت پیش آورد و غم و غصّه را در پی داشت.»

[۱۰] مکارم شیرازی، ناصر، نهج البلاغه با ترجمه فارسی روان، ص۷۷.

[۱۱] ابن میثم بحرانی، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ج۲، ص۶۹.

(شرح‌های خطبه:

[۱۲] ابن میثم بحرانی، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ج۲، ص۸۴.

[۱۳] مکارم شیرازی، ناصر، پیام امام امیرالمؤمنین، ج۲، ص۱۶۷.

[۱۴] هاشمی خویی، حبیب الله، منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه، ج۳، ص۴۰۰.

[۱۵] ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۲، ص۷۵.

)
درباره شهادت خویش فرموده است: «وَ سَتُعْقَبُونَ مِنِّی جُثَّهً خَلَاءً: سَاکِنَهً بَعْدَ حَرَاکٍ، وَ صَامِتَهً بَعْدَ نُطْقٍ»

[۱۶] السید الشریف الرضی، نهج البلاغه ت الحسون، ص۳۱۴، خطبه ۱۴۹.

[۱۷] عبده، محمد، نهج البلاغه – ط مطبعه الاستقامه، ج۲، ص۴۶، خطبه ۱۴۵.

[۱۸] صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۲۰۷، خطبه ۱۴۹.

«به زودی نگه‌داشته می‌شوید بعد از من (می‌ماند برای شما از من) جسدی بی‌روح که بعد از حرکت آرام گشته و بعد از گویایی دم فرو بسته است.»

[۱۹] مکارم شیرازی، ناصر، نهج البلاغه با ترجمه فارسی روان، ص۳۱۵.

[۲۰] ابن میثم بحرانی، ترجمه و شرح نه

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.