پاورپوینت کامل جنّت (حدیث) ۶۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل جنّت (حدیث) ۶۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جنّت (حدیث) ۶۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل جنّت (حدیث) ۶۰ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل جنّت (حدیث) ۶۰ اسلاید در PowerPoint
مقالات مرتبط: جنّت.
در این مقاله واژه جنّت در أحادیث را مورد بررسی قرار میدهیم.
فهرست مندرجات
۱ – علّت تألیف آثار مستقل درباره واژه جنّت در روایات
۲ – بررسی مباحث مطرح شده در احادیث در مورد جنّت
۳ – أحادیثی در توضیح اسمهای جنّت در قرآن
۳.۱ – چهار جنّت در قرآن
۳.۲ – جنّتی که خداوند با دستان خودش آنراساخته
۴ – تجلّی خداوند بر أهل جنّت
۵ – رضوان خدا
۶ – کمبهرهترین و برخوردارترین افراد جنّت
۷ – مقدّمات ورود به جنّت در مجموعه أحادیث
۸ – نکتهای در باب قیامت
۹ – مخلوق بودن و وجود فعلی جنت
۱۰ – جسمانی بودن جنّت یاعدم آن
۱۰.۱ – استفادهای از کلام إمام
۱۱ – فهرست منابع
۱۲ – پانویس
۱۳ – منبع
۱ – علّت تألیف آثار مستقل درباره واژه جنّت در روایات
روایت ِ احادیث نبوی نه چندان اندک در جوامع حدیثی اهل سنّت، و روایت احادیث فراوان از پیامبر اکرم و امامان معصوم صلواتاللّهعلیهم در جوامع حدیثی شیعه درباره جنّت، و نیز توجه عموم مسلمانان به جنّت به عنوان یک اعتقاد ضروری دینی و علاقه آنان به کسب آگاهی تفصیلی از چند و چون آن، به استناد دادههای قرآنی و وحیانی، انگیزه تألیف آثار مستقل حدیثی در این باره یا اختصاص دادن فصول و بخشهای طولانی در مجموعههای حدیثی به این موضوع شده است. نمونههایی از این آثار عبارتاند از: صفه الجنه ابونُعیم اصفهانی، شعب الایمان احمد بن حسین بیهقی، الترغیب و الترهیب عبدالعظیم بن عبدالقوی مُنذری، التذکره فی أحوال الموتی و امور الآخره شمسالدین قرطبی و حادِی الارواح الی بلاد الافراح ابنقیم جوزیه، همگی مشتمل بر احادیث اهل سنّت و در مواردی همراه با اظهارات برخی صحابیان و تابعین؛ معالم الزلفی سیدهاشم بحرانی و بحار الانوار (کتاب العدل و المعاد) محمدباقر مجلسی، هر دو مشتمل بر احادیث شیعی. سُعَید بن جَناح اَزْدی از اصحاب امام کاظم و امام رضا علیهماالسلام، مجموعهای از احادیث مروی از امام باقر و امام صادق علیهماالسلام در موضوع جنّت و نار را در کتابی با عنوان صفه الجنّه و النار گرد آورده که به صورت کامل در الاختصاص
[۱] الاختصاص، منسوب به محمد بن محمدمفید، ص۳۴۵_۳۶۶، چاپ علیاکبر غفاری، بیروت: مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، ۱۴۰۲/۱۹۸۲.
و به نقل از آن در بحارالانوار
[۲] مجلسی، بحارالانوار، ج۸، ص۲۰۷ـ۲۲۰.
آمده است.
[۳] احمد بن علی نجاشی، فهرست اسماء مصنفی الشیعه المشتهر برجال النجاشی، ص۴۸۱، چاپ موسی شبیری زنجانی، قم ۱۴۰۷.
[۴] احمد بن علی نجاشی، فهرست اسماء مصنفی الشیعه المشتهر برجال النجاشی، ص۵۱۲، چاپ موسی شبیری زنجانی، قم ۱۴۰۷.
[۵] تستری، قاموس الرجال، ج۵، ص۸۹ ـ۹۰.
۲ – بررسی مباحث مطرح شده در احادیث در مورد جنّت
مباحث مطرح شده در احادیث، برخی در حکم تفسیر و تبیین آیات قرآن و برخی دیگر بیان تفصیلی امور متعلق به جنّت است، مانند اوصاف اهل جنّت و مدارج و مراتب آنان، مکان جنّت، نعمتهای آن، بناهای آن و مواد مصالح این بناها، درخت طوبی، اقسام جنّت و تأثیر یا عدم تأثیر نسبتهای خویشاوندی در جنّت.
