پاورپوینت کامل نخستین آفریده ۹۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نخستین آفریده ۹۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نخستین آفریده ۹۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نخستین آفریده ۹۲ اسلاید در PowerPoint :

بدءالخلق

بدءالخلق، آغاز آفرینش و پاورپوینت کامل نخستین آفریده ۹۲ اسلاید در PowerPoint در اخبار دینی، روایات تاریخ نویسان و آرای حکیمان و عارفان است.

فهرست مندرجات

۱ – بدءالخلق در قرآن و حدیث
۱.۱ – اختلاف نظر در باب بدءالخلق
۱.۲ – نور اولین مخلوق
۱.۲.۱ – مقصود از این نور
۱.۲.۲ – حکمت کاربر واژه نور
۱.۳ – عقل مخلوق اول
۱.۴ – نظر برخی از فلاسفه
۱.۴.۱ – رد مجلسی از تقدیم آفرینش عقل بر سایر موجودات
۱.۵ – مشیت مخلوق اول
۱.۶ – قلم اولین مخلوق
۱.۷ – قلم همان عقل
۱.۸ – ماء مخلوق اول
۱.۹ – مراد از ماء در این روایات
۱.۱۰ – ماء مایه پیدایش آسمانها و زمین
۱.۱۱ – هوا پاورپوینت کامل نخستین آفریده ۹۲ اسلاید در PowerPoint خدا
۱.۱۲ – لوح محفوظ اولین آفریده
۲ – بدءالخلق در فلسفه و عرفان
۲.۱ – نقد میر سید شریف
۲.۲ – نظر ابن عربی در مخلوق اول
۳ – کتابنامه
۴ – پانویس
۵ – منبع

بدءالخلق در قرآن و حدیث

در قرآن ـ اگر به نصوص و ظواهر آیات بسنده کنیم و تفسیرها و تأویلهای گوناگون را نادیده بگیریم ـ به چگونگی آغاز آفرینش و اینکه خلقت با کدام مخلوق شروع شده، اشاره یا تصریح نشده است. البته در باب خلقت پاره‌ای از موجودات از جمله انسان، اشارات و توضیحاتی در قرآن هست ؛ همچنانکه آب را منشأ پیدایش همه موجودات زنده می داند

[۱] انبیاء/سوره۲۱، آیه۳۰.

این تعبیر، گرچه حاکی از تقدم خلقت آب بر هر موجود ذیحیات است، ولی پاسخگوی پرسش مخلوق نخستین نیست. بعلاوه درباره معنا و مراد حقیقی از کلمه «ماء» (آب ) چندان اختلاف نظر هست که استناد به آن منوط بر گزینش روش و دیدگاه تفسیری است.

اختلاف نظر در باب بدءالخلق

اخبار دینی در این باره یکسان نیستند

[۲] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۵۴، ص۳۰۶.

و محدثان و دانشمندان‌ علوم دینی در این باب به نظریه واحدی نرسیده اند، هر چند غالبا کوشیده اند که روایات مختلف را از راه اوّلیّت نسبی یا اوّلیّت در برخی از عوالم و مراتب یا ادعای ترادف، با یکدیگر سازگار کنند. در زیر، اهم مواردی را که در حدیث با عنوان مخلوق نخستین نام برده شده می آوریم و تفسیرهای متفاوت و مختلفی را که نسبت به آنها از همین نظر ارائه شده نقل می کنیم.

نور اولین مخلوق

نور، پر بسامدترین واژه‌ای است که با عنوان اولین آفریده شناسانده شده است. در احادیث بسیاری از امامان شیعه روایت شده که خدا در آغاز نور را آفرید

[۳] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۱، ص۹۶.

[۴] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۱۰، ص۷۵.

[۵] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۵۴، ص۷۳.

یا، به تعبیر امام رضا علیه السلام، نور نخستین فعل خدا بود

[۶] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۵۴، ص۵۰.

گاهی واژه های «نورالانوار»

[۷] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۱، ص۴۴۲.

، «اشباح نور» و «ظل نور»

[۸] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۱، ص۴۴۲.

، «نور محمد صلی الله علیه وآله »

[۹] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۵۴، ص۱۷۰.

، «نور نبیک»

[۱۰] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۵۴، ص۱۷۰.

و «نوری »

[۱۱] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوارج۲۵، ص۱۶.

برای افاده همین مقصود به کار رفته اند. میرداماد

[۱۲] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۵۵، ص۲۱۲.

