پاورپوینت کامل عزموا ۴۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل عزموا ۴۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عزموا ۴۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل عزموا ۴۶ اسلاید در PowerPoint :
عزم (مفرداتقرآن)
منبع: عزم (قاموس قرآن (جلد ۴))
مقالات مرتبط: عزم (مفرداتنهجالبلاغه)، عزم (لغاتقرآن)، عزم.
عَزْم (به فتح عین و سکون زاء) از واژگان قرآن کریم به معنای قصد، اراده و تصمیم است. از واژگان مرتبط با عزم کلمه اولوالعزم است، اولوالعزم گرچه به معنی صاحبان اراده و صاحبان تصمیم و استقامت است، ولی بنا به تفسیر ائمه (علیهمالسّلام) عبارتاند از صاحبان شریعت مستقل، بنابراین عزم به معنی شریعت و کتاب است و آن با معنی اصلی عزم مناسب است.
فهرست مندرجات
۱ – معنای عَزْم
۲ – کاربردها
۲.۱ – اولواالعزم
۳ – پانویس
۴ – منبع
۱ – معنای عَزْم
عَزْم
[۱] قرشی بنابی، علیاکبر، قاموس قرآن، ج۴، ص۳۴۴-۴۴۸.
[۲] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ج۱، ص۵۶۵.
[۳] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ت الحسینی، ج۶، ص۱۱۳.
(بر وزن فلس) به معنای قصد، اراده و تصمیم است.
۲ – کاربردها
(فَاِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ)
[۴] آل عمران/سوره۳، آیه۱۵۹.
(…امّا هنگامى که تصمیم گرفتى، قاطع باش و بر خدا توکّل کن…)
[۵] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۷۱.
[۶] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۴، ص۵۷.
[۷] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۴، ص۸۷.
[۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۸۶۹.
[۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۴، ص۳۱۴.
(وَ اِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ فَاِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ)
[۱۰] بقره/سوره۲، آیه۲۲۷.
(و اگر تصمیم به جدایى گرفتند، آن هم با شرایطش مانعى ندارد؛ چرا که خداوند شنوا و داناست.)
[۱۱] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۳۶.
[۱۲] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۲، ص۲۲۶.
[۱۳] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۲، ص۳۶۶.
[۱۴] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۵۷۱.
[۱۵] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲، ص۳۱۸.
شیخ طبرسی فرموده: «الْعَزْمُ هو العقد علی فعل شیء فی مستقبل الاوقات»
[۱۶] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۵۷۰.
راغب اصفهانی گوید: «الْعَزْمُ وَ الْعَزِیمَهُ: عقد القلب علی امضاء الامر، یقال عَزَمْتُ الْاَمْرَ وَ عَزَمْتُ عَلَیْهِ و اعْتَزَمْتُ».
[۱۷] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ج۱، ص۵۶۵.
(وَ لَقَدْ عَهِدْنا اِلی آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِیَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً)
[۱۸] طه/سوره۲۰، آیه۱۱۵.
(پیش از این، از آدم پیمان اطاعت گرفته بودیم؛ امّا او فراموش کرد؛ و عزم استوارى براى او نیافتیم.)
[۱۹] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۳۲۰.
[۲۰] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۴، ص۱۹.
[۲۱] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۴، ص۳۰۶.
[۲۲] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۷، ص۵۲.
[۲۳] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۶، ص۷۷.
ظاهرا مراد از عهد نخوردن از شجره منهیه است و عزم به معنی تصمیم و ثبات است، یعنی در او بر حفظ عهد تصمیم و استقامت نیافتیم.
(طاعَهٌ وَ قَوْلٌ مَعْرُوفٌ فَاِذا عَزَمَ الْاَمْرُ فَلَوْ صَدَقُوا اللَّهَ لَکانَ خَیْراً لَهُمْ)
[۲۴] محمد/سوره۴۷، آیه۲۱.
«اینها میگویند ما در طاعتیم و قول راست میگوئیم و چون کار جنگ حتمی شد نکول میکنند و اگر با خدا راست گفته بودند بهتر بود.»
[۲۵] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۸، ص۲۳۹.
[۲۶] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۸، ص۳۶۰.
[۲۷] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۹، ص۱۵۷.
[۲۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲۳، ص۷۴.
«الْاَمْرُ» فاعل «عَزَمَ» است در اقرب الموارد گوید: «عَزَمَ الْاَمْرُ»
[۲۹] شرتونی، سعید، اقرب الوارد، ج۳، ص۵۴۱.
یعنی روی فلان کار تصمیم گرفته شد و آن به معنی مجهول است و برای مبالغه معلوم خوانده شده مثل «هَلَکَ الرَّجُلُ» که بصورت معلوم آمده ولی در واقع «اُهْلِکَ» به صیغه مجهول است، به هر حال جواب «اذا» در آیه محذوف است.
(وَ اِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَاِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الْاُمُورِ)
[۳۰] آل عمران/سوره۳، آیه۱۸۶.
(…و اگر استقامت کنید و تقوا پیشه سازید، شایستهتر است؛ زیرا این استقامت و تقوا از کارهاى مهمّ است.)
[۳۱] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۷۴.
[۳۲] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۴، ص۸۲.
[۳۳] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۴، ص۱۲۷.
[۳۴] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۹۰۳.
[۳۵] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۴، ص۳۷۷.
کلمه «عَزْمِ الْاُمُورِ» در آیه (وَ اصْبِرْ عَلی ما اَصابَکَ اِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الْاُمُورِ)
[۳۶] لقمان/سوره۳۱، آیه۱۷.
(…و در برابر مصایبى که به تو مىرسد شکیبا باش که این از کارهاى مهمّ است.)
[۳۷] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۴۱۲.
[۳۸] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۶، ص۲۱۸.
[۳۹] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۶، ص۳۲۵.
[۴۰] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۸، ص۵۰۰.
[۴۱] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۹، ص۱۸۳.
و در آیه (وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ اِنَّ ذلِکَ لَمِنْ عَزْمِ الْاُمُورِ)
[۴۲] شوری/سوره۴۲، آیه۴۳.
(و هر کس شکیبایى نموده و عفو کند، این کار، از امور پرارزش است.)
[۴۳] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۴۸۷.
[۴۴] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۸، ص۶۵.
[۴۵] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۸، ص۹۶.
[۴۶] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۹، ص۵۲.
[۴۷] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲۲، ص۱۶۱.
نیز آمده است. ممکن است «ذلِکَ» در آیه اول و سوم اشاره به صبر و نیز به تقوی و گذشت باشد که از نتائج صبراند، علی هذا در آیه دوم نیز اشاره به صبر است نه به اقامه نماز و امر به معروف و غیره که در صدر آیهاند و شاید آن در هر سه آیه اشاره به همه ما قبل باشد، یعنی صبر، غفران، تقوی، نماز و غیره، در اینصورت همه آنها از افراد عزم الاموراند.
عزم در آیات فوق به معنی معزوم است، یعنی صبر از کارهائی است که باید بر آن تصمیم گرفت و خویشتندار بود.
در الکشّاف گفته: «ای ممّا یجب الْعَزْمُ عَلَیْهِ مِنَ الْاُمُور»
[۴۸] زمخشری، الکشّاف، ج۴، ص۳۷۴.
عبارت مجمع البیان نیز قریب به آن است.
[۴۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۸، ص۵۰۰.
در تفسیر المنار آمده: «ای التی یجب ان تعقد علیها الْعَزِیمَهُ».
[۵۰] رشید رضا، محمد، تفسیر المنار، ج۴، ص۲۲۷.
۲.۱ –
راهنمای خرید:
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 