پاورپوینت کامل جدالنا ۳۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل جدالنا ۳۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جدالنا ۳۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل جدالنا ۳۰ اسلاید در PowerPoint :

جِدالَ (لغات‌قرآن)

مرجع: جِدالَ (لغات‌قرآن)

مقالات مرتبط: جدل (مفردات‌قرآن)، جدال.

جِدالَ: (وَ لا جِدالَ فِی الْحَجِّ)

[۱] بقره/سوره۲، آیه۱۹۷.

[۲] هود/سوره۱۱، آیه۳۲.

[۳] عنکبوت/سوره۲۹، آیه۴۶.

[۴] مؤمن/سوره۴۰، آیه۵.

«جِدالَ» از مادّه‌ «جَدَلَ» به معنای گفتگوی توام با نزاع است؛

[۵] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ت الحسینی، ج۵، ص۳۳۴.

و در اصل، به معنای محکم پیچیدن طناب است

[۶] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ج۱، ص۱۸۹.

و از آنجا که طرفین گفتگوی آمیخته با نزاع، به یکدیگر می‌پیچند و هر کدام می‌خواهد سخن خود را به کرسی بنشاند، این واژه در آن به کار رفته است و با این که «جدال»، «مراء» و «حِجاج» (بر وزن لجاج) در معنا، شبیه یکدیگرند، ولی «جدال» برای باز گرداندن طرف از عقیده خود به کار می‌رود. دانشمندان اسلامی برای این کلمه معانی متفاوتی گفته‌اند و به گفته مرحوم‌ «علامه مجلسی»، در «بحار الانوار»، «جدال» بیشتر در مسائل علمی به کار می‌رود. و نیز گاهی گفته شده که در «جدال»، هدف، تحقیر و عاجز کردن طرف مقابل است و نیز به حملات ابتدایی و گاه گفته‌اند که «جدال» در مسائل علمی است و گاه گفته‌اند: «جدال» اعم از جنبه دفاعی و تهاجمی در مقابل خصم است.

[۷] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲، ص۶۸.

[۸] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۹، ص۱۰۷.

[۹] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۶، ص۳۲۸.

[۱۰] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۰، ص۳۲.

فهرست مندرجات

۱ – ترجمه و تفسیر آیات
۱.۱ – آیه ۱۹۷ سوره بقره
۱.۲ – آیه ۳۲ سوره هود
۱.۳ – آیه ۴۶ سوره عنکبوت
۱.۴ – آیه ۵ سوره مؤمن
۲ – پانویس
۳ – منبع

۱ – ترجمه و تفسیر آیات

ترجمه و تفاسیر آیات مرتبط با جِدالَ:

۱.۱ – آیه ۱۹۷ سوره بقره

(الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ فَمَن فَرَضَ فِیهِنَّ الْحَجَّ فَلاَ رَفَثَ وَلاَ فُسُوقَ وَلاَ جِدَالَ فِی الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَیْرٍ یَعْلَمْهُ اللّهُ وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ یَا أُوْلِی الأَلْبَابِ)

[۱۱] بقره/سوره۲، آیه۱۹۷.

(حجّ، در ماه‌های معینی است. و کسانی که با بستن احرام، در این ماه‌ها حجّ را بر خود فرض کرده‌اند، باید بدانند که در حجّ، آمیزش جنسی، و گناه و جدال، روا نیست و هر کار نیکی انجام دهید، خدا آن را می‌داند. و زاد و توشه تهیه کنید، و بهترین زاد و توشه، پرهیزگاری است. و از مخالفت من بپرهیزید‌ای خردمندان!)

[۱۲] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۳۱.

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌فرماید: جدال به معنای ستیزگی کردن و لجبازی در گفتار و بحث است، لیکن سنت رفث را تفسیر کرده به جماع و فسوق را به دروغ، و جدال را به گفتن: نه به خدا و بله به خدا.

[۱۳] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۲، ص۱۱۶.

[۱۴] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۲، ص۷۸.

(دیدگاه شیخ طبرسی در مجمع البیان:

[۱۵] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲، ص۲۴۹.

[۱۶] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۴۳.

)

۱.۲ – آیه ۳۲ سوره هود

(قَالُواْ یَا نُوحُ قَدْ جَادَلْتَنَا فَأَکْثَرْتَ جِدَالَنَا فَأْتَنِا بِمَا تَعِدُنَا إِن کُنتَ مِنَ الصَّادِقِینَ)

[۱۷] هود/سوره۱۱، آیه۳۲.

(گفتند: «ای نوح! با ما جرّ و بحث کردی، و زیاد مجادله کردی! بس است! اکنون اگر راست می‌گویی، آنچه را از عذاب الهی به ما وعده می‌دهی بیاور!»)

[۱۸] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۲۲۵.

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌فرماید: این آیه شریفه حکایت گفتاری است از سران کفر پیشه قوم نوح که بعد از ناتوانیشان از پاسخ منطقی و ابطال حجت نوح و ابطال مسلکی که ایشان را به سوی آن می‌خواند، به زبان آوردند، که در واقع خواسته‌اند از باب به اصطلاح تعجیز بگویند: تو هیچ کاری نمی‌توانی بکنی، و آن عذابی که ما را به آن تهدید می‌کردی نمی‌توانی بیاوری، و منظورشان از جمله تعدنا همان عذاب الیمی است که نوح (علیه‌السّلام) در آغاز دعوتش کفار را از آن انذار کرد.

[۱۹] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۰، ص۳۲۱.

[۲۰] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۰، ص۲۱۵.

(دیدگاه شیخ طبرسی در مجمع البیان:

[۲۱] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۲، ص۴۷.

[۲۲] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۵، ص۲۶۸.

)

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.