پاورپوینت کامل تورات (مفردات‌قرآن) ۶۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل تورات (مفردات‌قرآن) ۶۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تورات (مفردات‌قرآن) ۶۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل تورات (مفردات‌قرآن) ۶۶ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل تورات (مفردات‌قرآن) ۶۶ اسلاید در PowerPoint

منبع: تورات (قاموس قرآن (جلد ۱))

مقالات مرتبط: تورات.

تَوْرات (به فتح تاءو سکون واو) از واژگان قرآن کریم به معنای کتابی که به صورت الواح بر حضرت موسی (علیه‌السّلام) نازل گردیده است و قسمت عمده آن غیر از تورات موجود است. نظر قرآن را درباره تورات فعلی که در دست یهود است، می‌توان در چهار جمله خلاصه کرد: ۱- مقداری از تورات فعلی همان تورات اصلی است، ۲- قسمت دیگری از بین رفته است، ۳- مقداری بر آن اضافه شده است، ۴- در آن تغییر و تبدیل رخ داده است.

فهرست مندرجات

۱ – معنای تَوْرات
۲ – کاربردها
۲.۱ – تطبیق مقداری از تورات فعلی با اصلی
۲.۲ – از بین رفتن قسمت مهمی از تورات
۲.۳ – اضافه شدن مطالبی بر تورات
۲.۴ – تغییر و تبدیل در تورات
۳ – نظری به تورات کنونی‌
۳.۱ – اسفار پنجگانه
۳.۲ – مطالب غیر معقول
۳.۳ – عزرا
۳.۴ – تالیف تورات کنونی
۴ – پانویس
۵ – منبع

۱ – معنای تَوْرات

تَوْرات:

[۱] قرشی بنابی، علی اکبر، قاموس قرآن، ج۱، ص۲۹۳.

[۲] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ص۱۶۸.

[۳] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ت الحسینی، ج۱، ص۴۳۵.

کتابی بود که به صورت الواح بر حضرت موسی بن عمران نازل گردید و قسمت عمده آن غیر از تورات موجود است.

۲ – کاربردها

نظر قرآن را درباره تورات فعلی که در دست یهود است می‌توان در چهار جمله خلاصه کرد:
۱- مقداری از تورات فعلی همان تورات اصلی است.
۲- قسمت دیگری از بین رفته است.
۳- مقداری بر آن اضافه شده است.
۴- در آن تغییر و تبدیل رخ داده است.
این چهار مسئله فوق را بررسی می‌کنیم:

۲.۱ – تطبیق مقداری از تورات فعلی با اصلی

(کُلُّ الطَّعامِ کانَ حِلًّا لِبَنِی اِسْرائِیلَ اِلَّا ما حَرَّمَ اِسْرائِیلُ عَلی‌ نَفْسِهِ‌ مِن قَبْلِ أَن تُنَزَّلَ التَّوْرَاهُ قُلْ فَاْتُوا بِالتَّوْراهِ فَاتْلُوها اِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ‌)

[۴] آل عمران/سوره، آیه۹۳.

(همه خوردنى‌ها بر بنی‌اسرائیل حلال بود، جز آنچه اسرائیل [یعقوب‌]، پیش از نزول تورات، بر خود تحریم کرده بود؛ بگو: «اگر راست مى‌گویید تورات را بیاورید و بخوانید تا معلوم شود این نسبت‌هایى که به پیامبران پیشین مى‌دهید، حتى در تورات تحریف شده شما نیست).

[۵] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۶۲.

[۶] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۳، ص۳۴۵.

[۷] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۳، ص۵۳۴.

[۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۷۹۴.

[۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۴، ص۱۶۴.

آیه شریفه در صدد بیان آنست که طیّبات بر بنی‌اسرائیل در اثر ظلمشان حرام شده و گرنه قبلا همه حلال بود جز آنچه یعقوب بر خود تحریم کرده بود و آن گوشت شتر بود که سبب درد خاصره یعقوب می‌شد و آن را بر خود تحریم کرد، چنانکه از امام صادق (علیه‌السّلام) منقول است و اینکه می‌گوید: تورات را بیاورید و بخوانید، دلیل آنست که این حکم در تورات وجود دارد.
(وَ کَیْفَ یُحَکِّمُونَکَ وَ عِنْدَهُمُ‌ التَّوْراهُ فِیها حُکْمُ اللَّهِ‌)

[۱۰] مائده/سوره۵، آیه۴۳.