، صدرالدین شیرازی

[۱۳] صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، شرح اصول الکافی، ج۱، ص ۲۱۶.

و فیض کاشانی

[۱۴] فیض کاشانی، محمد محسن بن شاه مرتضی، الوافی، ج۱، ص ۵۲.

مراد از «نور» و سایر واژه‌ها را همان عقل اول دانسته اند که بنابر نظریه فلسفی پیدایش عالم، نخستین مخلوق است، و در تأیید این تفسیر به روایتی استناد کرده اند که مخلوق اول را عقل خوانده است.

مقصود از این نور

با صرفنظر از این تفسیر، از مجموع این روایات می توان دریافت که مراد از کلمه «نور» در آنها حقیقت غیر مادی حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم، حضرت علی علیه السلام، حضرت فاطمه علیهاالسلام و سایر امامان شیعه بوده است که در خلقت بر همه مخلوقات پیشی داشته اند. یکسان نبودن تعبیرات روایات ـ گذشته از هم عرض نبودن همه آنها و نقل برخی از آنها در کتابهای غیر معتبر، چنانکه مجلسی به این نکته توجه داده‌است ـ فهم دقیق و کامل آنها را مشکل کرده است. گاهی گفته می شود که خدا نور را آفرید و سپس از آن نور، که نورالانوار است، نور پیامبر را خلق کرد؛ گاهی نام حضرت علی علیه السلام نیز در کنار نام پیامبر می آید؛ گاهی تعبیر «نور عظمت » یا «نور جلال » منشأ آفرینش حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت علی علیه السلام که پاورپوینت کامل نخستین آفریده ۹۲ اسلاید در PowerPoint خدا هستند ذکر می شود؛ گاهی از آفرینش چهارده جوهر نورانی سخن به میان می آید؛ گاهی بر جسمانی نبودن این حقایق نورانی تأکید می شود؛ و گاهی واژه روح برای افاده همین مقصود به کار می رود.

[۱۵] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوا، ج۱۵، ص۱۰-۲۵.

[۱۶] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۲۵، ص۲-۲۵.

[۱۷] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۵۴، ص۱۶۸-۱۷۰.

[۱۸] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۵۴، ص۱۷۵-۱۷۶.

[۱۹] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۵۴، ص۱۹۲-۲۰۲.

حکمت کاربر واژه نور

حکمت کاربرد واژه های نور، اشباح نور و ظل نور و نیز نسبت دادن این نور به خدا (من نوره) بدرستی معلوم نیست و تنها می توان گفت که این تعبیر بر تجرد یا دست کم به دور بودن از ویژگیهای ماده (لتجردها او لعدم کثافتها) دلالت می‌کند و به حقایق معنوی چون علم و هدایت نظر دارد

[۲۰] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۱۵، ص۲۵.

بعلاوه، این روایات گذشته از دلالت صریح براینکه پاورپوینت کامل نخستین آفریده ۹۲ اسلاید در PowerPoint چه بوده است، متضمن این نکته نیز هست که آفرینش عالم طبیعت در مراحلی بعد از آفرینش حقایق غیر مادی روی داده است. گفتنی است که در برخی روایات، واژه «حجاب» در اشاره به همین حقایق نورانی، که پاورپوینت کامل نخستین آفریده ۹۲ اسلاید در PowerPoint‌های خدایند، به کار رفته است.

[۲۱] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۳۶، ص۱۹۵.

[۲۲] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۳۶، ص۳۴۱-۳۴۲.

[۲۳] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۲۳، ص۱۰۲.

[۲۴] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۲۳، ص۱۸۷.

و به گفته مجلسی

[۲۵] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۲۳، ص۱۰۲.

این تعبیر بر واسطه فیض بودن آنها دلالت دارد.

عقل مخلوق اول

عقل، در دو روایت شیعی و سنی مخلوق اول دانسته شده است

[۲۶] غزالی، محمد بن محمد، احیاء علوم الدین، ج۱، ص۱۰۹.

[۲۷] غزالی، محمد بن محمد، احیاء علوم الدین، ج۳، ص۱۱۵.

[۲۸] صدوق، محمد، در من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۳۶۹.

[۲۹] طبرسی، فضل بن حسن، مکارم الاخلاق، ص ۴۴۲.

[۳۰] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۷۴، ص۵۹.

درباره سند روایت سنی، چند تن از محققان مناقشه کرده اند

[۳۱] زبیدی، مرتضی، اتحاف الساده المتقین بشرح احیاء علوم الدین، ج۱، ص۷۵۳.

