پاورپوینت کامل اذلال ۳۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل اذلال ۳۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اذلال ۳۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل اذلال ۳۶ اسلاید در PowerPoint :
ذلّ (مفرداتقرآن)
منبع: ذلّ (قاموس قرآن (جلد ۳))
مقالات مرتبط: ذل (مقالات مرتبط)، ذلّت.
ذَُلّ (به ضم ذال و تشدید لام) به معنای خوارى و ضدّ عزّت و ذِلّ (به کسر ذال و تشدید لام) به معنى رام شدن از واژگان قرآن کریم هستند. مشتقات ذل که در آیات قرآن آمدهاند عبارتند از: أَذِلَّه جمع ذلیل به معنى خواران و همچنین جمع ذلول آمده به معنى رامها و نرمها، ذُلُل جمع ذلول است، أَذَل اسم تفصیل و به معنای ذلیلتر است.
فهرست مندرجات
۱ – معنای ذَُلّ و ذِلّ
۲ – کاربردها
۲.۱ – اذله
۲.۲ – ذُلُل
۲.۳ – اذلّ
۲.۴ – آیات دیگر
۳ – پانویس
۴ – منبع
۱ – معنای ذَُلّ و ذِلّ
ذُلّ
[۱] قرشی بنایی، علیاکبر، قاموس قرآن، ج۳، ص۲۱.
[۲] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۳۳۰.
و ذِلّه (به کسر اول) به معنى خوارى و ضدّ عزّت است.
[۳] جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح، ج۴، ص۱۷۰۱.
[۴] فیروزآبادی، محمد بن یعقوب، القاموس المحیط، ص۱۰۰۱.
ذِلّ (به کسر اول) به معنى رام شدن است چنانکه در صحاح گوید
[۵] جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح، ج۴، ص۱۷۰۱.
و ذلیل شخصى است که آشکارا خوار باشد و ناقه ذلول شتر رام است. در قاموس گوید: ذلّ با ضم و گاهى با کسر آید و به معنى نرمى است.
[۶] فیروزآبادی، محمد بن یعقوب، القاموس المحیط، ص۱۰۰۱.
راغب میگوید: ذُلّ با ضمّ آن است که از روى قهر باشد و با کسر آن است که بعد از سختى و چموشى باشد.
[۷] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۳۳۰.
قول صحاح با استعمال قرآن بیشتر میسازد.
۲ – کاربردها
(فَنَتَّبِعَ آیاتِکَ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَذِلَ وَ نَخْزى)
[۸] طه/سوره۲۰، آیه۱۳۴.
یعنى «پیش از آنکه ذلیل و خوار گردیم از آیات تو پیروى کنیم.»
[۹] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۴، ص۲۴۰.
[۱۰] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۴، ص۳۳۶.
[۱۱] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۷، ص۶۰.
[۱۲] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۶، ص۹۳.
(وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُ مَنْ تَشاءُ …)
[۱۳] آلعمران/سوره۳، آیه۲۶.
(هر کس را بخواهى، عزّت مىدهى؛ و هر که را بخواهى خوار مىکنى….)
[۱۴] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۵۳.
[۱۵] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۳، ص۱۳۱.
[۱۶] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۳، ص۲۰۶.
[۱۷] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۲، ص۷۲۸.
[۱۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۴، ص۲۱.
(وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِ)
[۱۹] اسراء/سوره۱۷، آیه۱۱۱.
یعنى «در حکومت شریک و از ذلت یارى نداشته است و ذلیل و خوار نبوده که حاجت بولىّ داشته باشد.»
[۲۰] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۳، ص۲۲۶.
[۲۱] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۳، ص۳۱۱.
[۲۲] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۶، ص۶۸۹.
[۲۳] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۴، ص۲۳۱.
(سَیَنالُهُمْ غَضَبٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ ذِلَّهٌ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا)
[۲۴] اعراف/سوره۷، آیه۱۵۲.
«به آنها از پروردگارشان غضب و خوارى میرسد در زندگى دنیا.»
[۲۵] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۸، ص۲۵۳.
[۲۶] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۸، ص۳۲۵.
[۲۷] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۴، ص۷۴۳.
[۲۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۰، ص۶۷.
کلمه ذلّه هفت بار در قرآن آمده است.
۲.۱ – اذله
«اذله» جمع ذلیل است به معنى خواران. مثل
(وَ جَعَلُوا أَعِزَّهَ أَهْلِها أَذِلَّهً)
[۲۹] نمل/سوره۲۷، آیه۳۴.
یعنى: «عزیزان اهل آن را ذلیل میکنند»
[۳۰] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۵، ص۳۶۰.
[۳۱] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۵، ص۵۱۳.
[۳۲] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۷، ص۳۴۴.
[۳۳] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۸، ص۱۰۶.
و مثل (لَنُخْرِجَنَّهُمْ مِنْها أَذِلَّهً)
[۳۴] نمل/سوره۲۷، آیه۳۷.
(و آنان را از آن سرزمین با ذلّت و حقارت بیرون مىرانیم!)
[۳۵] مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، ص۳۸۰.
[۳۶] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۵، ص۳۶۲.
[۳۷] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۵، ص۵۱۵.
[۳۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۷، ص۳۴۶.
[۳۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۸، ص۱۰۹.
و نیز جمع ذلول آمده به معنى رامها و نرمها. نحو (أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکافِرِینَ)
[۴۰] مائده/سوره۵، آیه۵۴.
یعنى: «بر مؤمنان نرم و رام و بر کفار عزیز و تنداند.»
[۴۱] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۵، ص۳۸۴.
[۴۲] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۵، ص۶۳۳.
[۴۳] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۳، ص۳۲۱.
[۴۴] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۷، ص۷۸.
۲.۲ – ذُلُل
چنانکه ذُلُل (بر وزن عنق) نیز جمع ذلول است مثل (وَ أَوْحى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبال
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 