پاورپوینت کامل حق (لغات‌قرآن) ۴۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل حق (لغات‌قرآن) ۴۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حق (لغات‌قرآن) ۴۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل حق (لغات‌قرآن) ۴۱ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل حق (لغات‌قرآن) ۴۱ اسلاید در PowerPoint

مرجع: پاورپوینت کامل حق (لغات‌قرآن) ۴۱ اسلاید در PowerPoint

مقالات مرتبط: حق (مفردات‌قرآن)، حق (مفردات‌نهج‌البلاغه)، حق.

حق: (نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً)

[۱] آل عمران/سوره۳، آیه۳.

[۲] یونس/سوره۱۰، آیه۵۳.

[۳] ابراهیم/سوره۱۴، آیه۱۹.

[۴] فاطر/سوره۳۵، آیه۳۱.

[۵] نبا/سوره۷۸، آیه۳۹.

«راغب» در «مفردات» می‌گوید: اصل «حق» به معنای «مطابقت و موافقت» است،

[۶] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ج۱، ص۲۴۶.

و این کلمه، بر چند معنا اطلاق می‌شود:
نخست- کسی که چیزی را بر اساس حکمت ایجاد می‌کند، و به همین دلیل به خداوند حق گفته می‌شود (فَذلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمُ الْحَقُّ)

[۷] یونس/سوره۱۰، آیه۳۲.

دوم- به چیزی که بر اساس حکمت ایجاد شده نیز حق گفته می‌شود، و چون عالم هستی فعل خدا است و موافق با حکمت، تمام آن حق است، چنان‌که قرآن می‌گوید: (مَا خَلَقَ اللَّهُ ذلِکَ اِلَّا بِالْحَقِّ)

[۸] یونس/سوره۱۰، آیه۵.

«خداوند این موجودات (خورشید و ماه و منازل آنها) را جز به حق نیافریده»
سوم- به اعتقاداتی که مطابق واقعیت‌هاست حق گفته می‌شود: (فَهَدَی اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ مِنَ الْحَقِّ)

[۹] بقره/سوره۲، آیه۲۱۳.

«خداوند مؤمنان را به سوی آنچه از حق اختلاف کرده بودند رهنمون شد»
چهارم- به سخنان و افعالی که بر طبق وظیفه و در وقت مقرر انجام می‌شود نیز، حق گفته می‌شود، همان‌گونه که می‌گوئیم: «سخن تو حق است و کردارت حق».
بنابراین، گاهی «حق» به کاری گفته می‌شود که بر وفق حکمت و از روی حساب و نظم آفریده شده است، گاه به شخصی که چنین کاری را انجام داده است، گاه به اعتقادی که مطابق واقع است و گاه به گفتار و عملی گفته می‌شود که به‌اندازه لازم و در وقت لزومش انجام گرفته است؛ به هر حال نقطه مقابل آن «باطل»،

[۱۰] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ت الحسینی، ج۵، ص۱۴۸.

«ضلال»، «لعب» و «بیهوده» و مانند اینها است، حق موضوع ثابت و پابرجایی است که باطل به آن راه ندارد.
«حقّ» در سوره‌ «یونس» در مقابل «باطل» نیست، بلکه منظور این است که آیا این مجازات و کیفر واقعیت دارد و تحقق می‌یابد؟ زیرا «حق» و «تحقق» هر دو از یک ماده‌اند، البته حق در مقابل باطل، اگر به معنای وسیع کلمه تفسیر شود، شامل هر واقعیت موجود می‌گردد، و نقطه مقابل آن معدوم و باطل است. و این معنا درباره قیامت کاملًا صادق است، به علاوه روزی است که «حق» هر کس به او داده می‌شود، حقوق مظلومان از ظالمان گرفته خواهد شد، و «حقایق» و اسرار درون به ظهور می‌پیوندد، بنابراین روزی است به تمام معنای حق.

[۱۱] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲، ص۴۹۱.

[۱۲] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۸، ص۳۸۵.

[۱۳] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۰، ص۳۴۴.

[۱۴] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۸، ص۲۷۷.

[۱۵] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۶، ص۷۲.

