پاورپوینت کامل نزول وحی ۴۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نزول وحی ۴۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نزول وحی ۴۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نزول وحی ۴۸ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل نزول وحی ۴۸ اسلاید در PowerPoint
وحی آسمانی به روشهای مختلفی بر پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نازل میشد. در این مقاله به کیفیت پاورپوینت کامل نزول وحی ۴۸ اسلاید در PowerPoint بر ایشان می پردازیم.
فهرست مندرجات
۱ – حالات پیامبر هنگام وحی
۲ – شبهات معاندین
۳ – داستان ورقه بن نوفل
۳.۱ – نقد داستان ورقه بن نوفل
۳.۲ – نظر قاضی عیاض
۳.۳ – نظر شیخ طبرسی
۳.۴ – واکنش حضرت موسی و ابراهیم
۳.۵ – عنایات خاص الهی
۳.۶ – اشکالات داستان ورقه بن نوفل
۴ – پانویس
۵ – منبع
حالات پیامبر هنگام وحی
پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) هنگام پاورپوینت کامل نزول وحی ۴۸ اسلاید در PowerPoint مستقیم، بر خود احساس سنگینی میکرد، و از شدت سنگینی که بر او وارد میشد بدنش داغ میشد، و از پیشانی مبارکش عرق سرازیر میگشت اگر بر شتری یا اسبی سوار بود، کمر حیوان خم میشد و به نزدیک زمین میرسید.
امام علی (علیهالسّلام) میفرماید: «موقعی که سوره مائده بر پیامبر نازل شد، ایشان بر استری به نام «شهبا» سوار بودند، وحی بر ایشان سنگینی کرد، به طوری که حیوان ایستاد و شکمش پایین آمد دیدم که نزدیک بود ناف او به زمین برسد، در آن حال پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) از خود رفت و دست خود را بر سر یکی از صحابه نهاد»
[۱] عیاشی، محمد بن مسعود، تفسیر عیاشی، ج۱، ص۲۸۸.
عباده بن صامت میگوید: «هنگام پاورپوینت کامل نزول وحی ۴۸ اسلاید در PowerPoint گونههای پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) درهم میکشید و رنگ او تغییر می کرد، در آن حال سر خود را فرو میافکند و صحابه نیز چنین میکردند»
[۲] ابن سعد، طبقات الکبری، ج۱، ص۱۵۴.
گاه میشد که زانوی پیامبر بر زانوی کسی بود، در آن حال وحی نازل میشد، آن شخص تحمل سنگینی زانوی پیامبر را نداشت.
ما نمیدانیم چرا پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) دچار این حالت میشد، چون از حقیقت وحی آگاه نیستیم. برای تفصیل بیش تر میتوان به کتابهایی که درباره وحی و کیفیت آن نگاشته شده است مراجعه کرد.
[۳] معرفت، امحمد هادی، لتمهید فی علوم القرآن، ج۱، ص۶۶ به بعد.
شبهات معاندین
در طول تاریخ گروهی از معاندان سعی نمودهاند با ساختن داستانهای بی اساس و موهون، اصل مهم وحی را زیر سؤال ببرند. آنان در این راستا افسانههایی در زمینه وحی بر پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)، جعل کردهاند در این جا برای دفع شبهه مقدمهای را با دو پرسش آغاز میکنیم :
۱. آیا ممکن است پیامبری، در آغاز بعثت به خود گمان ناروا برد و در آن چه بر او پدید گشته است شک و تردید نماید؟
۲. آیا امکان دارد که گاه شیطان، در امر وحی دخالت کند و تسویلات خود را به صورت وحی جلوه دهد؟
در گفتههای اهل بیت (علیهمالسّلام) و تعالیم عالیهای که از خاندان پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) صادر شده، پاسخ هر دو سؤال منفی است ولی در نوشتههای اهل حدیث که از غیر طریق اهل بیت (علیهمالسّلام) گرفته شده است، جواب مثبت است. آنان روایاتی در این زمینه آوردهاند که با مقام عصمت منافات دارد و علاوه برآن پایه و اساس نبوت را زیر سؤال میبرد.
داستان ورقه بن نوفل
اینک برای نمونه به دو داستان برگرفته شده از روایات اهل حدیث اشاره و با دلایل عقلی و نقلی ساختگی بودن آنها را روشن میکنیم :
ورقه بن نوفل از عمو زادگان حضرت خدیجه (علیهاالسلام) و فردی با سواد اندک و کم و بیش از تاریخ انبیای سلف با خبر بود. در وصف او گفتهاند: «و کان قارئا للکتب و کانت له رغبه عن عباده الاوثان»، «و کان ورقه قد تنصر و قرا الکتب و سمع من اهل التوراه و الانجیل،
[۴] عبد الملک بن هشام، سیره ابن هشام، ج۱، ص۲۳۸.
