پاورپوینت کامل اسلام (مفردات‌قرآن) ۵۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اسلام (مفردات‌قرآن) ۵۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اسلام (مفردات‌قرآن) ۵۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل اسلام (مفردات‌قرآن) ۵۲ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل اسلام (مفردات‌قرآن) ۵۲ اسلاید در PowerPoint

منبع: اسلام (قاموس قرآن (جلد ۳))

مقالات مرتبط: إسلام (لغات‌قرآن)، اسلام (مفردات‌نهج‌البلاغه)، اسلام.

اسلام (به کسر الف) از واژگان قرآن کریم به معنای انقیاد و تسلیم شدن است.

فهرست مندرجات

۱ – معنای اسلام
۲ – کاربردها
۳ – فرق اسلام و ایمان‌
۴ – پانویس
۵ – منبع

۱ – معنای اسلام

اسلام

[۱] قرشی بنایی، علی‌اکبر، قاموس قرآن، ج۳، ص۳۰۱.

[۲] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ص۴۲۳.

[۳] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ت الحسینی، ج۶، ص۸۷.

به معنای انقیاد و تسلیم شدن است. در اقرب گوید: «أَسْلَمَ‌ الرَّجُلُ: انْقَادَ»

[۴] شرتونی، سعید، اقرب الموارد.

۲ – کاربردها

(وَ لَهُ‌ أَسْلَمَ‌ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ …)

[۵] آل‌عمران/سوره۳، آیه۸۳.

[۶] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۳، ص۳۳۶.

[۷] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۳، ص۵۱۹.

[۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۷۸۷.

[۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۴، ص۱۴۹.

«آن که در آسمان‌ها و زمین است به او منقاد و مطیع‌اند….»
(فَلَمَّا أَسْلَما وَ تَلَّهُ لِلْجَبِینِ)

[۱۰] صافات/سوره۳۷، آیه۱۰۳.

[۱۱] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۷، ص۱۵۲.

[۱۲] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۷، ص۲۳۱.

[۱۳] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۸، ص۷۰۷.

[۱۴] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲۱، ص۲۵.

«چون هر دو به دستور خدا تسلیم و منقاد شدند و او را به پیشانی در تل خوابانید.»
(إِذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ‌ أَسْلِمْ‌ قالَ‌ أَسْلَمْتُ‌ لِرَبِّ الْعالَمِینَ)

[۱۵] بقره/سوره۲، آیه۱۳۱.

(و یاد آورید هنگامى را که پروردگارش به او فرمود: اسلام بیاور و در برابر حق، تسلیم باش. او فرمان پروردگار را از جان و دل‌پذیرفت؛ و گفت: در برابر پروردگار جهانیان، تسلیم شدم.)

[۱۶] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۲۰.

[۱۷] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱، ص۳۰۰.

[۱۸] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱، ص۴۵۴.

[۱۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۱، ص۳۹۸.

[۲۰] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲، ص۶۵.

گاهى از اسلام، تسلیم ظاهرى مراد است نه تسلیم و انقیادی که از علم و یقین ناشى می‌شود بلکه یکى از طرفین خود را زبون و فاقد قدرت دیده به ظاهر منقاد می‌شود و آن از نظر قرآن ارزشى ندارد نظیر (قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمانُ فِی قُلُوبِکُمْ …)

[۲۱] حجرات/سوره۴۹، آیه۱۴.

[۲۲] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۸، ص۳۲۸.

[۲۳] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۸، ص۴۹۱.

[۲۴] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۹، ص۲۰۷.

[۲۵] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲۳، ص۲۲۵.

«اعراب بادیه‌نشین می‌گفتند: ایمان آوردیم آنچه می‌گوئیم در دل داریم و دلمان به آن مطمئن و آرام است. در جواب آمده: بگو ایمان نیاورده‌اید بلکه بگوئید تسلیم شده‌ایم یعنى اسلام را قوى دیده و با آن در حال جنگ نیستیم و تسلیم هستیم.»
همچنین است‌ (بَلْ هُمُ الْیَوْمَ‌ مُسْتَسْلِمُونَ‌)

[۲۶] صافات/سوره۳۷، آیه۲۶.

(ولى آنان در آن روز در برابر قدرت خدا تسلیمند.)

[۲۷] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۴۴۷.

[۲۸] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۷، ص۱۳۲.

