پاورپوینت کامل ثیب (فقه) ۲۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ثیب (فقه) ۲۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ثیب (فقه) ۲۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ثیب (فقه) ۲۴ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل ثیب (فقه) ۲۴ اسلاید در PowerPoint
مقالات مرتبط: ثیب (علوم دیگر)، ثیب (مفرداتقرآن).
بیوه (ثیب) در مقابل دوشیزه به زنیکه ازدواج کرده و پس از دخول (آمیزش) از همسرش جدا شده و یا شوهرش مرده است، گفته میشود.
[۱] . لغت نامه دهخدا،«ثیّب»
[۲] . لسان العرب، واژه ی «ثیّب»
فهرست مندرجات
۱ – کاربرد فقهی
۲ – ملاک بیوه بودن
۳ – ولی زن بیوه در ازدواج
۴ – احکام زن بیوه
۵ – تدلیس بیوه
۶ – پانویس
۷ – منبع
۱ – کاربرد فقهی
عنوان بیوه در فقه، موضوع پارهای احکام شرعی قرار گرفته است ودر باب تجارت و نکاح از آن، سخن رفته است.
۲ – ملاک بیوه بودن
در اینکه ملاک بیوه بودن زن چیست، اختلاف است.
مستفاد از حاشیه امام خمینی به شرح «بل لا یبعد عدمه، لکن لا یترک الاحتیاط فیه وفی تالیه.»
[۳] موسوعه الامام الخمینی، ج۲۵، العروه الوثقی مع تعالیق الامام الخمینی، ج۲، ص۶۷۵، کتاب النکاح، فصل فی اولیاء العقد، مساله۲، رفم۲، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۹۹ ه ش.
ذیل عبارت «ولا یبعد الالحاق» در متن عروه الوثقی که میگوید: «اذا ذهبت بکارتها بغیر الوطء من وثبه ونحوها، فحکمها حکم البکر، و امّا اذا ذهبت بالزنا او الشبهه ففیه اشکال، ولا یبعد الالحاق بدعوی انّ المتبادر من البکر من لم تتزوّج، وعلیه فاذا تزوّجت»
[۴] موسوعه الامام الخمینی، ج۲۵، العروه الوثقی مع تعالیق الامام الخمینی، ج۲، ص۶۷۵، کتاب النکاح، فصل فی اولیاء العقد، مساله۲، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۹۹ ه ش.
این است که زن باکره، دخول نشدهای است که ازدواج نکرده است. بر همین اساس [[دختر] مجردی که به علتی غیر از وطی، پرده بکارت خویش را ازدستداده است بهحکم باکره است؛ چون هم غیر مدخول بها است و هم ازدواجنکرده است. اما زنی که بدون ازدواج بهواسطه زنا یا وطی شبهه بکارتش را ازدستداده و یا دختر عقد کردهای که مقاربت نکرده است، بعید نیست که ملحق به باکره نباشند. زیرا هرکدام یکی از دو قید را ندارند. پس این دو همانند ثیبهای که بعد از ازدواج شرعی، مقاربت کرده است در ازدواج نیاز به اذن ولی شرعی ندارند. علاوه بر ملاک مذکور احتمالات زیر مطرح شده است:
الف) آیا ملاک، تنها دخول است؟ در نتیجه زنیکه شوهرکرده لیکن پیش از دخول از اوجدا شده ملحق به دوشیزه است نه بیوه ودختریکه از راه نامشروع یا وطی به شبهه، با مرد، آمیزش جنسی داشته، ملحق به بیوه است هرچند شوهر نکرده باشد.
ب) یا ملاک، تحقّق دخول از طریق شرعی است؟ بنابراین در موارد دخول از راه نامشروع یا وطی به شبهه، زن ملحق به دوشیزه خواهد بود نه بیوه .
ج) یا ملاک، ازدواج است؟ بنابراین، زنیکه شوهرکرده است بیوه به شمار میرود هرچند دخول، صورت نگرفته باشد.
[۵] . جواهر الکلام،ج ۲۹، ص ۲۰۵
[۶] . مستمسک العروه،ج ۱۴، ص ۴۵۰ تا ۴۵۱
[۷] . مبانی العروه (النکاح)،ج ۲، ص ۲۷۰ تا ۲۷۳
۳ – ولی زن بیوه در ازدواج
امام خمینی در تحریرالوسیله مینویسد: «لیس للاب و الجدّ للاب ولایه علی البالغ الرشید، ولا علی البالغه الرشیده اذا کانت ثیّبه»
[۸] موسوعه الامام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیله، ج۲، ص۲۷۳، کتاب النکاح، فصل فی اولیاء العقد، مساله۲، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۹۹ ه ش.
پدر و جد پدری بر بالغ رشید و بر بالغه رشیدهای که ثیّبه باشد، ولایت ندارند. پس بر بیوه ی بالغ و رشید کسی ولایت ندارد؛ بنابراین وی میتواند بدون اذن پدر و جدّ پدری ازدواجکند هرچند مستحب است از پدر یا جدّ پدری ودر صورت نبود آن دو، از برادر بزرگ تر، اذن بگیرد.
[۹] . جواهر الکلام،ج ۲۹، ص ۱۸۵
[۱۰] . جواهر الکلام،ج ۲۹، ص ۲۲۹ تا ۲۳۰.
<
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 