پاورپوینت کامل سریع الحساب (مفردات‌قرآن) ۲۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل سریع الحساب (مفردات‌قرآن) ۲۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سریع الحساب (مفردات‌قرآن) ۲۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل سریع الحساب (مفردات‌قرآن) ۲۶ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل سریع الحساب (مفردات‌قرآن) ۲۶ اسلاید در PowerPoint

منبع: سریع الحساب (قاموس قرآن (جلد ۳))

سَریعُ‌ الْحِساب (به فتح سین و ضم عین و کسر حاء) و از واژگان قرآن کریم و از اسماء حسنی است و دو بار نیز سَریعُ‌ الْعِقاب (به فتح سین و ضم عین اول و کسر عین دوم) آمده است. ظاهر آن است که حساب و عقاب، فاعل سریع و الف و لام عوض از مضاف الیه است؛ یعنى «سریع حسابه، سریع عقابه». احتمال نزدیک به یقین آن است که مراد از حساب در این آیات ثواب و عقاب است. سریع الحساب هشت بار و سریع العقاب دو بار در قرآن مجید آمده است‌.

فهرست مندرجات

۱ – معنای سَریعُ‌ الْحِساب
۲ – کاربردها
۳ – تعداد کاربردها
۴ – پانویس
۵ – منبع

۱ – معنای سَریعُ‌ الْحِساب

سَریعُ‌ الْحِساب

[۱] قرشی بنابی، علی‌اکبر، قاموس قرآن، ج۳، ص۲۵۶.

[۲] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۴۰۷.

از اسماء حسنى است و در قرآن دو بار نیز سَریعُ‌ الْعِقاب آمده است. ظاهر آن است حساب و عقاب، فاعل سریع و الف و لام عوض از مضاف الیه است؛ یعنى «سریع حسابه، سریع عقابه». احتمال نزدیک به یقین آن است که مراد از حساب در این آیات ثواب و عقاب است.

۲ – کاربردها

(وَ اللَّهُ‌ سَرِیعُ‌ الْحِسابِ‌)

[۳] بقره/سوره۲، آیه۲۰۲.

(و خداوند، سریع‌الحساب است)

[۴] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۳۱.

[۵] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۲، ص۸۱-۸۲.

[۶] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۲، ص۱۲۰.

[۷] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۵۱-۵۲.

[۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲، ص۲۶۰-۲۶۲.

(إِنَّ اللَّهَ‌ سَرِیعُ‌ الْحِسابِ‌)

[۹] ابراهیم/سوره۱۴، آیه۵۱.

(به یقین، خداوند سریع‌الحساب است)

[۱۰] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۲۶۱.

[۱۱] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۲، ص۸۹-۹۰.

[۱۲] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۱۲، ص۱۳۰.

[۱۳] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۶، ص۹۶.

[۱۴] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۳، ص۱۵۸.

دو بار نیز آمده‌ (سَرِیعُ‌ الْعِقابِ) که عنقریب خواهیم گفت.
احتمال نزدیک به یقین آن است که مراد از حساب در این آیات ثواب و عقاب است؛ مثلاً در آیه‌ (وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَهً وَ فِی الْآخِرَهِ حَسَنَهً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ)(أُولئِکَ لَهُمْ نَصِیبٌ مِمَّا کَسَبُوا وَ اللَّهُ‌ سَرِیعُ‌ الْحِسابِ‌)

[۱۵] بقره/سوره۲، آیات۲۰۱-۲۰۲.

(و بعضى مى‌گویند: پروردگارا! به ما در دنیا نیکى عطا کن و در آخرت نیز نیکى مرحمت فرما و ما را از عذاب دوزخ نگاه دار. این گروه به سبب آنچه انجام داده‌اند، نصیب و بهره‌اى از فضل خدا دارند و خداوند، سریع‌الحساب است.)

[۱۶] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۳۱.

[۱۷] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۲، ص۸۰-۸۲.

[۱۸] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۲، ص۱۱۹-۱۲۰.

[۱۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۵۱.

[۲۰] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲، ص۲۶۰-۲۶۱.

(سَرِیعُ الْحِسابِ‌) راجع به ثواب دنیا و آخرت است و در آیه‌ (وَ مَنْ یَکْفُرْ بِآیاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ‌ سَرِیعُ‌ الْحِسابِ‌)

[۲۱] آل‌عمران/سوره۳، آیه۱۹.

(و هر کس به آیات خدا کفر ورزد، (بداند که) خداوند، سریع‌الحساب است)

[۲۲] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۵۲.

[۲۳] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۳، ص۱۲۱.

[۲۴] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۳، ص۱۸۹-۱۹۰.

[۲۵] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۲۶۰.

[۲۶] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۳، ص۲۷۰.

راجع به عقاب است.
على هذا مراد آن است که ثواب و عقاب خدا چون وقتش رسد فورى است و معطّلى ندارد؛ نظیر: (وَ ما أَم

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.