پاورپوینت کامل انس (اخلاق) ۴۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل انس (اخلاق) ۴۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل انس (اخلاق) ۴۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل انس (اخلاق) ۴۸ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل انس (اخلاق) ۴۸ اسلاید در PowerPoint
مقالات مرتبط: انس – به ضم الف (مقالات مرتبط).
اُنس در لغت به معنای آرام و قرار یافتن قلب بر اثر نزدیک شدن به چیزی است و در اصطلاح شادی و سرور عاشق در همراهی با یار خویش است که یکی از مصادیق بارز آن انس با خداوند است. در این نوشتار بر برخی از مسائل انس با خدا از جمله انس در احادیث، راه تقویت انس، راههای رسیدن به مقام انس، آثار و ثمرات انس و… پرداخته خواهد شد.
فهرست مندرجات
۱ – معنای انس
۲ – انس در احادیث
۳ – راه رسیدن به مقام انس
۳.۱ – طلب و خواستن
۳.۲ – محبت و دوستی
۳.۳ – ذکر و یاد خدا
۴ – راههای تقویت انس
۴.۱ – مناجات نیمه شب
۴.۲ – نماز
۴.۳ – اعتکاف
۵ – موانع انس
۵.۱ – دنیادوستی
۵.۲ – آلودگی به گناه
۶ – آثار و ثمرات انس
۶.۱ – دوری از مردم و نزدیکی به خدا
۶.۲ – آرامش و طمانینه
۶.۳ – انبساط در نیایش
۷ – درجات انس
۷.۱ – انس قبل از فناء
۷.۲ – انس بعد از فناء
۸ – پانویس
۹ – منبع
۱ – معنای انس
اُنس در لغت به معنای آرام و قرار یافتن قلب بر اثر نزدیک شدن به چیزی است
[۱] فیّومی، احمد، المصباح المنیر، ص۲۵.
[۲] مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۱، ص۱۵۸، تهران، انتشارات وزارت ارشاد.
و در مقابلش کلمه وحشت قرار دارد.
[۳] ابناثیر، عزالدین علی، النهایه فی غریب الحدیث و الاثر، ج۱، ص۷۵.
اما در اصطلاح عرفان و اخلاق، مقصود از اُنس، شادی و سرور عاشق است از اینکه غرق تماشای یار گشته و محو تماشای اوست و در این حال، دل متوجه چیز دیگری نیست و آنچه میبیند جمال محبوب خویش است.
[۴] نراقی، احمد، معراج السعاده، ص۷۵۴.
۲ – انس در احادیث
مقام اُنس موقعیت و جایگاه ویژهای است که رسیدن به آن مقام در توانایی هر کسی نیست، چراکه مستلزم تلاش، مجاهدت و اخلاص است. هرکس خواهان اُنس با دیگری باشد، باید چنان عملکردی از خود نشان دهد که فرد مقابل به او اعتماد کامل نموده و رفتارهایش را مطابق میل خود یابد و این چیزی نیست که به آسانی قابل دستیابی باشد.
بسیار دیده شده است که دو نفر باهم دوست هستند، اما انسی با یکدیگر ندارند. از اینرو هر دوستی نمیتواند لایق این مقام گردد.
امام علی (علیهالسّلام) میفرماید: خدا به حضرت موسی (علیهالسّلام) وحی کرد: هر کس، دوستی را دوست دارد به او اُنس میگیرد و هر کس به دوستی اُنس گرفت گفته او را تصدیق میکند و به کردارش خوشنود میشود … ای موسی (علیهالسّلام) من تنها به محبّانم اختصاص دارم.
[۵] دیلمی، حسن، ارشاد القلوب الی الصواب، ج۱، ص۱۹۸.
پاداش عظیم همجواری با خداوند یگانه تنها برای کسانی است که او را از صمیم قلب دوست داشته باشند، به عبارت دیگر، دوستی آنها نه به خاطر ترس از عذاب خدا و نه به جهت رسیدن به پاداش است، بلکه تنها و تنها او را چون خداست دوست دارند. برای همین خداوند نیز پاداش چنین افرادی را اُنس با خود قرار میدهد.
هنگامی که رابطه اُنس میان دو دوست برقرار شد، چنان به یکدیگر دل میبندند که جدایی و فراق را بدترین عذاب برای خود میدانند و بسیار دیده میشود که عاشقی به جهت دوری از معشوق خویش دیگر زندگی را برای خود بیهوده میبیند.
امیرمومنان (علیهالسّلام) در فرازی زیبا از دعای کمیل (رحمهاللهعلیه)، به درگاه خداوند چنین عرض میدارد: آقا و سید و مولای من! گیرم که به عذابت صبر کردم، چگونه توانم بر فراقت شکیبایی ورزم؟
[۶] سید بن طاووس، علی، الاقبال بالاعمال الحسنه، ج۳، ص۳۳۵، فرازی از دعای کمیل.