[۳۲] زبیدی، مرتضی، اتحاف الساده المتقین بشرح احیاء علوم الدین، ج۸، ص ۳۸۰.

[۳۳] غزالی، محمد بن محمد، احیاء علوم الدین، ج۱، ص ۱۰۹.

[۳۴] سیوطی، عبد الرحمن بن ابی بکر، اللالی ءالمصنوعه فی الاحادیث الموضوعه، ج۱، ص ۱۳۰.

اما روایت شیعی را ابن بابویه به صورت مسند به امام صادق علیه السلام نسبت داده است که امام آن را از پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم نقل کرده اند.

[۳۵] طبرسی، فضل بن حسن، مکارم الاخلاق، ص ۴۴۲.

همان روایت را بدون ذکر مأخذ و به روش ارسال آورده و مجلسی

[۳۶] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۷۴، ص۵۹.

نیز از او نقل کرده و در جای دیگر

[۳۷] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۱، ص۱۰۲.

[۳۸] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۵۴،ص۳۰۹.

اظهار کرده است که این روایت را در مآخذ معتبر شیعی نیافته و محدثان امامیه آن را روایت نکرده اند. دور نمی‌نماید که او در سند روایت ابن بابویه مناقشه داشته است

[۳۹] صدوق، ابن بابویه، التوحید، ج۴، ص۱۳۴.

[۴۰] خویی، ابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، ج۳، ص۲۴۲.

[۴۱] خویی، ابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، ج۶، ص۲۲۴.

آنچه در روایات معتبر شیعی آمده این است که عقل، پاورپوینت کامل نخستین آفریده ۹۲ اسلاید در PowerPoint روحانی خداست

[۴۲] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۱، ص۲۱.

[۴۳] برقی، احمد بن محمد، المحاسن، ص۱۹۶.

نظر برخی از فلاسفه

در تفسیر این روایت، کسانی چون صدرالدین شیرازی

[۴۴] صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، شرح اصول الکافی، ج۱، ص۲۱۶.

[۴۵] صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، شرح اصول الکافی، ج۱، ص۲۱۶.

[۴۶] صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، شرح اصول الکافی، ج۱، ص ۲۲۷.

و فیض کاشانی

[۴۷] فیض کاشانی، محمد محسن بن شاه مرتضی، الوافی، ج۱، ص ۵۲.

به نظریه فلسفی «عقل اول » روی آورده و آن را بر «جوهر ملکوتی و نورانی » تطبیق کرده‌اند که مایه وجود یافتن یا ایجاد آسمان‌ها و زمین و همه آفریده‌ها شده‌است. آنها همچنین تأکید کرده‌اند که این عقل در روایاتی دیگر به عنوان نور یا روح پیامبر ذکر شده است. مجلسی با توجه به تردیدی که نسبت به سند و صدور این روایات داشته، می گوید که اگر آن روایات درست باشد، جمع بین همه آنها همان است که مراد از عقل را نور پیامبر بدانیم

[۴۸] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۱، ص۱۰۲.

[۴۹] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۱، ص۱۰۵.

[۵۰] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۵۴، ص ۳۰۹.

البته او دیدگاه فلسفی عقول به معنای «جوهر مجرد قدیم » را نپذیرفته است.

[۵۱] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۱، ۱۰۳.

رد مجلسی از تقدیم آفرینش عقل بر سایر موجودات

از سوی دیگر، مجلسی به روایتی که سند آن را معتبر می داند بیشتر تمایل داشته و بر پایه آن گفته است که این روایت بر تقدم آفرینش عقل بر همه موجودات دلالت ندارد، بلکه فقط از تقدم آفرینش آن بر حقایق روحانی خبر می‌دهد

[۵۲] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۵۴، ص۳۰۹.

اما خود او به لحاظ این دیدگاه روایی که آفرینش نفوس بر آفرینش اجسام تقدم داشته (و به تعبیر کلی تر، عوالم غیر مادی پیش از عالم ماده آفریده شده اند)، نظریه نخستین مخلوق بودن عقل را، به صورت مطلق، پذیرفتنی می داند

[۵۳] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۱، ص۱۰۲.

با این همه باید تأکید کنیم که مراد او از این عقل را نباید با تعریف فلسفی عقل یکی دانست. گفتنی است که طبق احتمال دیگری که مجلسی پیش کشیده، مراد از «خلق » در این روایت، مرحله «تقدیر» عقل و نه فعلیت یافتن آن بوده است

[۵۴] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۱، ص۱۰۲.

