پاورپوینت کامل نشانههای خدا ۶۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نشانههای خدا ۶۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نشانههای خدا ۶۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نشانههای خدا ۶۱ اسلاید در PowerPoint :
آیات خدا
پاورپوینت کامل نشانههای خدا ۶۱ اسلاید در PowerPoint در آفاق و انفس را آیات خدا مینامند.
فهرست مندرجات
۱ – آیه در لغت
۲ – معنای آیه در قول مفسران
۲.۱ – مصادیق آیه در قرآن
۲.۲ – معجزه مصداقی دیگر
۲.۳ – پند و عبرت آیهای از خدا
۲.۴ – جهان آفرینش آیه خدا
۳ – توجّه به آیات در قرآن
۴ – نعم الهی آیات خداوند
۵ – اهمّیّت شناخت از راه آیات
۵.۱ – خداشناسی از راه آیات
۶ – ستایش متفکران در آیات
۷ – نکوهش منکرین آیات الهی
۸ – ثمره تفکر در آیات خدا
۹ – فرمایش علاّمه در مورد تعقّل در آیات الهی
۱۰ – سایر آیات الهی
۱۱ – تقسیم آیات خدا
۱۱.۱ – آیات شهودی و غیبی
۱۲ – شرایط بهرهبرداری از آیات خدا
۱۳ – پانویس
۱۴ – منبع
آیه در لغت
آیات، جمع آیه است. اهل لغت در ریشه و مبدأ اشتقاق آن اَیَیَ، اوی، أأی را احتمال داده و این احتمالهای را به تفصیل بررسی کردهاند. خلیل،
[۱] خلیل بن احمد، ترتیب العین، ج۱، ص ۶۳، «أیا».
ابنفارس،
[۲] ابن فارس، مقاییس، ج۱، ص۱۶۸، «ایی».
جوهری
[۳] الجوهری، الصحاح، ج۶، ص۲۲۷۵، «ایا».
و ابنمنظور،
[۴] ابن منظور، لسانالعرب، ج۱، ص۲۸۲، «ایا».
برای آیه ، معانی گوناگونی چون قصد، مکث و انتظار ، جماعت و شگفتی را گفتهاند، ولی همه آنان یکی از معانی آیه را علامت و نشانه دانستهاند. راغب میگوید: آیه به معنای علامتِ آشکارِ ملازم با چیز پنهان است، بهگونهای که انسان با آگاهی از آن علامت، به چیز پنهان نیز دست مییابد، مانند نشانه راه که با دیدن آن، راه آشکار میشود.
[۵] راغب اصفهانی، مفردات، ج۱، ص۱۰۱، «ای».
در قرآن، آیه، آیتین و آیات ۳۸۲ بار آمده است.
معنای آیه در قول مفسران
مفسّران برای آیه در قرآن ، معانی گوناگونی گفتهاند، ولی گویا میتوان آن را در همه این موارد به معنای علامت و نشانه دانست. مصادیق آیه در قرآن بدین قرار است:
مصادیق آیه در قرآن
آیه قرآن
[۶] حسین بن محمد دامغانی، الوجوه و النظائر، ج۱، ص۳۳.
«مِنه ءایتٌ مُحکمتٌ پارهای از قرآن، آیات محکم است.»
[۷] آلعمران/سوره۳، آیه۳.
[۸] آلعمران/سوره۳، آیه۷.
آیات قرآن را ازآنرو آیه گفتهاند که مضمون آن، بیان آیات تکوینی، معارف و احکامی است که نشانِ خدا است.
[۹] علامه طباطبایی، المیزان، ج۱۸، ص۱۵۹.
برخی هم گفتهاند: چون آیه قرآن، نشانه و دلیل بر سخنی بلند و آموزهای ارجمند است، به آن آیه گفتهاند
[۱۰] طبرسی، مجمعالبیان، ج۱، ص۲۰۴.
یا از این جهت که نشانه جدایی و قطع کلامی از کلام دیگر است.
[۱۱] ابن منظور، لسانالعرب، ج۱، ص۲۸۲، «ایا».
[۱۲] طبرسی، مجمعالبیان، ج۱، ص۲۰۴.
معجزه مصداقی دیگر
معجزه
[۱۳] محمد بن حسین دامغانی، الوجوه و النظائر، ج۱، ص۳۴.
«أَنّی قَد جِئتُکم بِـایَه مِن رَبِّکم أَنّی أخْلُقُ لَکم مِن الطّینِ کَهَیئهِ الطَّیرِ فَأَنفُخُ فِیه فَیکونُ طَیراً بِإذنِ اللّهِ (عیسی (علیهالسلام) گفت:) در حقیقت من از جانب پروردگارتان برایتان معجزهای آوردهام. من از گِل برای شما شمایل پرنده میسازم، آنگاه در آن میدمم، پس به اذن خدا پرندهای میشود.»
