پاورپوینت کامل نجات بنی اسرائیل (قرآن) ۶۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نجات بنی اسرائیل (قرآن) ۶۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نجات بنی اسرائیل (قرآن) ۶۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نجات بنی اسرائیل (قرآن) ۶۶ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل نجات بنی اسرائیل (قرآن) ۶۶ اسلاید در PowerPoint
بنی اسرائیل در زمان فرعون تحت ظلم و ستم او بودند و با مشقت زندگی میکردند، پس از نبوت حضرت موسی علیهالسّلام با توکل بر خدا و هدایت آن حضرت از سلطه و ظلم حکومت فرعون نجات یافتند.
فهرست مندرجات
۱ – دعا برای نجات
۲ – رهایی از سیطره فرعون
۳ – نجات بنی اسرائیل آزمایش الهی
۴ – شکنجههای فرعون
۵ – نجات از شکنجهها نعمت بزرگ الهی
۶ – وعده موسی به بنی اسرائیل
۷ – درخواست کمک از خداوند
۸ – قول آل فرعون به رها کردن بنی اسرائیل
۹ – تحقق وعده نجات بنی اسرائیل
۱۰ – ماموریت موسی و هارون
۱۱ – نجات از غرق شدن در دریا
۱۲ – هلاکت فرعون و خاندانش
۱۳ – یادآوری نعمت الهی به بنی اسرائیل
۱۴ – پانویس
۱۵ – منبع
دعا برای نجات
دعای بنی اسرائیل، برای نجات از حکومت فرعونی:
«فمآ ءامن لموسی الا ذریه من قومه علی خوف من فرعون… و نجنا برحمتک من القوم الکـفرین.» «سرانجام کسی به موسی ایمان نیاورد مگر فرزندانی از قوم وی در حالی که بیم داشتند از آنکه مبادا فرعون… و ما را به رحمت خویش از گروه کافران نجات ده.»
[۱] یونس/سوره۱۰، آیه۸۳.
[۲] یونس/سوره۱۰، آیه۸۶.
مؤمنین به موسی علیهالسّلام در پاسخ دعوت موسی که فرمود: بر خدا توکل کنید گفتند: بر خدا توکل میکنیم و سپس دعا کردند که پروردگارا ما را فتنه مردم ستمکار مکن. پس، معلوم میشود دعایی که کردند نتیجه توکلی بوده که بر خدای تعالی کردند و آن دعا این بود که اولا لباس ضعف و ذلت را از تن آنان برکند و ثانیا آنها را از قوم ستمکار نجات دهد.
خواسته و دعای اولشان همان است که در جمله” ربنا لا تجعلنا فتنه للقوم الظالمین”
[۳] یونس/سوره۱۰، آیه۸۵.
به آن اشاره کردند و علت و انگیزه اینکه چنین حاجتی را خواستند اینست که آنچه اقویای ستمگر را بر ضعفای مظلومین غره و مسلط میکند ضعف (و ظلم پذیری) طبقه ضعیف است. پس ضعیف به علت همان ضعفی که در او است فتنه قوی و مورد ستم او است، همچنان که در قرآن کریم اموال و اولاد را- بدان جهت که جاذبه و محبوبیت دارد- فتنه انسان خوانده و فرموده: ” انما اموالکم و اولادکم فتنه”
[۴] تغابن/سوره۶۴، آیه۱۵.
و معلوم است که دنیا برای طالب آن فتنه است، پس اینکه از پروردگارشان خواستند که آنان را برای قوم ستمکار فتنه قرار ندهد، در حقیقت درخواست این بوده که ضعف و ذلت آنان را با سلب غرض از آن سلب کند. ساده تر بگویم: خواستهاند بگویند ضعف و ذلت ما سبب فتنه ستمکاران است، ولی به جای اینکه رفع سبب را بخواهند رفع غرض و مسبب را خواستهاند.
و اما خواسته و دعای دومشان همان بود که خدای تعالی در جمله دوم: ” و نجنا برحمتک من القوم الکافرین” از آنها حکایت کرده است.
[۵] یونس/سوره۱۰، آیه۸۶.
[۶] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۰، ص۱۶۷.
رهایی از سیطره فرعون
نجات و رهایی بنی اسرائیل از سیطره فرعونیان، امری الهی و شایسته یادآوری:
«و اذ نجینـکم من ءال فرعون یسومونکم سوء العذاب یذبحون ابناءکم و یستحیون نساءکم…» «و (به یاد آرید) آنگاه که شما را از (چنگ) فرعونیان رهانیدیم (آنان) شما را سخت شکنجه میکردند پسران شما را سر میبریدند و زنهایتان را زنده میگذاشتند».
[۷] بقره/سوره۲، آیه۴۹.
