پاورپوینت کامل اسلام (مفرداتقرآن) ۵۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل اسلام (مفرداتقرآن) ۵۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اسلام (مفرداتقرآن) ۵۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل اسلام (مفرداتقرآن) ۵۲ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل اسلام (مفرداتقرآن) ۵۲ اسلاید در PowerPoint
منبع: اسلام (قاموس قرآن (جلد ۳))
مقالات مرتبط: إسلام (لغاتقرآن)، اسلام (مفرداتنهجالبلاغه)، اسلام.
اسلام (به کسر الف) از واژگان قرآن کریم به معنای انقیاد و تسلیم شدن است.
فهرست مندرجات
۱ – معنای اسلام
۲ – کاربردها
۳ – فرق اسلام و ایمان
۴ – پانویس
۵ – منبع
۱ – معنای اسلام
اسلام
[۱] قرشی بنایی، علیاکبر، قاموس قرآن، ج۳، ص۳۰۱.
[۲] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ص۴۲۳.
[۳] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ت الحسینی، ج۶، ص۸۷.
به معنای انقیاد و تسلیم شدن است. در اقرب گوید: «أَسْلَمَ الرَّجُلُ: انْقَادَ»
[۴] شرتونی، سعید، اقرب الموارد.
۲ – کاربردها
(وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ …)
[۵] آلعمران/سوره۳، آیه۸۳.
[۶] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۳، ص۳۳۶.
[۷] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۳، ص۵۱۹.
[۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۷۸۷.
[۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۴، ص۱۴۹.
«آن که در آسمانها و زمین است به او منقاد و مطیعاند….»
(فَلَمَّا أَسْلَما وَ تَلَّهُ لِلْجَبِینِ)
[۱۰] صافات/سوره۳۷، آیه۱۰۳.
[۱۱] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۷، ص۱۵۲.
[۱۲] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۷، ص۲۳۱.
[۱۳] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۸، ص۷۰۷.
[۱۴] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲۱، ص۲۵.
«چون هر دو به دستور خدا تسلیم و منقاد شدند و او را به پیشانی در تل خوابانید.»
(إِذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمِینَ)
[۱۵] بقره/سوره۲، آیه۱۳۱.
(و یاد آورید هنگامى را که پروردگارش به او فرمود: اسلام بیاور و در برابر حق، تسلیم باش. او فرمان پروردگار را از جان و دلپذیرفت؛ و گفت: در برابر پروردگار جهانیان، تسلیم شدم.)
[۱۶] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۲۰.
[۱۷] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱، ص۳۰۰.
[۱۸] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱، ص۴۵۴.
[۱۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۱، ص۳۹۸.
[۲۰] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲، ص۶۵.
گاهى از اسلام، تسلیم ظاهرى مراد است نه تسلیم و انقیادی که از علم و یقین ناشى میشود بلکه یکى از طرفین خود را زبون و فاقد قدرت دیده به ظاهر منقاد میشود و آن از نظر قرآن ارزشى ندارد نظیر (قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمانُ فِی قُلُوبِکُمْ …)
[۲۱] حجرات/سوره۴۹، آیه۱۴.
[۲۲] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۸، ص۳۲۸.
[۲۳] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۸، ص۴۹۱.
[۲۴] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۹، ص۲۰۷.
[۲۵] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲۳، ص۲۲۵.
«اعراب بادیهنشین میگفتند: ایمان آوردیم آنچه میگوئیم در دل داریم و دلمان به آن مطمئن و آرام است. در جواب آمده: بگو ایمان نیاوردهاید بلکه بگوئید تسلیم شدهایم یعنى اسلام را قوى دیده و با آن در حال جنگ نیستیم و تسلیم هستیم.»
همچنین است (بَلْ هُمُ الْیَوْمَ مُسْتَسْلِمُونَ)
[۲۶] صافات/سوره۳۷، آیه۲۶.
(ولى آنان در آن روز در برابر قدرت خدا تسلیمند.)
[۲۷] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۴۴۷.
[۲۸] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۷، ص۱۳۲.