[۱۴] آلعمران/سوره۳، آیه۳.
[۱۵] آلعمران/سوره۳، آیه۴۹.
راز نامگذاری معجزه به آیه آن است که نشانه حقّانیّت ادّعای پیامبر و رسالت او از جانب خدا است.
پند و عبرت آیهای از خدا
پند و عبرت
[۱۶] محمد بن حسین دامغانی، الوجوه و النظائر، ج۱، ص۳۴.
«فَالیَومَ نُنَجّیکَ بِبَدنِک لِتَکونَ لِمَن خَلفَک ءَایهً = پس امروز تن بیجان تو را به ساحل میافکنیم تا برای کسانی که از پی تو میآیند، عبرتی باشد.»
[۱۷] یونس/سوره۱۰، آیه۱۰.
[۱۸] یونس/سوره۱۰، آیه۹۲.
به اموری که مایه پند و عبرت است، از آنرو آیه گفتهاند که نشانِ قدرت و عزّت پیشینیان، سپس نابودی و خواری آنان است.
جهان آفرینش آیه خدا
موجودات جهان آفرینش
[۱۹] محمد بن حسین دامغانی، الوجوه والنظائر، ج۱، ص۳۴.
(آفاق و انفس):
«وَ مِن ءایتهِ أَن خَلَقَکُم مِن تراب آفرینش شما (انسانها) از خاک ، از پاورپوینت کامل نشانههای خدا ۶۱ اسلاید در PowerPoint است.»
[۲۰] روم/سوره۳۰، آیه۳۰.
[۲۱] روم/سوره۳۰، آیه۲۰.
بر جهان آفرینش چون آسمان ، زمین ، خورشید ، انسان و… از آن رو آیه اطلاق شده که همه، نشانه آفریدگاری دانا و توانا است. تعبیر آیه از پدیدههای جهان، مهمترین کاربرد این واژه در قرآن و موضوع بحث در این مقاله همین کاربرد است، البتّه وجوه دیگری مانند برج و عمارت
[۲۲] سیوطی، الاشباه و النظائر، ص۳۰۰.
[۲۳] شعراء/سوره۲۶، آیه۲۶.
[۲۴] شعراء/سوره۲۶، آیه۱۲۸.
دلیل و برهان
[۲۵] طبرسی، مجمعالبیان، ج۷، ص۳۱۰.
[۲۶] بقره/سوره۲، آیه۲.
[۲۷] بقره/سوره۲، آیه۶۱.
قدرت و سلطه
[۲۸] طبرسی، مجمعالبیان، ج۱، ص۲۵۷.
[۲۹] قصص/سوره۲۸، آیه۲۸.
[۳۰] قصص/سوره۲۸، آیه۳۵.
و کتاب (قرآن)
[۳۱] آلوسی، روحالمعانی، ج۲۰، ص۱۱۶.
[۳۲] جاثیه/سوره۴۵، آیه۴۵.
[۳۳] جاثیه/سوره۴۵، آیه۸.
را برشمردهاند که میتوان همه آنها را به معنای نشانه دانست.
توجّه به آیات در قرآن
در قرآن، برشمردن نشانههای الهی در آفرینش، همواره با واژه آیه یا آیات بیان نشده، بلکه خداوند سبحان در موارد فراوانی در مقام یادآوری نعمتهای خود، بدون ذکر واژه آیه، به شمارش آنها پرداخته است، مانند: «وَأَنزَلنا مِن السَّماءِ مآءً فأنبَتنا فیها مِن کلِّ زوج کریم»،
[۳۴] لقمان/سوره۳۱، آیه۳۱.
[۳۵] لقمان/سوره۳۱، آیه۱۰.
«أَلَمتَرَ أنَّ اللّهَ سَخَّرَ لَکم ما فیالأرضِ وَالفُلکَ تَجری فیالبَحرِ بِأمرِه».
[۳۶] حج/سوره۲۲، آیه۲۲.
[۳۷] حج/سوره۲۲، آیه۶۵.
نعم الهی آیات خداوند
به گفته مؤلف تفسیر تسنیم، نعمتهای الهی، آیات توحیدی حق است که برای بهرهوری مادّی و تعالی معنوی انسان آفریده شده و تبیین آنها در قرآن برای دعوت به توحید و تهذیب است.
[۳۸] محمد بن حسین دامغانی، الوجوه و النظائر، ج۱، ص۳۳.
برخی نیز گفتهاند: در پارهای از موارد، نعمتهای خدا در آسمان و زمین به تفصیل یادآوری شده تا انگیزهای برای شکر و حقشناسی باشد و در همه جا نیز این هدف ممکن است منظور باشد که انسان، با نگرش به عالم (از آن جهت که آفریده خدا و در چنبره تدبیر او است)، معرفت فطری و شناخت حضوری خود را شکوفا سازد و شدّت بخشد، بنابراین، این آیات همه جا ضمن اینکه به چگونگی آفرینش موجودات اشاره میکند، میخواهد خدا را به انسان نشان دهد و عقربه دل او را در جهت آفریدگار نگاه دارد
[۳۹] جوادی آملی، تسنیم، ج۲، ص۶۰۵.