۳ – أحادیثی در توضیح اسمهای جنّت در قرآن
چندین حدیث، حاوی توضیح اسمهای جنّت در قرآن است. مثلاً در یک حدیث نبوی آمده که جنّه المأوی” نام رودی است در دل جنّت، جنّت عدْن و جنّت فردوس نیز نام دو جنّت است که در میانه جِنان (جمع جنّت) قرار دارند.
[۶] مجلسی، بحارالأنوار، ج۸، ص۱۱۷.
[۷] مجلسی، بحارالأنوار، ج۸، ص۱۹۶.
۳.۱ – چهار جنّت در قرآن
بنابر حدیثی از امام باقر علیهالسلام، قرآن از چهار جنّت نام برده است (عَدْن، فردوس، نعیم، مأوی”)، اما شمار زیادی جنّت بر گرد این چهار تا قرار دارد.
[۸] هاشم بن سلیمان بحرانی، معالم الزلفی فی معارف النشأه الاولی و الاخری، ج۳، ص۸۹، قم ۱۳۸۲ ش.
[۹] مجلسی، بحارالأنوار، ج۸، ص۱۶۱.
طبق حدیث دیگری که سُعید بن جناح از امامباقر روایت کرده، آیه ۴۶ و ۶۲ سوره رحمن
[۱۰] رحمن/سوره۵۵، آیه۴۶.
[۱۱] رحمن/سوره۵۵، آیه۶۲.
شاهدی بر وجود چهار جنّت است، با این توضیح که دو جنّتِ نخست، یکی حاصل ترک گناه و دیگری ثمره خدا را مراقب خویش دیدن (خافَ مقامَ ربّه) و برای مقربان است و دو جنّت دیگر (نعیم، مأوی”) برای اصحاب یمین است و از حیث مزایا، نه از لحاظ قرب، فروتر است.
[۱۲] مجلسی، بحارالأنوار، ج ۸، ص ۲۱۸.
در یک حدیث نبوی، علاوه بر این چهار جنّت (به جای عدْن، خُلد آمده)، از جنّه الجلال نیز نام برده شده
[۱۳] مجلسی، بحارالأنوار، ج ۸، ص ۱۸۵.
و در یک حدیثِ مروی از امام صادق علیهالسلام، آیه ۶۲ سوره رحمن دلیل بر وجود جنّتهای متعدّد و تعبیر «درجات» حاکی از تفاوت مراتب اهل جنّت، به اعتبار مجموعه کارهایشان، معرفی شده است.
[۱۴] طبرسی، مجمعالبیان، ذیل رحمن: ۶۲.
[۱۵] مجلسی، بحارالأنوار، ج ۸، ص ۱۹۸.
اما توضیح ابونُعیم اصفهانی
[۱۶] ابونعیم اصفهانی، صفهالجنه، ج ۱، ص ۱۷۴، چاپ علیرضا عبداللّه، دمشق ۱۴۰۶ـ۱۴۰۷/ ۱۹۸۶ـ۱۹۸۷.
[۱۷] ابونعیم اصفهانی، صفهالجنه، ج ۲، ص۱۵۶، چاپ علیرضا عبداللّه، دمشق ۱۴۰۶ـ۱۴۰۷/ ۱۹۸۶ـ۱۹۸۷.
این است که فردوس نام چهار جنّت در میانه جنّات است که نهرهای جنّت از آنجا جاری میشود.
[۱۸] حسین بن مسعود بغوی، مصابیح السنه، ج ۳، ص ۵۵۷، چاپ یوسف عبدالرحمان مرعشلی، محمدسلیم ابراهیم سماره، و جمال حمدی ذهبی، بیروت ۱۴۰۷/۱۹۸۷.
۳.۲ – جنّتی که خداوند با دستان خودش آنراساخته
علاوه بر این، جنّتی هست که خدا به دست خود (بِیده) آن را ساخته و نهال درختانش را نشانده است، دیدنیهای آن را هیچکس ندیده وبرنعمتهایش هیچکس واقف نیست. این مضمون در احادیث شیعه و اهل سنّت، هر دو، آمده است و معمولاً آیه ۱۷ سوره سجده
[۱۹] سجده/سوره۳۲، آیه۱۷.
را اشاره به آن دانستهاند.
۴ – تجلّی خداوند بر أهل جنّت
حدیث شیعی از امام صادق علیهالسلام روایت شده است که در آن ابتدا از «تجلّی» خدا بر اهل جنّت در «موعد» سخن به میان آمده و در پایان به این جنّت خاص اشاره شده است.