[۲۹] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۷، ص۲۰۰.
[۳۰] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۸، ص۶۸۸.
[۳۱] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲۰، ص۴۷۲.
و شاید استفهام براى زیادت تسلیم بوده باشد.
(إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ …)
[۳۲] آلعمران/سوره۳، آیه۱۹.
(دین در نزد خدا، اسلام است. و کسانى که کتاب آسمانى به آنان داده شد، با یکدیگر اختلاف نکردند، مگر بعد از آگاهى و از روى ستم و حسدورزى….)
[۳۳] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۵۲.
[۳۴] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۳، ص۱۲۱.
[۳۵] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۳، ص۱۸۹.
[۳۶] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۷۱۸.
[۳۷] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۳، ص۲۶۹.
«اسلام» در آیات دیگر نیز آمده است نظیر (وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دِیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ …)
[۳۸] آلعمران/سوره۳، آیه۸۵.
(و هر کس جز اسلام و تسلیم در برابر فرمان حقّ، آیینى براى خود انتخاب کند، از او پذیرفته نخواهد شد….)
[۳۹] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۶۱.
[۴۰] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۳، ص۳۳۷.
[۴۱] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۳، ص۵۲۰.
[۴۲] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۷۷۸.
[۴۳] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۴، ص۱۵۰.
(وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً …)
[۴۴] مائده/سوره۵، آیه۳.
(و اسلام را به عنوان آیین جاودان شما پذیرفتم….)
[۴۵] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۱۰۷.
[۴۶] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۵، ص۱۷۹.
[۴۷] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۵، ص۲۸۸.
[۴۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۳، ص۲۴۶.
[۴۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۶، ص۲۰۴.
اسلام هر چند مخصوص شریعت حضرت رسول (صلیاللهعلیهوآله) شده ولى تمام ادیان اسلاماند و پیامبران از مردم جز تسلیم شدن به خدا و انقیاد، چیزى نخواستهاند.
آیه اول این حقیقت را روشن میکند: دین در نزد خدا فقط اسلام و انقیاد به خداست. و اختلاف اهل کتاب از روى جهل و نادانى نیست بلکه دانسته و از روى حسد اختلاف کردهاند و گرنه میدانند که دین خضوع به اراده حق و انقیاد به آن است و میدانند که این دین حق است و جز تسلیم شدن به خدا نیست آنها دانسته به آیات حق کافر میشوند. در سوره آلعمران از آیه ۸۱
[۵۰] آلعمران/سوره۳، آیه۸۱.
میثاق پیامبران در تصدیق یکدیگر و انقیاد اهل آسمانها و زمین، بیان شده و سپس فرموده: بگو به خدا و به آنچه بر ما و بر ابراهیم، اسمعیل، اسحق، یعقوب، اسباط، موسی، عیسی، و سایر پیامبران نازل شده ایمان آوردیم و تسلیم شدیم و همه را پیامبر خدا میدانیم و آنگاه فرموده: (وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دِیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ ….)
[۵۱] آلعمران/سوره۳، آیه۸۵.
(و هر کس جز اسلام و تسلیم در برابر فرمان حقّ، آیینى براى خود انتخاب کند، از او پذیرفته نخواهد شد….)
[۵۲] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۶۱.
[۵۳] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۳، ص۳۳۷.
[۵۴] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۳، ص۵۲۰.
[۵۵] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۷۷۸.
[۵۶] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۴، ص۱۵۰.
۳ – فرق اسلام و ایمان
نظر به اصل لغت: اسلام ناشى از ایمان و نتیجه آن است که ایمان از امن و آرامش قلب است، مؤمن کسى است که عقاید حقه را تصدیق کند و قلبش درباره آنها آرام و مطمئن و بى تشویش باشد. (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتابُوا …)
[۵۷] حجرات/سوره۴۹، آیه۱۵.
(مؤمنان واقعى تنها کسانى هستند که به خدا و پیامبرش ایمان آوردهاند، سپس شک و تردیدى به خود راه نداده….)
[۵۸] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۵۱۷.
[۵۹] طباطبا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 