«و اذ انجینـکم من ءال فرعون یسومونکم سوء العذاب یقتلون ابنآءکم و یستحیون نسآءکم…» «و (یاد کن) هنگامی را که شما را از فرعونیان نجات دادیم که شما را سخت شکنجه میکردند پسرانتان را میکشتند و زنانتان را زنده باقی میگذاشتند…» .
[۸] اعراف/سوره۷، آیه۱۴۱.
خداوند یکی از نعمتهای بزرگ خود را به بنی اسرائیل، یاد آور میشود تا با توجه به این نعمت بزرگ حس شکرگزاری در آنها تحریک گردد و بدانند شایسته پرستش و خضوع و عبادت، تنها ذات پاک او است و هیچ دلیلی ندارد که در مقابل بتهائی که کمترین سود و زیانی ندارند، سر تعظیم فرود آورند.
نخست میگوید: ((به خاطر بیاورید هنگامی که شما را از چنگال آل فرعون نجات دادیم آنها مرتبا شما را شکنجه میدادند و مجازات میکردند (و اذ انجیناکم من آل فرعون یسومونکم سوء العذاب)
[۹] اعراف/سوره۷، آیه۱۴۱.
معنی یسومونکم سوء العذاب این است که آنها به طور مستمر به دنبال مجازاتهای دردناک و شکنجه دادن شما بودند.
سپس – همانطور که روش قرآن در بیان تفصیلی مطالب پس از بیان اجمالی آنها است – این عذاب و شکنجه مستمر را چنین شرح میدهد که آنها پسران شما را به قتل میرسانیدند، و زنان و دخترانتان را (برای خدمتگزاری و بردگی) زنده نگه میداشتند (یقتلون ابنائکم و یستحیون نسائکم).
[۱۰] اعراف/سوره۷، آیه۱۴۱.
و در این آزمایش بزرگی از ناحیه خداوند برای شما بود (و فی ذلکم بلاء من ربکم عظیم).
[۱۱] اعراف/سوره۷، آیه۱۴۱.
[۱۲] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۶، ص۳۳۷.
«و اذ قال موسی لقومه اذکروا نعمه الله علیکم اذ انجـیکم من ءال فرعون یسومونکم سوء العذاب و یذبحون ابنآءکم و یستحیون نسآءکم…» «و (به خاطر بیاور) هنگامی را که موسی به قوم خود گفت نعمت خدا را بر خود به یاد آورید آنگاه که شما را از فرعونیان رهانید (همانان) که بر شما عذاب سخت روا میداشتند و پسرانتان را سر میبریدند و زنانتان را زنده میگذاشتند…»
[۱۳] ابراهیم/سوره۱۴، آیه۶.
نجات بنی اسرائیل آزمایش الهی
رهاسازی بنی اسرائیل از شکنجههای سخت فرعونیان، آزمون بزرگ الهی برای آنان:
«و اذ نجینـکم من ءال فرعون یسومونکم سوء العذاب یذبحون ابناءکم و یستحیون نساءکم و فی ذلکم بلاء من ربکم عظیم.» «و (به یاد آرید) آنگاه که شما را از (چنگ) فرعونیان رهانیدیم (آنان) شما را سخت شکنجه میکردند پسران شما را سر میبریدند و زنهایتان را زنده میگذاشتند و در آن (امر بلا و) آزمایش بزرگی از جانب پروردگارتان بود.» طبق احتمالی «بلاء» به معنای آزمون و «ذلکم» اشاره به رهایی از عذاب است.
[۱۴] آلوسی، شهاب الدین، روح المعانی، ج۱، ص۲۵۴.
[۱۵] بقره/سوره۲، آیه۴۹.
«و اذ انجینـکم من ءال فرعون یسومونکم سوء العذاب یقتلون ابنآءکم و یستحیون نسآءکم و فی ذلکم بلآء من ربکم عظیم.» «و (یاد کن) هنگامی را که شما را از فرعونیان نجات دادیم که شما را سخت شکنجه میکردند پسرانتان را میکشتند و زنانتان را زنده باقی میگذاشتند و در این برای شما آزمایش بزرگی از جانب پروردگارتان بود.»
[۱۶] اعراف/سوره۷، آیه۱۴۱.
و در این آزمایش بزرگی از ناحیه خداوند برای شما بود (و فی ذلکم بلاء من ربکم عظیم).
[۱۷] اعراف/سوره۷، آیه۱۴۱.
ظاهر آیات قبل و بعد نشان میدهد که این جمله را موسی علیهالسّلام از طرف خداوند برای بنی اسرائیل که پس از عبور از دریای نیل به هوس بت پرستی افتادند بیان کرده است.
