پاورپوینت کامل برزخ (فلسفه) ۳۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل برزخ (فلسفه) ۳۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل برزخ (فلسفه) ۳۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل برزخ (فلسفه) ۳۹ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل برزخ (فلسفه) ۳۹ اسلاید در PowerPoint
مقالات مرتبط: برزخ.
در فلسفه و عرفان اسلامی، برزخ به عالمی گفته شده است که حد واسط بین مجرّدات و مادیات است.
فهرست مندرجات
۱ – نامهای دیگر عالم برزخ
۲ – وجود برزخ نزولی و صعودی
۳ – برزخ نزولی
۴ – برزخ صعودی
۵ – تفاوت این دو برزخ
۶ – ویژگیهای عالم برزخ
۷ – اقسام تصرفات روح در بدن برزخی
۸ – اثبات وجود عالم مثال
۹ – کاربرد برزخ از دیدگاه ابن عربی
۱۰ – برزخ در اصطلاح صوفیان
۱۱ – برزخ در اصطلاح شیخ اشراق
۱۲ – فهرست منابع
۱۳ – پانویس
۱۴ – منبع
۱ – نامهای دیگر عالم برزخ
از این عالم با نامهای «عالم مثال» (مشهورترین اسم)، «خیال منفصل»، «خیال مطلق» (در مقابل خیال انسان که متصل و مقیّد است)، «ارض حقیقت»، «اقلیم ثامن»، «هُوَرْقَلیا»، «عالم برازخ»، «ملکوت اسفل»، «اشباح مجرّد»، «صُوَرمعلّقه» (دو تعبیر اخیر از شیخ اشراق است، وی برزخ را در معنای اصطلاحی دیگری هم به کار برده است)، «شهادت مضاف» (تعبیر محقق دوانی) و «خیال عالم» (تعبیر ملا عبدالرزاق کاشی) یاد کردهاند.
۲ – وجود برزخ نزولی و صعودی
ابن عربی، که بیش از دیگران به بحث برزخ پرداخته است، از وجود «برزخ نزولی» (در «قوس نزولی» وجود) و «برزخ صعودی» (در «قوس صعودی» وجود) سخن گفته و آن دو را بترتیب «غیب امکانی» و «غیب محالی» نامیده است. این نکته در بیانات شیخ اشراق مطرح نشده است.
۳ – برزخ نزولی
شارحان ابن عربی و سپس ملاصدرا و پیروان او، این دو برزخ را چنین تبیین کردهاند: برزخ نزولی، که قیام صدوری به عالم عقول دارد، مظهر تفصیلی عالم ارواح و منشأ موجودات عالم شهادت است، به عبارت دیگر، عالم شهادت صورت نازله و تعین برزخ نزولی است.
۴ – برزخ صعودی
برزخ صعودی عبارت است از صورتهای اعمال و نتیجه کارهای انسان در عالم شهادت.
۵ – تفاوت این دو برزخ
موجودات برزخ نزولی امکان ظهور در عالم شهادت دارند، ولی در مورد برزخ صعودی چنین نیست (دو قید «امکانی» و «محالی» اشاره به همین نکته دارد). بیشتر مکاشفات، مانند آگاهی از رویدادهای آینده، به برزخ نزولی مربوط میشود و آگاهی از برزخ صعودی، مانند مکاشفه احوال مردگان، فقط برای اندکی میسر است. همه موجودات عالم شهادت صورتی در عالم مثال دارند، ولی عکس آن صادق نیست. از اینرو، عالم شهادت در مقایسه با عالم مثال، به حلقه ای در بیابانی بیکران میماند.
۶ – ویژگیهای عالم برزخ
به گفته ابن عربی، نسبت دنیا به برزخ همان نسبت خواب به بیداری است و بر همین قیاس است نسبت برزخ به آخرت. عالم برزخ، مانند عالم اجسام مادی، محسوس است، ولی باطن اشیاء را نشان میدهد نه ظاهر آنها را. انسان علاوه بر بدن مادی دارای بدنی برزخی است و روح بر آن بدن نیز سیطرهای کامل دارد و در آن تصرف ارادی میکند، بر خلاف بدن مادی که تصرف روح در آن قهری و طبیعی است.
