پاورپوینت کامل حنظله غسیل الملائکه ۴۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل حنظله غسیل الملائکه ۴۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حنظله غسیل الملائکه ۴۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل حنظله غسیل الملائکه ۴۵ اسلاید در PowerPoint :

حنظله بن ابی‌عامر

دیگر کاربردها: حنظله (ابهام‌زدایی).

حَنظله بن ابی عامر، معروف به غسیل الملائکه، از اصحاب پیامبر اکرم است و از شهدای جنگ اُحُد می‌باشد.

فهرست مندرجات

۱ – تیره و قبیله حنظله
۲ – پدر حنظله
۲.۱ – گرفتن اجازه برای کشتن پدر
۳ – ماندن حنظله پیش همسر به اذن پیامبر
۴ – خواب دیدن شهادت حنظله توسط همسر
۵ – کشته شدن حنظله
۶ – غسل دادن حنظله توسط ملائکه
۷ – اهمیت کشته شدن حنظله نزد مشرکان
۸ – برخورد ابوعامر با پیکر حنظله
۹ – خوداری مشرکان از مثله کردن حنظله
۱۰ – مباهات اوسیان به حنظله در برابر خزرجیان
۱۱ – حنظله از کاتبان وحی
۱۲ – شخصیت پدر حنظله
۱۲.۱ – رهبانیت ابوعامر زمان جاهلیت
۱۲.۲ – دانش داشتن ابوعامر
۱۲.۳ – در سر داشتن سودای پیامبری
۱۲.۴ – تحریک دشمنان بر علیه پیامبر
۱۲.۵ – آغازگر جنگ احد
۱۲.۶ – فرار به طائف و شام بعد از فتح مکه
۱۲.۷ – ساختن مسجد ضرار به تحریک ابوعامر
۱۲.۸ – تصمیم بر شکافتن قبر مادر پیامبر
۱۳ – فرزند حنظله
۱۳.۱ – شخصیت فرزند حنظله
۱۳.۲ – رهبری فرزند حنظله در ماجرای حره
۱۳.۳ – فرزندان عبداللّه بن حنظله
۱۳.۴ – راوی بودن عبداللّه بن حنظله
۱۳.۵ – ناقلین روایت عبداللّه بن حنظله
۱۴ – فهرست منابع
۱۵ – پانویس
۱۶ – منبع

۱ – تیره و قبیله حنظله

حنظله از تیره بنو عمرو بن عوف از قبیله اَوْس می‌باشد.

[۱] ابن حزم، جمهره انساب العرب، ج۱، ص۳۳۳، چاپ عبدالسلام محمد هارون، قاهره (۱۹۸۲).

۲ – پدر حنظله

حنظله فرزند ابوعامر عَبدعَمرِو بن صیفی، از شخصیت‌های مهم روزگار جاهلیت، بود.

۲.۱ – گرفتن اجازه برای کشتن پدر

وی و عبداللّه بن عبداللّه اُبَیّ چندی پس از مسلمان شدن، از پیامبر اجازه خواستند تا پدرانشان را بکشند، اما پیامبر آنان را از این کار منع کرد.

[۲] ابن حجر عسقلانی، کتاب الاصابه فی تمییز الصحابه، ج۱، ص۳۶۱، مصر ۱۳۲۸، چاپ افست بیروت .

سبب این بود که ابوعامر و عبداللّه بن ابیّ، منافق مشهور صدر اسلام، پس از هجرت پیامبر اکرم به مدینه، به پیامبر حسادت ورزیدند.
عبداللّه بن ابیّ نفاق ورزید و در مدینه ماند، اما ابوعامر به همراه عده‌ای از جوانان اَوس به مکه نزد قریشیان رفت.

[۳] ابن قدامه، الاستبصار فی نسب الصحابه من الانصار، ج۱، ص۲۸۹، چاپ علی نویهض، (بیروت ۱۳۹۲/ ۱۹۷۲).

[۴] ابن اثیر، اسد الغابه فی معرفه الصحابه، ج۲، ص۵۹، تهران:انتشارات اسماعیلیان.

۳ – ماندن حنظله پیش همسر به اذن پیامبر

براساس منابع، حنظله که تازه ازدواج کرده بود، با اجازه پیامبر اکرم، شبِ پیش از جنگ احد در کنار همسرش ماند و صبح روز نبرد، عازمِ میدان شد.

[۵] محمد بن عمر واقدی، کتاب المغازی، ج۱، ص۲۷۳، چاپ مارسدن جونز، لندن ۱۹۶۶.

[۶] ابن هشام، سیره النبی، ج۳، ص۵۹۴، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، (قاهره) ۱۳۸۳/۱۹۶۳.

[۷] احمد بن یحیی بلاذری، انساب الاشراف، ج۱، ص۳۷۹، چاپ محمود فردوس عظم، دمشق ۱۹۹۶ـ۲۰۰۰.

۴ – خواب دیدن شهادت حنظله توسط همسر

پیش از عزیمت حنظله به میدان نبرد، همسرش جمیله، دختر عبداللّه بن اُبَیّ،

[۸] ابن سعد، طبقات (بیروت)، ج۵، ص۶۵.

بنابر خوابی که در آن شب دیده و آن را به شهادت شوهرش تعبیر کرده بود،

[۹] محمد بن عمر واقدی، کتاب المغازی، ج۱، ص۲۷۳، چاپ مارسدن جونز، لندن ۱۹۶۶.

چهار تن از خویشانش را به شهادت گرفت که آن شب را با حنظله گذرانده است، زیرا می‌ترسید بر سر فرزندی که ممکن بود از این وصلت به وجود آید نزاعی در بگیرد.

