پاورپوینت کامل طوق (مفردات‌قرآن) ۲۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل طوق (مفردات‌قرآن) ۲۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل طوق (مفردات‌قرآن) ۲۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل طوق (مفردات‌قرآن) ۲۸ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل طوق (مفردات‌قرآن) ۲۸ اسلاید در PowerPoint

منبع: طوق (قاموس قرآن (جلد ۴))

مقالات مرتبط: مقوین (مفردات‌قرآن)، یُطیقُونَهُ (لغات‌قرآن).

طَوْق (به فتح طاء و سکون واو) و طاقَه (به فتح طاء و قاف)، از واژگان قرآن کریم، به معنای قدرت است، همچنین آنچه را که به گردن انداخته می‌شود طوق گویند مانند طوق طلا و نقره، که در قرآن درباره انسان‌های بخیل به کار رفته است.

فهرست مندرجات

۱ – معنای طَوْق و طاقَه
۲ – کاربردها
۳ – پانویس
۴ – منبع

۱ – معنای طَوْق و طاقَه

طَوْق، طاقت و طاقه

[۱] قرشی بنابی، علی‌اکبر، قاموس قرآن، ج۴، ص۲۵۵-۲۵۳.

[۲] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ج۱، ص۵۳۲.

[۳] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ت الحسینی، ج۵، ص۲۰۹.

هر دو به معنی قدرت است «طاق طوقا و طاقه: قدر» هنچنین طوق آن است که در گردن گذاشته شود، خلقتا مثل طوق کبوتر یا صنعتا مثل طوق طلا و نقره.

[۴] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ج۱، ص۵۳۲.

۲ – کاربردها

• (قالُوا لا طاقَهَ لَنَا الْیَوْمَ بِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ)

[۵] بقره/سوره۲، آیه۲۴۹.

«گفتند ما را امروز قدرت مقابله با جالوت و لشکریانش نیست.»

[۶] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۲، ص۲۸۴.

[۷] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۲، ص۴۵۱.

[۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۱۴۸.

[۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۳، ص۹۱.

• (رَبَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَیْنا اِصْراً کَما حَمَلْتَهُ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِنا رَبَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَهَ لَنا بِهِ)

[۱۰] بقره/سوره۲، آیه۲۸۶.

(…پروردگارا! تکلیف سنگینى بر ما قرار مده، آن‌چنان که به خاطر گناه و طغیان، بر کسانى که پیش از ما بودند، قرار دادى. پروردگارا! آنچه طاقت تحمّل آن را نداریم، بر ما مقرّر مدار…)

[۱۱] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۴۹.

[۱۲] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۲، ص۴۴۵.

[۱۳] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۲، ص۶۸۶.

[۱۴] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۳۳۰.

[۱۵] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۳، ص۲۲۰.

احتمالا مراد از اصر و تکلیف شاق همان است که در اثر نافرمانی به بنی اسرائیل آمد، چنانکه فرموده: (فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِینَ‌ هادُوا حَرَّمْنا عَلَیْهِمْ طَیِّباتٍ اُحِلَّتْ لَهُمْ)

[۱۶] نساء/سوره۴، آیه۱۶۰.

(به خاطر ظلمى که از یهود صادر شد، و نیز به خاطر بازداشتن فراوان آنها از راه خدا، بخشى از چیزها و خوراکى‌هاى پاکیزه را که براى آنها حلال شده بود، بر آنان حرام کردیم.)

[۱۷] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۱۰۳.

و نظیر قتل نفس در توبه از عبادت گوساله که حضرت موسی فرمود (فَتُوبُوا اِلی‌ بارِئِکُمْ فَاقْتُلُوا اَنْفُسَکُمْ)

[۱۸] بقره/سوره۲، آیه۵۴.

(…توبه کنید؛ و به سوى آفریننده خود بازگردید؛ و خود را [یکدیگر را] به قتل برسانید…)

[۱۹] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۸.

و ظاهرا مراد از «ما لا طاقَهَ لَنا بِهِ» عقوبات معاصی است که بر گذشتگان رسید، چنانکه در جوامع الجامع فرموده‌ یعنی گفتند: خدایا تکلیف شاقّ بر ما نفرما چنانکه بر گذشتگان فرموده‌ای و نیز عقوباتی را که قدرت آنها را نداریم بر ما تحمیل نکن،

[۲۰] طبرسی، فضل بن حسن، جوامع الجامع، ج۱، ص۲۶۱.

وگرنه در صدر آیه فرموده‌ (لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً اِلَّا وُسْعَها.)
در بعضی از تفاسیر شیعه و سنّی از قبیل جوامع الجامع و الکشّاف در تفسیر این آیه نقل شده که در شریعت پیشینیان اگر به بدن یا لباس کسی نجاستی می‌رسید لازم بود آن محل را قطع کنند.

[۲۱] طبرسی، فضل بن حسن، جوامع الجامع، ج۱، ص۲۶۱.

[۲۲] زمخشری، الکشّاف، ج۱، ص۳۳۳.

در وسائل الشیعه از امام صادق (علیه‌السّلام) نقل شده: «قَالَ کَانَ بَنُو اِسْرَائِیلَ اِذَا اَصَابَ اَحَدَهُمْ قَطْرَهٌ مِنَ الْبَوْلِ قَرَضُوا لُحُومَهُمْ بِالْمَقَارِیضِ وَ قَدْ وَسَّعَ اللَّهُ عَلَیْکُمْ بِاَوْسَعِ مَا بَیْنَ السَّمَاءِ وَ الْاَرْضِ وَ جَعَلَ لَکُمُ الْمَاءَ طَهُوراً فَانْظُرُوا کَیْفَ تَکُونُونَ.»

[۲۳] شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۱، ص۱۰۰.

این سخن در ضمن حدیثی در تفسیر برهان و در تفسیر بیضاوی به لفظ «قطع موضع النجاسه» نقل شده،

[۲۴] بحرانی، سید هاشم، البر

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.