(چگونه تو را به داوری مى‌طلبند؟! در حالى که تورات نزد ایشان است؛ و در آن، حکم خدا آمده است)؛

[۱۱] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۱۱۵.

[۱۲] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۵، ص۳۴۱.

[۱۳] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۵، ص۵۵۹.

[۱۴] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۳، ص۳۰۴.

[۱۵] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۷، ص۴۵.

این آیه نیز صریح است که در تورات فعلی حکم خدا هست.
(الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْاُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی‌ التَّوْراهِ وَ الْاِنْجِیلِ…)

[۱۶] اعراف/سوره۷، آیه۱۵۷.

(همان کسانى که از فرستاده خدا، پیامبرِ «امّی» و درس نخوانده پیروى مى‌کنند؛ پیامبرى که صفاتش را، در تورات و انجیلی که به صورت مکتوب نزدشان است، مى‌یابند)؛

[۱۷] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۱۷۰.

[۱۸] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۸، ص۲۷۸.

[۱۹] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۸، ص۳۶۲.

[۲۰] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۴، ص۷۴۹.

[۲۱] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۰، ص۷۹.

این آیه نیز دال بر شامل بودن تورات فعلی بر تورات اصلی است.
(وَ لَقَدْ اَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ بَنِی اِسْرائِیلَ‌… … وَ قالَ اللَّهُ اِنِّی مَعَکُمْ لَئِنْ اَقَمْتُمُ الصَّلاهَ وَ آتَیْتُمُ الزَّکاهَ وَ آمَنْتُمْ بِرُسُلِی‌… • فَبِما نَقْضِهِمْ مِیثاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِیَهً یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ نَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُکِّرُوا بِهِ…)

[۲۲] مائده/سوره۵، آیه۱۲-۱۳.

(خدا از بنى‌اسرائیل پیمان گرفت… و خداوند به آنها گفت: «من با شما هستم، اگر نماز را برپا دارید، و زکات را بپردازید، و به پیامبران من ایمان بیاورید… ولى بخاطر پیمان شکنى آنها، از رحمت خویش دورشان ساختیم؛ و دلهاى آنان را سخت و پر قساوت نمودیم؛ آنها کلمات الهى را از موردش تحریف مى‌کنند؛ و بخشى از آنچه را به آنها گوشزد شده بود، فراموش کردند…)

[۲۳] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۱۰۹.

[۲۴] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۵، ص۲۴۱.

[۲۵] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۵، ص۳۹۲.

[۲۶] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۳، ص۲۶۷.

[۲۷] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۶، ص۲۴۷.

جمله‌ (نَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُکِّرُوا بِهِ‌) با ملاحظه‌ (اَ لَمْ تَرَ اِلَی الَّذِینَ اُوتُوا نَصِیباً مِنَ الْکِتابِ‌)

[۲۸] آل عمران/سوره۳، آیه۲۳.

[۲۹] نساء/سوره۴، آیه۴۴.

[۳۰] نساء/سوره۴، آیه۵۱.

(آیا ندیدى کسانى را که بهره‌اى از کتاب آسمانی داشتند)

[۳۱] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۵۳.

آمده است، دلالت بر آن دارد که مقدار قابل اعتناعی از تورات مانده و قسمت قابل اعتناعی هم از بین رفته است، زیرا حظّ و نصیب هر دو به یک معنی است.

۲.۲ – از بین رفتن قسمت مهمی از تورات

اینکه قسمتی مهمّ از بین رفته است از (اُوتُوا نَصِیباً مِنَ الْکِتابِ‌) روشن گردید.

[۳۲] آل عمران/سوره۳، آیه۲۳.