و کان امرا تنصر فی الجاهلیه و کان یکتب الکتاب بالعبرانیه فیکتب من الانجیل بالعبرانیه»،
[۵] صحیح بخاری، ج۱، ص۳.
میگویند: او بود که پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را از نگرانی که در آغاز بعثت برایش رخ داده بود نجات داد.
بخاری، مسلم، ابن هشام و طبری شرح واقعه را چنین گفتهاند:
آن گاه که محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در غار حرا با خدای خود خلوت کرده بود، ناگهان ندایی به گوشش رسید که او را میخواند، سر بلند کرد تا بداند کیست، با موجودی هولناک مواجه گردید وحشت زده به هر طرف مینگریست همان صورت وحشتناک رامی دید که آسمان را پر کرده بود از شدت وحشت و دهشت از خود بی خود شد و در این حال مدتها ماند. خدیجه که از تاخیر او نگران شده بود، کسی را به دنبال او فرستاد ولی او را نیافت، تا آن که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به خود آمد و به خانه رفت، ولی با حالتی هراسناک و خود باخته خدیجه پرسید: تو را چه میشود؟ گفت : «از آن چه میترسیدم بر سرم آمد پیوسته در بیم آن بودم که مبادا دیوانه شوم، اکنون دچار آن شده ام! » خدیجه گفت : هرگز گمان بد به خود راه مده، تو مرد خدا هستی و خداوند تو را رها نمیکند، حتما نوید آینده روشنی است. سپس برای رفع نگرانی کامل پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)، او را به خانه ورقه بن نوفل برد و شرح ماجرا را به او گفت ورقه پرسشهایی از پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) کرد، در پایان به وی گفت : نگران نباش، این همان پیک حق است که بر موسی کلیم نازل شده و اکنون بر تو نازل گردیده است و نبوت تو را نوید میدهد. گویند این جا بود که پیامبر اکرم احساس آرامش کرد و فرمود: اکنون دانستم که پیامبرم: «فعند ذلک اطمان باله و ذهبت روعته و ایقن انه نبی».
[۶] هیکل، محمد حسین، حیاه محمد، ص۹۶-۹۵.
[۷] صحیح مسلم، ج۱، ص۹۹ ۹۷.
[۸] صحیح بخاری، ج۱، ص۴ ۳.
[۹] عبد الملک بن هشام، سیره ابن هشام، ج۱، ص۲۳۹-۲۳۷.
[۱۰] طبری، ابوجعفر محمدبن جریر، تاریخ طبری، ج۲، ص۳۰۰-۲۹۸.
[۱۱] طبری، ابوجعفر محمدبن جریر، جامع البیان (تفسیر طبری) ج۲۴، ص۵۲۸.
نقد داستان ورقه بن نوفل
این داستان یکی از دهها داستان ساخته شده کینه توزان دو قرن اول اسلام است که خود را مسلمان معرفی نموده، با ساختن این گونه حکایتهای افسانه آمیز، ضمن سرگرم کردن عامه، در عقاید خاصه ایجاد خلل میکردند و تیشه به ریشه اسلام میزدند. در سالهای اخیر نیز دشمنان اسلام این داستان و داستانهای مشابه از جمله داستان آیات شیطانی را دست آویز خود قرار داده، بر سستی پایههای اولیه اسلام شاهد گرفتهاند.
چگونه پیامبری که مدارج کمال را صعود نموده، از مدتها پیش نوید نبوت را در خود احساس کرده، حقایق بر وی آشکار نشده است در حالی که بالاترین و والاترین عقول را در خود یافته است : «ان الله وجد قلب محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) افضل القلوب و اوعاها، فاختاره لنبوته». چگونه انسانی که چنین تکامل یافته است، در آن موقع حساس، نگران میشود و به خود شک میبرد، سپس با تجربه یک زن و پرسش یک مرد که اندک سوادی دارد این نگرانی از وی رفع میشود، آن گاه اطمینان حاصل میکند که پیامبر است؟
این داستان، علاوه برآن که با مقام شامخ نبوت منافات دارد، با ظواهر آیات و روایات صادره از اهل بیت (علیهمالسّلام) نیز مخالف است. در این جا ضمن بیان اقوال برخی بزرگان درباره این داستان، به ذکر دلایل ساختگی بودن آن میپردازیم :
نظر قاضی عیاض
قاضی عیاض (متوفای ۵۴۴) که از بزرگان و دانشمندان اندلس بود چنانچه ابن خلکان درباره او میگوید: «کان امام وقته فی الحدیث و علومه و النحو و اللغه و کلام العرب و ایامهم و انسابهم و صنف التصانیف المفیده».
[۱۲] این خلکان، وفیات الاعیان، ج۳، ص۴۸۳، شماره۵۱۱.
وی در بیان این نکته که امر وحی بر شخص پیامبر فاقد هرگونه ابهام
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 