پاورپوینت کامل ادارکوا ۲۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل ادارکوا ۲۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ادارکوا ۲۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل ادارکوا ۲۶ اسلاید در PowerPoint :

درک (مفردات‌قرآن)

منبع: درک (قاموس قرآن (جلد ۲))

مقالات مرتبط: دَرْک (لغات‌قرآن)، درک (مفردات‌نهج‌البلاغه)، ادراک.

دَرَک (به فتح دال وراء) از واژگان قرآن کریم به معنای رسیدن است. مشتقات درک که در آیات قرآن آمده عبارتند از: إِدراک به معنای رسیدن به چیزی، دَرْک (به فتح دال وسکون راء) و دَرَک (به فتح دال و راء) به معناى زحمت و آخرین قعر است‌. زحمت را از آن درک گفته‌اند که شخص را درک می‌کند و به او لاحق می‌شود و تَدارَک (به فتح تاء و راء) به معنى تلاحق و رسیدن به یکدیگر است.

فهرست مندرجات

۱ – معنای دَرَک
۲ – کاربردها
۲.۱ – دَرْک
۲.۲ – تدارک
۳ – پانویس
۴ – منبع

۱ – معنای دَرَک

دَرَک

[۱] قرشی بنایی، علی‌اکبر، قاموس قرآن، ج۲، ص۳۴۰.

[۲] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ص۳۱۲.

[۳] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ت الحسینی، ج۵، ص۲۶۴.

(بر وزن فرس) رسیدن و ادراک به معنى رسیدن به چیزى است.

[۴] فیروزآبادی، محمد بن یعقوب، القاموس المحیط، ص۹۳۸.

۲ – کاربردها

(حَتَّى إِذا أَدْرَکَهُ‌ الْغَرَقُ قالَ آمَنْتُ …)

[۵] یونس/سوره۱۰، آیه۹۰.

«تا چون غرق به او رسید گفت ایمان آوردم.»

[۶] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۰، ص۱۱۷.

[۷] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۰، ص۱۷۳.

[۸] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۵، ص۱۹۸.

[۹] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۱، ص۳۵۱.

(لَا الشَّمْسُ یَنْبَغِی لَها أَنْ‌ تُدْرِکَ‌ الْقَمَرَ …)

[۱۰] یس/سوره۳۶، آیه۴۰.

«بر آفتاب نیست که به ماه برسد.»

[۱۱] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۷، ص۹۰.

[۱۲] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۷، ص۱۳۳.

[۱۳] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۸، ص۶۶۴.

[۱۴] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۲۰، ص۴۰۵.

ادراک لازم نیز آمده است مثل «ادراک الصبىّ» یعنى بچه بالغ شد ولى موارد استعمال آن در قرآن همه متعدى است.

۲.۱ – دَرْک

درک (بر وزن فرس و فلس) به معنى زحمت و آخرین قعر است‌ مثل ته دریا.

[۱۵] فیروزآبادی، محمد بن یعقوب، القاموس المحیط، ص۹۳۸.

[۱۶] شرتونی، سعید، اقرب الموارد.

(إِنَّ الْمُنافِقِینَ فِی‌ الدَّرْکِ‌ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ)

[۱۷] نساء/سوره۴، آیه۱۴۵.

یعنى «منافقین در پائین‌ترین ته آتش هستند.»

[۱۸] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۵، ص۱۱۸.

[۱۹] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۵، ص۱۹۲.

[۲۰] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۳، ص۲۰۰.

[۲۱] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۶، ص۱۱۳.

راغب می‌گوید: درک مانند درج است لیکن درج به اعتبار صعود و درک به اعتبار پائینى گفته می‌شود.

[۲۲] راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ط دارالقلم، ص۳۱۲.

از همین جاست که گفته‌اند: درجات بهشت و درکات آتش.
(فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِیقاً فِی الْبَحْرِ یَبَساً لا تَخافُ‌ دَرَکاً وَ لا تَخْشى‌)

[۲۳] طه/سوره۲۰، آیه۷۷.

[۲۴] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۴، ص۱۸۴.

[۲۵] طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، ج۱۴، ص۲۵۶.

[۲۶] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۷، ص۳۸.

[۲۷] طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه محمد بیستونی، ج۱۶، ص۵۳.

درک بر وزن فرس به معنى زحمت است چنانکه گذشت. یعنى: «در دریا راه خشکى براى آنها بزن و آماده کن از زحمت دریا و راه رفتن در آن نخواهى ترسید و از رسیدن فرعون بیمى نخواهى داشت.» ممکن است مراد از درک رسیدن فرعون باشد و از «وَ لا تَخْشى‌» خوف گذشتن از دریا. یعنى «اى موسى در دریا راهى بزن و نترس از رسیدن فرعون و بیم نکن از ورود به دریا.»
نا گفته نماند زحمت را از آن درک گفته‌اند که شخص را درک می‌کند و به او لاحق می‌شود.

۲.۲ – تدارک

تدارک به معنى تلاحق و رسیدن به

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.