۳ – راه رسیدن به مقام انس
کسی که طالب رسیدن به مقام اُنس است، میبایست که چند مرحله را پشتسر گزارد تا شایسته این مقام گردد.
۳.۱ – طلب و خواستن
نخستین گام در این مسیر اراده و خواستن اُنس با خداست. در دو جای دعای جوشن کبیر که شبهای قدر آن را زمزمه میکنیم، نکتهای بسیار کلیدی به عنوان پیش شرط اُنس با خدا و استمرار آن آمده است. در یک فراز از دعا میفرماید: ای آنکه تنها کسانی که خواستار اویند با او اُنس میگیرند
[۷] قمی، عباس، مفاتیح الجنان، ص۱۴۷.
و در فراز دیگری از دعا آمده ای انیس و همدم مریدان
[۸] قمی، عباس، مفاتیح الجنان، ص۱۵۰.
یعنی تا کسی خواستار ارتباط و همنشینی با خدا نباشد نمیتواند به مقام اُنس دست یابد.
۳.۲ – محبت و دوستی
در گام بعد باید دانست که اُنس به خدا از آثار و ثمرات محبّت خداست و در حقیقت اُنس یکی از مقامات و جلوههای محبّت است.
[۹] غزالی، محمد، احیاء العلوم، ج۱۴، ص۱۱۷، بیروت، انتشارات دارالکتب العربی، بیتا.
تنها راه تحصیل محبت خدا، معرفت و شناخت و تقویت آن است و تقویت معرفت در صورتی واقع میشود که دل از سرگرمیهای دنیا و علاقهمندی و توجه به آن پاک گردد و دوستی غیرخدا را از دل بیرون کند، چه آن که خدا در اندرون هیچکسی دو قلب قرار نداده است.
[۱۰] احزاب/سوره۳۳، آیه۴.
البته دوست داشتن دنیا و آنچه که در آن است، مذموم و ناپسند نیست، بلکه دلخوش و سرگرم بودن به این امور دنیوی و چیزی را ورای اینها ندیدن است که زشت و ناپسند است. در این صورت است که انسان فکر میکند، بجز آنچه که در دنیا است، چیزی ارزش دوست داشتن را ندارد.
[۱۱] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج۲۲، ص۲۲۷، تهران، انتشارات صدرا، ۱۳۸۹ش.
۳.۳ – ذکر و یاد خدا
زمانی که در دل محبّت خدا جای گرفت، زبان و دل مشغول ذکر و یاد او میشود. ذکر و یاد محبوب از آثار و نتایج محبّت است و محبّ و عاشق همواره دوست دارد که از معشوق خود یاد کند. و هر چه تذکر شدیدتر شود -خصوصاً در اوقات فراغت قلب- محبت افزون شود تا آنجا که حق تعالی را از هر موجودی به خود رحیمتر و رئوفتر بیند، و حقیقت “ارْحَمُ الرّاحِمِینَ” را به نور بصیرت قلبی ببیند.
[۱۲] خمینی، روحالله (رحمهاللهعلیه)، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص۲۰۴، قم، موسسه نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۲ش.
امیرمومنان علی (علیهالسّلام) میفرماید: هرگاه دیدی خدایت تو را با یادش مانوس نموده، بدان که دوستت دارد.
[۱۳] آمدی، عبدالواحد، تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص۱۸۸، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۶۶، چ اول.
۴ – راههای تقویت انس
کسی که به مقام اُنس رسیده خواهان خلوتگاهی است تا بتواند تنها و بیمزاحمت دیگران با معبود خویش راز و نیاز کند، اما نباید این خلوتگاه به گونهای باشد که به کلّی ارتباط با دیگران قطع شود. ازاینرو دین اسلام برخی راههای صحیح خلوت و کنارهگیری از دیگران را به مومنان آموخته که به پارهای از این راهها، اشاره میگردد.
۴.۱ – مناجات نیمه شب
بعضی از ساعتها در شبانه روز، ساعت استراحت بسیاری از مردم است. برای همین میتواند خلوتگاه مناسبی برای دو دوست باشد. خداوند به حضرت موسی (علیهالسّلام) فرمود: دروغ میگوید هر که ادعای دوستی با من کند و چون شب فرا رسد به خواب رود و از من روی گرداند (که یاد من ننماید و از عبادت من غافل شود).
[۱۴] دیلمی، حسن، ارشاد القلوب الی الصواب، ج۱، ص۱۸۴.
بهترین ساعاتی که برای خلوت با خداوند وجود دارد، ساعات میانی شب است که همه در خوابند و هیچ مزاحمی در میان نیست تا گفت و شنودهای دو دوست را بشنود. حال کیست که خدا را با تمام وجود دوست داشته باشد و شب را در خواب غفلت به سر برد و برای مناجات با حضرت ربالعالمین از جای برنخیزد؟
هرکه چنین ساعاتی را غنیمت شمرد و از آن برای یاد محبوب بهره جوید، تمام وجودش مملوّ از عشق او میشود.
۴.۲ – نماز
نماز به عنوان مهمترین عبا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 