فهرست مندرجات

۱ – ترجمه و تفسیر آیات
۱.۱ – آیه ۳ سوره آل عمران
۱.۲ – آیه ۵۳ سوره یونس
۱.۳ – آیه ۱۹ سوره ابراهیم
۱.۴ – آیه ۳۱ سوره فاطر
۱.۵ – آیه ۳۹ سوره نبا
۲ – پانویس
۳ – منبع

۱ – ترجمه و تفسیر آیات

ترجمه و تفاسیر آیات مرتبط با حق:

۱.۱ – آیه ۳ سوره آل عمران

(نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَیْنَ یَدَیْهِ وَأَنزَلَ التَّوْرَاهَ وَالإِنجِیلَ)

[۱۶] آل عمران/سوره۳، آیه۳.

(همان کسی که کتاب را بحق بر تو نازل کرد، که با نشانه‌های کتب پیشین، هماهنگ است؛ و «تورات» و «انجیل» را.)

[۱۷] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۵۰.

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌فرماید: اینکه در آیه مورد بحث فرمود: بالحق مفسرین در معنای آن گفته‌اند: بطور کلی حق و صدق عبارت است از خبر مطابق با واقع، با این تفاوت که چنین خبری را از آن جهت که در مقابلش واقعیتی خارجی و ثابت، وجود دارد حق گویند، و از این جهت که خود خبر مطابق با آن واقعیت خارجی است صدق می‌نامند. بنابراین اطلاق کلمه حق که به معنای اعیان خارجی و امور واقعی است بر خدای تعالی و گفتن اینکه خدا حق است و نیز اطلاقش بر حقایق خارجیه و گفتن اینکه موجودات خارجی حق هستند از این بابت است که خبر دادن از خدا و از حقایق خارجیه خبری است مطابق با واقع، و به هر حال مراد از حق در آیه شریفه، امر ثابت است، امری است که بطلان نمی‌پذیرد.
و ظاهرا حرف با در کلمه بالحق مصاحبت را می‌رساند، و آیه چنین معنا می‌دهد که: خدای تعالی کتاب را بر تو نازل کرد نازل کردنی همراه با حق، به‌طوری که حق از آن جدا نخواهد بود، و همراه بودنش با حق باعث می‌شود که نه بعدها بطلان عارضش بشود، و نه در حین نزول آمیخته با بطلان باشد. پس این کتاب از اینکه روزی بطلان بر او چیره گردد ایمن است، پس در جمله‌ (نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ) استعاره به کنایه بکار رفته البته مفسرین در معنای حرف با وجوهی دیگر ذکر کرده‌اند که خالی از اشکال نیست.

[۱۸] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۳، ص۹.

[۱۹] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۳، ص۸.

(دیدگاه شیخ طبرسی در مجمع البیان:

[۲۰] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۳، ص۲۲۶.

[۲۱] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۲۳۵.

)

۱.۲ – آیه ۵۳ سوره یونس

(وَیَسْتَنبِئُونَکَ أَحَقٌّ هُوَ قُلْ إِی وَرَبِّی إِنَّهُ لَحَقٌّ وَمَا أَنتُمْ بِمُعْجِزِینَ)

[۲۲] یونس/سوره۱۰، آیه۵۳.

(از تو می‌پرسند: «آیا آن وعده مجازات الهی حقّ است؟» بگو: «آری، به پروردگارم سوگند، قطعاً حق است؛ و شما نمی‌توانید از مجازات الهی فرار کنید.»)

[۲۳] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۲۱۴.

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌فرماید: جمله: احق هو بیان همان خبری است که از آن سؤال کرده‌اند، و ضمیر هو به‌طوری که از زمینه کلام بر می‌آید به قضاء و یا به عذاب بر می‌گردد، و به هر کدام برگردد برگشت عبارت به یک معنا است، می‌فرماید: از تو خبرگیری می‌کنند که آیا آن قضاء و یا آن عذاب حق است؟ در اینجا خدای سبحان به پیامبرش دستور داده پاسخ را که عبارت است از اثبات آن عذاب به جمیع جهات تاکید مؤکد نموده در جواب آنان با سوگند بگوید: این عذاب حتما و قطعا حق و ثابت است، برای اینکه مقتضی آن موجود و مانع آن مفقود است.
پس، اینکه فرمود: (قُلْ اِی وَ رَبِّی

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.