[۱۰] ابن اثیر، اسد الغابه فی معرفه الصحابه، ج۳، ص۱۴۷، تهران:انتشارات اسماعیلیان.

۵ – کشته شدن حنظله

حنظله در میدان جنگ بر ابوسفیان چیره شد و خواست سر ِ وی را از تنش جدا سازد، اما شَدّاد بن اسود بن شعوب، حنظله را به قتل رساند.

۶ – غسل دادن حنظله توسط ملائکه

در این هنگام پیامبر اکرم فرمودند: «فرشتگان او را غسل می‌دهند».

[۱۱] ابن هشام، سیره النبی، ج۳، ص۵۹۴، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، (قاهره) ۱۳۸۳/۱۹۶۳.

از آن پس، حنظله به غسیل الملائکه و فرزندانش به بَنو غسیل الملائکه مشهور شدند.

[۱۲] ابن سعد، طبقات (بیروت)، ج۵، ص۶۶.

[۱۳] ابن جوزی، المنتظم فی تاریخ الملوک و الامم، ج۶، ص۱۹، چاپ محمد عبدالقادر عطا و مصطفی عبدالقادر عطا، بیروت ۱۴۱۲/۱۹۹۲.

۷ – اهمیت کشته شدن حنظله نزد مشرکان

کشته شدن حنظله در جنگ احد چنان مهم تلقی شد که مشرکان قریش، خاصه ابوسفیان، درباره آن اشعار و رجزهایی سرودند،

[۱۴] طبری، تاریخ (لیدن)، ج۱، ص۱۴۱۲ـ۱۴۱۳.

[۱۵] ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۲، ص۱۵۹، بیروت ۱۳۸۵۱۳۸۶/ ۱۹۶۵۱۹۶۶، چاپ افست ۱۳۹۹۱۴۰۲/۱۹۷۹۱۹۸۲.

از آن جمله رجز ِ معروف «حنظلهٌ بحنظلهٍ» بود که ابوسفیان به تلافی شکست بدر و کشته شدنِ فرزندش، حنظله، سرود.

[۱۶] محمد بن عمر واقدی، کتاب المغازی، ج۱، ص۲۹۶ـ۲۹۷، چاپ مارسدن جونز، لندن ۱۹۶۶.

[۱۷] طبری، تاریخ (لیدن)، ج۱، ص۱۴۱۰.

۸ – برخورد ابوعامر با پیکر حنظله

پس از خاتمه جنگ، شایع شد که پیامبر کشته شده است.
ابوسفیان و ابوعامر به دنبالِ پیکر پیامبر می‌گشتند که به جسد حنظله برخوردند، ابوعامر پس از دیدن پیکر فرزندش، ضمن خواندن مرثیه برای او، گفت او برای من از تمامی کشته شدگان احد گرامی‌تر است.

[۱۸] محمد بن عمر واقدی، کتاب المغازی، ج۱، ص۲۳۷چاپ مارسدن جونز، لندن ۱۹۶۶.

۹ – خوداری مشرکان از مثله کردن حنظله

قریشیان، به درخواست ابوعامر، از مُثله کردن حنظله خودداری کردند.

[۱۹] محمد بن عمر واقدی، کتاب المغازی، چاپ مارسدن جونز، لندن ۱۹۶۶.

[۲۰] احمد بن یحیی بلاذری، انساب الاشراف، ج۱، ص۳۹۱، چاپ محمود فردوس عظم، دمشق ۱۹۹۶ـ۲۰۰۰.

۱۰ – مباهات اوسیان به حنظله در برابر خزرجیان

حنظله از افرادی بود که اَوسیان پیوسته به وجود او در برابر خزرجیان مباهات می‌کردند.

[۲۱] ابن قدامه، الاستبصار فی نسب الصحابه من الانصار، ج۱، ص۲۸۸ـ۲۸۹، چاپ علی نویهض، (بیروت ۱۳۹۲/ ۱۹۷۲).

[۲۲] ابن اثیر، اسد الغابه فی معرفه الصحابه، ج۲، ص۶۰، تهران:انتشارات اسماعیلیان.

۱۱ – حنظله از کاتبان وحی

رامیار

[۲۳] محمود رامیار، تاریخ قرآن، ج۱، ص۲۶۴، تهران ۱۳۶۹ش.

نام حنظله را در زمره کاتبان وحی آورده است.

۱۲ – شخصیت پدر حنظله

ابوعامر، پدر حنظله، که بزرگ قبیله اَوس بود.

[۲۴] احمد بن علی مَقریزی، امتاع الاسماع بما للنبی صلی‌اللّه‌علیه‌وسلم من الاحوال و الاموال و الحفده و المتاع، ج۱، ص۱۳۲، چاپ محمد عبدالحمید نمیسی، بیروت ۱۴۲۰/۱۹۹۹.

۱۲.۱ – رهبانیت ابوعامر زمان جاهلیت

ابوعامر در روزگار جاهلیت رهبانیت می‌ورزید و از قیامت و دین حنیف سخن می‌گفت و به «راهب» شهرت داشت.

[۲۵] ابن اثیر، اسد الغابه فی معرفه الصحابه، ج۲، ص۵۹، تهران:انتشارات اسماعیلیان.

۱۲.۲ – دانش داشتن ابوعامر

وی همچنین واجدِ دانشِ اهل کتاب بود.

[۲۶] ابن شبّه نمیری، تاریخ المدینه المنوره: اخبار المدینه ا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.