[۲۰] مجلسی، بحارالأنوار، ج۸، ص۱۲۶ـ۱۲۷.
طبق توضیح ابنبابویه
[۲۱] ابنبابویه، عیون اخبار الرضا، ج ۱، ص ۳۶، چاپ حسین اعلمی، بیروت ۱۴۰۴/۱۹۸۴.
مراد از تجلی، بروز نشانهای است دالّ بر آنکه خدا آنان را مخاطب ساخته و به گفته مجلسی،
[۲۲] مجلسی، بحارالأنوار، ج۸، ص۱۲۶ـ۱۲۷.
این تجلی، با توجه به شواهد قرآنی، تجلّی نور جلال و آثار لطف ربوبی است (برخلاف مذاهبی که تجلّی را با رؤیت خدا پیوند میزنند) و غرض از «بِیدِه» بیان قدرت و رحمت خداوندی به نشانه تشریف و نکوداشت مؤمنان است.
[۲۳] عبدالعظیم بن عبدالقوی منذری، الترغیب و الترهیب من الحدیث الشریف، ج ۴، ص ۵۰۲، چاپ مصطفی محمد عماره، قاهره ۱۴۰۷/ ۱۹۸۷، چاپ افست بیروت بیتا).
[۲۴] ابنقیم جوزیه، حادی الارواح الی بلاد الافراح، ج۱، ص۱۳۹ـ۱۴۲، چاپ سیدجمیلی، بیروت ۱۴۰۹/۱۹۸۸.
همچنین دو حدیث، روایت شده که در آنها تعبیر بیده، یکبار برای جنّت عدن
[۲۵] مجلسی، بحارالأنوار، ج۸، ص۱۹۵.
و یک بار برای فردوس
[۲۶] ابونعیم اصفهانی، صفهالجنه، ج ۱، ص ۴۹، چاپ علیرضا عبداللّه، دمشق ۱۴۰۶ـ۱۴۰۷/ ۱۹۸۶ـ۱۹۸۷.
بهکار رفته است.تعبیراتی مشابه با وصف این جنّت، برای بیان نعمتهای آن و اینکه این نعمتها فراتر از تصور و تعقل انسانها و به مراتب، بیشتر و برتر از پاداش کارهایشان است در احادیث وجود دارد.
[۲۷] حسین بن مسعود بغوی، مصابیح السنه، ج۳، ص۵۵۵، چاپ یوسف عبدالرحمان مرعشلی، محمدسلیم ابراهیم سماره، و جمال حمدی ذهبی، بیروت ۱۴۰۷/۱۹۸۷.
[۲۸] عبدالعظیم بن عبدالقوی منذری، الترغیب و الترهیب من الحدیث الشریف، ج۴، ص۵۰۲ـ۵۰۶، چاپ مصطفی محمد عماره، قاهره ۱۴۰۷/ ۱۹۸۷، چاپ افست بیروت بیتا).
[۲۹] ابنقیم جوزیه، حادی الارواح الی بلاد الافراح، ج۱، ص ۳۰۸ـ۳۱۱، چاپ سیدجمیلی، بیروت ۱۴۰۹/۱۹۸۸.
[۳۰] ابنقیم جوزیه، حادی الارواح الی بلاد الافراح، ج۱، ص ۳۱۹ـ۳۲۵، چاپ سیدجمیلی، بیروت ۱۴۰۹/۱۹۸۸.
۵ – رضوان خدا
در احادیث نیز موضوع رضوان خدا، بهمثابه برترین نعمت جنّت، مطرح شده است. بنابر حدیثی از امام علی علیهالسلام، پس از استقرار اهل جنّت در جایگاهشان، به آنان گفته میشود که بالاتر و ارجمندتر از نعمتهایی که ارزانیتان شده، خشنودی خدا از شما و محبت او به شماست.امام سپس آیه ۷۲ سوره توبه را
[۳۱] توبه/سوره۹، آیه۷۲.
تلاوت کرد.
[۳۲] مجلسی، بحارالأنوار، ج ۸، ص۱۴۰ ـ ۱۴۱.
[۳۳] ابونعیم اصفهانی، صفهالجنه، ج ۲، ص ۱۳۶ـ۱۳۷، چاپ علیرضا عبداللّه، دمشق ۱۴۰۶ـ۱۴۰۷/ ۱۹۸۶ـ۱۹۸۷.
[۳۴] محمد بن احم
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 