[۳۳] نساء/سوره۴، آیه۴۴.

[۳۴] نساء/سوره۴، آیه۵۱.

(بهره‌اى از کتاب آسمانى داشتند).

[۳۵] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۵۳.

[۳۶] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۳، ص۱۲۴.

[۳۷] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۳، ص۱۹۴.

[۳۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۷۲۲.

[۳۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۴، ص۱۲.

۲.۳ – اضافه شدن مطالبی بر تورات

در سوره بقره ضمن نقل حال یهود آمده‌ (وَ مِنْهُمْ اُمِّیُّونَ لا یَعْلَمُونَ الْکِتابَ اِلَّا اَمانِیَّ وَ اِنْ هُمْ اِلَّا یَظُنُّونَ • فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتابَ بِاَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَلِیلًا فَوَیْلٌ لَهُمْ مِمَّا کَتَبَتْ اَیْدِیهِمْ وَ وَیْلٌ لَهُمْ مِمَّا یَکْسِبُونَ‌)

[۴۰] بقره/سوره۲، آیه۷۸-۷۹.

(و پاره‌اى از آنان عوامانى هستندکه کتاب خدا را جز یک مشت خیالات و آرزوها نمى‌دانند؛ و تنها به پندارهایشان دل بسته‌اند؛ پس واى بر آنها که نوشته‌اى‌ با دست خود مى‌نویسند، سپس مى‌گویند: «این، از طرف خداست.» تا آن را به بهاى اندکى بفروشند؛ پس واى بر آنها از آنچه با دست خود نوشتند؛ و واى بر آنان از آنچه از این راه به دست مى‌آورند!)؛

[۴۱] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۱۲.

[۴۲] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱، ص۲۱۵.

[۴۳] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۱، ص۳۲۵.

[۴۴] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۱، ص۲۹۲.

[۴۵] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱، ص۲۳۲.

این آیه روشن می‌کند که علماء یهود چیزهائی می‌نوشتند و آن را به خدا نسبت می‌دادند و عوامشان نیز آنها را باور می‌کردند.
(وَ اِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِیقاً یَلْوُونَ اَلْسِنَتَهُمْ بِالْکِتابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْکِتابِ وَ ما هُوَ مِنَ الْکِتابِ وَ یَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ‌ وَ ما هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ یَقُولُونَ عَلَی اللَّهِ الْکَذِبَ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ‌)

[۴۶] آل عمران/سوره۳، آیه۷۸.

(در میان آنها [یهود] کسانى هستند که به هنگام تحریف کتاب خدا، زبان خود را چنان مى‌گردانند، که گمان کنید، آن چیزى را که مى‌خوانند، از کتاب خدا است؛ در حالى که از کتاب خدا نیست و با صراحت مى‌گویند: «آن از سوى خداست.» با این‌که از سوى خدا نیست، و بر خدا دروغ مى‌بندند در حالى که مى‌دانند).

[۴۷] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۶۰.

[۴۸] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۳، ص۲۶۶.

[۴۹] طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، ج۳، ص۴۲۰.

[۵۰] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۷۸۰.

[۵۱] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۴، ص۱۳۳.

از این آیه هم روشن می‌شود که چیزهائی از خود ساخته و به کتاب خدا نسبت می‌داده‌اند. و در آینده خواهیم دید: چیزهائی بر تورات افزوده شده است.

۲.۴ – تغییر و تبدیل در تورات

درباره ورود تغییر و تبدیل به تورات لازم است به آیاتی که در آنها (یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ‌) و غیره آمده استناد نمود (… یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ نَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُکِّرُوا بِهِ وَ لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلی‌ خائِنَهٍ مِنْهُمْ…)

[۵۲] مائده/سوره۵، آیه۱۳.

(آنها کلمات الهى را از موردش تحریف مى‌کنند؛ و بخشى از آنچه را به آنها گوشزد شده بود، فراموش کردند؛ و پیوسته از خیانتی تازه از آنها آگاه مى‌شوى).

[۵۳] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۱۰۹.

[۵۴] طباطبایی،

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.