اگر چه بعضی از مفسران احتمال دادهاند که مخاطب این آیه یهودیان عصر پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلّم بوده باشند.
[۱۸] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۶، ص۳۳۸.
«و اذ قال موسی لقومه اذکروا نعمه الله علیکم اذ انجـیکم من ءال فرعون یسومونکم سوء العذاب و یذبحون ابنآءکم و یستحیون نسآءکم و فی ذلکم بلاء من ربکم عظیم.» «و (به خاطر بیاور) هنگامی را که موسی به قوم خود گفت نعمت خدا را بر خود به یاد آورید آنگاه که شما را از فرعونیان رهانید (همانان) که بر شما عذاب سخت روا میداشتند و پسرانتان را سر میبریدند و زنانتان را زنده میگذاشتند و در این (امر) برای شما از جانب پروردگارتان آزمایشی بزرگ بود.»
[۱۹] ابراهیم/سوره۱۴، آیه۶.
شکنجههای فرعون
نجات بنی اسرائیل، از شکنجههای ذلت بار فرعون:
«و لقد نجینا بنی اسرءیل من العذاب المهین من فرعون انه کان عالیا من المسرفین.» «و به راستی فرزندان اسرائیل را از عذاب خفت آور رهانیدیم از (دست) فرعون که متکبری از افراط کاران بود.»
[۲۰] دخان/سوره۴۴، آیه۳۰.
[۲۱] دخان/سوره۴۴، آیه۳۱.
ما بنی اسرائیل را از عذاب خوارکننده رهائی بخشیدیم (و لقد نجینا بنی اسرائیل من العذاب المهین).
[۲۲] دخان/سوره۴۴، آیه۳۰.
از شکنجههای سخت و طاقت فرسای جسمی و روحی که تا اعماق جان آنها نفوذ میکرد، از سر بریدن نوزادان پسر و زنده نگه داشتن دختران برای خدمتکاری و هوسرانی، از بیگاری و کارهای بسیار سنگین و مانند آن، و چه دردناک است سرنوشت قوم و ملتی که در چنگال چنین دشمن خونخوار و دیو سیرتی گرفتار شوند.
آری خداوند این قوم مظلوم را در پرتو قیام الهی موسی بن عمران علیهماالسلام از چنگال این ظالمان سفاک تاریخ رهائی بخشید، لذا به دنبال آن میافزاید: از چنگال فرعون (من فرعون).
[۲۳] دخان/سوره۴۴، آیه۳۱.
چرا که او مردی متکبر و از اسرافکاران و متجاوزان بود! (انه کان عالیا من المسرفین).
[۲۴] دخان/سوره۴۴، آیه۳۱.
[۲۵] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۱، ص۱۸۲.
نجات از شکنجهها نعمت بزرگ الهی
رهاسازی بنی اسرائیل از شکنجههای فرعونیان، از نعمتهای بزرگ خداوند بر آنان:
«یـبنی اسرءیل اذکروا نعمتی التی انعمت علیکم و انی فضلتکم علی العــلمین… و اذ نجینـکم من ءال فرعون یسومونکم سوء العذاب یذبحون ابناءکم و یستحیون نساءکم وفی ذلکم بلاء من ربکم عظیم.» «ای فرزندان اسرائیل از نعمت هایم که بر شما ارزانی داشتم و (از) اینکه من شما را بر جهانیان برتری دادم یاد کنید… و (به یاد آرید) آنگاه که شما را از (چنگ) فرعونیان رهانیدیم (آنان) شما را سخت شکنجه میکردند پسران شما را سر میبریدند و زنهایتان را زنده میگذاشتند و در آن (امر بلا و) آزمایش بزرگی از جانب پروردگارتان بود.» بنا به یک احتمال «بلاء» به معنای نعمت است.
[۲۶] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص۳۴۸.
[۲۷] بقره/سوره۲، آیه۴۷.
[۲۸] بقره/سوره۲، آیه۴۹.
«و اذ انجینـکم من ءال فرعون یسومونکم سوء العذاب یقتلون ابنآءکم و یستحیون نسآءکم و فی ذلکم بلآء من ربکم عظیم.» «و (یاد کن) هنگامی را که شما را از فرعونیان نجات دادیم که شما را سخت شکنجه میکردند پسرانتان را میکشتند و زنانتان را زنده باقی میگذاشتند و در این برای شما آزمایش بزرگی از جانب پروردگارتان بود.»
[۲۹] اعراف/سوره۷، آیه۱۴۱.
«و اذ قال موسی لقومه اذکروا نعمه الله علیکم اذ انجـیکم من ءال فرعون یسومونکم سوء العذاب و یذبحون ابنآءکم و یستحیون نسآءکم و فی ذلکم بلاء من ربکم
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 