پاورپوینت کامل اذلال ۳۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اذلال ۳۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اذلال ۳۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل اذلال ۳۶ اسلاید در PowerPoint :

ذلّ (مفردات‌قرآن)

منبع: ذلّ (قاموس قرآن (جلد ۳))

مقالات مرتبط: ذل (مقالات مرتبط)، ذلّت.

ذَُلّ (به ضم ذال و تشدید لام) به معنای خوارى و ضدّ عزّت و ذِلّ (به کسر ذال و تشدید لام) به معنى رام شدن از واژگان قرآن کریم هستند. مشتقات ذل که در آیات قرآن آمده‌اند عبارتند از: أَذِلَّه جمع ذلیل به معنى خواران و همچنین جمع ذلول آمده به معنى رام‌ها و نرم‌ها، ذُلُل جمع ذلول است، أَذَل اسم تفصیل و به معنای ذلیل‌تر است.

فهرست مندرجات

۱ – معنای ذَُلّ و ذِلّ
۲ – کاربردها
۲.۱ – اذله
۲.۲ – ذُلُل
۲.۳ – اذلّ
۲.۴ – آیات دیگر
۳ – پانویس
۴ – منبع

۱ – معنای ذَُلّ و ذِلّ

ذُلّ

[۱] قرشی بنایی، علی‌اکبر، قاموس قرآن، ج۳، ص۲۱.

[۲] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۳۳۰.

و ذِلّه (به کسر اول) به معنى خوارى و ضدّ عزّت است.

[۳] جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح، ج۴، ص۱۷۰۱.

[۴] فیروزآبادی، محمد بن یعقوب، القاموس المحیط، ص۱۰۰۱.

ذِلّ (به کسر اول) به معنى رام شدن است چنانکه در صحاح گوید

[۵] جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح، ج۴، ص۱۷۰۱.

و ذلیل شخصى است که آشکارا خوار باشد و ناقه ذلول شتر رام است. در قاموس گوید: ذلّ با ضم و گاهى با کسر آید و به معنى نرمى است.

[۶] فیروزآبادی، محمد بن یعقوب، القاموس المحیط، ص۱۰۰۱.

راغب می‌گوید: ذُلّ با ضمّ آن است که از روى قهر باشد و با کسر آن است که بعد از سختى و چموشى باشد.

[۷] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۳۳۰.

قول صحاح با استعمال قرآن بیشتر می‌سازد.

۲ – کاربردها

(فَنَتَّبِعَ آیاتِکَ مِنْ قَبْلِ أَنْ‌ نَذِلَ‌ وَ نَخْزى‌)

[۸] طه/سوره۲۰، آیه۱۳۴.

یعنى «پیش از آنکه ذلیل و خوار گردیم از آیات تو پیروى کنیم.»

[۹] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۴، ص۲۴۰.

[۱۰] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۴، ص۳۳۶.

[۱۱] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۷، ص۶۰.

[۱۲] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۶، ص۹۳.

(وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُ‌ مَنْ تَشاءُ …)

[۱۳] آل‌عمران/سوره۳، آیه۲۶.

(هر کس را بخواهى، عزّت مى‌دهى؛ و هر که را بخواهى خوار مى‌کنى….)

[۱۴] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۵۳.

[۱۵] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۳، ص۱۳۱.

[۱۶] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۳، ص۲۰۶.

[۱۷] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۷۲۸.

[۱۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۴، ص۲۱.

(وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ‌ الذُّلِ‌)

[۱۹] اسراء/سوره۱۷، آیه۱۱۱.

یعنى «در حکومت شریک و از ذلت یارى نداشته است و ذلیل و خوار نبوده که حاجت بولىّ داشته باشد.»

[۲۰] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۳، ص۲۲۶.

[۲۱] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۳، ص۳۱۱.

[۲۲] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۶، ص۶۸۹.

[۲۳] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۴، ص۲۳۱.

(سَیَنالُهُمْ غَضَبٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ ذِلَّهٌ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا)

[۲۴] اعراف/سوره۷، آیه۱۵۲.

«به آن‌ها از پروردگارشان غضب و خوارى می‌رسد در زندگى دنیا.»

[۲۵] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۸، ص۲۵۳.

[۲۶] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۸، ص۳۲۵.

[۲۷] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۴، ص۷۴۳.

[۲۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۰، ص۶۷.

کلمه ذلّه هفت بار در قرآن آمده است.

۲.۱ – اذله

«اذله» جمع ذلیل است به معنى خواران. مثل‌
(وَ جَعَلُوا أَعِزَّهَ أَهْلِها أَذِلَّهً)

[۲۹] نمل/سوره۲۷، آیه۳۴.

یعنى: «عزیزان اهل آن را ذلیل می‌کنند»

[۳۰] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۵، ص۳۶۰.

[۳۱] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۵، ص۵۱۳.

[۳۲] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۷، ص۳۴۴.

[۳۳] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۸، ص۱۰۶.

و مثل (لَنُخْرِجَنَّهُمْ مِنْها أَذِلَّهً)

[۳۴] نمل/سوره۲۷، آیه۳۷.

(و آنان را از آن سرزمین با ذلّت و حقارت بیرون مى‌رانیم!)

[۳۵] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۳۸۰.

[۳۶] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۵، ص۳۶۲.

[۳۷] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۵، ص۵۱۵.

[۳۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۷، ص۳۴۶.

[۳۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۸، ص۱۰۹.

و نیز جمع ذلول آمده به معنى رام‌ها و نرم‌ها. نحو (أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکافِرِینَ)

[۴۰] مائده/سوره۵، آیه۵۴.

یعنى: «بر مؤمنان نرم و رام و بر کفار عزیز و تنداند.»

[۴۱] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۵، ص۳۸۴.

[۴۲] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۵، ص۶۳۳.

[۴۳] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۳، ص۳۲۱.

[۴۴] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۷، ص۷۸.

۲.۲ – ذُلُل

چنانکه ذُلُل (بر وزن عنق) نیز جمع ذلول است مثل‌ (وَ أَوْحى‌ رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبال

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.