[۲۹] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۷، ص۲۰۰.

[۳۰] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۸، ص۶۸۸.

[۳۱] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲۰، ص۴۷۲.

و شاید استفهام براى زیادت تسلیم بوده باشد.
(إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ‌ الْإِسْلامُ‌ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ …)

[۳۲] آل‌عمران/سوره۳، آیه۱۹.

(دین در نزد خدا، اسلام است. و کسانى که کتاب آسمانى به آنان داده شد، با یکدیگر اختلاف نکردند، مگر بعد از آگاهى و از روى ستم و حسدورزى….)

[۳۳] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۵۲.

[۳۴] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۳، ص۱۲۱.

[۳۵] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۳، ص۱۸۹.

[۳۶] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۷۱۸.

[۳۷] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۳، ص۲۶۹.

«اسلام» در آیات دیگر نیز آمده است نظیر (وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ‌ دِیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ …)

[۳۸] آل‌عمران/سوره۳، آیه۸۵.

(و هر کس جز اسلام و تسلیم در برابر فرمان حقّ، آیینى براى خود انتخاب کند، از او پذیرفته نخواهد شد….)

[۳۹] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۶۱.

[۴۰] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۳، ص۳۳۷.

[۴۱] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۳، ص۵۲۰.

[۴۲] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۷۷۸.

[۴۳] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۴، ص۱۵۰.

(وَ رَضِیتُ لَکُمُ‌ الْإِسْلامَ‌ دِیناً …)

[۴۴] مائده/سوره۵، آیه۳.

(و اسلام را به عنوان آیین جاودان شما پذیرفتم….)

[۴۵] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۱۰۷.

[۴۶] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۵، ص۱۷۹.

[۴۷] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۵، ص۲۸۸.

[۴۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۳، ص۲۴۶.

[۴۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۶، ص۲۰۴.

اسلام هر چند مخصوص شریعت حضرت رسول (صلی‌الله‌علیه‌وآله) شده ولى تمام ادیان اسلام‌اند و پیامبران از مردم جز تسلیم شدن به خدا و انقیاد، چیزى نخواسته‌اند.
آیه اول این حقیقت را روشن می‌کند: دین در نزد خدا فقط اسلام و انقیاد به خداست. و اختلاف اهل کتاب از روى جهل و نادانى نیست بلکه دانسته و از روى حسد اختلاف کرده‌اند و گرنه می‌دانند که دین خضوع به اراده حق و انقیاد به آن است و می‌دانند که این دین حق است و جز تسلیم شدن به خدا نیست آنها دانسته به آیات حق کافر می‌شوند. در سوره آل‌عمران از آیه ۸۱

[۵۰] آل‌عمران/سوره۳، آیه۸۱.

میثاق پیامبران در تصدیق یکدیگر و انقیاد اهل آسمان‌ها و زمین، بیان شده و سپس فرموده: بگو به خدا و به آنچه بر ما و بر ابراهیم، اسمعیل، اسحق، یعقوب، اسباط، موسی، عیسی، و سایر پیامبران نازل شده ایمان آوردیم و تسلیم شدیم و همه را پیامبر خدا می‌دانیم و آنگاه فرموده: (وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ‌ دِیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ ….)

[۵۱] آل‌عمران/سوره۳، آیه۸۵.

(و هر کس جز اسلام و تسلیم در برابر فرمان حقّ، آیینى براى خود انتخاب کند، از او پذیرفته نخواهد شد….)

[۵۲] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۶۱.

[۵۳] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۳، ص۳۳۷.

[۵۴] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۳، ص۵۲۰.

[۵۵] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۷۷۸.

[۵۶] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۴، ص۱۵۰.

۳ – فرق اسلام و ایمان‌

نظر به اصل لغت: اسلام ناشى از ایمان و نتیجه آن است که ایمان از امن و آرامش قلب است، مؤمن کسى است که عقاید حقه را تصدیق کند و قلبش درباره آنها آرام و مطمئن و بى تشویش باشد. (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتابُوا …)

[۵۷] حجرات/سوره۴۹، آیه۱۵.

(مؤمنان واقعى تنها کسانى هستند که به خدا و پیامبرش ایمان آورده‌اند، سپس شک و تردیدى به خود راه نداده….)

[۵۸] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۵۱۷.

[۵۹] طباطبا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.