۷ – اقسام تصرفات روح در بدن برزخی
تصرفات روح در بدن برزخی بر چند گونه است و تمثّل صور برزخی در عالم شهادت (مانند تمثل جبرییل به صورت دَحیه کلبی) گونهای از همین تصرفات است که اهل دنیا آنها را به حواس ادراک میکنند. تمثل برزخی با «تنزل»، به معنای ظهور موجودات در عوالم پایینتر، تفاوت دارد. چه بسا تمثل بدن برزخی انسان به اراده روح شخص دیگری انجام گیرد نه روح صاحب بدن. انسان در ادراکات خیالی خود به خیال مطلق متصل میشود، مانند اتصال جویباری کوچک به رودی بزرگ، هر چند این ادراکات خیالی، به جهات گوناگون، گاهی با واقع مطابق نیست. آدمی به هنگام خواب و پس از مرگ به عالم برزخ میرود و اهل کشف در بیداری نیز با برزخ مأنوساند. این همان برزخ صعودی است که محل ثواب و عقاب ارواح است، بر خلاف برزخ نزولی که بهشت آدم در آنجا بوده است. در برزخ صعودی، برخی صورتها دربندند، برخی آزادند (مانند صورت پیامبران و شهیدان)، برخی با عالم ماده مأنوساند و برخی در خواب بر آدمیان تجلّی میکنند.
۸ – اثبات وجود عالم مثال
برای اثبات وجود عالم مثال، گذشته از راههای عرفانی، رؤیاها و پیشگوییهای صادق و نیز به دو قاعده فلسفی «امکان اشرف» (برای برزخ نزولی) و «امکان اخسّ» (برای برزخ صعودی) استدلال کردهاند. فلاسفه معتقد به عالم مثال، و حتی لاهیجی، برخی از اخبار دینی را (مثلاً درباره معراج، آسمانهای هفتگانه، عالم قبر و ملائکه جسمانی) اشاره یا تصریحی به وجود عالم مثال و احتمالاً هر دو نوع نزولی و صعودی آن میدانند. مجلسی بیشتر این روایات را گرد آورده است (مثلاً این روایت امام صادق علیهالسلام که هر مؤمنی، صورتی در عرش دارد که چون به رکوع و سجود رود آن صورت نیز چنین کند) و معتقد است که مجموعه این احادیث، هر چند بر وجود عالم مثال دلالت دارد و انکار آن را ناروا میسازد، همه خصوصیات آن را اثبات نمیکند.
۹ – کاربرد برزخ از دیدگاه ابن عربی
ابن عربی برزخ را گذشته از عالم مثال، در موارد گوناگون، به مفهوم حالت واسط میان دو چیز (مثلاً «حق» و «خلق») به کار برده است، از جمله : «برزخ جامع»،
[۱] ابن عربی، الفتوحات المکیّه، ج۱، ص۵۶، چاپ عثمان یحیی، قاهره ۱۴۰۵/۱۹۸۵.
«برزخ الدار الحیوان»،
[۲] ابن عربی، الفتوحات المکیّه، ج۱، ص۵۰، چاپ عثمان یحیی، قاهره ۱۴۰۵/۱۹۸۵.
«برزخ محمّدی»،
[۳] ابن عربی، الفتوحات المکیّه، ج۱، ص۲۷۱، چاپ عثمان یحیی، قاهره ۱۴۰۵/۱۹۸۵.
«برزخ فجر».
[۴] ابن عربی، الفتوحات المکیّه، ج۶، ص۹۸، چاپ عثمان یحیی، قاهره ۱۴۰۵/۱۹۸۵.
۱۰ – برزخ در اصطلاح صوفیان
مؤلف مفتاح الحقایق فی کشف الحقایق نیز به این نکته که برزخ در اصطلاح صوفیان چند کاربرد دارد اشاره کرده و مواردی را نام برده است.
[۵] حسین لاشی ء، «تحقیق تطبیقی در مصطلحات عرفانی»، ج۱، ص۱۶۵، مقالات و بررسیها، دفتر ۴۹ـ۵۰ (۱۳۶۹ ش).
[۶] محمد بن شاه مرتضی فیض کاشانی، اصول المعارف، ج۱، ص۱۸۲ـ۱۸۷، چاپ جلال الدین آشتیانی، قم ۱۳۶۲ ش.
[۷] یحیی بن حبش سهروردی، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج۱، ص۲۲۹ـ۲۳۴، چاپ هنری کربین، ج ۲، بخش ۱، کتاب حکمه الاشراق، تهران ۱۳۵۵ ش.
[۸] محم
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 