و از آنجا که غرض از بیان نعمتها و آیات، راهیابی به توحید است، قرآن ، منکران خدا و مشرکان را که با مشاهده آیات الهی، به شناخت خداوند و یگانهپرستی هدایت نشدهاند، سرزنش میکند: «أَوَلَم یَروا»،
[۴۰] سجده/سوره۳۲، آیه۳۲.
[۴۱] سجده/سوره۳۲، آیه۲۷.
«أَفَلَم یَنظُروا»،
[۴۲] ق/سوره۵۰، آیه۵۰.
[۴۳] ق/سوره۵۰، آیه۶.
«أَفَلایَنظرونَ»،
[۴۴] غاشیه/سوره۸۸، آیه۸۸.
[۴۵] غاشیه/سوره۸۸، آیه۱۷.
«أَفلاتُبصِرون».
[۴۶] ذاریات/سوره۵۱، آیه۵۱.
[۴۷] ذاریات/سوره۵۱، آیه۲۱.
در مواردی نیز با ادای سوگند، به عظمت آیات الهی اشاره شده است: «وَالسَّماءِ ذاتِ البُروجِ»،
[۴۸] بروج/سوره۸۵، آیه۸۵.
[۴۹] بروج/سوره۸۵، آیه۱.
«وَالشَّمسِ و ضُحـها وَالقَمرِ إذا تَلـها»،
[۵۰] شمس/سوره۹۱، آیه۹۱.
[۵۱] شمس/سوره۹۱، آیه۱و۲.
«والنَّجمِ إذا هَوی».
[۵۲] نجم/سوره۵۳، آیه۵۳.
[۵۳] شمس/سوره۹۱، آیه۱.
اهمّیّت شناخت از راه آیات
یکی از راههای شناخت خدا، شناخت او از طریق آیات او است که آن را در اصطلاح، برهان اِنّی مینامند، یعنی انسان با تدبّر در معلول و آثار، به علّت و مؤثّر آن پی میبرد. شناخت خدا از این طریق، شایعترین برهانی است که قرآن برای خداشناسی مطرح ساخته است، چنانکه بسیاری از مفسّران، تمام آیاتی را که بر آیات تکوینی الهی مشتمل است، به اثبات وجود خدا ناظر دانسته و مفاد آنها را به صورت براهینی درآوردهاند که بازگشت بیشتر آنها، به «برهان نظم» است.
[۵۴] جوادی آملی، معارف قرآن، ج۱، ص۲۲۶.
خداشناسی از راه آیات
اهتمام قرآن برای خداشناسی از راه آیات، ازآنرو است که بیشتر معلومات بشر در جهان، معلوماتِ آیهای است. به گفته برخی، اگر انسان کسی را خوب، بد، دوست یا دشمن میداند، آن را از رهگذر احساس کسب نکرده، بلکه از گفتار و رفتار که نشانه دوستی یا دشمنی و خوبی یا بدی است، دریافته است، پس بیشتر شناختهای ما نه حسّی مستقیم و نه علمی تجربی است، بلکه احساس ما به آیههای شیء تعلّق میگیرد، ولی ذهن ما همواره از راه آیات و آثار، مؤثّر را در ورای آنها میبیند. شناخت خدا از این راه نیز برای انسان ممکن میشود. اگر ما خداشناسی از طریق آیات را انکار کنیم، باید نود درصد معلومات خود را که از همین راه به دست آمدهاند، نادیده بگیریم،
[۵۵] مطهری، مجموعه آثار، ج۱۳، ص۴۲۸.
از سوی دیگر، برخلاف سایر براهین عقلی که دشواریهایی دارد، همه انسانها به فراخور دانش خود میتوانند از این طریق به شناخت خدا دست یابند، بنابراین، مأنوس بودن انسان با شناختِ آیهای و آسانیابی آن موجب شده است که قرآن به این نوع شناخت توجّه ویژهای کند.
ستایش متفکران در آیات
قرآن در مواضع فراوانی بر تفکّر و تدبّر در آیات خدا تأکید کرده، متفکّران را میستاید: «الَّذینَ یَذکُرونَ اللهَ قیماً و قُعوداً و عَلی جُنُوبِهم و یَتَفکّرونَ فِی خَلقِ السَّموتِ و الأرضِ».
[۵۶] آلعمران/سوره۳، آیه۳.
[۵۷] آلعمران/سوره۳، آیه۱۹۱.
برپایه روایات، تفکّر یک ساعت از عبادت یک سال برتر شمرده شده.
[۵۸] غزالی، احی
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 