پاورپوینت کامل تجسم اعمال (مفردات‌قرآن) ۳۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل تجسم اعمال (مفردات‌قرآن) ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تجسم اعمال (مفردات‌قرآن) ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل تجسم اعمال (مفردات‌قرآن) ۳۱ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل تجسم اعمال (مفردات‌قرآن) ۳۱ اسلاید در PowerPoint

منبع: تجسم اعمال (قاموس قرآن (جلد ۵))

مقالات مرتبط: تجسم اعمال.

تجسم عمل‌ یکی از احکام اعمال است که آیات بسیاری در قرآن کریم به آن اشاره کرده است. اعمال اعمّ از خوب و بد در روز قیامت مجسّم خواهند بود. تجسم‌ عمل در آخرت حتمی است ولی در کیفیّت فرق خواهد داشت یعنی یا جزا عین عمل و مطابق با آن است و یا عمل سبب جزاست نه خود عمل. از دیگر احکام اعمال می‌توان به این موارد اشاره کرد: حبط و بی‌اثر شدن آنهاست که سبب از بین رفتن عمل است؛ انتقال اعمال یعنی عمل خیر را یکی انجام می‌دهد ولی پاداش آن را دیگری می‌برد و عمل بد که فاعلش انجام داده از شخص دیگر بازخواست می‌شود. در مورد تجسم اعمال روایات بسیاری از طریق اهل بیت (علیهم‌السّلام) و اهل سنت وارد شده است.

فهرست مندرجات

۱ – تجسم اعمال در قرآن
۱.۱ – عینیت عمل و جزا
۱.۲ – اعمال سبب جزا
۱.۳ – حتمی بودن تجسم اعمال
۲ – حبط اعمال‌
۳ – انتقال اعمال در قرآن
۴ – پانویس
۵ – منبع

۱ – تجسم اعمال در قرآن

آیات بسیاری هست که حکایت از تجسّم عمل می‌کند و اینکه اعمال اعمّ از خوب و بد در روز قیامت مجسّم و مرئی خواهند بود از قبیل‌: (یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النَّاسُ اَشْتاتاً لِیُرَوْا اَعْمالَهُمْ‌.)(فَمَنْ‌ یَعْمَلْ‌ مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ.)وَ مَنْ‌ یَعْمَلْ‌ مِثْقالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ.

[۱] زلزله/سوره۹۹، آیه۶-۸.

(در آن روز مردم به صورت گروه‌هاى پراکنده از قبرها خارج مى‌شوند تا اعمالشان به آنها نشان داده شود. پس هر کس هم‌وزن ذرّه‌اى کار خیر انجام دهد آن را مى‌بیند. و هر کس هم‌وزن ذرّه‌اى کار بد کرده آن را نیز مى‌بیند.)

[۲] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۵۹۹.

[۳] طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان، ج۲۰، ص۳۴۳.

[۴] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۲۰، ص۵۸۳-۵۸۴.

[۵] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۱۰، ص۴۱۹.

[۶] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲۷، ص۲۲۷-۲۲۹.

در این آیات اعمال و خیر و شر سه بار مفعول رؤیت واقع شده‌اند و مرئی و مجسّم بودن اعمال منطوق صریح آنها است.
و مثل‌: (یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ‌ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ‌ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ اَنَّ بَیْنَها وَ بَیْنَهُ اَمَداً بَعِیداً)

[۷] آل عمران/سوره۳، آیه۳۰.

(روزى که هر کس، هر کار نیکى که انجام داده، حاضر مى‌بیند؛ و آرزو مى‌کند میان او، و هرکار بدى که انجام داده، فاصله زمانى زیادى باشد.)

[۸] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۵۴.

[۹] طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان، ج۳، ص۱۵۵-۱۵۶.

[۱۰] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۳، ص۲۴۳-۲۴۵.

[۱۱] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۲، ص۲۷۵-۲۷۶.

[۱۲] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۴، ص۳۴.

در این مضمون روایات بسیاری از طریق ائمه اهل بیت (علیهم‌السّلام) و اهل سنت وارد شده که اگر آیات و روایات جمع آوری شود کتاب مستقلی خواهد بود. خوانندگان می‌توانند به کتاب تجسم عمل یا تبدّل نیرو به ماده تالیف آقای محمد امین رضوی رجوع کنند.

[۱۳] رضوی، سید محمدامین، تجسم اعمال.

[۱۴] رضوی، سید محمدامین، تبدل نیرو به ماده.

ناگفته نماند: ماده در اثر فعل و انفعال اتمی مبدّل به نیرو می‌شود مثلا نیروی حاصله از تشعشع اورانیوم و رادیوم و غیره ولی بشر قدرت آن را ندارد که نیرو را مجددا مبدل به ماده کند ولی مسلما چنین تبدیلی امکان پذیر خواهد بود. اعمال اعمّ از نیک و بد جز تبدّل ماده به نیرو نیست بشر در اثر اراده شروع به کار می‌کند و مقداری از مواد بدنش مبدّل به نیرو می‌شود و از بدن خارج می‌گردد خواه به صورت لا الهَ اِلَّا اللَّهُ گفتن باشد یا به صورت فحش دادن به کسی، و به حکم آنکه موجود معدوم شدنی نیست آن نیرو در دنیا می‌ماند و به قدرت خداوندی مجسّم شده روز قیامت تحویل عامل می‌گردد.

۱.۱ – عینیت عمل و جزا

بعضی از آیات صریح‌اند در اینکه جزای آخرت خود اعمال دنیاست مثل: (هَلْ تُجْزَوْنَ اِلَّا ما کُنْتُمْ‌ تَعْمَلُونَ‌)

[۱۵] نمل/سوره۲۷، آیه۹۰.

«آیا جزا داده می‌شوید جز آنچه را که می‌کردید؟»

[۱۶] طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان، ج۱۵، ص۴۰۳.

[۱۷] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۵، ص۵۷۸.

[۱۸] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۷، ص۴۱۰.

[۱۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۸، ص۱۵۱.

(وَلا تُجْزَوْنَ اِلَّا ما کُنْتُمْ‌ تَعْمَلُونَ‌)

[۲۰] یس/سوره۳۶، آیه۵۴.

(و جز آنچه انجام مى‌دادید، کیفر داده نمى‌شوید.)

[۲۱] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۴۴۳.

[۲۲] طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان، ج۱۷، ص۱۰۰-۱۰۱.

[۲۳] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۷، ص۱۴۸.

[۲۴] طبرسی، فضل بن حسن، مج

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.