پاورپوینت کامل سنن (مفرداتقرآن) ۳۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل سنن (مفرداتقرآن) ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سنن (مفرداتقرآن) ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل سنن (مفرداتقرآن) ۳۴ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل سنن (مفرداتقرآن) ۳۴ اسلاید در PowerPoint
مقالات مرتبط: دندان، عناوین قاموس قرآن (جلد ۳).
در این مقاله مشتقات ماده سنن که در آیات قرآن بکار رفته است بررسی میشوند. سِنّ (به کسر سین و تشدید نون) به معنای دندان، سُنَّه (به ضم سین و تشدید نون) به معنای طریقه و سیره و جمع آن سُنَن میباشد. مَسْنون (به فتح میم و سکون سین) به معنای ریخته شده، متغیّر و مصوّر است.
فهرست مندرجات
۱ – سنّ
۲ – سُنَّه
۲.۱ – سُنَن
۳ – مَسْنون
۴ – پانویس
۵ – منبع
۱ – سنّ
سِنّ
[۱] قرشی بنایی، علیاکبر، قاموس قرآن، ج۳، ص۳۴۲.
[۲] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ص۴۲۹.
[۳] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ت الحسینی، ج۶، ص۲۶۹.
به معنای دندان است.
(وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَ السِّنَ بِالسِّنِ)
[۴] مائده/سوره۵، آیه۴۵.
(و گوش در مقابل گوش، و دندان در برابر دندان، قصاص مىشود.)
[۵] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۱۱۵.
[۶] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۵، ص۳۴۴.
[۷] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۵، ص۵۶۳.
[۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۳، ص۳۰۸.
[۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۷، ص۵۳.
در اقرب گوید: سنّ استخوانى است که در دهان حیوان میروید ولى امروزیها میگویند: سنّ چهار دندان مقدّم است سپس ناب و آنگاه اضراس است.
[۱۰] شرتونی، سعید، اقرب الموارد.
این کلمه فقط دو بار در قرآن آمده است.
۲ – سُنَّه
سُنَّت
[۱۱] قرشی بنایی، علیاکبر، قاموس قرآن، ج۳، ص۳۴۲.
[۱۲] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ص۴۲۹.
[۱۳] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ت الحسینی، ج۶، ص۲۶۸.
به معنای طریقه و رویه است.
(وَ إِنْ یَعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الْأَوَّلِینَ)
[۱۴] انفال/سوره۸، آیه۳۸.
(و اگر به اعمال سابق بازگردند، سنّت خداوند در مورد گذشتگان، درباره آنها جارى مىشود. (و مجازات شدیدى خواهند شد).)
[۱۵] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۱۸۱.
[۱۶] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۹، ص۷۵.
[۱۷] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۹، ص۹۸.
[۱۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۴، ص۸۳۴.
[۱۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۰، ص۲۱۷.
یعنى اگر به عداوت اسلام و رسول خدا (صلّیاللّهعلیهوآله) برگردند طریقه گذشتگان یعنى طریقه و رویه خداوند درباره کفّار دیگر که هلاکشان کرد، گذشته و روشن شده است. طبرسی گوید: سنّت و طریقه و سیره نظیر هماند.
[۲۰] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۴، ص۸۳۳.
دلیل اینکه مراد از سنّت در آیه طریقه خداست آیات ذیل است که صریحا به خدا نسبت داده شده است. مثل
(سُنَّهَ اللَّهِ فِی الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ)
[۲۱] احزاب/سوره۳۳، آیه۳۸.
[۲۲] احزاب/سوره۳۳، آیه۶۲.
(این سنّت الهى در مورد کسانى که پیش از این بودهاند نیز جارى بوده است.)
[۲۳] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۴۲۳.
[۲۴] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۶، ص۳۲۴.
[۲۵] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۶، ص۴۸۵.
[۲۶] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۸، ص۵۶۶.
[۲۷] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲۰، ص۱۲۹.
(سُنَّتَ اللَّهِ الَّتِی قَدْ خَلَتْ فِی عِبادِهِ وَ خَسِرَ هُنالِکَ الْکافِرُونَ)
[۲۸] غافر/سوره۴۰، آیه۸۵.
(این سنّت خداوند است که همواره در میان بندگانش جارى شده، و در آن جا کافران زیانکار شدند.)
[۲۹] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۴۷۶.
[۳۰] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۷، ص۳۵۷.
[۳۱] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۷، ص۵۴۱.
[۳۲] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۸، ص۸۳۲.
[۳۳] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲۱، ص۳۱۴.
۲.۱ – سُنَن
جمع سنّت، سُنَن است.
(قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ)
[۳۴] آلعمران/سوره۳، آیه۱۳۷.
(پیش از شما، سنّتها و مجازاتهاى الهى بر طبق اعمال امتها وجود داشت پس در روى زمین، گردش کنید.)
[۳۵] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۶۷.
[۳۶] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۴، ص۲۱.
[۳۷] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۴، ص۳۰.
[۳۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۸۴۱.
[۳۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۴، ص۲۶۳.
مراد از سنن در آیه (وَ یَهْدِیَکُمْ سُنَنَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ)
[۴۰] نساء/سوره۴، آیه۲۶.
(و به سنّتهاى صحیح پیشینیان رهبرى کند.)
[۴۱] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۸۲.
[۴۲] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۴، ص۲۸۰.
[۴۳] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۴، ص۴۴۷.
[۴۴] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۳، ص۵۷.
[۴۵] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۵، ص۱۱۰.
سنتها و طریقههاى انبیاى سلف است و در آ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 