[۵۵] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج ۵۴، ص۳۰۹

و در آن صورت، موضوع روایت با بحث مخلوق نخست ارتباط نخواهد داشت.

مشیت مخلوق اول

در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که خدا مشیت را پیش از همه چیز آفرید و آنگاه همه چیز را به مشیت آفرید

[۵۶] صدوق، ابن بابویه، التوحید، ص۱۴۸.

[۵۷] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج ۴، ص۱۴۵.

این روایت را مجلسی از اخبار پیچیده (من غوامض الاخبار) برشمرده و در تبیین آن، پنج وجه ـ که برخی را از حکما و از جمله میرداماد نقل کرده ـ برشمرده است. نقطه مشترک همه این وجوه این است که روایت در مقام بیان آغاز آفرینش نیست، بلکه به مطالبی چون ذاتی بودن مشیت در خدا و مرحله تقدیر آفریده ها پیش از موجود شدن اشاره دارد.

قلم اولین مخلوق

قلم، که در قرآن به آن قسم یاد شده و در تبیین مراد از آن چندین حدیث و توضیح گوناگون فلسفی نقل شده است ، بنابر حدیثی از امام صادق علیه السلام که در تفسیر علی بن ابراهیم قمی آمده، نخستین مخلوق خداست

[۵۸] فیض کاشانی، محمدمحسن بن شاه مرتضی، تفسیرالصافی، ج ۵، ص۲۰۷.

[۵۹] حویزی، عبدعلی بن جمعه، تفسیر نور الثقلین، ج۵، ص۳۸۹.

[۶۰] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج۵۴، ص۳۶۶.

در مآخذ حدیثی و تفسیری اهل سنت نیز مطلبی به همین مضمون از ابن عباس نقل شده و او در یک مورد این سخن را به پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم نسبت داده است .

[۶۱] طبری، محمد بن جریر، جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۲۳، ص۵۲۱.

[۶۲] سیوطی، عبد الرحمن بن ابی بکر، الدرالمنثور فی التفسیر بالماثور، ج ۸، ص۲۴۱-۲۴۲.

[۶۳] فخررازی، محمد بن عمر، التفسیر الکبیر، ج ۳۰، ص۵۹۹.

[۶۴] مجلس، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج ۵۴، ص۳۱۳.

[۶۵] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج ۵۴، ص۳۷۰۳۷۵.

قلم همان عقل

به گفته فخررازی

[۶۶] فخررازی، محمد بن عمر، التفسیر الکبیر، ج ۳۰، ص۵۹۹.

و مجلسی

[۶۷] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج ۵۴، ص۳۶۵.

برخی حکما مراد از قلم را در این روایات، همان عقل دانسته اند. صدرالدین شیرازی

[۶۸] صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، شرح اصول الکافی، ج ۱، ص۲۱۶ـ۲۱۷.

نیز با تصریح بر این یکی بودن، وجه نامیدن عقل را به قلم بیان کرده است. این در حالی است که از مجموعه توضیحات آن روایات بسهولت نمی توان به چنین نظری رسید. مثلا، براساس روایت دیگری که علی بن ابراهیم از امام صادق علیه السلام نقل کرده، قلم پس از آفرینش بهشت خلق شده است

[۶۹] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج ۵۴، ص۳۶۶.

همچنین یکی از روایات عامی این موضوع که به پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم نسبت داده شده، بر تأخر آفرینش عقل نسبت به قلم تصریح دارد

[۷۰] سیوطی، عبد الرحمن بن ابی بکر، الدرالمنثور فی التفسیر بالماثور، ج۸، ص۲۴۱.

و اساسا اوصاف قلم در این روایات با آنچه در وصف عقل، چه در احادیث و چه در بیانهای فلسفی، آمده یکسان نیست و ازینرو یکی دانستن مراد از این دو واژه مستلزم تکلف و تأویل جدی است. گذشته از این نظریه، باید به نظر مجلسی

[۷۱] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج ۵۴، ص۳۰۹.

[۷۲] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج ۵۴، ص۳۶۷.

مبنی بر تقدم نسبی و اضافی آفرینش قلم بر شماری از مخلوقات اشاره کنیم، با تأکید بر این نکته که این توضیحات با فرض مستند بودن روایات بیان شده و هنوز پژوهشهای سندی و متنی درباره آن صورت نپذیرفته است.

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.