پاورپوینت کامل تجسم اعمال (مفرداتقرآن) ۳۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل تجسم اعمال (مفرداتقرآن) ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تجسم اعمال (مفرداتقرآن) ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل تجسم اعمال (مفرداتقرآن) ۳۱ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل تجسم اعمال (مفرداتقرآن) ۳۱ اسلاید در PowerPoint
منبع: تجسم اعمال (قاموس قرآن (جلد ۵))
مقالات مرتبط: تجسم اعمال.
تجسم عمل یکی از احکام اعمال است که آیات بسیاری در قرآن کریم به آن اشاره کرده است. اعمال اعمّ از خوب و بد در روز قیامت مجسّم خواهند بود. تجسم عمل در آخرت حتمی است ولی در کیفیّت فرق خواهد داشت یعنی یا جزا عین عمل و مطابق با آن است و یا عمل سبب جزاست نه خود عمل. از دیگر احکام اعمال میتوان به این موارد اشاره کرد: حبط و بیاثر شدن آنهاست که سبب از بین رفتن عمل است؛ انتقال اعمال یعنی عمل خیر را یکی انجام میدهد ولی پاداش آن را دیگری میبرد و عمل بد که فاعلش انجام داده از شخص دیگر بازخواست میشود. در مورد تجسم اعمال روایات بسیاری از طریق اهل بیت (علیهمالسّلام) و اهل سنت وارد شده است.
فهرست مندرجات
۱ – تجسم اعمال در قرآن
۱.۱ – عینیت عمل و جزا
۱.۲ – اعمال سبب جزا
۱.۳ – حتمی بودن تجسم اعمال
۲ – حبط اعمال
۳ – انتقال اعمال در قرآن
۴ – پانویس
۵ – منبع
۱ – تجسم اعمال در قرآن
آیات بسیاری هست که حکایت از تجسّم عمل میکند و اینکه اعمال اعمّ از خوب و بد در روز قیامت مجسّم و مرئی خواهند بود از قبیل: (یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النَّاسُ اَشْتاتاً لِیُرَوْا اَعْمالَهُمْ.)(فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ.)وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ.
[۱] زلزله/سوره۹۹، آیه۶-۸.
(در آن روز مردم به صورت گروههاى پراکنده از قبرها خارج مىشوند تا اعمالشان به آنها نشان داده شود. پس هر کس هموزن ذرّهاى کار خیر انجام دهد آن را مىبیند. و هر کس هموزن ذرّهاى کار بد کرده آن را نیز مىبیند.)
[۲] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۵۹۹.
[۳] طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان، ج۲۰، ص۳۴۳.
[۴] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۲۰، ص۵۸۳-۵۸۴.
[۵] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۱۰، ص۴۱۹.
[۶] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲۷، ص۲۲۷-۲۲۹.
در این آیات اعمال و خیر و شر سه بار مفعول رؤیت واقع شدهاند و مرئی و مجسّم بودن اعمال منطوق صریح آنها است.
و مثل: (یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ اَنَّ بَیْنَها وَ بَیْنَهُ اَمَداً بَعِیداً)
[۷] آل عمران/سوره۳، آیه۳۰.
(روزى که هر کس، هر کار نیکى که انجام داده، حاضر مىبیند؛ و آرزو مىکند میان او، و هرکار بدى که انجام داده، فاصله زمانى زیادى باشد.)
[۸] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۵۴.
[۹] طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان، ج۳، ص۱۵۵-۱۵۶.
[۱۰] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۳، ص۲۴۳-۲۴۵.
[۱۱] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۲، ص۲۷۵-۲۷۶.
[۱۲] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۴، ص۳۴.
در این مضمون روایات بسیاری از طریق ائمه اهل بیت (علیهمالسّلام) و اهل سنت وارد شده که اگر آیات و روایات جمع آوری شود کتاب مستقلی خواهد بود. خوانندگان میتوانند به کتاب تجسم عمل یا تبدّل نیرو به ماده تالیف آقای محمد امین رضوی رجوع کنند.
[۱۳] رضوی، سید محمدامین، تجسم اعمال.
[۱۴] رضوی، سید محمدامین، تبدل نیرو به ماده.
ناگفته نماند: ماده در اثر فعل و انفعال اتمی مبدّل به نیرو میشود مثلا نیروی حاصله از تشعشع اورانیوم و رادیوم و غیره ولی بشر قدرت آن را ندارد که نیرو را مجددا مبدل به ماده کند ولی مسلما چنین تبدیلی امکان پذیر خواهد بود. اعمال اعمّ از نیک و بد جز تبدّل ماده به نیرو نیست بشر در اثر اراده شروع به کار میکند و مقداری از مواد بدنش مبدّل به نیرو میشود و از بدن خارج میگردد خواه به صورت لا الهَ اِلَّا اللَّهُ گفتن باشد یا به صورت فحش دادن به کسی، و به حکم آنکه موجود معدوم شدنی نیست آن نیرو در دنیا میماند و به قدرت خداوندی مجسّم شده روز قیامت تحویل عامل میگردد.
۱.۱ – عینیت عمل و جزا
بعضی از آیات صریحاند در اینکه جزای آخرت خود اعمال دنیاست مثل: (هَلْ تُجْزَوْنَ اِلَّا ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ)
[۱۵] نمل/سوره۲۷، آیه۹۰.
«آیا جزا داده میشوید جز آنچه را که میکردید؟»
[۱۶] طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان، ج۱۵، ص۴۰۳.
[۱۷] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۵، ص۵۷۸.
[۱۸] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۷، ص۴۱۰.
[۱۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۸، ص۱۵۱.
(وَلا تُجْزَوْنَ اِلَّا ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ)
[۲۰] یس/سوره۳۶، آیه۵۴.
(و جز آنچه انجام مىدادید، کیفر داده نمىشوید.)
[۲۱] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۴۴۳.
[۲۲] طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان، ج۱۷، ص۱۰۰-۱۰۱.
[۲۳] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۷، ص۱۴۸.
[۲۴] طبرسی، فضل بن حسن، مج
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 